• Σχόλιο του χρήστη 'Όλγα Παππά' | 30 Ιανουαρίου 2013, 19:09

    Σχετικά με τοσχόλιο του κου Χρίστου Παπαδούλη για ανάθεση σε εξωτερικούς ελεγκτές παραθέτω αποσπάσματα από αναφορές που έγιναν στην 17η ετήσια συνάντηση των ομολόγων ελεγκτικών αρχών της ΕΕ που έλαβε χώρα στο Cardiff της Ουαλίας. στις 20 και 21 Οκτωβρίου 2008 στην οποία συμμετείχα προσωπικά ως μέλος αντιπροσωπείας της ΕΔΕΛ Εργαστήριο 1ο : Εξωτερική ελεγκτική εργασία-εμπειρία Κ-Μ και εμπειρία ΕΕ …Από την Γεν. Δ/νση Απασχόλησης ο κος Galeros αναφέρθηκε σε σχετικούς προβληματισμούς : τι είδους εργασία μπορεί να δοθεί εξωτερικά, αν εκπληρώνονται οι στόχοι της ελεγκτικής στρατηγικής, αν πρέπει να γίνεται σε ετήσια ή πολυετή βάση, αν υπάρχει προστιθέμενη αξία για τη Διοίκηση ή βάρος κλπ. Οι εσωτερικοί ελεγκτές ξέρουν την εθνική νομοθεσία και έχουν εμπειρία στα Διαρθρωτικά Ταμεία ενώ οι εξωτερικοί γνωρίζουν καλά από λογιστική παρακολούθηση. Οι εξωτερικοί ελεγκτές χρειάζονται πολύ παρακολούθηση. Σημαντικό είναι το πως οι εσωτερικοί ελεγκτές δέχονται τα αποτελέσματα των εξωτερικών. Το 2005 σταματήσαμε, είπε, 3 αντισυμβαλλόμενους για έναν μόνο λόγο, την κακή ποιότητα. Άλλο πρόβλημα είναι η σύγκρουση συμφερόντων. Εμείς ζητάμε να καλύπτουν όλη την ΕΕ (των 27)αλλά αυτοί περιορίζονται. Εντοπίζονται επίσης προβλήματα συντονισμού εντός της ίδιας εταιρίας και υπάρχει μεγάλη δυσκολία επικοινωνίας με τις θυγατρικές καθώς και στις προθεσμίες. Άλλο ζήτημα είναι το πώς εξασφαλίζουμε για την εργασία τους ότι έχουμε τις απαιτούμενες Δημοσιονομικές διορθώσεις. Για να τους παρακολουθούμε χρειαζόμαστε επιπλέον προσωπικό καθώς και για τη διαχείριση της ανάθεσης. Καταλήγοντας είπε : Η εμπειρία μας δεν είναι καλό παράδειγμα. ….Από το κρατίδιο Sachsen-Anhalt της Γερμανίας (ένα από τα 16 ομόσπονδα) ο κος Heller αναφέρθηκε στην δομή του συστήματος και τη σχέση του με την ελεγκτική Αρχή, στην Γερμανία και ειδικότερα στο κρατίδιο Sachsen, κάνοντας αναδρομή και στην περίοδο 94-99, η οποία είναι υπό εκκαθάριση. Σκοπός μας, είπε, είναι να οργανώσουμε τις εργασίες, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι διαχειριζόμαστε σωστά και δεν θα έχουμε επιστροφές. Δημιουργήθηκε ανεξάρτητη Αρχή ελέγχου και έτσι εξασφαλίστηκε η ανεξαρτησία από τα Υπουργεία. Δημιουργήθηκε επίσης ειδική υπηρεσία για τον οικονομικό έλεγχο υπό την εποπτεία της ΑΕ. Αναφέρθηκε επίσης στα προβλήματα του συστήματός τους :- η εξωτερική