Άρθρο 18 – Δικαιούχοι Ανταλλαγής

1.Δικαιούχοι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί της ανταλλαγής είναι όλοι οι συνεταιρισμοί που είναι ιδιοκτήτες (κύριοι) δασών ή δασικών εκτάσεων ή εκτάσεων όπου απαγορεύεται η δόμηση ή διέπονται από ειδικό καθεστώς προστασίας περιοχές (δάση – δασικές εκτάσεις- κηρυγμένοι αρχαιολογικοί χώροι) ή αποτελούν τμήμα γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας ή δεν μπορούν να αξιοποιηθούν για άλλους λόγους προστασίας σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
2.Οι Οικοδομικοί Συν/σμοί κατατάσσονται κατά προτεραιότητα για την ανταλλαγή, ως εξής:
2.1 Οικοδομικοί συνεταιρισμοί για τους οποίους έχει εκδοθεί αμετάκλητη δικαστική απόφαση που προβλέπει ανταλλαγή της μη κατάλληλης έκτασης τους ή αντίστοιχης αποζημίωσης τους.
2.2 Οικοδομικοί συνεταιρισμοί των οποίων οι εκτάσεις έχουν ήδη ενταχθεί σε ρυμοτομικό σχέδιο και μετά την ψήφιση του ν. 998/79 τα σχέδια αυτά είτε κρίθηκαν άκυρα είτε πρέπει να ακυρωθούν γιατί βρίσκονται σε απαγορευτικές για δόμηση περιοχές σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού (δάση, δασικές εκτάσεις κλπ)
2.3 Οικοδομικοί συνεταιρισμοί των οποίων οι εκτάσεις υπήχθησαν σε διαδικασία ένταξης σε ρυμοτομικό σχέδιο και διακόπηκε μετά την έναρξη ισχύος του ν. 998/79 και οι οποίοι έχουν άδεια κτήσης
2.4 Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί των οποίων οι εκτάσεις έχουν ήδη ενταχθεί σε ρυμοτομικό σχέδιο και είτε κρίθηκαν άκυρα είτε πρέπει να ακυρωθούν γιατί υπήχθησαν μεταγενέστερα σε ειδικό καθεστώς προστασίας.
2.5 Οικοδομικοί συνεταιρισμοί που είχαν προωθήσει τη διαδικασία έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης σύμφωνα με το Π.Δ/γμα 93/87 και η διαδικασία διεκόπη για διάφορους λόγους (έλλειψη ΠΕΡΠΟ κ.λ.π.)
2.6 Οικοδομικοί συνεταιρισμοί που είναι κύριοι δασών και δασικών εκτάσεων και μετά την ψήφιση του ν. 998/79 δεν κατέστη δυνατή η προώθηση καμίας διαδικασίας συνυπολογίζοντας για την προτεραιότητα το έτος κτήσης κυριότητας ή Οικοδομικοί συνεταιρισμοί που έχουν εγκεκριμένη απόφαση οικιστικής καταλληλότητας με το Π.Δ/γμα 93/87
2.7 Ιδιωτικές Πολεοδομήσεις των οποίων η πολεοδομικής μελέτη, που είχε εκπονηθεί και προωθηθεί για έγκριση με το ν. 1947/91, κρίθηκε μη νόμιμη από το Σ.τ.Ε. λόγω έλλειψης εγκεκριμένου χωροταξικού πλαισίου ή Ιδιωτικές Πολεοδομήσεις για τις οποίες έχει εκδοθεί απόφαση οικιστικής καταλληλότητας κατά τις διαδικασίες του ν. 1947/91.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 22:11 | ΑΜΑΛΙΑ ΚΟΥΔΟΥΝΗ

    Ίσως θα ήταν ορθό να περιληφθεί περιληφθεί στο άρθρο αυτό η παρ. 8 του επόμενου άρθρου.Επίσης θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι έχει αποκτηθεί νόμιμα από τους Ο.Σ η μη δυνάμενη να αξιοποιηθεί οικιστικά έκταση .

