• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΤΕ Α.Ε.' | 4 Φεβρουαρίου 2013, 17:18

    Οι απόψεις της ΟΤΕ Α.Ε. για το άρθρο 23 του νομοσχεδίου έχουν ως εξής: A) Παράγραφος 20 (προσθήκη παραγράφων 7, 8, 9, 10 και 11 στο άρθρο 48 του ν.4002/2011) A1) Για την παράγραφο 7 και για την παράγραφο 8 Οι σε παρένθεση αγγλικοί όροι ‘off-line’ και ‘on line’ και στις δύο παραγράφους δεν αντιστοιχούν στους ελληνικούς όρους ‘με επίγειο τρόπο’ και ‘μέσω διαδικτύου’ και πρέπει να διαγραφούν, καθότι προκαλούν σύγχυση. Συμπληρωματικά η φράση ‘με επίγειο τρόπο’ είναι ατυχής και πρέπει να αντικατασταθεί με άλλον, πιο δόκιμο όρο. A2) Για την παράγραφο 8 Η κήρυξη ενός Παρόχου τυχερών παιγνίων ως μη αδειοδοτημένου, η κατάρτιση του καταλόγου μη αδειοδοτημένων παρόχων τυχερών παιγνίων (blacklist) όπως και η γνωστοποίηση της θα πρέπει να είναι πλήρως κατοχυρωμένες θεσμικά και να αιτιολογούνται νομικά (με διοικητική πράξη που περιλαμβάνει αναφορά στο νομοθετικό πλαίσιο, από το κατάλληλα εξουσιοδοτημένο όργανο και με σύννομες διαδικασίες), με σεβασμό στην αρχή του δικαιώματος του επιχειρείν και της ελευθερίας της έκφρασης. Mία απλή ανάρτηση της blacklist στο διαδίκτυο από μόνη της, είναι νομικά διάτρητη και σε καμία περίπτωση δεν κατοχυρώνει τους παρόχους διαδικτύου (ISPs) να παρεμποδίσουν την πρόσβαση σε μη αδειοδοτημένους παρόχους τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, όπως προβλέπεται στην παρ. 5 του άρθρου 51 του ν. 4002/2011. Εξάλλου η αναιτιολόγητη διακοπή των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ενός χρήστη είναι σαφώς παράνομη και εγείρει απαιτήσεις αποζημίωσης (βλ. Νέο Κανονισμό Γενικών Αδειών, Απόφαση ΕΕΤΤ υπ’ αριθμ. 676/41/20.12.2012). Κατά την άποψή μας, για να είναι νόμιμη η παρεμπόδιση της πρόσβασης, θα πρέπει η blacklist να περιέρχεται στους ISPs με επίσημο τρόπο, μέσω της αρμόδιας Αρχής και με ρητές συγκεκριμένες εντολές έτσι ώστε να βεβαιώνεται η χρονολογία παραλαβής βάσει της οποίας θα προχωρούν σε επόμενες ενέργειες. Οποιαδήποτε δε μεταβολή θα πρέπει να γνωστοποιείται στους ISPs με τον ίδιο τρόπο. Στα πλαίσια αυτά, θα πρέπει να ισχύσει συγκεκριμένη προθεσμία για την διακοπή της πρόσβασης από την κοινοποίηση του παραπάνω καταλόγου (blacklist), η οποία ενδεικτικά θα μπορούσε να οριστεί κατ’ αναλογία του άρθρου 6 παρ.2 της εν αναστολή Απόφασης υπ’ αριθμ. 23/3/23.10.2012 της ΕΕΕΠ (7 ημέρες). Ο νομοθέτης έχει ήδη αναγνωρίσει ότι τα παραπάνω είναι απαραίτητο να εξειδικευτούν, καθότι με την παρ. 3 του άρθρου 29 του ν. 4002/2011 έχει εξουσιοδοτήσει την έκδοση Προεδρικού διατάγματος, το οποίο σύμφωνα με το εδάφιο ι) θα πρέπει να ρυθμίσει τον τρόπο ενημέρωσης των ISPs. Εξ’ άλλου, συγκεκριμένος τρόπος γνωστοποίησης αποτελεί δικλείδα ασφάλειας δικαίου. Με βάση τα παραπάνω, από την πρώτη πρόταση της παραγράφου 8 προτείνεται να διαγραφεί η φράση «η δε ανάρτηση αυτή είναι επαρκής γνωστοποίηση και απόδειξη, ώστε να κινηθούν όλες οι διαδικασίες επιβολής κυρώσεων από κάθε αρμόδιο φορέα, υπηρεσία ή Αρχή». Επιπροσθέτως, εφόσον παραμείνει έστω και τροποποιημένη η διάταξη, θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι εν προκειμένω, η διαδικασία επιβολής κυρώσεων αφορά στους μη αδειοδοτημένους παρόχους τυχερών παιγνίων. A3) Για την παράγραφο 9 Σύμφωνα με την προτεινόμενη διάταξη, στην blacklist εγγράφονται οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις των μη αδειοδοτημένων ιστοτόπων που παρέχουν υπηρεσίες τυχερών παιγνίων. Η φράση ‘ηλεκτρονικές διευθύνσεις’ είναι πολύ γενική και ασαφής. Θα πρέπει να εξειδικευτεί προκειμένου να είναι τεχνικά δυνατή η σύννομη υλοποίηση της απαγόρευσης της πρόσβασης σε μη αδειοδοτημένους ιστοτόπους. Ο ΟΤΕ έχει προτείνει στην ΕΕΕΠ την εγγραφή των Internet Protocol (IP) διευθύνσεων ως πλέον αποτελεσματική. Υπενθυμίζεται ότι ο νομοθέτης με την παρ. 3 του άρθρου 29 του ν. 4002/2011 έχει προβλέψει την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο σύμφωνα με το εδάφιο ζ) θα ρυθμίζει τα θέματα ISPs, το οποίο