• Σχόλιο του χρήστη 'Μιχάλης Φυτίκας, Ομ. Καθηγητής Γεωθερμίας' | 7 Ιανουαρίου 2010, 11:24

    Προτείνουμε συγκεκριμένα να προστεθούν στο νέο νόμο, στο Αρθρο 8 «Τροποποίηση διατάξεων για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής» ή στο Άρθρο 12 «Λοιπές διατάξεις», τα εξής : 1. καταργείται η Παρ.2 του Άρθρου 1 του Ν.3175/03 και ό,τι άλλο σχετικό του Νόμου που συνδέει το γεωθερμικό δυναμικό με το μεταλλευτικό κώδικα (εκτός του ‘Άρθρου 15 για τις απαλλοτριώσεις, το οποίο διατηρείται και στο σχέδιο του νέου νόμου για τις ΑΠΕ). Η γεωθερμική ενέργεια, όπως σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., ανήκει στις ΑΠΕ και σαν τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται και στην Ελλάδα. Άλλωστε και στην Οδηγία 2009/28/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (Άρθρο 2) δηλώνεται σαφώς ότι η γεωθερμική ενέργεια (δηλ. η ενέργεια που αποθηκεύεται υπό μορφή θερμότητας κάτω από τη στερεή επιφάνεια της γης) αποτελεί ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. 2. Σχετικά με τις διαδικασίες μίσθωσης των δικαιωμάτων διαχείρισης βεβαιωμένων γεωθερμικών πεδίων, όπως αυτές ορίζονται με τις διατάξεις του νόμου 3175/2003, όταν τα γεωθερμικά ρευστά, ανεξάρτητα της θερμοκρασίας τους, προορίζονται για χρήσεις που δεν περιλαμβάνουν την παραγωγή ηλεκτρικής ισχύος, η διαδικασία αδειοδότησης θα πρέπει να είναι απαλλαγμένη από την περίπλοκη διαδικασία διαγωνισμών και θα πρέπει να υιοθετηθούν κανονισμοί ανάλογοι με αυτούς που ισχύουν για την εκμετάλλευση των ρευστών με θερμοκρασία μικρότερη των 25C (Άρθρο 11 του Ν.3175/03 και Υπ. Απόφαση ΦΕΚ 1249-Β’/24-6-09) Εναλλακτικά: Για ρευστά με θερμοκρασία μικρότερη των 90C, που προορίζονται μόνο για χρήση της θερμικής ενέργειάς τους, αυτή θα μπορούσε να εξασφαλίζεται έτοιμη προς χρήση, από τις αρμόδιες Περιφέρειες ή από ειδικό μικτό φορέα (Περιφέρειες με σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα κατά το πνεύμα των ΣΔΙΤ). Οι χρήστες θα επιλέγονται μετά από αξιολόγηση των αιτήσεων και των προτεινόμενων επενδύσεων, με κριτήρια εν πολλοίς ανάλογα με αυτά που ορίζονται στο Ν. 3175/2003 (ύψος, εύρος και βιωσιμότητα της επένδυσης, ικανότητα του χρήστη κλπ.). Να ενεργοποιηθεί ο Ν.2647/98, που ορίζει τις Περιφέρειες σαν «υπεύθυνες για έργα έρευνας και εκμετάλλευσης γεωθερμικών πόρων». 3. Η άδεια έρευνας για ρευστά που προορίζονται για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ή/και συμπαραγωγή θερμότητας θα δίνεται από το ΥΠΕΚΑ (ή τη ΡΑΕ) με διαγωνισμό με τις διαδικασίες του Άρθρου 4 Παρ.2 (πλην της τελευταίας πρότασης) του Ν.3175/03. Οι διαδικασίες αδειοδότησης της έρευνας θα πρέπει να αρχίσουν εντός τριών μηνών από την κατάθεση του σχετικού αιτήματος, η δε μίσθωση των δικαιωμάτων διαχείρισης του γεωθερμικού δυναμικού θα πρέπει να δίνεται υποχρεωτικά σε καθορισμένο σύντομο χρονικό διάστημα (π.χ. 4 μηνών) από την υποβολή της σχετικής οικονομοτεχνικής μελέτης διαχείρισης του εντοπισθέντος από τον ερευνητή νέου πεδίου. Για την προσέλκυση ιδιωτών-επενδυτών που θα «ρισκάρουν» τις γεωλογικές και κυρίως τις βαθιές, και γι’ αυτό πολυδάπανες, γεωτρήσεις έρευνας-παραγωγής, θα πρέπει να προβλεφθεί η μερική κάλυψη του ρίσκου των γεωτρήσεων (με επιστροφή σε περίπτωση επιτυχίας) ή/και μια πιο ενθαρρυντική τιμολογιακή πολιτική για τη γεωθερμική MWh, όπως προτείνουμε στο άρθρο 5.