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 22:27 | Ι.ΓΑΡΑΝΤΩΝΑΚΗΣ

    Ανάλογο πρόβλημα με αυτό των οικοδομικών συνεταιρισμών έχουν και οι ενώσεις προσώπων, σωματεία ή σύλλογοι, με μέλη συνιδιοκτήτες εκτάσεων δασικού χαρακτήρα που αποκτήθηκαν μετά το 1975.
    Τα σωματεία αυτά ή οι σύλλογοι δεν έχουν εκ του νόμου τη νομική μορφή του οικοδομικού συνεταιρισμού, πλην όμως δίκαιο και επιβεβλημένο είναι να υπαχθούν και αυτές οι ενώσεις προσώπων, με τη μορφή σωματείου ή συλλόγου, στις διατάξεις του σχεδίου νόμου περί ανταλλαγής και να έχουν ανάλογη μεταχείριση με τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς, ώστε να δοθεί η δυνατότητα επίλυσης του χρόνιου προβλήματος που επίσης αντιμετωπίζουν τα μέλη τους.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 22:19 | ΓΟΥΔΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

    α. Στην 1η παράγραφο του εν λόγω ΑΡΘΡΟΥ να προστεθεί εδάφιο,ως εξής:‘’Επίσης δικαιούχοι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί της ανταλλαγής είναι και οι συνεταιρισμοί που είχαν αποκτήσει γη (που συμπεριλαμβάνει τώρα και δάσος ή δασική έκταση) με προσύμφωνα πριν το Ν.998/29-12-1979 και πριν την έναρξη ισχύος του Συντάγματος του 1975 (11-06-75), για τα οποία υπάρχουν μέχρι σήμερα επιδικίες, και μέχρι αμετάκλητης δικαστικής απόφασης περί της κυριότητας.’’

    β. Προστεθεί στην παράγραφο 2, υποπαράγραφος 2.7, με επαναρίθμηση των υπολοίπων, ως εξής:»Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί που ήταν κύριοι με συμβόλαια ή προσύμφωνα, ώς σχόλιο (α) ανωτέρω, ΜΗ δασών ή δασικών εκτάσεων και οι οποίες χαρακτηρίστηκαν δάση ή δασικές εκτάσεις μετά το Ν.998/29-12-1979 και μετά την έναρξη ισχύος του Συντάγματος του 1975 (11-06-75)(βλέπε: Απόφαση ΣτΕ:1058/2012)»

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 20:16 | ΧΡΗΣΤΟΣ

    Στο άρθρο 18 παράγραφος 2.6 να προστεθεί » ή Οικοδομικοί Συνεταιριμοι που είναι κύριοι δασών και δασικών εκτάσεων που περικλείουν έκταση τους ενταγμένη σε ΠΕΡΠΟ, ανεξαρτήτως αν εκδοθηκε απόφαση οικιστικής καταλληλοτητας »

    Η οικοδομήσιμη εκταση του Συνεταιρισμού, η οποία ειναι ενταγμένη σε ΠΕΡΠΟ, περιβαλλεται απο ιδιωτική δασική έκταση.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 18:11 | Βασιλική Ι. Σαλιβέρου

    αρθρο 18 παράγραφος 2.1 θα πρέπει να συμπληρωθεί «και όσοι οικοδομικοί συνεταιρισμοί εντάχθηκαν υποχρεωτικά σε ζώνη Α με το ΠΔ του 1988.
    Β.Σαλιβέρου

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 18:03 | ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΠΑΤΣΟΥ

