• Σχόλιο του χρήστη 'ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΣΠ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ' | 1 Φεβρουαρίου 2011, 15:30

    Προτάσεις για το προσχέδιο νόμου «καταπολέμησης της φοροδιαφυγής …», στην βάση των εξαγγελιών και προθέσεων της Πολιτείας για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, αλλά και την ταυτόχρονη απαλλαγή των φορολογουμένων από φοροκαταπιεστικές συμπεριφορές του παρελθόντος. 1. Προτείνεται για την αποφυγή καταχρηστικών καταλογισμών και βεβαιώσεων εκ μέρους των Υπηρεσιών, όταν γίνονται «όχημα» φοροκαταπίεσης ή προσπάθειας «συναλλαγής», να συμπεριληφθούν οι εξής αλλαγές: 1.1. Μείωση προσαυξήσεων βεβαιωμένων φόρων από το 300% στο 100%. 1.2. Μείωση προσαυξήσεων από 3% & 5%, στο 1% το μήνα. 1.3. Για τους προσωρινούς ελέγχους, να μην προβλέπεται ο μη υπολογισμός εκροών ΦΠΑ, σε καμία περίπτωση, γιατί αυτός είναι φόρος πληρωμένος και είναι απόλυτα καταχρηστική πράξη, ο μη υπολογισμός. 1.4. Για τους προσωρινούς ελέγχους, να καταργηθεί η υποχρέωση βεβαίωσης του 100% και να δύναται να βεβαιωθεί μόνο το 25%. 1.5. Για όλους τους ελέγχους, όταν οι Δ.Ο.Υ. έχουν νεότερα στοιχεία, να είναι υποχρεωμένες να επικαιροποιούν τις βεβαιώσεις, είτε θετικά είτε αρνητικά, ώστε να αποφευχθούν τα φαινόμενα άρνησης των Υπηρεσιών, για θετικές επικαιροποιήσεις των βεβαιώσεων. 1.6. Για τις περιπτώσεις τακτικών ελέγχων, να αποφεύγεται σε κάθε περίπτωση ο εξωλογιστικός προσδιορισμός εισοδήματος, στην βάση της απόφασης του ΣτΕ 265/2010 και του ΚΒΣ (Α84) α.30. Είναι κανόνας ότι αυτή η δυνατότητα οδηγεί τις Υπηρεσίες σε φοροκαταπίεση στην λογική των α. 244 και 245 του Ποινικού Κώδικα. Είναι σαφής ο ΚΒΣ, ότι η Υπηρεσία … «υποχρεούται να αναγνωρίζει τα δεδομένα, οι παρατυπίες επισύρουν, εκτός αντίθετης θετικής ρύθμισης, μόνο διοικητικές και οικονομικές κυρώσεις. Τα βιβλία να κρίνονται ανεπαρκή ή ανακριβή μόνο στις περιπτώσεις αθροιστικών παρατυπιών και πράγματι, να είναι υποχρεωτική τότε μόνο να συνιστούν ανεπάρκεια, όταν δεν οφείλονται σε παραδρομή ή συγγνωστή πλάνη ή όταν καθιστούν αντικειμενικά αδύνατο και όχι απλώς δυσχερεί τον λογιστικό έλεγχο των φορολογικών υποχρεώσεων και υπάρχει πρόθεση για απόκρυψη φορολογητέας ύλης» … . Δεν είναι νοητό, να προσδιορίζεται εισόδημα, χωρίς τον υπολογισμό δαπανών με πραγματικά θεωρημένα τιμολόγια και πληρωμένους τους φόρους (όπως π.χ. εξωλογιστικός προσδιορισμός από μη θεώρηση βιβλίων και στοιχείων, λόγω άρνησης της ίδιας της Υπηρεσίας από π.χ. μη πληρωμή ενός μηνός ΦΠΑ για όποιον λόγο). 