Αποφασίζουμε

Με την παρούσα καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι της άδειας διανομής θερμικής ενέργειας από εκμετάλλευση γεωθερμικού δυναμικού χαμηλής θερμοκρασίας αποκλειστικά για αγροτικές εκμεταλλεύσεις ως εξής:

1. Για κάθε εκμισθούμενο δικαίωμα διαχείρισης γεωθερμικού πεδίου χαμηλής θερμοκρασίας δύναται να εκδοθεί μία και μόνη άδεια διανομής θερμικής ενέργειας για αποκλειστική χρήση σε αγροτικές εκμεταλλεύσεις.

2. Η εν λόγω άδεια εκδίδεται από τον Υπουργό ΠΕΚΑ μετά από γνώμη της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης για χρόνο ίσο με το χρόνο εκμίσθωσης του πεδίου, η οποία δύναται να παραταθεί αντιστοίχως. Δικαιούχος της άδειας διανομής ορίζεται ο μισθωτής του πεδίου.

3. Για την έκδοση της εν λόγω άδειας απαιτείται η κατάθεση τεχνικοοικονομικής μελέτης, μετά συνημμένου χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης εργασιών, καθώς και η κατάθεση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

4.  Για την έναρξη των πάσης φύσεως εργασιών εγκατάστασης του δικτύου διανομής θερμικής ενέργειας και του αναγκαίου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, απαιτείται η εξασφάλιση των πάσης φύσεως αδειών και εγκρίσεων, που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία και διέπουν τη διαχείριση γεωθερμικού δυναμικού, τη δραστηριότητα διανομής θερμικής ενέργειας και την άσκηση δραστηριοτήτων σε αγροτικές και δασικού χαρακτήρα εκτάσεις. Ο κάτοχος της άδειας διανομής υποχρεούται όπως κοινοποιήσει αντίγραφα της εγκεκριμένης μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και της χορηγηθείσας απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ και της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης.

5.  Η άδεια διανομής θερμικής ενέργειας από γεωθερμικό πεδίο χαμηλής θερμοκρασίας για αποκλειστικά αγροτικούς σκοπούς, περιλαμβάνει τους όρους που οφείλει να τηρεί ο εκάστοτε αδειούχος.

 

  • Ο δρόμος που ακολουθείται για την αξιοποίηση της Γ/Θ ενέργειας είναι λάθος από την αρχή ακόμη όταν ο 1475/82 λειτούργησε με βάση τον 210/73 «Περί μεταλλευτικού κώδικα».

    Ένα ενεργειακό προϊόν που από μόνο του διαχέεται στην ατμόσφαιρα από το εσωτερικό της γης, είτε αυτό έχει 20°-25°C (άρα αντλίες θερμότητας) είτε 60°-70°-90°C πρόκειται ακριβώς για το ίδιο πράγμα και πρέπει να διέπεται από τους ίδιους νόμους, τους απλούς των αντλιών θερμότητας.

    Για παράδειγμα στην λεκάνη του Στρυμόνα λειτουργούν περίπου 950 γεωτρήσεις για υδρευτικούς και αρδευτικούς σκοπούς, χωρίς να υπολογίζονται οι παράνομες. Το νερό αυτών των γεωτρήσεων πολλές φορές χρησιμοποιείται άσκοπα, η δε οικονομική τους απόδοση όταν ποτίζουν καλαμπόκια ή βαμβάκια δεν είναι καν άξια λόγου. Το συνολικό γεωθερμικό δυναμικό αυτών των γεωτρήσεων ξεπερνά σε ισχύ τα 500 MWth. Για την σπατάλη αυτή δεν γίνεται κανένας λόγος αλλά εξαντλούμε την αυστηρότητα μας στις 10-20 γεωτρήσεις των γεωθερμικών πεδίων, μόνο και μόνο επειδή η θερμοκρασία αυτών είναι αρκετά υψηλότερη και άρα παρατηρητέα και εδώ ακριβώς την κάνουμε σιδηροδέσμια μιας σειράς νόμων και διατάξεων με πιο πρόσφατη την άδεια διανομής θερμικής ενέργειας.

