• Σχόλιο του χρήστη 'Μιχάλης Μακρυλός' | 30 Νοεμβρίου 2010, 00:32

    ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΗΣ ΕΕΕ Χ-Μ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΤΟΥ ΥΠΕΚΑ ΑΠΟ : ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΟΥ Τ.Ε.Ε. Aθήνα 29/11/2010 ΠΡΟΣ : κ. Μανιάτη, Υφυπουργό ΥΠΕΚΑ κ. Χρήστο Σπίρτζη, Πρόεδρο του Τ.Ε.Ε. ΚΟΙΝ: κ. Κ. Μπιρμπίλη, Υπουργό ΥΠΕΚΑ κ. Κ. Μαθιουδάκη, Γενικό Γραμματέα Ενέργειας ΥΠΕΚΑ κ. Α. Διαμαντοπούλου, Υπουργό Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης κ. Δ. Ρέππα, Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μ. Χρυσοχοϊδη, Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, Υπουργό Οικονομικών ΘΕΜΑ: Γνώμη της ΕΕΕ Χ-Μ του ΤΕΕ για τους υπό Διαβούλευση Τεχνικούς Κανονισμούς ΦΑ σε θέματα τήρησης ή μη της επαγγελματικής νομοθεσίας H Επιστημονική Επιτροπή Ειδικότητας Χημικών Μηχανικών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος διαπιστώνει για μία ακόμη φορά την αδυναμία εφαρμογής των κείμενων διατάξεων της επαγγελματικής νομοθεσίας σε κανονιστικά κείμενα και τη ροπή προς παραλείψεις ή αυθαίρετες διαδικαστικές παρεμβάσεις που επιχειρούν να επιβάλουν αποκλεισμούς ή σε κάθε περίπτωση εμπόδια στην επαγγελματική δραστηριοποίηση των διπλωματούχων χημικών μηχανικών στα κύρια αντικείμενα της επιστήμης τους, παρά τις ρητές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. Κατ’ αρχήν, το ΥΠΕΚΑ θα έπρεπε να γνωρίζει ότι σε μονάδες όπως Διϋλιστήρια, Σταθμοί Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου την ευθύνη λειτουργίας την έχουν Χημικοί Μηχανικοί, στην Ελλάδα και διεθνώς, ενώ η μελέτη και η επίβλεψη κατασκευής και θέσης σε λειτουργία των χημικών εγκαταστάσεων γίνεται πάντοτε με τη συμμετοχή και κύρια ευθύνη χημικού μηχανικού Τα προηγούμενα προβλέπονται ρητά και στο νόμο 6422/34, ρυθμίζονται δε κατ΄ εξουσιοδότησή του με το ισχύον ΠΔ 274/97, οι δε περί του αντιθέτου εκφρασθείσες αιτιάσεις και απόψεις από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Διπλωματούχων Μηχανολόγων-Ηλεκτρολόγων υπέστησαν την βάσανο της απόρριψης από το ΣτΕ (αρ. απόφασης 2834/2001). Παρά ταύτα, παρατηρούμε ότι στους Τεχνικούς Κανονισμούς Φ.Α. ο νόμος 6422/34 ερμηνεύεται κατά το δοκούν, το Π.Δ. 274/97 αγνοείται και οι ερμηνευτικές προσεγγίσεις που έχουν καταρριφθεί στο ΣτΕ επανέρχονται υπό διάφορες εκφάνσεις, ως παραλείψεις, υπερβάσεις ή ονοματοδοσίες στους υπό διαβούλευση τεχνικούς(!!!) κανονισμούς. Ειδικότερα οι παρατηρήσεις μας και προτάσεις τροποποίησης των υπό δημόσια διαβούλευση κανονισμών έχουν ως ακολούθως : Β. Εγκαταστάσεις Φ.Α. υψηλής πίεσης (16 bar) Ενώ στο σώμα του Κανονισμού χρησιμοποιούνται δόκιμοι όροι, στα έντυπα του Παραρτήματος Β2, στα έντυπα της διαδικασίας δηλαδή βάσει της οποίας θα εφαρμοστεί το σώμα του Κανονισμού, γίνονται υπερβάσεις της κείμενης νομοθεσίας και εισάγονται παρελκυστικοί «νεολογισμοί» ασύμβατοι με τους νόμους και τα Διατάγματα (Π.Δ. 274/97) που προσδιορίζουν επαγγελματικά δικαιώματα στη μελέτη, επίβλεψη κατασκευής και επίβλεψη λειτουργίας – συντήρησης χημικών εγκαταστάσεων όπως είναι οι εγκαταστάσεις ή «συστήματα» Φ.Α. Ειδικότερα : 1. Ενώ στα Υποδείγματα Υπεύθυνων Δηλώσεων Β3 και Β5 ορθά ορίζονται οι εγκαταστάσεις και η μελέτη τους, στην Υπ. Δήλωση Β8 η μελέτη φωτογραφίζεται ως «Μηχανολογική» και η ευθύνη εκπόνησης της ανατίθεται σε Μηχανολόγο μηχανικό και όχι σε αρμόδιο κατά νόμο υπεύθυνο πρόσωπο όπως ορθά προβλέπεται στο Υπόδειγμα Β19. 2. Στο Υπόδειγμα Β18 αντί της ορολογίας «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης των εγκαταστάσεων μεταφοράς Φ.Α.», χρησιμοποιείται ο όρος «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης του μηχανολογικού εξοπλισμού του Συστήματος μεταφοράς Φ.Α.». • Ο όρος «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης του μηχανολογικού εξοπλισμού» δεν υφίσταται στο ν.6422/34 που αποτελεί τη βάση για τα επαγγελματικά δικαιώματα μηχανικών. Έχει επομένως αντικατασταθεί αυθαίρετα ο ισχύον στη νομοθεσία όρος «επίβλεψη λειτουργίας και συντήρησης μηχανολογικών ή χημικών εγκαταστάσεων». • Ο όρος «επίβλεψη λειτουργίας μηχανολογικού εξοπλισμού» αδυνατεί να αποδώσει την κατά νόμο απαιτούμενη ευθύνη λειτουργίας μιας εγκατάστασης και μόνο ως φωτογραφική συντεχνιακή παρέμβαση μπορεί να εκληφθεί, σε βάρος όχι μόνον κάθε επιστημονικής και επιμελητηριακής δεοντολογίας, αλλά κυρίως της ασφάλειας του κοινωνικού συνόλου. Η ευθύνη λειτουργίας κάθε εγκατάστασης είναι ευθύνη για το χειρισμό εξοπλισμού, υλικών, διεργασιών και ανθρώπων σε συνδυασμό τους και τούτο προβλέπεται από τη νομοθεσία περί ευθύνης επίβλεψης εγκαταστάσεων (Βλ. Αρθρο 12 Β.Δ. 24.11/17.12.1953). 3. Τέλος στο διαδικαστικό Παράρτημα, ζητούνται υπεύθυνες δηλώσεις από άλλες ειδικότητες διπλωματούχων μηχανικών για υποστηρικτικές του κυρίου αντικειμένου εργασίες και η ειδικότητα του Χημικού Μηχανικού, που είναι επί της ουσίας και κατά νόμο απαιτούμενη, έχει κυριολεκτικά εξαφανιστεί από τη διαδικασία εφαρμογής του υπό δημόσια διαβούλευση Κανονισμού. Παρακαλούμε για τη διόρθωση των Κανονισμών και του Παραρτήματος Εφαρμογής σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης επαγγελματικής νομοθεσίας.