• Σχόλιο του χρήστη 'Γιάννης Κλ. Ζερβός' | 30 Ιουλίου 2011, 13:58

    Η ποινικοποίηση της Αρχιτεκτονικής αντίληψης και σύνθεσης συμπυκνώνεται στο αρθρο 21, παρ.1.ε και επομένως σε όλο το άρθρο 27. Κανένας πελάτης δεν θα περιμένει κανέναν αρχιτέκτονα να τελεσηδικήσει η αρχιτεκτονική πρότασή του, που δεν θα "αποστηθίζει" το διάταγμα της περιοχής. Αντίθετα, θα ευνοούνται όλοι όσοι δεν έχουν τα κατάλληλα προσόντα για να υπογράφουν Αρχιτεκτονικές μελέτες και θα διαιωνίζουν τα κεκτημμένα τους.Το αρχιτεκτονικό έλλειμα στην Ελλάδα δεν είναι κλαδικό, είναι εθνικό ζήτημα. Προτείνω την παρακάτω διατύπωση του άρθρου 21, παρ.1. ε : Άρθρο 21 Αρμοδιότητες 1. Τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής είναι αρμόδια για την γνωμοδότηση επί των αρχιτεκτονικών μελετών, στις παρακάτω περιπτώσεις: .................................. ε. Για αρχιτεκτονικές μελέτες που “δεν υπογράφονται από Αρχιτέκτονες Διπλωματούχους Ανωτάτων Σχολών και” διαφοροποιούνται από τα μορφολογικά στοιχεία και την τυπολογία που επιβάλλεται με ειδικές διατάξεις που έχουν θεσπιστεί ανά περιοχή. Την αντίθεσή τους για τη «θέσμοθέτηση μορφολογικών κανόνων δόμησης για κατοικία στις εντός και εκτός των οικισμών περιοχές των Δήμων του Ν.3852/2010 στις δώδεκα περιφέρειες της χώρας», έχουν εκφράσει ο ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ και η σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ με έγγραφά τους προς το ΥΠΕΚΑ. Παραθέτω χαρακτηριστικά αποσπάσματα: 1)Αρ. πρωτ. 41893/2-12-2010/ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ. «Με την παρούσα επιθυμούμε να διατυπώσουμε τη διαφωνία μας με τη “θέσπιση μορφολογικών κανόνων” για τη δόμηση. Η άσκηση της αρχιτεκτονικής οφείλει να είναι ελεύθερη όπως θεσπίζεται και διασφαλίζεται από τις διεθνείς συνθήκες.» 2)Αρ. πρωτ. 5161/9-3-2011/ΕΜΠ-Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. …. «Θεωρούμε πως η διατύπωση όρων όπως «θεσμοθέτηση μορφολογικών κανόνων», ολισθαίνει προς την κατεύθυνση της παγίωσης αρχιτεκτονικών προτύπων, τα οποία κινδυνεύουν να περιοριστούν στο επίπεδο της παράστασης των οικισμών, διαφεύγοντας από την ερμηνεία των «δομικών – οργανωτικών συνθηκών συγκρότησής τους και καταργώντας στην ουσία τη δυνατότητα ενεργούς επιστημονικής αρχιτεκτονικής συμβολής»…. Τέλος παραθέτω απόσπασμα της νομικής τεκμηρίωσης που έχει διατυπωθεί πρόσφατα στην «Πρόταση ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ για την αποκατάσταση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αρχιτεκτόνων» (Αρ. πρ. 44007/14-6-2011): … «Έχοντας υπόψη : 1. Το Άρθρο 46 του π.δ/τος 38/2010. 2. Την Παρ.1 του άρθρου 49 του π.δ/τος 38/2010. 3. Το Παράρτημα V1.παρ.6.2 π.δ/τος 38/2010. 4. Το Π. Δ/γμα 47/2001. 5. Το Π.Δ/γμα 110/2001. 6. άρθρο 52 παρ. 1 ν.δ. 17.7/16.8.1923. 7. άρθρα 3 και 27 παρ. 1, 3 ν. 1577/1985. 8. άρθρο 1 παρ. 1 ν. 1772/1988. 9. Το άρθρο 4 του Ν. 4663/1930 1.Κατά το άρθρο 46 του π.