    Ποιες είναι οι αποκλειστικά αγροτικές εκμεταλλεύσεις? Είναι θερμοκήπια, θέρμανση αγροτικών εγκαταστάσεων, αγροτοβιομηχανία και θερμική επεξεργασία αγροτικών προϊόντων, ιχθυοκαλλιέργεια, θέρμανση και κλιματισμός κτηνοτροφικών-πτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, ή οτιδήποτε έχει σχέση με τον πρωτογενή αγρο-διατροφικό τομέα?
    Η Γ/Θ ενέργεια δεν είναι παντού ίδια. Κάθε γεωθερμικό πεδίο έχει το δικό του καθεστώς εκμετάλλευσης και άρα διαφορετική οικονομικότητα.
    Η προτεινόμενη ΥΑ αντιγράφει την αστική τηλεθέρμανση που δεν έχει καμία σχέση με την διάθεση θερμικών φορτίων στον αγροτικό τομέα.
    Θα ‘έπρεπε απλά ο διαχειριστής ενός Γ/Θ πεδίου να μπορεί να διαθέτει τυχόν θερμικά φορτία που περισσεύουν χωρίς επιπλέον άδειες ώστε να λειτουργεί συμπληρωματικά και για μεγαλύτερο χρόνο.

    Γιατί πρέπει όλα αυτά να ελέγχονται από το ΥΠΕΚΑ και όχι από την αποκεντρωμένη διοίκηση?

    Αυτό το σχέδιο εξυπηρετεί μόνο τους δήμους που μισθώνουν Γ/Θ πεδία για να την διαθέσουν στους δημότες τους. Προσοχή όμως να μην δημιουργήσουμε φαραωνικά έργα τύπου Ν. Κεσσάνης. Εξάλλου ποιος αγρότης-επιχειρηματίας θα βασίσει την παραγωγή του στην διάθεση ενέργειας από έναν δήμο όταν δεν θα έχει την διαχείριση στα χέρια του?

    Εκ των προτέρων και λόγω εμπειρίας σας διαβεβαιώνω ότι η διάθεση σε τρίτους κάτω από αυτούς τους όρους δεν παρουσιάζει κανένα επενδυτικό ενδιαφέρον.

    Τέλος έχετε διαβάσει την κατακύρωση του διαγωνισμού των Νηνήτων Χίου? Με όλες αυτές τις εγγυητικές και τις δεσμεύσεις μπορούμε να προσελκύσουμε επενδυτές?
    – Για το πιθανό εγγυητική επιστολή διάρκειας 8 ετών ύψους €13.250
    – Αναλογικό μίσθωμα 5% επί της αξίας των προϊόντων
    – Ελάχιστο ετήσιο μίσθωμα για το βεβαιωμένο €5.750
    – Για το βεβαιωμένο εγγυητική επιστολή διάρκειας 3 ετών ύψους €34.750
    – Για την έναρξη της εκμετάλλευσης εγγυητική επιστολή ύψους €172.500

    Στο κάτω-κάτω δεν προσφέρουμε κάτι το τόσο σημαντικό. Λίγο ζεστό νερό με χίλια-δυο προβλήματα άντλησης. Είναι δυνατόν να πάμε μπροστά έτσι?

    Με εκτίμηση,

    Ν. Κολιός

    Γεωλόγος – Δρ. Γεωθερμίας

  • ΣΧΟΛΙΑ ΟΜΙΛΟΥ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΙΤΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΥΑ ΥΠΕΚΑ –
    ΑΔΕΙΕΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΘΕΡΜΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΧΑΜΗΛΗΣ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΕΙΣ

    Άρθρο: Χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης του έργου
    Παρ. 1. Προτείνουμε να προστεθεί στο τέλος της παραγράφου η πρόταση:
    «Επιτρέπεται η τροποποίηση του χρονοδιαγράμματος κατόπιν εγκρίσεως των κατά περίπτωση αρμόδιων φορέων για λόγους μη αναγόμενους σε υπαιτιότητα του Αδειούχου.»
    (όπως λόγοι ανωτέρας βίας, ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες στην ανάπτυξη του έργου, δυσχέρεια τραπεζικής χρηματοδότησης στην πορεία αδειοδότησης και υλοποίησης του έργου και καθυστερήσεις από πλευράς διοικητικών φορέων πέραν των προβλεπομένων χρόνων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για την έκδοση των πάσης φύσεως αδειών και εγκρίσεων.)

