• Η Ομοσπονδία μας που εκπροσωπεί τις απόψεις των κατ εξοχή συναλλασσομένων με τα Υποθηκοφυλακεία, που είναι οι ιδιοκτήτες ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας της χώρας, θεωρεί υποχρέωσή της να επισημάνει τις σοβαρότατες αρνητικές συνέπειες για τις συναλλαγές και την καθημερινότητα των πολιτών από την θέση σε ισχύ των ρυθμίσεων του προσχεδίου. Η νομοπαρασκευαστική επιτροπή που συνέταξε το εν λόγω προσχέδιο νόμου, κατά την κατάρτισή του, εκτός από την Ομοσπονδία μας, αγνόησε επιδεικτικά και μια σειρά προβλημάτων που είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα προκύψουν σε περίπτωση εφαρμογής και υλοποίησης των προτεινομένων διατάξεων, μερικά από τα οποία είναι τα εξής: 1. Δεν υπάρχει πουθενά ρητή πρόβλεψη και εγγύηση ότι θα εξασφαλίζεται η τήρηση της αρχής της χρονικής προτεραιότητας, η οποία αποτελεί θεμελιώδη και βασική αρχή του εμπράγματου δικαίου στη χώρα μας, καθώς η χρονική προτεραιότητα είναι αυτή που καθορίζει την κατοχύρωση των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων των δικαιούχων. Αντίθετα, πολύ φοβούμαστε ότι στις διαδρομές μεταξύ τράπεζας και υποθηκοφυλακείου, ιδίως δε στις περιπτώσεις που θα υπάρχουν σφάλματα στον υπολογισμό των τελών και των δικαιωμάτων, οπότε ο πολίτης θα πρέπει να ξαναπάει στην τράπεζα, η αρχή της χρονικής προτεραιότητας θα υποστεί σημαντικότατο πλήγμα με ότι αυτό συνεπάγεται και για την κατοχύρωση των εμπραγμάτων δικαιωμάτων. 2. Παραβλέπεται η τεράστια ταλαιπωρία των συναλλασσομένων ιδιοκτητών ακινήτων που έχουν καθημερινή συναλλαγή με τα Υποθηκοφυλακεία, οι οποίοι θα πρέπει πλέον να επισκέπτονται τις Τράπεζες πριν την κατάθεση όχι μόνο των πράξεων, αλλά και των πλέον απλών αιτήσεων για λήψη αντιγράφων, πιστοποιητικών, κτηματολογικών φύλλων και κτηματολογικών αποσπασμάτων (!), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το χρόνο τους, χωρίς μάλιστα να διευκρινίζεται εάν θα υπάρχει προμήθεια των τραπεζών για τις πληρωμές αυτές. Εξάλλου, η ταλαιπωρία θα είναι ακόμα εντονότερη στην περίπτωση λαθών στον τρόπο υπολογισμού των τελών και των δικαιωμάτων -κάτι που θα είναι πολύ εύκολο να συμβεί εφόσον άλλωστε δεν υπάρχει προέλεγχος- οπότε ο πολίτης θα πρέπει να ξαναπάει στην τράπεζα προκειμένου να τακτοποιήσει την τυχόν διαφορά στην καταβολή των οφειλόμενων τελών. 3. Αγνοείται ο κίνδυνος της απώλειας κρίσιμων προθεσμιών [π.χ. τροπής προσημείωσης, εγγραφής αγωγής κ.λ.π.] στις περιπτώσεις όπου το τραπεζικό σύστημα δεν θα μπορεί να εξυπηρετήσει τις πληρωμές [π.χ. απεργία τραπεζοϋπαλλήλων, αδυναμία λειτουργίας τραπεζικού δικτύου, κοσμοσυρροή]. 4. Αγνοείται τέλος, εκτός εάν κατά βάθος σκοπείται, ο οικονομικός «στραγγαλισμός» που πρόκειται να επιφέρει η εφαρμογή των διατάξεων αυτών στα άμισθα υποθηκοφυλακεία της χώρας, που ενδέχεται να θέσει σε κίνδυνο όχι μόνον την ομαλή διενέργεια και την ασφάλεια των εμπράγματων συναλλαγών ανά την επικράτεια, αλλά και την ίδια την ύπαρξη και λειτουργία τους. 5. Σε κάθε περίπτωση, το υπό διαβούλευση προσχέδιο νόμου, αν και αφορά στον τρόπο καταβολής των τελών, εν τούτοις δεν περιέχει καμία συγκεκριμένη ρύθμιση πέρα από τη γενική αναφορά ότι η καταβολή θα διενεργείται μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων (άρθρο 4). 6. Τέλος, και το σημαντικότερο για εμάς, ουδεμία πρόνοια λαμβάνεται για τη διευκόλυνση των συναλλασσομένων, κάτι που θα έπρεπε να είναι η πρωταρχική μέριμνα υπέρ των πολιτών, που από τη Σκύλλα της «χάρτινης» γραφειοκρατίας, οδηγούνται σήμερα στη σύνθλιψή τους από την κατά πολύ χειρότερη «Χάρυβδη» της ηλεκτρονικής! Για το λόγο αυτό ζητούμε την απόσυρση του παραπάνω προσχεδίου και την εξ αρχής κατάρτιση νέου, με την ουσιαστική συμμετοχή της οργάνωσής μας και των λοιπών εμπλεκόμενων φορέων, όπως του συλλογικού οργάνου των αμίσθων υποθηκοφυλάκων, το οποίο να διευκολύνει τους πολίτες στις συναλλαγές τους.