• Σχόλιο του χρήστη 'Χρήστος Χριστόπουλος' | 6 Οκτωβρίου 2014, 08:38

    Τα Υποθηκοφυλακεία δεν είναι υπηρεσίες πρωτοκόλλησης εγγραφών, ούτε φοροεισπρακτικός μηχανισμός για την άντληση δημοσίων εσόδων. Τα Τέλη και Δικαιώματα που εισπράττονται στα Υποθηκοφυλακεία και τα λειτουργούντα ως μεταβατικά Κτηματολογικά Γραφεία είναι ανταποδοτικού χαρακτήρα για τις παρεχόμενες από τα Υποθηκοφυλακεία υπηρεσίες. Οι υπηρεσίες αυτές, κατά το Σύνταγμα, τον Αστικό και τους λοιπούς Κώδικες, ως και τη σχετική νομοθεσία διασφαλίζουν πρωτίστως την ιδιωτική και δημόσια περιουσία μέσα σε ένα θεσμικά και ουσιαστικά αδιάβλητο σύστημα και αποτελούν τη βάση για κάθε μικρή ή μεγάλη επένδυση και συνεπώς κινητήριο μοχλό της ελληνικής οικονομίας, όπως ασφαλώς και κάθε χώρας που κινείται στα πλαίσια της ελεύθερης οικονομίας. Οι ενστάσεις και οι αντιρρήσεις που προβάλλονται σε σχέση με το επίμαχο Προσχέδιο Νόμου δεν έχουν καμία σχέση με στενά, ιδιοτελή, συντεχνιακά συμφέροντα, γιατί πρωτίστως, αφορούν την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία των Υποθηκοφυλακείων και των μεταβατικών Κτηματολογικών Γραφείων, που είναι η κύρια προϋπόθεση για την εξυπηρέτηση των συναλλασσόμενων πολιτών, των φορέων που εμπλέκονται με τα ακίνητα, αλλά και των Δικαστικών, Εισαγγελικών και λοιπών Αρχών της Ελληνικής Πολιτείας. Ειδικά ως προς τα Άμισθα Υποθηκοφυλακεία, η σύσταση και λειτουργία των οποίων προβάλλεται ως προνομιακό υπέρ, του προσώπου του Υποθηκοφύλακα καθεστώς, πρέπει να απομυθοποιηθεί η σκόπιμα και εξ αγνοίας εσφαλμένη αυτή εντύπωση, που στα πλαίσια της γενικευμένης απαξίωσης των θεσμών έχει κορυφωθεί στις μέρες μας. Το άμισθο καθεστώς και ο θεσμός των Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων υπήρξε συνειδητή επιλογή της Ελληνικής Πολιτείας γιατί εξασφάλισε στο Δημόσιο σίγουρα και μόνον έσοδα, το απάλλαξε σε κάθε περίπτωση από όλες τις λειτουργικές και μισθολογικές δαπάνες του, από κάθε οικονομικής φύσεως ευθύνη, ενώ ταυτόχρονα θωράκισε το θεσμό με αυστηρό νομοθετικό καθεστώς, η παραβίαση του οποίου στοιχίζει αποκλειστικά στον ίδιο και μόνο Άμισθο Υποθηκοφύλακα, όχι απλά την προσωπική του ελευθερία αλλά και την ατομική του περιουσία. Το οποιοδήποτε λάθος στην όλη λειτουργία της υπηρεσίας έναντι των συναλλασσομένων με το Άμισθο Υποθηκοφυλακείο, βαρύνει κατά θεμελιώδη διάταξη του Αστικού Κώδικα, αποκλειστικά και μόνο τον Άμισθο Υποθηκοφύλακα. Γνωρίζει κανείς να μας απαντήσει κανέναν άλλο θεσμό εις βάρος του οποίου θεμελιώνεται αντικειμενική ευθύνη και αξίωση αποζημίωσης από τη λειτουργία της υπηρεσίας και μάλιστα υπαγόμενη στην γενική παραγραφή των αξιώσεων; Με την εξέλιξη των εμπράγματων συναλλαγών ο κίνδυνος αυτός είναι οικονομικά τεράστιος, άμεσος και καθημερινός. Απ’ αυτόν τον κίνδυνο σε σχέση με το Άμισθο Υποθηκοφυλακείο το οποίο και ευθύνεται για το ζήτημα αυτό, το Ελληνικό Δημόσιο είναι απαλλαγμένο, το Ελληνικό Δημόσιο όμως ευθύνεται για το Έμμισθο Υποθηκοφυλακείο. Αυτά είναι γνωστά βεβαίως στις Δικαστικές και Εισαγγελικές Αρχές και στον νομικό κόσμο της χώρας, δυστυχώς όμως αγνοούνται από το ευρύ κοινό ή ενδεχομένως αποσιωπούνται σκόπιμα από ορισμένους. Σήμερα μεγάλο μέρος των Άμισθων Υποθηκοφυλακείων λειτουργούν χωρίς έσοδα ικανά να εξασφαλίσουν τα στοιχειώδη έξοδα, λόγω της κάθετης πτώσης των εμπράγματων συναλλαγών. Και οι δικηγόροι και οι Συμβολαιογράφοι και οι Δικαστικοί Επιμελητές, αλλά και οι πολίτες γνωρίζουν μέχρι το τελευταίο λεπτό τι και γιατί πληρώνουν στα Υποθηκοφυλακεία, αλλά και για όσα ενδεχομένως αγνοούν, σε κάθε Υποθηκοφυλακείο υπάρχει αναρτημένος πίνακας με αναλυτική για κάθε έγγραφο ή αίτηση χρέωση. Πιστεύω ότι τι νομοσχέδιο αυτό κινείται σε λάθος κατεύθυνση, δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα, αντίθετα θα δημιουργήσει ακόμη ένα στις εμπράγματες συναλλαγές.