    Άρθρο: Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας – διαδικασίες
    Παρ. 1. Προτείνουμε να προστεθεί στο τέλος της παραγράφου η πρόταση:
    «Επιτρέπεται η τροποποίηση αυτών κατόπιν εγκρίσεως των κατά περίπτωση αρμόδιων φορέων για λόγους μη αναγόμενους σε υπαιτιότητα του Αδειούχου.»

    Άρθρο: Σύνδεση με το δίκτυο διανομής
    Παρ. 1. Προτείνουμε να προστεθεί στο τέλος της παραγράφου:
    .. «εφόσον δε διαφοροποιούνται οι τεχνικές συνθήκες σύνδεσης τους στο δίκτυο.»
    Παρ. 2. Προτείνουμε να προστεθεί στο τέλος της παραγράφου:
    .. «, το κόστος των οποίων θα συμπεριλαμβάνεται στο κόστος σύνδεσης των καταναλωτών.»

    Άρθρο: Όροι συναλλαγών και τιμολόγηση θερμικής ενέργειας
    Η λογική και διατύπωση του άρθρου αυτού ως έχει αντίκειται στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς περιορίζοντας την τιμολογιακή πολιτική του αδειούχου.
    Όπως είναι διατυπωμένο το άρθρο αν ο αδειούχος καταφέρει να αυξήσει την ποσότητα θερμότητας προς πώληση πρέπει να μειώσει την μοναδιαία τιμή πώλησης της ενέργειας και να παραμείνει σε ένα «ταβάνι» εσόδων. Ειδικά σε περιπτώσεις όπου στην πορεία των εργασιών διαχείρισης του γεωθερμικού πεδίου υπάρξει διαφορά με τα αποτελέσματα της προηγούμενης γεωθερμικής έρευνας, τα κόστη αξιοποίησης και υποδομών μπορεί να αυξηθούν σημαντικά βάσει των νέων πραγματικών δεδομένων.
    Επιπλέον, δεν δίδεται έτσι κίνητρο στον Αδειούχο να αναπτύξει στο μέγιστο βαθμό το δίκτυο διανομής ούτε και να καταβάλει προσπάθειες εξοικονόμησης ενέργειας ή/και χρήσης αποδοτικότερων τεχνολογιών και μεθόδων αξιοποίησης της.
    Προτείνουμε επαναδιατύπωση του άρθρου ως εξής:
    «Ο Αδειούχος υποχρεούται να καταρτίσει και να δημοσιεύει τιμολόγια και τέλη σύνδεσης ώστε να τηρούνται οι κανόνες διαφάνειας της αγοράς και να κατοχυρώνεται το δικαίωμα των καταναλωτών – αγροτών σε διαφανείς και σαφώς ορισμένους όρους τιμολόγησης.
    Οι όροι αυτοί θα εφαρμόζονται ομοιόμορφα για όλους τους καταναλωτές και θα περιλαμβάνουν ιδίως τη δυνατότητα του καταναλωτού να διακόψει τη σύνδεση μετά από ειδοποίηση ενός μηνός και τη δυνατότητα επανασύνδεσης του καταναλωτού με προειδοποίηση ενός μηνός του Αδειούχου.»

    Άρθρο: Υποβολή εκθέσεων προόδου
    Προτείνεται η διαγραφή της παραγράφου 1 ώστε το άρθρο να ορίζει:
    «Κατ’ έτος ο αδειούχος οφείλει να υποβάλλει μέχρι τη 31η Μαρτίου κάθε έτους στην αρμόδια Περιφέρεια, ‘Έκθεση Δραστηριοτήτων για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος, που θα περιλαμβάνει:
    1. Την ετήσια παραγωγή ενέργειας και την μέγιστη ισχύ.
    2. Το ετήσιο ποσοστό μη διαθεσιμότητας του δικτύου διανομής και τους λόγους στους οποίους οφείλεται.
    3. Ανάλυση της πορείας κατασκευής του δικτύου διανομής.
    4. Ανάλυση πωλήσεων και νέων συνδέσεων καταναλωτών.
    5. Ανάλυση παραπόνων καταναλωτών και διευθέτησής τους.»