2. Για την πληρέστερη και αποτελεσματικότερη εφαρμογή του νομού της περαίωσης 3888/2010: 2.1. Να προβλεφθεί η υπαγωγή στην περαίωση των περιπτώσεων που έχουν τακτικό έλεγχο, πλην πλαστών και εικονικών τιμολογίων, με προσδιορισμό ύψους πωλήσεων από τον τακτικό έλεγχο, με κόστος 3 – 4%. 2.2. Να προβλεφτεί ότι δύναται να περαιώνονται οι ελεγμένες περιπτώσεις χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις, και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι εξωλογιστικοί προσδιορισμοί εισοδήματος και οι εκπρόθεσμες προσφυγές, έτσι ώστε να περαιώνονται με π.χ. αυτόματη διαδικασία υπολογισμού πωλήσεων χ 3 – 4%. 2.3. Το πρόβλημα των εκπρόθεσμων προσφυγών, να θεωρηθεί ότι θεραπεύεται αυτόματα με την διαδικασία του α. 75 του ν. 2238/1994 και να υπάγεται στο νόμο της περαίωσης. 2.4. Στις περιπτώσεις τακτικών ελέγχων, που υπάρχουν προφανείς ακυρότητες αντιμετωπίσιμες με τα α. 70 και 75 του ν.2238/1994, να υποχρεούνται οι Υπηρεσίες την εφαρμογή των άρθρων αυτών και την υπαγωγή των εταιριών στο νόμο της περαίωσης, π.χ. στον προσωρινό έλεγχο. 2.5. ‘Όσοι δεν έχουν υπαχθεί στην περαίωση επειδή, βάσιμα ή αβάσιμα, εγγράφως ή αποθετικά λόγω παρέλευσης προθεσμιών, που σημαίνει ότι ουσιαστικά αρνήθηκε, η ίδια η Υπηρεσία την μη εφαρμογή του νόμου της περαίωσης, όταν εκδικαστούν οι προσφυγές να ισχύει υποχρεωτικά εκ του νόμου, η περαίωση προστίμων και προσαυξήσεων σύμφωνα με το νόμο της περαίωσης που ίσχυε την συγκεκριμένη περίοδο (Ν.3888/2010). 3. Να μη δύνανται οι Υπηρεσίες να αρνούνται την θεώρηση βιβλίων, για οποιοδήποτε λόγο, που στη συνέχεια τον χρησιμοποιούν ως «όχημα» για απόρριψη βιβλίων και εξωλογιστικό προσδιορισμό. Τούτο να ισχύει και με αναδρομική ισχύ. Το σημείο αυτό είναι πολύ κρίσιμο και αφορά χιλιάδες περιπτώσεις καταχρηστικών φορολογικών καταλογισμών, ικανών να υπαχθούν ανάλογα και στα α.244 και 245 Π.Κ. 4. Όταν υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις (π.χ. 3 φορές και πάνω βάσει βιβλίων) μεταξύ πραγματικών οφειλομένων φόρων και προσωρινών ή τακτικών ελέγχων, να είναι υποχρεωτικός ο επανέλεγχος και να είναι υποχρεωτική η προσαρμογή των βεβαιώσεων στα πραγματικά επίπεδα. Η διαδικασία αυτή, να μπορεί να υλοποιηθεί κατόπιν αιτήσεως σε ειδική επιτροπή του Υπουργείου. 