    Να συμπεριληφθούν στο άρθρο 18 και τα φυσικά πρόσωπα που απέκτησαν οικόπεδα από οικοδομικούς συνεταιρισμούς, οι οποίοι εντάχθηκαν στο σχέδιο και αυτά απέμειναν εκτός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου και σήμερα είναι εκτός σχεδίου με περιορισμούς από ζώνες προστασίας.
    Στο άρθρο 18 πρέπει να προστεθούν και τα φυσικά πρόσωπα που απέκτησαν οικόπεδα από οικοδομικό συνεταιρισμό, τα οποία δεν συμπεριελήφθησαν στους χάρτες ρυμοτομίας με την ένταξη του συνεταιρισμού στο σχέδιο. Τα οικόπεδα αυτά, που ανήκαν σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς, που έχουν ήδη ενταχθεί σε ρυμοτομικό σχέδιο και δεν συμπεριελήφθησαν, είτε εκ παραδρομής, είτε για λόγους που δεν έχουν αιτιολογηθεί, χωρίς να αναφέρεται ότι εξαιρούνται, σήμερα βρίσκονται εκτός σχεδίου. Οι ιδιοκτήτες των ελάχιστων αυτών οικοπέδων παρά τις επανειλημένες προσφυγές στο υπουργείο χωροταξίας, στερούνται μέχρι σήμερα το δικαίωμα δόμησης και πολεοδόμησης, που έχουν τα εφαπτόμενα οικόπεδα που ανήκαν στον ίδιο συνεταιρισμό.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 18:17 | ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΠΑΤΣΟΥ

    Να συμπεριληφθούν και φυσικά πρόσωπα στο άρθρο 18.

    Στο άρθρο 18 δεν συμπεριλαμβάνονται φυσικά πρόσωπα που απέκτησαν οικόπεδα από οικοδομικό συνεταιρισμό, τα οποία δεν συμπεριελήφθησαν στους χάρτες ρυμοτομίας με την ένταξη του συνεταιρισμού στο σχέδιο. Τα οικόπεδα αυτά, που ανήκαν σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς, που έχουν ήδη ενταχθεί σε ρυμοτομικό σχέδιο και δεν συμπεριελήφθησαν, είτε εκ παραδρομής, είτε για λόγους που δεν έχουν αιτιολογηθεί, χωρίς να αναφέρεται ότι εξαιρούνται, σήμερα βρίσκονται εκτός σχεδίου. Οι ιδιοκτήτες των ελάχιστων αυτών οικοπέδων παρά τις επανειλημένες προσφυγές στο υπουργείο χωροταξίας, στερούνται μέχρι σήμερα το δικαίωμα δόμησης και πολεοδόμησης, που έχουν τα εφαπτόμενα οικόπεδα που ανήκαν στον ίδιο συνεταιρισμό.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 18:19 | ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΠΑΤΣΟΥ

    Στο άρθρο 18 δεν συμπεριλαμβάνονται φυσικά πρόσωπα που απέκτησαν οικόπεδα από οικοδομικό συνεταιρισμό, τα οποία δεν συμπεριελήφθησαν στους χάρτες ρυμοτομίας με την ένταξη του συνεταιρισμού στο σχέδιο. Τα οικόπεδα αυτά, που ανήκαν σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς, που έχουν ήδη ενταχθεί σε ρυμοτομικό σχέδιο και δεν συμπεριελήφθησαν, είτε εκ παραδρομής, είτε για λόγους που δεν έχουν αιτιολογηθεί, χωρίς να αναφέρεται ότι εξαιρούνται, σήμερα βρίσκονται εκτός σχεδίου. Οι ιδιοκτήτες των ελάχιστων αυτών οικοπέδων παρά τις επανειλημένες προσφυγές στο υπουργείο χωροταξίας, στερούνται μέχρι σήμερα το δικαίωμα δόμησης και πολεοδόμησης, που έχουν τα εφαπτόμενα οικόπεδα που ανήκαν στον ίδιο συνεταιρισμό.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 18:47 | ΒΑΝΑ ΣΠΟΥΛΟΥ