    Άρθρο: Διακοπή λειτουργίας του δικτύου διανομής
    Παρακαλούμε για μερική αλλαγή διατύπωσης ως κάτωθι:
    .. «Σε περίπτωση που ο κάτοχος της άδειας προτίθεται να διακόψει οριστικά ή για ορισμένο χρονικό διάστημα την τροφοδοσία των πελατών του, οφείλει, τουλάχιστον τρεις μήνες πριν την σκοπούμενη ενέργεια, να το γνωστοποιήσει εγγράφως στους καταναλωτές, στην αρμόδια υπηρεσία της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης και στον Υπουργό ΠΕΚΑ.»

  • 4 Ιουνίου 2011, 17:13 | ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΔΑΚΟΥΡΑΣ

    – Στην §1 προτείνεται να προστεθεί:
    Με την ίδια άδεια ο δικαιούχος μπορεί να κάνει διανομή θερμικής ενέργειας σε μονάδες αποθήκευσης, τυποποίησης, συσκευασίας και μεταποίησης αγροτικών προϊόντων.

    – Η §2 προτείνεται να αλλάξει ώστε η άδεια διανομής να εκδίδεται από την οικεία αποκεντρωμένη διοίκηση.
    – Στην §5 προτείνεται να φύγει το «για αποκλειστικά αγροτικούς σκοπούς».

  • 3 Ιουνίου 2011, 09:34 | Dimosthenis

    Θεωρώ οτι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι πολύ πρόχειρα σχεδιασμένο (αόριστες διατυπώσεις), δεν δίνει κίνητρα στους αγρότες για να στραφούν στην συγκεκριμένη ανανεώσιμη μορφή ενέργιας, απαιτεί ιδιαίτερη τεχνογνωσία, και δεν έχουν διαφημηστεί πουθενά τα οφέλη της συγκεκριμένης μορφής ενέργιας. Τέλος ο χρόνος που δίνεται για καταγραφή απόψεων (6 ημέρες), χωρίς να έχει διαφημηστεί κάτι οπουδήποτε είναι απαράδεκτος σαν να μην επιθυμούμε να υπάρξουν απόψεις. Ευχαριστώ.

  • 2 Ιουνίου 2011, 17:13 | Αθηνόδωρος Μωραλίδης

    Σε πόσο χρόνο θα λαμβάνει τελικά την άδεια ο ενδιαφερόμενος στα χέρια του?
    Πόσο χρόνο θα κάνει η τοπική αρχή να εγκρίνει την αίτηση ενδιαφερόμενου?
    Ποιούς παράγοντες θα λαμβάνει υπόψη?
    Ποια θεωρείται ανεκτή περιβαλλοντική επιβάρυνση σε επίπεδα
    θορύβου των Μηχανημάτων κεντρικής εγκατάστασης
    Αισθητικής όχλησης του επιφανειακού δικτύου διανομής
    Μηχανημάτων τελικού χρήστη
    ή τα αφήνουμε όλα αφηρημένα ώστε να δίνονται τελικά οι άδειες από τις τοπικές αρχές κατά το δοκούν σε όποιον θέλουν, ή σε όποιον τους δίνει το κατι παραπάνω.
    Οι άδειες για γεωτρήσεις θα συνεχίζουν να παραμένουν χρονοβόρες και με υψηλό σχετικά κόστος όπως σήμερα?
    Ποια θα είναι η διαδικασία για να γίνει γεώτρηση για εκμετάλΛευση της γεωθερμίας και πόσο θα κοστίζει?

  • 2 Ιουνίου 2011, 13:29 | Christos Papadoulis

    Dear Sirs,

    Keeping in mind the simplification of processes and the need to keep the government to those issues that needs to manage and allow the Greeks to invest based on economic criteriac, I suggest the insertion of the following a provision:

    No permit is needed when the geothermal field is on the property on which the output will be used.

    Sincerely,

    Christos Papadoulis