5. Όταν υπάρχει διακοπή λειτουργίας παραγωγικής μονάδας και ζημίες στους ισολογισμούς πέραν των 3 ετών, που σημαίνει ότι υφίσταται αδυναμία ανταπόκρισης σε εκταμιεύσεις αμφίβολης και τις περισσότερες φορές μη υπαρκτής ουσίας, τότε να καθίσταται υποχρεωτική η εφαρμογή της ευνοϊκότερης νομοθετικής περίπτωσης, υπέρ του φορολογούμενου. Σε περίπτωση άρνησης της Υπηρεσίας, τούτο να θεωρείται παράλειψη και να είναι υποχρεωτικό από την κεντρική Υπηρεσία ή και από τις δικαστικές αρχές. 6. Όταν θεραπεύεται εκ των υστέρων το θέμα, είτε των εκπροθέσμων δηλώσεων ΦΠΑ, είτε των προστίμων και των προσαυξήσεων, να θεραπεύεται αυτόματα και αναδρομικά η επίπτωση από την άρνηση της Υπηρεσίας θεώρησης βιβλίων και στοιχείων, που πολλές φορές έχει οδηγήσει περιπτώσεις σε καταχρηστικό εξωλογιστικό προσδιορισμό εισοδήματος. 7. Να μην υπάρχει αύξηση του ποσοστού προβεβαίωσης, γιατί αυτό θα είναι «όχημα» φοροκαταπίεσης, καταχρηστικών βεβαιώσεων, σωρείας εφαρμογής των αρνητικών διατάξεων όλων των νόμων. Δεν θα φέρει πρόσθετα έσοδα για το Δημόσιο, αντίθετα θα δώσει στις Υπηρεσίες την ευχέρεια εξάντλησης περισσής και αναποτελεσματικής αυστηρότητας. 8. Για την βελτίωση αποτελεσματικότητας συστημάτων ελέγχων, για τις τροποποιήσεις στον Κ.Φ.Ε. και Κώδικα ΦΠΑ, εκτός από την εφαρμογή δυνατοτήτων περαιτέρω ελέγχων των Υπηρεσιών, να γίνουν διευκρινήσεις και για τις καταχρηστικές περιπτώσεις άσκησης ή βεβαίωσης φορολογικών ελέγχων, όπως περιγράφονται στις παρατηρήσεις αυτών των προτάσεων. Ιδιαίτερα να ληφθεί υπόψη, η τροποποίηση ή απαλλαγή στο α.10, παρ.16, στην δυνατότητα άσκησης προσφυγής με αναστολή της βεβαίωσης και της είσπραξης φόρου. Σε αντίθετη περίπτωση, οι καταχρηστικότητες, θα οδηγήσουν σε λουκέτο χιλιάδες επιχειρήσεις. 9. Να μην γίνεται δημοσιοποίηση οφειλετών, όταν μάλιστα η πλειοψηφία των βεβαιώσεων, δεν αφορά πραγματικούς φόρους, αλλά ακραίες και «κατασκευασμένες» φορολογικές βεβαιώσεις, που θεραπεύονται είτε με νόμο με περαιώσεις, είτε εκκρεμούν δικαστικές προσφυγές. Πολλές φορές οι περιπτώσεις «κατασκευασμένων» βεβαιωμένων φόρων, μπορούν να επιφέρουν πιστωτικό «στραγγαλισμό» από τις τράπεζες, στερώντας από τις επιχειρήσεις και το Δημόσιο, την δυνατότητα πληρωμών και εισπράξεων αντίστοιχα. 10. Για τις περιπτώσεις μακρόχρονης στέρησης φορολογικών ενημεροτήτων ή επιβολής μέτρων διασφάλισης, να εξετάζεται από ειδική επιτροπή, με απλή αίτηση του φορολογουμένου, η ρευστότητα της επιχείρησης και η σκοπιμότητα στέρησης αυτού του τόσο κρίσιμου μέσου συναλλαγής με τράπεζες και άλλους φορολογουμένους. Το μέτρο αυτό ισοδυναμεί με λουκέτο χιλιάδων επιχειρήσεων, ιδιαίτερα όταν επιβάλλεται καταχρηστικά. Να καθιερωθεί όπως το ΙΚΑ π.