θεωρούμε ότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να έχει εκδοθεί (κατόπιν σχετικής διαβούλευσης) πριν την εφαρμογή των παραπάνω. A4) Για την παράγραφο 10 Κατ’ αρχάς προτείνεται η διαγραφή του συνόλου της παραγράφου, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη διατύπωση δεν συνάδει και υπερβαίνει τις βασικές αρχές λειτουργίας των παρόχων (ISPs) όπως αυτές έχουν παγιωθεί από την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία και από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Υπενθυμίζουμε ότι με βάση τόσο το κοινοτικό όσο και το εθνικό δίκαιο, η ενεργητική παρακολούθηση του διαδικτύου απαγορεύεται και ότι οι μεσάζοντες πάροχοι υπηρεσιών (οι ISPs εν προκειμένω) δεν έχουν γενική υποχρέωση ελέγχου των πληροφοριών που μεταδίδουν ή αποθηκεύουν προσωρινά, ούτε γενική υποχρέωση δραστήριας αναζήτησης γεγονότων ή περιστάσεων που δείχνουν ότι πρόκειται για παράνομες δραστηριότητες (βλ. Οδηγία 2000/31, ΠΔ 131/2003, αλλά και ενδεικτική νομολογία Δικαστηρίου Ευρωπαϊκής Ένωσης, Υπόθεση C-70/11, C-236/08 έως C-238/08 κ.ά.). Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις μεταθέτουν εντελώς αυθαίρετα και παράνομα ευθύνες και υποχρεώσεις σε παρόχους, οι οποίοι παρέχουν μόνο την τεχνική δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, κατά συνέπεια δεν είναι δυνατό να καταστούν υπεύθυνοι για το περιεχόμενο στο διαδίκτυο εν γένει, εκτός των περιπτώσεων που οι ίδιοι φιλοξενούν παράνομους ιστοτόπους και λαμβάνουν πραγματική γνώση του παράνομου περιεχομένου ή/και της παράνομης λειτουργίας τους. Ειδικότερα: 1) Όσον αφορά στην σύνταξη και αναθεώρηση κατάστασης στην οποία περιλαμβάνονται κομβικές λέξεις (key words) θα θέλαμε εξαρχής να επισημάνουμε ότι ο όρος ‘κομβικές λέξεις’ είναι ιδιαιτέρως ασαφής και προκαλεί σύγχυση, ενώ ο όρος ‘key word’ (ο οποίος αποδίδεται στα ελληνικά ως ‘λέξεις κλειδιά’) δεν αντιστοιχεί στον όρο ‘κομβικές λέξεις’ του κειμένου. 2) Αν οι λέξεις κλειδιά αναφέρονται στην διαδικασία εκχώρησης ονομάτων χώρου στην Ελλάδα, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι τα θέματα ονοματοδοσίας (συμπεριλαμβανόμενου του Μητρώου ονομάτων χώρου με κατάληξη .gr) ρυθμίζονται από την Απόφαση ΕΕΤΤ 592/012 «Κανονισμός Εκχώρησης Ονομάτων Χώρου (domain names) με κατάληξη .gr», όπως έχει τροποποιηθεί. Με την Απόφαση αυτή καθορίζεται ότι η ΕΕΤΤ τηρεί μητρώο ονομάτων χώρου, επομένως είναι και αρμόδια να δώσει σχετικές πληροφορίες όταν συντρέχουν νόμιμες προϋποθέσεις (και όχι οι ISPs και μάλιστα με την λογική του πληροφοριοδότη τυχόν μελλοντικών παραβάσεων ονομάτων χώρου). Εντελώς επικουρικά αναφέρουμε ότι η διαβίβαση των στοιχείων στην ΕΕΕΠ που αναφέρονται στην προτελευταία περίοδο της παραγράφου 10 είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί μόνο στην περίπτωση που πρόκειται για πελάτη του παρόχου (ISP), εφόσον αυτά είναι διαθέσιμα, και μόνο μετά από πλήρως αιτιολογημένο αίτημα από το οποίο να προκύπτει σαφώς η ανάγκη διαβίβασής τους. Πρωτίστως βέβαια θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η όποια χορήγηση στοιχείων τελεί υπό τους όρους και τις διαδικασίες τήρησης της ισχύουσας νομοθεσίας περί απορρήτου και περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων. B) Παράγραφος 21 (κωδικοποίηση της νομοθεσίας παιγνίων) Μέχρι σήμερα, το ζήτημα των τυχερών παιγνίων έχει αντιμετωπιστεί νομοθετικά με πολύ μεγάλη προχειρότητα και βιασύνη. Ως αποτέλεσμα, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα έχουν επέλθει πολλές, μεγάλης έκτασης, ουσιαστικές τροποποιήσεις, αμφισβητούμενης νομιμότητας. Κατά την άποψή μας η κωδικοποίηση κρίνεται χρήσιμη, αλλά όχι απαραίτητη. Εάν παρ’ όλα αυτά κριθεί απαραίτητη, αυτή θα πρέπει να έχει τη μορφή νόμου (και όχι ΠΔ), εφόσον κωδικοποιεί διατάξεις νόμων και επιτρέπει τη συγχώνευση ή προσθήκη νέων άρθρων, την απάλειψη διατάξεων, διόρθωση φράσεων κλπ. OTE Α.Ε. Γενική Διεύθυνση Ρυθμιστικών Θεμάτων Δ/νση Ανάλυσης Στρατηγικής & Ρυθμιστικών Σχέσεων Λ. Κηφισίας 99, Μαρούσι 151 24