• Σχόλιο του χρήστη 'Μίνα Πασαλίδου' | 6 Οκτωβρίου 2014, 11:18

    Έχοντας ως πρόσφατο παράδειγμα τις ρυθμίσεις του ΕΝΦΙΑ με τις τεράστιες φορολογικές αδικίες και τις καθυστερήσεις που προκαλούν στην σύνταξη των συμβολαίων και την ολοκλήρωση των δικαιοπραξιών, το παρόν προσχέδιο νόμου έρχεται να επιδεινώσει την ήδη ‘παγωμένη’ κατάσταση στην αγορά ακινήτων. Και τούτο διότι είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει δυσχέρεια στη λειτουργία των υποθηκοφυλακείων και επιπλέον ταλαιπωρία στους συναλλασόμενους πολίτες. Οι υποθηκοφύλακες, οι υπάλληλοι των υποθηκοφυλακείων, οι δικηγόροι, οι συμβολαιογράφοι, οι μηχανικοί και οι πολίτες θα αντιμετωπίσουν με το νέο καθεστώς που προτείνεται απο το Υπουργείο Οικονομικών, πληθώρα προβλημάτων, που σήμερα δεν υπάρχουν, μόνο και μόνο επειδή υπάρχει μνημονιακή υποχρέωση να αποδίδονται άμεσα τα ‘υπερ του δημοσίου’ έσοδα. Ωστόσο η παρερμηνεία του Υπουργείου Οικονομικών αφορά τόσο τα έσοδα υπέρ Δημοσίου όσο και την άμεση πληρωμη: 1. αναφορικά με τα τέλη που πληρώνονται στο υποθηκοφυλακείο μόνο τα δικαιώματα Δημοσίου επι συγκεκριμένων εγγραφών (χαριστικές δικαιοπραξίες, προσημειώσεις και υποθήκες) και δικαιώματα υπέρ ΤΑΧΔΙΚ μπορούν να θεωρηθούν fees due to the state. Τα λοιπά δικαιώματα είναι δικαιώματα υπέρ υποθηκοφύλακα που θεωρείται τρίτος απο πληθώρα εφετειακών αποφάσεων και φπα. 2. Και υπό το σημερινο καθεστώς η απόδοση των δικαιώματων στο δημόσιο από τον άμισθο υποθηκοφυλακα (με προσωπική πειθαρχική και ποινική ευθύνη σε περίπτωση υπεξαίρεσης ή έστω καθυστέρησης) μόνο άμεση μπορεί να θεωρηθεί καθόσον τα δικαιώματα Δημσίου αποδίδονται την επομένη της κατάθεσης της σχετικής πράξης και τα δικαιώματα υπέρ ΤΑΧΔΙΚ το πρώτο δεκαήμερο του επόμενου μήνα. Είναι τα παραπάνω χρονικα διαστήματα καθυστέρηση την στιγμή που εκατοντάδες επιχειρήσεις περιμένουν για ολόκληρους μήνες επιστροφή φπα; Στο συγκεκριμένο προσχέδιο νόμου θα ήθελα επίσης να σταθώ στα παρακάτω θέματα: i).Αύξηση της γραφειοκρατίας - καθυστερήσεις. Υπολόγισε κάποιος το κόστος των ωρών για την διεκπεραίωση των συναλλαγών υπό το νέο καθεστώς; Η διαδρομή υποθηκοφυλακείο – τράπεζα – υποθηκοφυλακείο, πέρα των μεγάλων καθυστερήσεων που παρατηρούνται ιδιαίτερα κατά τις ημέρες αιχμής, συνεπάγεται κόστος στον συναλλασόμενο αλλα και στην τράπεζα η οποία φυσικά θα το μετακυλίσει στον πελάτη με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Επίσης με ποιο τρόπο θα εξασφαλισθεί η απαραίτητα σειρά προτεραιότητας; Ποιος θα λάβει προηγούμενο πρωτόκολλο αυτός που επισκέφθηκε το υποθηκοφυλακείο για τον υπολογισμό των οφειλόμενων τελών ή αυτός που επιστρέφει από την τράπεζα με την απόδειξη καταβολής στα χέρια του; ii).Λειτουργικές δαπάνες υποθηκοφυλακείου. Δεχόμενοι το σενάριο της καταβολής αμοιβής στον άμισθο υποθηκοφύλακα, πόσο άμεση και έγκαιρη θα είναι η ανταπόκριση του δημοσίου σε μηνιαίες αλλά και καθημερινές ανάγκες των γραφείων; Τι πρέπει να κάνει ο προιστάμενος του υποθηκοφυλακείου σε περίπτωση έκτακτης δαπάνης του γραφείου; Θα πληρώσει από ιδία κεφάλαια (ενώ τα έσοδα τα εισπράτει το δημόσιο); Τίθεται θέμα έγκρισης δαπανών απο το δημόσιο; Ποιος και με τι κριτήρια θα το κάνει; Πώς θα γίνεται η πληρωμή τους; Τι πρόβλημα θα δημιουργεί αυτό στα υποθηκοφυλακεία, αφού οι προμηθευτές τους θα περιμένουν την πληρωμή τους από το ‘αργό’ δημόσιο; iii) Αμοιβή υποθηκοφύλακα - ελεύθερου επαγγελματία. Η καταβολή της αμοιβής των ελευθέρων επαγγελματιών στο δημόσιο θα ισχύσει πλέον και για τους υπόλοιπους ελεύθερους επαγγελματίες (συμβολαιογράφους, δικηγόρους, γιατρούς, λογιστές)? O υποθηκοφύλακας ενώ θα λαμβάνει αμοιβή θα εξακολουθεί να υπέχει εύθυνη για οποιαδήποτε ζημία προκαλείται σε τρίτον από πράξεις και παραλείψεις του; Τι θα γίνει με την τήρηση του βιββλίου εσόδων εξόδων που τηρείται υπό το παρόν καθεστώς και αρμόζει σε ελεύθερους επαγγελαμτίες; Πως θα γίνεται η απόδοση του φπα και ο συμψηφισμός του φπα των δαπανων; iv) Μισθοδοσία. Να γίνει απολύτως ξεκάθαρο ποιον θα επιβαρύνει η μισθοδοσία του προσωπικού! Αν το δημόσιο εισπράττει τα έσοδα θα πρέπει να επιβαρυνθεί και το κόστος του προσωπικού (συμπεριλαμβανομένων των εισφορών, ΦΜΥ, εισφοράς αλληλεγγύης) και την διαχείριση αυτών (κόστος λογιστή για υπολογισμό και υποβολή των σχετικών καταστάσεων). Για άλλη μια φορά γίνεται σαφές ότι υπάρχουν παρα πολλά κενά στο υπό κρίση προσχέδιο και ότι δεν είναι δυνατόν να νομοθετούμε απλά για να νομοθετούμε και να λέμε ότι συμμορφωνόμαστε με τις ευρωπαϊκές οδηγίες την στιγμή που το έδαφος δεν είναι έτοιμο για τέτοιου είδους σαρωτικές αλλαγές. Ο οδοστρωτήρας του έλληνα νομοθέτη πρέπει επιτέλους να αναχετιστεί και να μπει φρένο σε νομοσχέδια που ταλαιπωρούν τους πολίτες, θίγουν το ακίνητο και εμποδίζουν τις συναλλαγές.