    Στο άρθρο 18 δεν συμπεριλαμβάνονται φυσικά πρόσωπα που απέκτησαν οικόπεδα από οικοδομικό συνεταιρισμό, τα οποία δεν συμπεριελήφθησαν στους χάρτες ρυμοτομίας με την ένταξη του συνεταιρισμού στο σχέδιο. Τα οικόπεδα αυτά, που ανήκαν σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς, που έχουν ήδη ενταχθεί σε ρυμοτομικό σχέδιο και δεν συμπεριελήφθησαν, είτε εκ παραδρομής, είτε για λόγους που δεν έχουν αιτιολογηθεί, χωρίς να αναφέρεται ότι εξαιρούνται, σήμερα βρίσκονται εκτός σχεδίου. Οι ιδιοκτήτες των ελάχιστων αυτών οικοπέδων παρά τις επανειλημένες προσφυγές στο υπουργείο χωροταξίας, στερούνται μέχρι σήμερα το δικαίωμα δόμησης και πολεοδόμησης, που έχουν τα εφαπτόμενα οικόπεδα που ανήκαν στον ίδιο συνεταιρισμό.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 01:01 | LEYTERHS

    Τα προβλήματα που έχουν συγκεντρωθεί στου Συν/σμούς που έχουν στην ιδιοκτησία τους δάση δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις, είναι τεράστια και εν πολλοίς τα δημιούργησαν με ευθύνη τους, για ον βασικό και μόνο λόγο, ότι στις συμβάσεις αγοραπωλησιών, την ευθύνη την έχουν οι συμβαλλόμενοι και μόνο. Όσον αφορά την δασική νομοθεσία , ουδέποτε μέχρι το Σύνταγμα του 1975, επέτρεψε να αλλάζουν χρήση και να οικοπεδοποιούνται δάση και δασικές εκτάσεις . Το ίδιο και η πολεοδομική νομοθεσία, δεν επέτρεπε να χαρακτηρισθούν οικιστική περιοχή, εκτάσεις που διεπόταν από ξεχωριστό καθεστώς προστασίας, όπως ήταν και τα δάση (Βλ. άρθρο 2 Ν.749/77). Μεταξύ των ετών 1955- 1979, πολλοί Συν/σμοί, αγόρασαν τέτοιας φύσεως εκτάσεις, παραπλανηθέντες ακόμα και από τους νομικούς τους συμβούλους, αφού μόλις με τον Ν.886/1971(σχ. άρθρα 5 και 6),κατέστη δυνατή η ένταξη ιδιωτικών δασών και δασικών εκτάσεων , που ανήκαν σε Συν/σμούς υπό προϋποθέσεις σε σχέδια πόλης, δηλαδή μόλις το 1971.Από το 1975 επίσης και μέχρι ψηφίσεως του Ν.998/79, το Σύνταγμα , προέβλεπε ,ότι Νόμος θα καθόριζε τα της προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της Χώρας. Πριν λοιπόν να εκδοθεί ο νόμος που θα καθόριζε τα της Προστασίας των δασών, οι Οικ. Συν/σμοί, που αγόρασαν δάση και δασικές εκτάσεις, αγόρασαν ΜΕ ΠΛΗΡΗ ΡΙΣΚΟ και βασικά επιχείρησαν από μόνοι τους (έστω και αν παραπλανήθηκαν και από αξιωματούχους της διοίκησης)να κατευθύνουν την οικιστική ανάπτυξη στην Χώρα, ενάντια στο Σύνταγμα , που ρητά ανέθετε αυτήν την πρωτοβουλία στο Κράτος. Με βάση τα ανωτέρω, τίθεται ένα τεράστιο ερωτηματικό, στο αν δηλαδή ΟΦΕΙΛΕΙ(ΥΠΟΧΡΕΟΥΤΑΙ) το Κράτος να προβεί σε ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΕΚΤΑΣΕΩΝ ΤΟΥ, προκειμένου στεγασθούν μέλη των Συν/σμών εκείνων, που απέκτησαν ΚΑΤΑ ΤΡΟΠΟ ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟ ΙΔΡΥΣΗΣ ΤΟΥΣ, ΕΚΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΕΚ ΤΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΤΟΥΣ ΝΑ ΔΟΜΗΘΟΥΝ. Προς οριστική επίλυση των προβλημάτων, θεωρώ ότι είναι ατυχής η διαδικασία που τίθεται (δυνατότητα ανταλλαγής) και αντ’ αυτής έπρεπε να τεθεί διαδικασίας εισφοράς των ιδιωτικών δασών και δασικών εκτάσεων, Οικοδομικών Συν/σμών, υπό τύπον δωρεάς προς το Ελληνικό Δημόσιο, προκειμένου, με την σχετική προτεραιότητα που τίθεται και εντός τακτής χρονικής περιόδου, το ΔΗΜΟΣΙΟ να δεσμεύεται να παραδώσει με μειωμένο τίμημα , πολεοδομημένη γή, προς στέγαση των μελών του Συν/σμού. Η ρύθμιση προς την κατεύθυνση αυτή, έχω την γνώμη ότι πρέπει να συνοδευθεί και με συμβατικές υποχρεώσεις των μελών του Συν/σμού, μεταξύ των οποίων θεωρώ βασική υποχρέωση να μπορούν να μεταβιβάζουν την μερίδα τους σε ειδικούς διαδόχους τους, 10 χρόνια αφού έχουν ανεγείρει την οικία στέγασή τους.