δ/τος 38/2010 (Εκπαίδευση αρχιτεκτόνων. Οδηγία 2005/36/ΕΚ) ρυθμίζονται οι προϋποθέσεις εκπαίδευσης και γνωστικού αντικειμένου για την Άσκηση της Αρχιτεκτονικής σε ευρωπαϊκό επίπεδο.Συγκεκριμένα, εναρμονίζεται η εθνική νομοθεσία προς την Οδηγία 2005/36/ΕΚ τουΕυρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Σεπτεμβρίου 2005 «σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων», (Ε.Ε. αριθ L 255/30-9-2005 σελ.22) και θεσπίζονται οι κανόνες, σύμφωνα με τους οποίους αναγνωρίζονται, για την ανάληψη και την άσκηση νομοθετικά ρυθμιζόμενου επαγγέλματος, τα επαγγελματικάπροσόντα που έχουν αποκτηθεί σε ένα ή περισσότερα άλλα κράτη μέλη (στο εξήςαναφερόμενα ως "κράτη μέλη καταγωγής") και δίνουν στον κάτοχό τους το δικαίωμα,να ασκεί το επάγγελμα του Αρχιτέκτονα.Πέραν του πεδίου εφαρμογής της συγκεκριμένης οδηγίας (άρθρο 2) για τηνθεσμοθέτηση των συγκριμένων επαγγελματικών προσόντων και κυρίως για την καταγραφή των απαιτουμένων προσόντων εκπαίδευσης των αρχιτεκτόνων σταπλαίσια της σχετικής κοινοτικής οδηγίας έλαβε υποχρεωτικά ενεργά μέλος και τοΕλληνικό κράτος μέσω θεσμοθετημένων επιτροπών και εκπροσώπων όλων των ενδιαφερομένων Πανεπιστημιακών Σχολών και Σχολών Πολυτεχνείων της χώρας. 2.Προκειμένου για την προστασία της φυσικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς καιτην διάσωση της Αρχιτεκτονικής , οι προϋποθέσεις εκπαιδεύσεως που τίθενται με το άρθρο 46 του π/τος και ο έλεγχος αυτών κατ΄αναλογία θα πρέπει να εφαρμόζονται σε ειδικές περιπτώσεις ενάσκησης Αρχιτεκτονικού ελέγχου.Συνεπώς, όπου κρίνεται εκ του νόμου απαραίτητος ο αρχιτεκτονικός έλεγχος σεόργανα ΕΠ.Α.Ε.και ΣΧΟΠ Αιγαίου, για λόγους προστασίας της φυσικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς και διάδοσης της Αρχιτεκτονικής, προκειμένου για την άσκηση δραστηριοτήτων Αρχιτέκτονα (Αρχιτεκτονικές Μελέτες) θα πρέπει τα αρμόδια όργανα –Μέλη των παραπάνω οργάνων- να ελέγχουν παρεμπιπτόντως, κατ΄αναλογία, τηνπλήρωση των προϋποθέσεων του άρθρου 46 και του άρθρου 49 του π.δ. 38/2010.(Παραρτημα Ι,ΙΙ)Ειδικότερα τα σχετικά όργανα θα πρέπει να ελέγχουν εάν οι υποβαλλόμενες μελέτεςφέρουν υπογραφή Αρχιτέκτονα Μηχανικού ή Διπλωματούχου Πολιτικού Μηχανικού κατά τα οριζόμενα στην παρ.1 του άρθρου 49 της οδηγίας (Παράρτημα ΙΙ.) 3.Σε περιπτώσεις όπου οι σχετικές Αρχιτεκτονικές μελέτες δεν πληρούν τις ανωτέρω προϋποθέσεις θα επιστρέφονται στην αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία με σχετική παρατήρηση για την εφαρμογή της εγκυκλίου.Σε περιπτώσεις όπου ο έλεγχος καθίσταται δυσχερής λόγω ιδιαιτέρων προσκομιζόμενων στοιχείων και δεν είναι εφικτή η άμεση κρίση του οργάνου θα υποβάλλεται σχετικό ερώτημα στο Τ.Ε.Ε με τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Έως την έκδοση της σχετικής γνωμοδοτήσεως του Τ.Ε.Ε θα ολοκληρώνονται οι λοιποί έλεγχοι που απαιτούνται ωστόσο η πολεοδομική υπηρεσία δεν θα προχωρεί στην έκδοση άδειας οικοδομής.»…