• Σχόλιο του χρήστη 'Νίκος Κολιός' | 6 Ιουνίου 2011, 19:03

    Ο δρόμος που ακολουθείται για την αξιοποίηση της Γ/Θ ενέργειας είναι λάθος από την αρχή ακόμη όταν ο 1475/82 λειτούργησε με βάση τον 210/73 «Περί μεταλλευτικού κώδικα». Ένα ενεργειακό προϊόν που από μόνο του διαχέεται στην ατμόσφαιρα από το εσωτερικό της γης, είτε αυτό έχει 20°-25°C (άρα αντλίες θερμότητας) είτε 60°-70°-90°C πρόκειται ακριβώς για το ίδιο πράγμα και πρέπει να διέπεται από τους ίδιους νόμους, τους απλούς των αντλιών θερμότητας. Για παράδειγμα στην λεκάνη του Στρυμόνα λειτουργούν περίπου 950 γεωτρήσεις για υδρευτικούς και αρδευτικούς σκοπούς, χωρίς να υπολογίζονται οι παράνομες. Το νερό αυτών των γεωτρήσεων πολλές φορές χρησιμοποιείται άσκοπα, η δε οικονομική τους απόδοση όταν ποτίζουν καλαμπόκια ή βαμβάκια δεν είναι καν άξια λόγου. Το συνολικό γεωθερμικό δυναμικό αυτών των γεωτρήσεων ξεπερνά σε ισχύ τα 500 MWth. Για την σπατάλη αυτή δεν γίνεται κανένας λόγος αλλά εξαντλούμε την αυστηρότητα μας στις 10-20 γεωτρήσεις των γεωθερμικών πεδίων, μόνο και μόνο επειδή η θερμοκρασία αυτών είναι αρκετά υψηλότερη και άρα παρατηρητέα και εδώ ακριβώς την κάνουμε σιδηροδέσμια μιας σειράς νόμων και διατάξεων με πιο πρόσφατη την άδεια διανομής θερμικής ενέργειας. Ποιες είναι οι αποκλειστικά αγροτικές εκμεταλλεύσεις? Είναι θερμοκήπια, θέρμανση αγροτικών εγκαταστάσεων, αγροτοβιομηχανία και θερμική επεξεργασία αγροτικών προϊόντων, ιχθυοκαλλιέργεια, θέρμανση και κλιματισμός κτηνοτροφικών-πτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, ή οτιδήποτε έχει σχέση με τον πρωτογενή αγρο-διατροφικό τομέα? Η Γ/Θ ενέργεια δεν είναι παντού ίδια. Κάθε γεωθερμικό πεδίο έχει το δικό του καθεστώς εκμετάλλευσης και άρα διαφορετική οικονομικότητα. Η προτεινόμενη ΥΑ αντιγράφει την αστική τηλεθέρμανση που δεν έχει καμία σχέση με την διάθεση θερμικών φορτίων στον αγροτικό τομέα. Θα ‘έπρεπε απλά ο διαχειριστής ενός Γ/Θ πεδίου να μπορεί να διαθέτει τυχόν θερμικά φορτία που περισσεύουν χωρίς επιπλέον άδειες ώστε να λειτουργεί συμπληρωματικά και για μεγαλύτερο χρόνο. Γιατί πρέπει όλα αυτά να ελέγχονται από το ΥΠΕΚΑ και όχι από την αποκεντρωμένη διοίκηση? Αυτό το σχέδιο εξυπηρετεί μόνο τους δήμους που μισθώνουν Γ/Θ πεδία για να την διαθέσουν στους δημότες τους. Προσοχή όμως να μην δημιουργήσουμε φαραωνικά έργα τύπου Ν. Κεσσάνης. Εξάλλου ποιος αγρότης-επιχειρηματίας θα βασίσει την παραγωγή του στην διάθεση ενέργειας από έναν δήμο όταν δεν θα έχει την διαχείριση στα χέρια του? Εκ των προτέρων και λόγω εμπειρίας σας διαβεβαιώνω ότι η διάθεση σε τρίτους κάτω από αυτούς τους όρους δεν παρουσιάζει κανένα επενδυτικό ενδιαφέρον. Τέλος έχετε διαβάσει την κατακύρωση του διαγωνισμού των Νηνήτων Χίου? Με όλες αυτές τις εγγυητικές και τις δεσμεύσεις μπορούμε να προσελκύσουμε επενδυτές? - Για το πιθανό εγγυητική επιστολή διάρκειας 8 ετών ύψους €13.250 - Αναλογικό μίσθωμα 5% επί της αξίας των προϊόντων - Ελάχιστο ετήσιο μίσθωμα για το βεβαιωμένο €5.750 - Για το βεβαιωμένο εγγυητική επιστολή διάρκειας 3 ετών ύψους €34.750 - Για την έναρξη της εκμετάλλευσης εγγυητική επιστολή ύψους €172.500 Στο κάτω-κάτω δεν προσφέρουμε κάτι το τόσο σημαντικό. Λίγο ζεστό νερό με χίλια-δυο προβλήματα άντλησης. Είναι δυνατόν να πάμε μπροστά έτσι? Με εκτίμηση, Ν. Κολιός Γεωλόγος - Δρ. Γεωθερμίας