χ., η χορήγηση φορολογικής ενημερότητας με παρακράτηση, ή 3%, ή 5%, ή 10% σε ανάλογες περιπτώσεις. Το μέτρο διασφάλισης, να αποφασίζεται από επιτροπή. 11. Για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, να συσταθεί ειδική επιτροπή ληξιπροθέσμων στην κεντρική Υπηρεσία, για τις περιπτώσεις πάνω από κάποιο ποσό και η προσαρμογή των δόσεων ληξιπροθέσμων, να είναι ανάλογη της ρευστότητας που προκύπτει από τον ισολογισμό. 12. Όταν υπάρχουν σε εξέλιξη επενδυτικά σχέδια, η φορολογική αρχή να μην ασκεί την αυστηρότητα της στο έπακρο, αλλά με διαλλακτική διάθεση να αποφεύγει την ακύρωση επενδυτικών σχεδίων. 13. Βεβαίωση οφειλομένου ΦΠΑ, α.26 παρ.2: Οι περιπτώσεις του άρθρου αυτού, να καθίστανται υποχρεωτικές εκ μέρους της Υπηρεσίας και όχι δυνητικές, οι δόσεις να είναι από 6 έως 48, ανάλογα με το ύψος του ποσού και την φοροδοτική ικανότητα του φορολογουμένου, με αντικειμενικά κριτήρια και όχι με τα συνήθως επιλεκτικά κριτήρια των Υπηρεσιών. 14. Να απαλλαγούν από το ΕΤΑΚ εταιρίες που έχουν στην κατοχή τους πολλά σε αριθμό ή μεγάλης έκτασης και αξίας ακίνητα, που δεν έχουν αποφέρει διαχρονικά εισόδημα και που τα χρησιμοποιούσαν ή τα χρησιμοποιούν, εξ ολοκλήρου ή εν μέρει, για τις ανάγκες δραστηριότητας της εταιρείας. Το ίδιο να ισχύει για ακίνητα που προορίζονται για συμμετοχή σε επενδυτικά σχέδια (με εκδηλωμένη ύπαρξη ενδιαφέροντος από επενδυτές ή με διατυπωμένο business plan). Σε κάθε περίπτωση, η εφαρμογή της διάταξης αυτής, να έχει εφαρμογή σε περιπτώσεις αποδεδειγμένης αδυναμίας ρευστότητας και πληρωμής αυτού του φόρου. 15. Να μην οδηγούνται οι υποθέσεις σε πλειστηριασμούς, από καταχρηστικές βεβαιώσεις οφειλών και σε κάθε περίπτωση, να υπάρχει επιτροπή στην κεντρική Υπηρεσία, που με αντικειμενικά κριτήρια, να κρίνει τις περιπτώσεις αυτές. Π.χ., εκτίμησης ευδοκίμησης δικαστικών προσφυγών, ρευστότητα εταιρίας, πρόθεση απόκρυψης φορολογητέας ύλης, κ.α. 16. Στα μέλη του Σ.Φ.Δ. να περιλαμβάνονται κατά αναλογία και εκπρόσωποι των επιχειρήσεων, ώστε να μη λειτουργήσει ο θεσμός στην λογική της απλής υπηρεσιακής γραφειοκρατικής πλειοψηφίας, και χωρίς να ακυρώνονται οι όποιες θετικές προοπτικές της διάταξης αυτής, από αρνητικές πρακτικές του παρελθόντος και από καταχρηστικής μορφής υπηρεσιακή αλληλεγγύη (δεν αναλαμβάνουμε ευθύνη …, ότι πει το δικαστήριο, κ.α.). Νίκος Σπ. Φιλίππου, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΔΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ Α.Ε. «ΝΕΟ ΡΕΥΜΑ – ΝΕΟ ΟΡΑΜΑ» Ν. Μοναστηρίου 114, Τ.Κ.56334 Θεσσαλονίκη, Ελλάδα Τ/Φ: 2310/763925-7 Τ/Ο: 2310/764883 e-mail: fil-sa@hol.gr