• Σχόλιο του χρήστη 'Πανελλήνιος Σύλλογος Προσωπικού Ελληνικών Πετρελαίων' | 31 Ιανουαρίου 2011, 13:24

    ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ Ε.Λ.Π.Ε. ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ Ι.Γ.Μ.Ε. ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΔΙΚΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΟΥ Ν\ΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ "ΕΔΕΥ Α.Ε." Οι εργαζόμενοι των φορέων που ασχολούνται με την Έρευνα, θεωρούν ότι το σχέδιο Νόμου για την "Σύσταση φορέα για την Έρευνα και Παραγωγή Υδρογονανθράκων" του ΥΠΕΚΑ δεν μας ικανοποιεί με τον τρόπο που είναι διαμορφωμένο, αφού: 1. Η δημιουργία της ΕΔΕΥ Α.Ε δεν εκπληρώνει τους σκοπούς της, όπως περιγράφονται στο Άρθρο 2 και αναλύονται στη συνέχεια. Στην καλύτερη περίπτωση το σχέδιο νόμου προδιαγράφει ένα φορέα, ο οποίος θα προετοιμάζει γύρους παραχωρήσεων για την πετρελαϊκή έρευνα. Υπό την έννοια αυτή δεν απαιτείται δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας, αφού δεν προβλέπεται να ασκεί επιχειρηματική δράση και επιπλέον, σε καμία Ευρωπαϊκή χώρα δεν υπάρχει Φορέας με μορφή Α.Ε.. Τα κριτήρια δεν μπορεί να είναι εστιασμένα σε επιχειρηματικές λογικές λόγω του στρατηγικού και του θεσμικού ρόλου της καθώς και του δημοσίου συμφέροντος στον τομέα της Ενέργειας. 2. Ο φορέας που θα έχει σαν αντικείμενο την εκπλήρωση των σκοπών του άρθρου 2, θα πρέπει να επιτελεί πρωτίστως τον βασικό στόχο που περιγράφεται στην παράγραφο γ του Άρθρου 2, δηλαδή την αναζήτηση ,αξιολόγηση και ανάπτυξη του δυναμικού της Χώρας σε Υδρογονάνθρακες. Επίσης με διάφανο και επιστημονικό τρόπο πρέπει να ιεραρχούνται και επιλέγονται περιοχές ενδιαφέροντος προς παραχώρηση. Δηλαδή απαιτείται ένας Φορέας που θα ανταποκρίνεται στις Ερευνητικές προδιαγραφές που είχε η ΔΕΠ-ΕΚΥ κατά το παρελθόν - χωρίς να είναι ΑΕ - και για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να έχει ανάλογο προϋπολογισμό, εργασιακές σχέσεις σταθερής απασχόλησης και προσωπικό αυστηρά επιλεγμένο, με διαφανείς διαδικασίες και κριτήρια ανάλογα αντίστοιχων φορέων, με ιδιαίτερο βάρος στην διεθνή και Ελληνική εμπειρία και αποδεδειγμένη επιστημονική γνώση. Η δημιουργία φορέα που γίνεται με "κατά παρέκκλιση" αποσπάσεις και με την "αδόκιμη" για το δημόσιο διαδικασία μεταφοράς προσωπικού μόνο εγγύηση για διαφάνεια και αξιοκρατία δεν μπορούν να εγγυηθούν. Από την άλλη πλευρά, τα εργασιακά δικαιώματα σε μια ΑΕ του Δημοσίου, τα οποία θα καθορίζονται με υπουργικές αποφάσεις δημιουργούν μια διελκυστίνδα ατελεύτητων διαδικασιών και αντιπαραθέσεων, με αποτέλεσμα την παρακώλυση του έργου του φορέα. 