  • 12 Φεβρουαρίου 2014, 15:57 | Χρήστος Καρόπουλος

    Εκπροσωπώ στο παρόν σχόλιο τον Οικισμό Τραπεζικών Αρτεμιδίου Άνδρου, «Κοινωνία Αστικού Κώδικα» με μέλη 569 οικογένειες κατόχους, από το 1995, αντιστοίχως 569 στρεμμάτων στην ως άνω περιοχή (θέση Άγιος Συμεών). Ο οικισμός διαθέτει τις παρακάτω εγκρίσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ:
    1. Γεωλογική-γεωτεχνική καταλληλότητα έκτασης(39398/427γ/14.11.95)
    2. Καθορισμό ορίων αιγιαλού-παραλίας (ΦΕΚ 724/Δ/10.7.96)-οριοθέτηση ρεμάτων.
    3.Χωροθέτηση και οικιστική καταλληλότητα(Απόφ. 21610/4270/11.7.97, ΦΕΚ 676/Δ/1.8.97).
    4. Έγκριση μελέτης βιολογικού καθαρισμού (6253/21.7.98).
    5. Έγκριση περιβαλλοντικών όρων δημιουργίας παραθεριστικού οικισμού στη θέση Αρτεμίδι Βιταλίου Άνδρου (63055/2.3.99)
    6.Υπουργική απόφαση έγκρισης του τελικού πολεοδομικού σχεδίου (15455/11.7.99)
    Σημειωτέον ότι η πολεοδόμηση προβλέπει παραχώρηση του 50% των οικοπέδων για κοινόχρηστους χώρους, βιολογικό καθαρισμό, δίκτυα, οδοποιία κλπ. με πρόσθετες δαπάνες των μελών.
    Ο παραπάνω σχεδιασμός έχει δυστυχώς παγώσει επί 20ετία περίπου, αφού το Συμβούλιο Επικρατείας τόσο το 1999 όσο και το 2003 απέρριψε τα σχετικά σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων που είχε διαβιβάσει η τότε κυβέρνηση. Το ποσόν που έχει καταβάλει κάθε μέλος του οικισμού για την αγορά της έκτασης, την σύνταξη των μελετών και την διεκπεραίωση των εγκριτικών διαδικασιών είναι της τάξεως των 7000 ευρώ, δηλ. συνολικώς καταβληθείσα δαπάνη από το σύνολον των μελών 4.000.000 ευρώ, σε τιμές 1996.
    Έχοντας υπόψη τα δεδομένα αυτά, οι παρατηρήσεις μας είναι οι ακόλουθες:
    • Ο Οικισμός μας, όπως και άλλος τυχόν οικισμός ή συνεταιρισμός με ανάλογα χαρακτηριστικά είναι άδικο να καταλαμβάνει την τελευταία θέση στη σειρά προτεραιότητας (άρθρο 18) όσον αφορά τη διεκδίκηση ζώνης υποδοχής, πίσω ακόμη και από συνεταιρισμούς που βρίσκονται σε δασικές περιοχές!
    • Σε συνδυασμό και με τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 10, είναι απολύτως εύλογη και δίκαιη ρύθμιση, ο οικισμός ή συνεταιρισμός που κατέχει έκταση στην Άνδρο να προηγείται οποιουδήποτε άλλου συνεταιρισμού-ιδιοκτήτου γης σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, νησιωτικές ή ενδοχώρας για την μετεγκατάστασή του στις υπό χωροθέτηση ζώνες ανταλλαγής στο συγκεκριμένο νησί.
    • Οι προηγούμενες παρατηρήσεις παρέλκουν βεβαίως αν στο σχέδιο νόμου συμπεριληφθεί διάταξη, με την οποία θα προβλέπεται η δυνατότητα υλοποίησης όλων των σε εκκρεμότητα ολοκληρωμένων και εγκεκριμένων ιδιωτικών πολεοδομήσεων, λύση που εξασφαλίζει ήπια οικιστική και τουριστική ανάπτυξη, περιβαλλοντικά φιλική και προσαρμοσμένη στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική των υπαρχόντων και γειτονικών οικισμών.

