• Σχόλιο του χρήστη 'Νίκος Καπότος' | 7 Φεβρουαρίου 2013, 10:11

    Κύριε Υπουργέ, με το παρόν σχόλιο θα ήθελα να σας επισημάνω μία αδικία που υπάρχει στο Ν.3865/2010 και αφορά στο συνταξιοδοτικό των στρατιωτικών μεταξύ τρίτεκνων ανδρών - γυναικών, προς έλεγχο και διόρθωση, με τον υπό διαβούλευση νόμο, του παλαιοτέρου. Μέχρι την ισχύ του Ν.3865/2010, η συνταξιοδοτική νομοθεσία παρείχε τη δυνατότητα συνταξιοδότησης σε γυναίκες στρατιωτικούς μητέρες τριών (3) τουλάχιστον παιδιών, μετά τη συμπλήρωση 20 χρόνων πραγματικής συντάξιμης υπηρεσίας και ανεξάρτητα από την προσωπική/οικογενειακή κατάσταση και την ηλικία των παιδιών τους. Οι άνδρες στρατιωτικοί με τρία (3) τουλάχιστον παιδιά μπορούσαν να συνταξιοδοτηθούν με τις ίδιες ως άνω προϋποθέσεις (20ετία) μόνο στην περίπτωση που τελούσαν σε κατάσταση χηρείας και είχαν τρία (3) τουλάχιστον παιδιά ή ήταν διαζευγμένοι με τρία (3) τουλάχιστον παιδιά, των οποίων είχαν την επιμέλεια με δικαστική απόφαση. Με την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην υπόθεση C- 559/07 κρίθηκε ότι οι διατάξεις της περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 26 (στρατιωτικοί) του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων, που επιφυλάσσουν διαφορετική μεταχείριση μεταξύ ανδρών και γυναικών ως προς την ελάχιστη απαιτούμενη υπηρεσία θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, αντιβαίνουν στα οριζόμενα στο άρθρο 141 της Συνθήκης των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, παραβιάζοντας την αρχή της ισότητας ως προς την καταβολή αμοιβής. Με τις διατάξεις της περ. β' της παρ.1 του άρθρου 6 του ν. 3865/2010 και σε εφαρμογή της ανωτέρω απόφασης του ΔΕΕ, εξομοιώθηκαν, λοιπόν, από 01.01.2011, άνδρες και γυναίκες, στρατιωτικοί, γενικά, που έχουν τρία (3) παιδιά, ως προς τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησής τους. Έτσι, καταργήθηκε η ως άνω προϋπόθεση και παρασχέθηκε πλέον η δυνατότητα και στους άνδρες στρατιωτικούς με τρία (3) τουλάχιστον παιδιά να συνταξιοδοτούνται με τις ίδιες προϋποθέσεις που ισχύουν για τις γυναίκες στρατιωτικούς μητέρες τριών (3) τουλάχιστον παιδιών. Όσον αφορά δε τα 5 πλασματικά χρόνια στρατού, στο άρθρο 20 παρ.2 του νέου Νόμου 3865/2010 «Μεταρρύθμιση Συνταξιοδοτικού Συστήματος του Δημοσίου και συναφείς διατάξεις», ορίζεται ότι: «O χρόνος συντάξιμης υπηρεσίας που λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο ή τριπλάσιο μέχρι πέντε (5) έτη, όπως προσδιορίζεται στο άρθρο 40 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007), παραμένει όπως ισχύει σήμερα». Επιπλέον, στην παρ. 6 του ίδιου άρθρου αναφέρεται: «Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 3 του άρθρου 41 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007) τροποποιείται ως εξής: «Ο διπλασιασμός ή τριπλασιασμός του συντάξιμου χρόνου των στρατιωτικών της παραγράφου 1 γίνεται μόνον εφόσον αυτοί συμπλήρωσαν είκοσι πέντε (25) έτη πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας». Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 9 του άρθρου 41 του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007) τροποποιήθηκε επίσης ως εξής: «Ο διπλασιασμός του συντάξιμου χρόνου των στρατιωτικών που αναφέρονται στο προηγούμενο εδάφιο γίνεται μόνον εφόσον αυτοί συμπλήρωσαν πραγματική στρατιωτική υπηρεσία είκοσι πέντε (25) ετών». Ωστόσο, παρά την καθιέρωση της 25ετούς πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας ως ελάχιστου χρόνου για το δικαίωμα αναγνώρισης χρόνου υπηρεσίας, διατηρήθηκε, μόνο ως προς τις τρίτεκνες γυναίκες στρατιωτικούς, η δυνατότητα, σύμφωνα με το εδάφιο 2 της παραγράφου 5β του άρθρου 40 του ΠΔ 169/2007, να μπορούν να καλύψουν από τα διανυθέντα έτη σε μονάδες εκστρατείας (έως 5 έτη) τον επιπλέον χρόνο συντάξιμης υπηρεσίας που επιβάλλεται στις περιπτώσεις (1) έως (3) της παραγράφου γ. Συμπερασματικά, δηλαδή, ενώ το νέο Ασφαλιστικό δεν έθιξε όσους τρίτεκνους έχουν θεμελιώσει ή πρόκειται να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31/12/2010, καθώς όσοι έχουν 3 ή περισσότερα παιδιά, έχουν προσληφθεί μέχρι 31/12/1992 και έχουν συμπληρώσει 20 έτη ασφάλισης, μπορούν να συνταξιοδοτηθούν χωρίς όριο ηλικίας (και η παραμονή στην υπηρεσία από 01/01/2011 δεν επηρεάζει σε τίποτα τα ασφαλιστικά τους δικαιώματα), εντούτοις εμφανίζεται το εντελώς ανορθόδοξο και νομικά απαράδεκτο φαινόμενο να διατηρείται σύστημα «δύο ταχυτήτων», με διάκριση ως προς το φύλο, για την αναγνώριση των ετών υπηρεσιών σε μονάδες εκστρατείας, κατά πρόδηλη παραβίαση της αρχής της ισότητας, σύμφωνα με το πνεύμα και το περιεχόμενο της απόφασης C- 559/07. Σύμφωνα, ωστόσο, με την υπόθεση C- 559/07, σε ό,τι έχει να κάνει με το δικαιολογημένο της διαφορετικής μεταχείρισης ανδρών και γυναικών, τα επιχειρήματα της Ελλάδας για πρόνοια του ελληνικού κώδικα υπέρ της προστασίας των γυναικών στην εργασία, λόγω υποδεέστερης θέσης στην αγορά εργασίας εξαιτίας αυξημένων οικογενειακών βαρών, ανατροφής παιδιών, οικιακών υποχρεώσεων, φροντίδα ηλικιωμένων, δεν έγιναν δεκτά. Έτσι, η επαρκής ευρύτητα που επικαλέστηκε η Ελλάδα για τα αντισταθμιστικά μέτρα που έλαβε υπέρ των γυναικών δεν αναγνωρίστηκε από το ΔΕΚ (σκέψη 67-69). Διαπιστώθηκε δε ενίσχυση της ικανότητας των γυναικών να ανταγωνίζονται τους άνδρες στην εργασία και στη σταδιοδρομία, αν και είναι ίσες με αυτούς. Αντίθετα, διαπίστωσε το ΔΕΚ ότι οι διατάξεις του κώδικα αντί να ενισχύουν τις γυναίκες στην εργασία, αφορούν ιδίως τις μητέρες και τις ευνοούν ως προς την συνταξιοδότηση. Άρα, δεν ενισχύονται για να ανταγωνιστούν ίσοις όροις τους άνδρες στην εργασία, αλλά αποθαρρύνονται από αυτό, οδηγώντας τις γυναίκες σε πρόωρη έξοδο από την εργασία. Τέλος, διαπιστώθηκε ότι τα ίδια βάρη που φέρουν οι γυναίκες εκτός εργασίας, φέρουν πλέον και οι άνδρες, λ.χ. στην ανατροφή των παιδιών. Κατά συνέπεια, βάσει όλων των ανωτέρω εκτεθέντων, γίνεται απολύτως εύληπτο ότι η προνομιακή και αποκλειστική διατήρηση υπέρ των τρίτεκνων γυναικών στρατιωτικών της δυνατότητάς τους προς αναγνώριση χρόνου υπηρεσίας (έως 5 έτη) σε μονάδες εκστρατείας για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού τους δικαιώματος, κατά τη χρονική στιγμή που έχουν εξισωθεί για την κατηγορία των τρίτεκνων στρατιωτικών οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, αντιφάσκει πλήρως προς το περιεχόμενο της αρχής της ισότητας και εισάγει μια αδικαιολόγητα δυσμενή διάκριση σε βάρος όλων των τρίτεκνων ανδρών. Και τούτο, διότι η ισότητα δεν μπορεί να λειτουργεί «εν μέρει», αλλά πρέπει να επεκτείνεται «εν συνόλω» σε όλες τις επιμέρους διατάξεις, οι οποίες πλαισιώνουν το καθεστώς συνταξιοδότησης των τρίτεκνων στρατιωτικών. Επομένως, και στις διατάξεις που αφορούν την αναγνώριση χρόνου υπηρεσίας για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Μετά τιμής Νικόλαος Καπότος Ανχης ε.α.