• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΖΟΥΓΑΝΑΤΟΣ' | 4 Οκτωβρίου 2018, 11:09

    Παρατηρήσεις επί του άρθρου 3 παρ.1 του Σχεδίου Νόμου Το άρθρο 3 παρ.1 του Σχεδίου Νόμου προβλέπει ότι ο Κανονισμός Παιγνίων θα θεσπίζεται πλέον όχι με Προεδρικό Διάταγμα μετά από εισήγηση της Ε.Ε.Ε.Π. αλλά με Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μετά από σχετική εισήγηση της Ε.Ε.Ε.Π.. Η εν λόγω ανάθεση από τον νομοθέτη στον Υπουργό Οικονομικών της αρμοδιότητας να καθορίζει κρίσιμες ρυθμίσεις του ιδιαίτερα ευαίσθητου τομέα των τυχερών παιγνίων είναι προβληματική για τους εξής λόγους: Πρώτον, δοθέντος ότι στον Κανονισμό Παιγνίων θα ρυθμίζονται σειρά από ζητήματα που αφορούν την οργάνωση της αγοράς παιγνίων, τον έλεγχο των παρόχων, τη διαδικασία αδειοδότησης των παρόχων, την ατομική κάρτα παίκτη κλπ, η κατά νομοθετική εξουσιοδότηση ρύθμιση αυτών με Υπουργική Απόφαση είναι προβληματική ως προς τη συνταγματικότητάς της. Δεύτερον, η θέσπιση του Κανονισμού Παιγνίων με Υπουργική Απόφαση εκθέτει τη ρύθμιση σε κινδύνους πολιτικών σκοπιμοτήτων. Ο λόγος της σύστασης Ανεξάρτητων Αρχών και της ανάθεσης σε αυτές ουσιαστικού ελέγχου της λειτουργίας οικονομικών δραστηριοτήτων έχει σκοπό να διασφαλίσει την αντικειμενικότητα και να αποκλείσει πολιτικές επιρροές. Ειδικά στον τομέα των παιγνίων, όπου τα έσοδα του Δημοσίου είναι υψηλά, πρέπει να παρέχονται εγγυήσεις ότι η επιδίωξη αύξησης των εσόδων αυτών δεν θα αποβαίνει εις βάρος των παικτών. Θα πρέπει, συνεπώς, ένας ανεξάρτητος φορέας με αντικειμενικότητα και κύρος να θεσπίσει ένα πλαίσιο που θα ισορροπεί μεταξύ της πραγματοποίησης εσόδων και μέριμνας για υπεύθυνο στοιχηματισμό, άλλως μεταξύ οικονομικών και κοινωνικών συμφερόντων. Πρέπει να σημειωθεί ότι η ανάγκη τήρησης αυτής της ισορροπίας δεν γίνεται πάντοτε σεβαστή από την πολιτική ηγεσία. Εξάλλου, η ανάθεση σε ανεξάρτητη αρχή της αυτή είναι στον τομέα των τυχηρών παιγνίων επιτακτική και για δυο πρόσθετους λόγους: αφενός ότι δεν υπάρχει ρυθμιστικό πλαίσιο και Αρχή που εποπτεύει την ορθή λειτουργία του τομέα των τυχηρών παιγνίων σε ενωσιακό επίπεδο και αφετέρου ότι η έκδοση Κανονισμού Παιγνίων με Υπουργική Απόφαση θα υποβάθμιζε το κύρος της Ε.Ε.Ε.Π., δημιουργώντας εσφαλμένες εντυπώσεις ότι η Ανεξάρτητη Αρχή δεν έχει την απαιτούμενη νομιμοποίηση ή και τεχνογνωσία για να ρυθμίσει τα κρίσιμα σημεία που αφορούν την αγορά την οποία και εκ του νόμου εποπτεύει και ελέγχει. Η λύση που πρέπει να προκριθεί ως σύμφωνη με τις βέλτιστες πρακτικές κανονιστικής ρυθμίσεως αγορών με ιδιαίτερα τεχνικά αλλά και κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά, όπως εν προκειμένω η αγορά τυχερών παιγνίων, είναι ο νόμος να προβλέψει κανονιστική εξουσιοδότηση προς την Ε.Ε.Ε.Π., ώστε η τελευταία, ως αρμόδια Αρχή να εκδώσει τον Κανονισμό Παιγνίων. Η Ε.Ε.Ε.Π. μετά από έτη λειτουργίας είναι σε θέση και νομιμοποιείται απόλυτα να αναλάβει η ίδια την αρμοδιότητα θέσπισης των ειδικών κανόνων λειτουργίας της αγοράς. Επιπλέον, με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται αποτελεσματικότερα ο σκοπός της άμεσης ρυθμιστικής προσαρμογής στις ταχύτατες τεχνολογικές εξελίξεις του τομέα των τυχερών παιγνίων. Άλλωστε, τη λύση της κανονιστικής εξουσιοδότησης προς τον αρμόδιο ρυθμιστή ακολουθεί ο νόμος 4070/2012 σε σχέση με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων, με το άρθρο 12 του οποίου εξουσιοδοτείται η Ε.Ε.Ε.Τ. να εκδίδει Κανονισμούς, ενδεικτικά, για τις Γενικές Άδειες, για την εκχώρηση domain names. Προτεινόμενη ρύθμιση: 1. Το πρώτο εδάφιο της παρ.3 του άρθρου 29 αντικαθίσταται ως εξής: «3. Η Ε.Ε.Ε.Π. εκδίδει τον Κανονισμό Παιγνίων, ο οποίος διακρίνεται στα ακόλουθα κεφάλαια: Δημήτρης Ν. Τζουγανάτος Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