• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Μάτσος' | 22 Οκτωβρίου 2014, 18:18

    Ιδιαιτέρως προβληματική μου φαίνεται η σχέση του νομοσχεδίου με τις φορολογικές διατάξεις. Φαίνεται ότι προορίζεται να εφαρμόζεται και στη φορολογία. Έχει μελετηθεί εάν είναι κατάλληλο για τη φορολογία; Π.χ. μιλάει για αναβαλλόμενους φόρους. Θα έχει φορολογικές επιπτώσεις ο θεσμός της αναβαλλόμενης φορολογίας καθιστώντας έτσι αυτο-αναφορικό και άρα μη εφαρμόσιμο τον θεσμό; Η φορολογία χρειάζεται δικούς της κανόνες. Δεν είναι σπάνια η σύνδεση της εμπορικής λογιστικής με τη φορολογική (αντιθέτως), αλλά υπάρχουν πάντοτε πολλές προσαρμογές από πλευράς φορολογικού δικαίου. Εδώ καταλαβαίνω και κάτι ακόμη: Όποιος εφαρμόζει ΔΛΠ, θα φορολογείται με βάση τα ΔΛΠ. Καταλαβαίνω σωστά; Όμως τα ΔΛΠ είναι απολύτως ακατάλληλα για χρήση στη φορολογία και αυτό είναι κάτι που ομολογείται σε όλη την Ευρώπη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπάθησε από το 2003 έως το 2006 να φτιάξει κοινό φορολογικό σύστημα εταιριών με βάση το ΔΛΠ και τελικά παράτησε την προσπάθεια, καταλήγοντας εκεί που όλοι οι γνώστες του αντικειμένου εξαρχής έλεγαν (ότι δηλαδή είναι αδύνατη η εφαρμογή των ΔΛΠ στη φορολογία). Τελικά το 2011 παρουσίασε μια πρόταση βασισμένη στο μοντέλο έσοδα μείον έξοδα, μια πρόταση δηλαδή καταδικασμένη να αποτύχει, διότι πολύ απλά κανένας δεν εφαρμόζει το "έσοδα μείον έξοδα" στην Ευρώπη, εκτός από τη φορολογία των μικρών επιχειρήσεων (σε εμάς, οι παλιές Β΄ κατηγορίας). Γενικά, είμαι της άποψης ότι αυτές οι μεταρρυθμίσεις καλό είναι να αποτελούν το επιστέγασμα μεγάλου και ευρέος διαλόγου και συναίνεσης. Ποιος ο λόγος να καταργηθεί το δοκιμασμένο ΕΓΛΣ; Αναμφίβολα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Γιατί να μην δουλέψουμε πάνω στο ΕΓΛΣ και να δούμε τι μπορεί και ίσως πρέπει να βελτιωθεί; Γιατί να μην φτιάξουμε ένα σχέδιο λογαριασμών για τις επιχειρήσεις που τηρούν ΔΛΠ - να πεδίο δόξης λαμπρό! Ίσως επειδή είναι πολύ πιο δύσκολο αυτό, παρά να φτιάξουμε μια πρόχειρη περίληψη των ΔΛΠ (που στην ουσία είναι το ουσιαστικό κομμάτι του νομοσχεδίου) και ο Θεός βοηθός. Το νομοσχέδιο πρέπει να κριθεί στην ουσία του και να δούμε με νηφαλιότητα και όχι σε επτά ημέρες διαβούλευσης αν λύνει ή αντιθέτως αν δημιουργεί προβλήματα. Πρόκειται για πολύ μεγάλη μεταρρύθμιση και δεν πρέπει να γίνει βεβιασμένα. Όχι μόνον από πλευράς φορολογίας, που πιστεύω ότι δεν μελετήθηκε από πλευράς φορολογίας, αλλά και από πλευράς εμπορικής λογιστικής.