ανάθεση είναι πιο δαπανηρή, -ο κίνδυνος, ο εξωτερικός ελεγκτής να είναι πιο συνεκτικός από ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι ( η REGIO λέει ότι ο εξωτερικός ελεγκτής είναι εργολήπτης αρά μπορώ να τον επηρεάσω) αλλά εγώ ,είπε, κάνω μόνο σχέδια -πως εξασφαλίζεται ότι η τεχνογνωσία παραμένει στο Δημόσιο (με 5 άτομα είναι δύσκολο) …Από την Πορτογαλία ο κος Trgacheiro ανέφερε ότι είχαν την πρώτη εμπειρία με ιδιώτες ελεγκτές για την περίοδο 94-99. Τους δώσαμε, είπε, την παρακολούθηση εκκρεμών θεμάτων και το έλεγχο της εργασίας των Διαχειριστικών Αρχών και της Αρχής Πληρωμής. Αν και είχαμε συνεργασία από την αρχή, προέκυψαν προβλήματα: 1ο οι ελεγκτές ήταν άπειροι, 2ο χρειάστηκε μεγάλη εργασία σε μικρό διάστημα, 3ο διορθώσαμε τις εκθέσεις που ήταν χαμηλής ποιότητας και χρειάστηκε να επαληθεύσουμε , 4ο ο χρόνος να συμπληρωθούν οι τελικές εκθέσεις ήταν πολύ μακρύς, 5ο ξοδέψαμε περισσότερο χρόνο από ότι αρχικά είχαμε προβλέψει. Συμπεράσματα: Οι εξωτερικοί ελεγκτές είναι καλοί για οικονομικό έλεγχο. Για τα Διαρθρωτικά Ταμεία πρέπει να λάβουμε υπόψη κανονισμούς, επιλεξιμότητα κλπ. Έχουμε ΔΑ, ΑΠ και ΕΦΔ ,επίπεδα αποκλεισμού δαπανών, μικρούς και μεγάλους φορείς που πρέπει να εφαρμόσουν διαφορετικούς κανόνες.. Οι εξωτερικοί ελεγκτές πρέπει να κάνουν κέρδος , άρα περιορίζουν το πεδίο ερευνών τους, όμως χρειάζεται εξωτερική ανάθεση γιατί οι ίδιοι πόροι δεν επαρκούν. Επίσης η ελεγκτική δραστηριότητα έχει καμπές. Φέτος και του χρόνου θα είναι μεγάλη. Είναι αποφασιστικής σημασίας η επιλογή και η σύνθεση των ομάδων. Πρέπει να υπάρχει σωστός συντονισμός σε όλα τα στάδια και σεβασμός στο διεθνή πρότυπα. Πρέπει οι έλεγχοι με ίδιους πόρους και η εξωτερική ανάθεση να αλληλοσυμπληρώνονται. Για κάθε έλεγχο διορίζουμε ελεγκτή μας για να παρακολουθεί το χρονοδιάγραμμα, επιτοπίως, την ποιότητα της έκθεσης και την αντιπαράθεση, τον τελικό οικονομικό έλεγχο και τη συμμόρφωση πριν την αποστολή των αιτημάτων πληρωμών και κατέληξε : Προτείνουμε ανάλογες διαδικασίες. …… Natasa Prah από τη Σλοβενία. Δεν κάνουν εκχωρήσεις είπε γιατί κοστίζουν πιο ακριβά (4 φορές περισσότερο από τους εσωτερικούς ελεγκτές ) εκτός εάν είναι απαραίτητο. Όταν γίνεται εκχώρηση, είναι υπό την εποπτεία της Ελεγκτικής Αρχής. Συμπέρασμα :Ο εξωτερικός έλεγχος ούτε φθινότερος είναι ούτε ποιο ποιοτικός από αυτό των Υπηρεσιών μας, οι οποίες κατά καιρούς έχουν δεχτεί συγχαρητήρια από από την ΕΕ.