3. Στη δυνητική εμπλοκή του ΙΓΜΕ, όπως αναφέρεται στο Ν/σχέδιο υπάρχει μια σύγχυση σε ότι έχει σχέση με τα καθήκοντα που μπορούν να του ανατεθούν, έναντι των σκοπών και της λειτουργίας του φορέα αφού οι εργασίες και υπηρεσίες που δύναται το ΙΓΜΕ να αναλάβει, επικαλύπτονται κατά περίπου 80% με τις αρμοδιότητες του φορέα. Η εμπλοκή του σε μια σειρά επιμέρους ερευνητικές εργασίες όπως οι γεωλογικές χαρτογραφήσεις, η συμβολή του σε θέματα τα οποία αφορούν ιζηματολογικά-πετρογραφικά στοιχεία, η αξιοποίηση των υπαρχόντων εργαστηρίων του για προσδιορισμό κοκκομετρίας, ενεργού πορώδους, ταυτοποίησης αργίλων και σε επιμέρους γεωφυσικές έρευνες κ.α.) θα μπορούσαν να αναληφθούν με την προϋπόθεση της οικονομικής στήριξής του προκειμένου να έχει επαρκή στελέχωση και τις απαιτούμενες υποδομές, που να υποστηρίζουν υψηλής τεχνολογίας δεδομένα. Η ενδεχόμενη μετατροπή του ΙΓΜΕ σε ερευνητικό φορέα για την έρευνα και ανάπτυξη Υδρογονανθράκων απαιτεί εκτός από την πολιτική βούληση, σοβαρότατες οικονομικές και θεσμικές αλλαγές, αφού με βάση τη διεθνή εμπειρία είναι διαφορετικές οι ερευνητικές υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρει ένα Ινστιτούτο σαν το ΙΓΜΕ, από τις έρευνες και τις υπηρεσίες που απαιτούνται για την αναζήτηση και ανάπτυξη κοιτασμάτων υδρογονανθράκων. Επιπρόσθετα, σημειώνουμε ότι με τη σημερινή ραγδαία συρρίκνωση του ΙΓΜΕ σε προσωπικό είναι βέβαιο ότι θα αντιμετωπίσει πρόβλημα ακόμη και στα επιστημονικά προγράμματα που προωθεί μέσω ΕΣΠΑ. Σε κάθε περίπτωση όμως η εμπλοκή τόσο του ΙΓΜΕ, όσο και άλλων Ινστιτούτων ή σχετικών ΑΕΙ θα μπορούσε να συμβάλλει θετικά στην πετρελαϊκή έρευνα με την αξιοποίηση όλου του επιστημονικού δυναμικού και των εργαστηριακών υποδομών των σχετικών φορέων (οικονομία κλίμακας) αλλά και την καλλίτερη αξιοποίηση των αποτελεσμάτων συναφών ερευνών. Μια τέτοια συνεργασία απαιτεί, ξεκαθάρισμα ρόλων και προϋποθέσεων όλων των εμπλεκόμενων φορέων με τους σκοπούς ενός Δημόσιου Ερευνητικού Φορέα για την Έρευνα και Παραγωγή Υδρογονανθράκων. Είναι ώρα ν' αναλάβει το Δημόσιο τις ευθύνες του στο τομέα της έρευνας Υδρογονανθράκων, αφού με την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ σοβαρές δημόσιες αρμοδιότητες, που αφορούν την Έρευνα και εκμετάλλευση Υδρογονανθράκων υποβαθμίστηκαν, δημιουργώντας παράλληλα σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία του ελεγκτικού μηχανισμού. Για τους παραπάνω λόγους απαιτείται η αναστολή της προώθησης του συγκεκριμένου νομοσχεδίου και η έναρξη θεσμικού διαλόγου με εκπροσώπους των Συλλόγων, Συνδικάτων, ΑΕΙ, Ινστιτούτων και άλλων που εμπλέκονται πραγματικά στον τομέα της Πετρελαϊκής Έρευνας. ΓΙΑ ΤΟΝ Π.Σ.Ε.Ε.Π. Ο Πρόεδρος Π. Οφθαλμίδης Ο Γεν. Γραμματέας Αθ. Σταμούλης ΓΙΑ ΤΟΝ Π.Σ.Π. Ε.Λ.Π.Ε. Ο Πρόεδρος Ε. Καμπέρης Ο Γεν. Γραμματέας Σπ. Σωτηρόπουλος ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ Ι.Γ.Μ.Ε. Ο Αντιπρόεδρος Β. Αρβανιτίδης Ο Γεν. Γραμματέας Χ. Σμυρνιώτης