  • 12 Φεβρουαρίου 2014, 15:43 | Χρήστος Καρόπουλος

    Εκπροσωπώ στο παρόν σχόλιο τον Οικισμό Τραπεζικών Αρτεμιδίου Άνδρου, «Κοινωνία Αστικού Κώδικα» με μέλη 569 οικογένειες κατόχους, από το 1995, αντιστοίχως 569 στρεμμάτων στην ως άνω περιοχή (θέση Άγιος Συμεών). Ο οικισμός διαθέτει τις παρακάτω εγκρίσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ:
    1. Γεωλογική-γεωτεχνική καταλληλότητα έκτασης(39398/427γ/14.11.95)
    2. Καθορισμό ορίων αιγιαλού-παραλίας (ΦΕΚ 724/Δ/10.7.96)-οριοθέτηση ρεμάτων.
    3.Χωροθέτηση και οικιστική καταλληλότητα(Απόφ. 21610/4270/11.7.97, ΦΕΚ 676/Δ/1.8.97).
    4. Έγκριση μελέτης βιολογικού καθαρισμού (6253/21.7.98).
    5. Έγκριση περιβαλλοντικών όρων δημιουργίας παραθεριστικού οικισμού στη θέση Αρτεμίδι Βιταλίου Άνδρου (63055/2.3.99)
    6.Υπουργική απόφαση έγκρισης του τελικού πολεοδομικού σχεδίου (15455/11.7.99)
    Σημειωτέον ότι η πολεοδόμηση προβλέπει παραχώρηση του 50% των οικοπέδων για κοινόχρηστους χώρους, βιολογικό καθαρισμό, δίκτυα, οδοποιία κλπ. με πρόσθετες δαπάνες των μελών.
    Ο παραπάνω σχεδιασμός έχει δυστυχώς παγώσει επί 20ετία περίπου, αφού το Συμβούλιο Επικρατείας τόσο το 1999 όσο και το 2003 απέρριψε τα σχετικά σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων που είχε διαβιβάσει η τότε κυβέρνηση. Το ποσόν που έχει καταβάλει κάθε μέλος του οικισμού για την αγορά της έκτασης, την σύνταξη των μελετών και την διεκπεραίωση των εγκριτικών διαδικασιών είναι της τάξεως των 7000 ευρώ, δηλ. συνολικώς καταβληθείσα δαπάνη από το σύνολον των μελών 4.000.000 ευρώ.
    Έχοντας υπόψη τα δεδομένα αυτά, οι παρατηρήσεις μας είναι οι ακόλουθες:
    • Ο Οικισμός μας, όπως και άλλος τυχόν οικισμός ή συνεταιρισμός με ανάλογα χαρακτηριστικά είναι άδικο να καταλαμβάνει την τελευταία θέση στη σειρά προτεραιότητας (άρθρο 18) όσον αφορά τη διεκδίκηση ζώνης υποδοχής, πίσω ακόμη και από συνεταιρισμούς που βρίσκονται σε δασικές περιοχές!
    • Σε συνδυασμό και με τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 10, είναι απολύτως εύλογη και δίκαιη ρύθμιση, ο οικισμός ή συνεταιρισμός που κατέχει έκταση στην Άνδρο να προηγείται οποιουδήποτε άλλου συνεταιρισμού-ιδιοκτήτου γης σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, νησιωτικές ή ενδοχώρας για την μετεγκατάστασή του στις υπό χωροθέτηση ζώνες ανταλλαγής στο συγκεκριμένο νησί.
    • Οι προηγούμενες παρατηρήσεις παρέλκουν βεβαίως αν στο σχέδιο νόμου συμπεριληφθεί διάταξη, με την οποία θα προβλέπεται η δυνατότητα υλοποίησης όλων των σε εκκρεμότητα ολοκληρωμένων και εγκεκριμένων ιδιωτικών πολεοδομήσεων, λύση που εξασφαλίζει ήπια οικιστική και τουριστική ανάπτυξη, περιβαλλοντικά φιλική και προσαρμοσμένη στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική των υπαρχόντων και γειτονικών οικισμών.

