• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΡΕΜΑΛΗΣ' | 26 Νοεμβρίου 2010, 13:21

    ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ Φ.Α. Σε ζητήματα επαγγελματικών δικαιωμάτων διπλ. μηχανικών η Διοίκηση πρέπει να εφαρμόζει τους νόμους. Παρατηρούμε ότι στους Τεχνικούς Κανονισμούς Φ.Α. ο νόμος 6422/34 ερμηνεύεται κατά το δοκούν και το Π.Δ. 274/97 αγνοείται. Ειδικότερα : Α.Εγκαταστάσεις έως 500 mbar Στην παρ. 14.3 του Σχ. Κανονισμού αναφέρεται το Π.Δ. 420/19.10.87 στο Αρθρο 4 του οποίου μνημονεύονται τα πρόσωπα που δικαιούνται να μελετούν τις εγκαταστάσεις με βάση το Β.Δ. 16/17 Μαρ. 1950 που εκδόθηκε σε εφαρμογή του ν.6422/34, όπως τροποποιήθηκε με το Β.Δ. 24.11/17.12.1953. Όμως τα Διατάγματα αυτά τροποποιήθηκαν με το Π.Δ. 274/97 και οι εγκαταστάσεις καυσίμων (Κατηγορία ΣΤ του Β.Δ. του 1953) υπήχθησαν στις χημικές εγκαταστάσεις. Είναι επόμενο ότι στην παρ. 14.3 του Κανονισμού πρέπει να μνημονεύεται και το Π.Δ. 274/97 το οποίο προσδιορίζει τις αρμοδιότητες των διπλ. μηχανικών και άλλων τεχνικών στις χημικές εγκαταστάσεις. Β.Εγκαταστάσεις Φ.Α. υψηλής πίεσης (16 bar) Στα έντυπα του Παραρτήματας Β2 χρησιμοποιείται προδήλως αυθαίρετα, φρασεολογία ασύμβατη με τους νόμους και τα Διατάγματα (Π.Δ. 274/97) που προσδιορίζουν επαγγελματικά δικαιώματα στη μελέτη, επίβλεψη κατασκευής και επίβλεψη λειτουργίας – συντήρησης χημικών εγκαταστάσεων όπως είναι οι εγκαταστάσεις ή «συστήματα» Φ.Α. Ειδικότερα : α.Ενώ στα Υποδείγματα Υπεύθυνων Δηλώσεων Β3 και Β5 ορθά ορίζονται οι εγκαταστάσεις και η μελέτη τους, στην Υπ. Δήλωση Β8 η μελέτη φωτογραφίζεται «Μηχανολογική» και η ευθύνη εκπόνησης της ανατίθεται σε Μηχανολόγο μηχανικό και όχι σε αρμόδιο κατά νόμο υπεύθυνο πρόσωπο όπως ορθά προβλέπεται στο Υπόδειγμα Β19. β.Σύμφωνα με το ν.6422/34 και το Π.Δ. 274/97 οι Πολιτικοί Μηχανικοί δεν έχουν δικαιώματα επί μη απλών μηχανολογικών και χημικών εγκαταστάσεων όπως αντίθετα προβλέπεται στα Υποδείγματα Β9 και Β12 του Σχεδίου. γ.Στο Υπόδειγμα Β18 αντί της ορολογίας «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης των εγκαταστάσεων μεταφοράς Φ.Α.», χρησιμοποιείται ο όρος «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης του μηχανολογικού εξοπλισμού του Συστήματος μεταφοράς Φ.Α.». Για το θέμα σημειώνουμε : • Ο όρος «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης του μηχανολογικού εξοπλισμού» δεν υφίσταται στο ν.6422/34 που αποτελεί τη βάση για τα επαγγελματικά δικαιώματα μηχανικών. Εχει επομένως αντικατασταθεί αυθαίρετα ο ισχύον στη νομοθεσία όρος «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης μηχανολογικών ή χημικών εγκαταστάσεων». • Ο όρος «επίβλεψη λειτουργίας μηχανολογικού εξοπλισμού» είναι όχι μόνον απαράδεκτα ανεπαρκής αλλά και αντιεπιστημονικός για να αποδώσει την ευθύνη λειτουργίας μιάς εγκατάστασης. Δυστυχώς οι αρμόδιοι του Υπ. Ανάπτυξης ανέπτυξαν μετά την έκδοση του Π.Δ. 274/97 πρωτοβουλίες για την εισαγωγή του «νεολογισμού» αυτού στις αδειοδοτήσεις, με πρόδηλο σκοπό να εξυπηρετηθούν συντεχνιακά συμφέροντα σε βάρος όχι μόνον κάθε δεοντολογίας αλλά κυρίως της ασφάλειας του κοινωνικού συνόλου. Απλά αναφέρονται δύο παραδείγματα για την τεκμηρίωση του ισχυρισμού μας : α. Σε αντιδραστήρα μπορεί να λειτουργεί άψογα ο μηχανολογικός εξοπλισμός αλλά να συμβεί έκρηξη λόγω άγνοιας της διεργασίας που λαμβάνει χώρα στον αντιδραστήρα. β. Σε γραμμή Φ.Α. μπορεί να γίνει έμφραξη ενός φίλτρου λόγω ρύπων, οι οποίοι ελέγχονται για την καλή λειτουργία του. Η ευθύνη λειτουργίας κάθε εγκατάστασης είναι ευθύνη για το χειρισμό εξοπλισμού, υλικών, διεργασιών και ανθρώπων σε συνδυασμό τους και τούτο προβλέπεται από τη νομοθεσία περί ευθύνης επίβλεψης εγκαταστάσεων (Βλ. Αρθρο 12 Β.Δ. 24.11/17.12.1953). Τέλος σημειώνουμε ότι το ΥΠΕΚΑ πρέπει να γνωρίζει ότι σε μονάδες όπως Διυλιστήρια, Σταθμοί Υγροποιημένου Φ.Α. την ευθύνη λειτουργίας έχουν Χημικοί Μηχανικοί οι οποίοι δεν είναι δυνατόν να απαξιώνονται από υπαλλήλους του Υπουργείου. Σε κάθε περίπτωση και στους χρόνους της παγκοσμιοποίησης δεν δικαιολογείται «άγνοια» της Διοίκησης των πεδίων δραστηριότητας των διπλ. μηχανικών διαφόρων ειδικοτήτων όπως προσδιορίζονται από Επαγγελματικούς Κώδικες του ΟΗΕ, της Ε.Ε. αλλά και από τα Διεθνή Επιστημονικά και Επαγγελματικά Ινστιτούτα. Κ. Κρεμαλής Υ.Σ.: Θεωρώ ότι η απάντηση του ΥΠΕΚΑ στα ζητήματα που θίγονται στο σχόλιο μας θα προήγαγε το θεσμό της δημόσιας διαβούλευσης.