• Σχόλιο του χρήστη 'Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ)' | 28 Ιανουαρίου 2011, 17:11

    Ιανουάριος 2011 Παρατηρήσεις επί του Σχεδίου Νόμου για τη σύσταση Φορέα για την ‘Έρευνα και Εκμετάλλευση Υδρογοναμθράκων To Iνστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙENE) ασχολήθηκε συστηματικά με το θέμα της έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων στην Ελλάδα. Το θέμα υπήρξε ειδικό αντικείμενο ειδικής έκθεσης που ετοίμασε το ΙΕΝΕ τον Απρίλιο του 2006 (Έκθεση Νο. 004/06) με θέμα «Η Αναδιοργάνωση του Τομέα Έρευνας & Ανάπτυξης Υδρογονανθράκων στην Ελλάδα», καθώς και θεματολογίας συνεδρίων και αντικείμενο ειδικών ημερίδων που διοργανώσαμε στις 23 Ιουνίου 2005, 6 Ιουλίου 2006 και 1 Ιουλίου 2010, τα πρακτικά των οποίων μαζί με την ανωτέρω έκθεση κοινοποιήσαμε στο τότε ΥΠΑΝ. Για αυτό σήμερα χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία του ΥΠΕΚΑ και ελπίζουμε ότι αυτή την φορά θα ολοκληρωθεί με την ίδρυση του φορέα, ο οποίος θα συμβάλει αποφασιστικά στο άνοιγμα της αγοράς έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων, και στην προσέλκυση επενδύσεων. ΘΕΣΕΙΣ: ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ Ο φορέας θα πρέπει να είναι καθόλα ανεξάρτητος και ανεπηρέαστος από κάθε εξάρτηση από οποιαδήποτε εταιρία, δημόσια, ή ιδιωτική που δραστηριοποιείται στον τομέα Ε&Π Υ/Α. 1. Πρέπει να διαχειρίζεται (και όχι να ασκεί) τα αποκλειστικά δικαιώματα του Δημοσίου στην αναζήτηση, έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων. 2. Πρέπει να λειτουργεί με συνθήκες διαφάνειας και να αντιμετωπίζει ισότιμα όλους τους ενδιαφερόμενους. 3. Πρέπει να αποτρέπει τη δημιουργία συνθηκών δεσπόζουσας θέσης. 4. Πρέπει να μεριμνά για την τήρηση των κανονισμών σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος. 5. Πρέπει να διασφαλίζει το δικαίωμα της ίσης πρόσβασης στα αρχεία έρευνας και παραγωγής, ούτως ώστε όλοι οι ενδιαφερόμενοι να έχουν την ευκαιρία να διαμορφώνουν τεκμηριωμένη άποψη για τις περιοχές παραχώρησης. 6. Πρέπει να στελεχώνεται και εκπροσωπείται από άτομα που διαθέτουν τεκμηριωμένη γνώση του αντικειμένου. 7. Πρέπει οι θέσεις και απόψεις του φορέα να λαμβάνονται υπόψη από την κυβέρνηση προκειμένου να καθορισθούν οι εκάστοτε περιοχές παραχώρησης. Ειδικά σε ότι αφορά τη στελέχωση του Φορέα, η αποστολή του ελληνικού δημοσίου με δεδομένες τις αρχές της διαφάνειας και της αμεροληψίας, οφείλει να κάνει επιλογές που απέχουν κάθε έμμεσης ή άμεσης εξάρτησης (έμμισθης ή όχι) και σύνδεσης με συμφέροντα οποιασδήποτε εταιρείας δραστηριοποιείται στην εν λόγω αγορά. Για να επιταχυνθούν κατά το δυνατόν οι διαδικασίες που περιγράφονται στο Σχέδιο Νόμου και να περιοριστεί το κόστος λειτουργίας (ειδικά στις σημερινές δύσκολες για την χώρα μας συγκυρίες), το Ελληνικό Δημόσιο πρέπει να αξιοποιήσει τη σωρευμένη γνώση, ήδη υφιστάμενων και εν λειτουργία δημοσίων φορέων όπως το Ινστιτούτο Γεωλογικών & Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ), καθώς και ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με αποδεδειγμένη γνώση και αντίληψη της αγοράς και των δραστηριοτήτων της. Πρέπει να αποφευχθεί ο ξεπερασμένος τρόπος δημιουργίας και συντήρησης πελατειακών σχέσεων, ή εξυπηρέτησης συμφερόντων γιατί ένα τέτοιο στραβοπάτημα θα έχει σαν αποτέλεσμα τον οριστικό ενταφιασμό του θέματος. ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ 1. Σκοπός της εταιρίας αναφέρεται ότι είναι « …η άσκηση και διαχείριση για λογαριασμό του Δημοσίου των αποκλειστικών δικαιωμάτων του στην αναζήτηση, έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων…». Πιστεύουμε ότι η άσκηση δικαιωμάτων παραπέμπει σε ανάληψη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων, οπότε ο φορέας θα έχει διπλό ρόλο, δηλαδή διαχειριστικό για λογαριασμό του δημοσίου και ενδεχομένως και επιχειρηματικό. Αυτό, εάν γίνει, θα οδηγήσει σε στρέβλωση του ανταγωνισμού και μεγάλη παρέκκλιση από το βασικό σκεπτικό ίδρυσης του φορέα. Κατόπιν τούτου προτείνεται η διαγραφή …της άσκησης δικαιωμάτων και περιορισμός στην διαχείριση των δικαιωμάτων. 2. Μετοχικό Κεφάλαιο. Το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο των 200.000 ευρώ δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις βασικές λειτουργικές δαπάνες της ΕΔΕΥ ΑΕ . Όπως περιγράφεται στο σχέδιο νόμου και την εισηγητική έκθεση η στελέχωση και λειτουργία της ΕΔΕΥ ΑΕ θα απαιτεί δαπάνες πάνω από 2.000.000 ευρώ ( 5 μέλη ΔΣ με αποδοχές κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, 10 μέλη ειδικού επιστημονικού προσωπικού, με αμοιβές ανάλογες, πρόσληψη συμβούλων, ανάθεση μελετών και εργασιών κ.λπ. κ.λπ.) 3. Προέλευση προσωπικού και μελών ΔΣ. Εφόσον το προσωπικό και τα μέλη του ΔΣ της ΕΔΕΥ, συνεχίζουν να μισθοδοτούνται από κάποια δημόσια υπηρεσία ή δημόσιο φορέα, από όπου προέρχονται, τότε δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα. Εάν όμως υπάρξει άμεση ή έμμεση σύνδεση της μισθοδοσίας κάποιου από το μετακινούμενο προσωπικό, από εταιρία (στην οποία συμμετέχει έστω και μειοψηφικά το δημόσιο), και η οποία ασκεί δραστηριότητες έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων και είναι ανταγωνιστική με άλλες ομοειδείς ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, τότε δημιουργείται θέμα υποθήκευσης της ανεξαρτησίας της ΕΔΕΥ ΑΕ και νόθευσης του ανταγωνισμού. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να διαγραφούν από το σχέδιο νόμου όλες οι διατάξεις οι οποίες αφήνουν οποιαδήποτε περιθώρια μετακίνησης ή μετάταξης ή απόσπασης προσωπικού από τέτοιες εταιρίες.