  • 8 Φεβρουαρίου 2014, 16:39 | ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ – ΜΠΑΡΟΤΣΑΚΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ

    Στο ανωτέρω ν/σ παρακαλούμε να εξετάσετε τη δυνατότητα να συμπεριληφθεί διάταξη με την οποία μικρές ιδιοκτησίες γης που έχουν εγκαταλειφθεί από τους ιδιοκτήτες τους, είτε γιατί άλλαξαν επάγγελμα, είτε γιατί είναι κάτοικοι αστικών κέντρων της ημεδαπής ή της αλλοδαπής να τις παραχωρήσουν στο Κράτος ή στο Δήμο αντί αντιτίμου που θα καθορίζεται με βάση την αντικειμενική αξία.

    Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί η συνένωση των μικροιδιοκτησιών σε μεγαλύτερες ιδιοκτησίες, με σκοπό στη συνέχεια οι αρμόδιοι φορείς να τις παραχωρήσουν σε άτομα κατ’επάγγελμα αγρότες ή σε όσους αποφασίσουν να ασχοληθούν με την καλλιέργεια γης.

    Αποτέλεσμα των ανωτέρω θα είναι η αύξηση της αγροτικής παραγωγής και η αναζωογόνηση της ελληνικής υπαίθρου μέσα από ένα οργανωμένο και συντονισμένο σχέδιο.

  • 6 Φεβρουαρίου 2014, 09:42 | Σάκης Γαλιγάλης

    Μου είναι δύσκολο να καταλάβω γιατί πρέπει αδιάκριτα να αναγνωρίσουμε δικαίωμα αποζημίωσης ή αντισταθμίσματος στους συνεταιρισμούς που έχουν γη δασική, σε αρχαιολογικό χώρο ή σε προστατευόμενη περιοχή. Αν ένας ιδιώτης κατέχει δασική γη, δεν του επιτρέπεται να χτίσει. Γιατί να το επιτρέψουμε σε Συνεταιρισμούς; Θα μπορούσα να δεχόμουνα την αναγνώριση αυτής της μορφής δικαιωμάτων σε ιδιοκτήτες γαιών (επομένως και σε συνεταιρισμούς), για όποιες γαίες αποδεικνύεται ότι αποκτήθηκαν πριν το χαρακτηρισμό τους σαν δασικές, αρχαιολογικές ή προστατευόμενες. Για όσες όμως αποκτήθηκαν ενώ ήταν χαρακτηρισμένες γιατί να αναγνωρίσουμε προνόμια; Άλλωστε άγνοια νόμου (χαρακτηρισμού γαιών) δεν δικαιολογείται. Ειδικότερα δε, για τις περιπτώσεις συνεταιρισμών που απέκτησαν γη με παραχώρηση (δηλαδή δωρεάν) από το δημόσιο ή έστω από κάποιον ευεργέτη δεν μπορώ να καταλάβω γιατι πρέπει να τους αναγνωρίσουμε τέτοια δικαιώματα, ακόμα και αν ο χαρακτηρισμός έγινε εκ των υστέρων. Δεν βλέπω τη βλάβη που υπέστη ο συνεταιρισμός. Απέκτησε κάτι δωρεάν και έστω και εκ των υστέρων, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, απαγορεύθηκε η οικιστική εκμετάλλευση αυτού του κάτι.

    Άν το απέκτησε έναντι τιμήματος (έστω και μικρού) τότε νομίζω θα είναι λογικό να του αναγνωρισθούν δικαιώματα αποζημίωσης / αντιστάθμισης μόνο στην περίπτωση που ο χαρακτηρισμός σε δασικό, αρχαιολογικό ή προστατευόμενη περιοχή έγινε μετά την απόκτησή του.

    Αρκετά ασελγήσαμε στο περιβάλλον μας με τους «συνεταιρισμούς», ειδικά παραμονές εκλογών… Ας μάθουμε στην Ελλάδα ότι η οικονομία μας πρέπει, επί τέλους, να απαγκιστρωθεί από την οικοδομή. Ο αείμνηστος Μποστ έλεγε παραφραστικά «Η Ελλάδα ποτέ δεν μαθαίνει».

  • 5 Φεβρουαρίου 2014, 20:18 | Μαμαλη ελισαβετ

    Τι θα προβλέπει το νομοσχέδιο για τους παλαιούς συνεταιρισμους οι οποίοι παροτι
    συστάθηκαν νόμιμα με απόφαση του υπουργείου εργασίας το 1965, κατόπιν διελύθησαν για διάφορους λόγους αν και κατέχουν νόμιμα εκτάσεις οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί δασικές.

  • 4 Φεβρουαρίου 2014, 13:29 | ΙΝΙΩΤΑΚΗΣ ΠΟΛΥΧΡΟΝΗΣ

    Στην παράγραφο 1 του Άρθρου 18 του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου του ΥΠΕΚΑ με τίτλο «Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση-Βιώσιμη ανάπτυξη, εγκαταλελειμμένοι οικισμοί και Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί- Χρήσεις Γης» αναφέρεται ότι «Δικαιούχοι Συνεταιρισμοί της ανταλλαγής είναι όλοι οι συνεταιρισμοί που είναι ιδιοκτήτες (κύριοι) δασών ή δασικών εκτάσεων ….. » κλπ.
    Υπάρχουν όμως συνεταιρισμοί που τα μέλη τους είναι εξ αδιαιρέτου κύριοι της συνολικής έκτασης και οι οποίοι, βάσει των τίτλων κυριότητας και του Καταστατικού του συνεταιρισμού, έχουν εκχωρήσει στον συνεταιρισμό το δικαίωμα της διαχείρισης της έκτασης μέχρι την πολεοδόμησή της και τη διανομή της στα μέλη. Συνεπώς, οι συνεταιρισμοί αυτοί πραγματοποιούν όλα όσα και οι συνεταιρισμοί που είναι οι ίδιοι κύριοι των εκτάσεων.
    Προτείνεται η εξής διατύπωση της παρ.1 του Άρθρου 18:
    «Δικαιούχοι Συνεταιρισμοί της ανταλλαγής είναι όλοι οι συνεταιρισμοί που αυτοί ή τα μέλη τους είναι ιδιοκτήτες (κύριοι) δασών ή δασικών εκτάσεων…» κλπ.