• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΣΠΥ' | 20 Δεκεμβρίου 2020, 13:11

    Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Πληροφορικής Υγείας (ΕΣΠΥ www.espy.org.gr) είναι φορέας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και τα μέλη του δραστηριοποιούνται ενεργά στον τομέα της Πληροφορικής Υγείας, με κυρίαρχο σκοπό την προαγωγή της τεχνολογίας, του κανονιστικού πλαισίου εφαρμογής βάσει τεχνολογικών προτύπων και τάσεων και την προβολή και ανάδειξη καινοτόμων λύσεων και πρακτικών ευρείας κλίμακας. Ο ΕΣΠΥ πέραν της ανάπτυξης της εγχώριας αγοράς των ψηφιακών υπηρεσιών υγείας, αποτελεί αρωγό σε κάθε προσπάθειας για υγιή ενίσχυση του τομέα επισημαίνοντας τις βασικές αρχές της διαφάνειας και της ανταγωνιστικότητας προς όφελος του κράτους και των πολιτών. Οφείλουμε να επισημάνουμε τη θεώρησή μας, πως η πληροφορική, κυρίαρχο μέσο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στον τομέα της υγείας αλλά και ευρύτερα, αποτελεί ένα ουσιαστικό εργαλείο άσκησης τεκμηριωμένης πολιτικής, που η δυναμική του και η ανταποδοτικότητα του δεν έχουν υποστηριχθεί ως πολιτική προτεραιότητα στη χώρα μας και αυτό μας καθιστά από τις τελευταίες αναπτυγμένες χώρες στη διείσδυση των ψηφιακών υπηρεσιών στη λειτουργική καθημερινότητα του δημοσίου, αλλά και στην απλοποίηση της επιχειρηματικότητας και της επαφής του πολίτη με το κράτος. Βλέποντας ότι το ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αποσκοπεί : - να καλύψει το μεγάλο κενό σε επενδύσεις, εθνικό προϊόν και απασχόληση, κενό ενδημικό των επιδόσεων της ελληνικής οικονομίας κατά την τελευταία δεκαετία που επιδεινώθηκε λόγω της πανδημίας του COVID-19 - να κινητοποιήσει σημαντικές δυνάμεις από τον ιδιωτικό τομέα - να είναι πλήρως εναρμονισμένο με τους στόχους της ΕΕ για ταχύτερη μετάβαση της ελληνικής οικονομίας προς ένα ψηφιοποιημένο και πράσινο μοντέλο ανάπτυξης στην καθολική κάλυψη των πολιτών και στην ισοτιμία στην πρόσβασής τους στις υπηρεσίες υγείας -στην Πρόληψη & Προαγωγή Υγείας -στις μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις προς ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της ανθεκτικότητας του συστήματος υγείας, προκειμένου να παρέχει υπηρεσίες υγείας υψηλής ποιότητας θα μας επιτρέψετε να σας υποβάλλουμε μια σειρά από επιχειρησιακές και οργανωτικές προτάσεις στρατηγικής φύσεως. Η εφαρμογή αυτών των προτάσεων μπορεί να συνεισφέρει επίσης στην στήριξη και ανάπτυξη τριών κυρίαρχων πυλώνων δράσης που σχετίζονται με την Πρόληψη & Προαγωγή της Υγείας. ΠΡΩΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ: Ενίσχυση της Συμμετοχικότητας του Πολίτη (Participatory Medicine – Συμμετοχική Υγεία). Είναι απαραίτητο στοιχείο κάθε δράσης πρόληψης και προαγωγής της υγείας. Παράλληλα, η συμμετοχή του πολίτη θα οδηγήσει στην μέγιστη απόδοση με πλήρη αξιοποίηση των δαπανών για δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια περίθαλψη. ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ: Υιοθέτηση και Διείσδυση Καινοτόμων Ψηφιακών Υπηρεσιών Υγείας. Είναι αυτές που θα συμβάλουν στην παρακολούθηση του επιπέδου υγείας του πολίτη, στην ενεργή συμμετοχή του, προλαμβάνοντας και εξοικονομώντας δαπάνες από την δευτεροβάθμια φροντίδα, με τεράστιο κοινωνικό και οικονομικό όφελος. ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ: Στοχευμένη Ενίσχυση αναδυόμενων δράσεων που βασίζονται σε καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις. Η ενίσχυση της Νέας Οικονομίας της Πληροφορικής μπορεί να θέσει την Ελλάδα σε κέντρο καινοτομίας για την Ψηφιακή Υγεία και έτσι να οδηγήσει στην ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών προς όφελος της Οικονομίας, να προσφέρει νέες θέσεις εργασίας. Ταυτόχρονα, να μειώσει το συνολικό κόστος των δαπανών Υγείας, με την χρήση της νέας οικονομίας της πληροφορικής αξιοποιώντας μη παραγωγικές σήμερα δαπάνες και μετακυλίοντας τις σε καινοτόμες υπηρεσίες πληροφορικής. Για την επίτευξη των τριών ανωτέρω πυλώνων προτείνουμε τα ακόλουθα: A) Μετασχηματισμός του κράτους (ΗΔΙΚΑ, ΕΔΥΤΕ και άλλοι φορείς ) σε φορέα Παροχής Πιστοποιημένων Ψηφιακών Υπηρεσιών Πυρήνα Στον Τομέα της Υγείας το κράτος θα πρέπει να ανασχηματιστεί έτσι ώστε να παρέχει κυρίως ψηφιακές υπηρεσίες διαλειτουργικότητας με άλλες εφαρμογές υφιστάμενες ή νέες, κάτω από ένα πλαίσιο πιστοποίησης και ασφάλειας. Με αυτό το τρόπο θα επιταχυνθεί ο κύκλος εφαρμογής νέων λειτουργικοτήτων (αναφορά 10) και πολιτικών ψηφιακής υγείας και θα παρασχεθούν κίνητρα επένδυσης και βιωσιμότητας σε φορείς του ιδιωτικού τομέα με στόχευση την εξωστρέφεια και την ταχύτητα υλοποίησης σε ένα παγκόσμιο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Ένα εξαιρετικό παράδειγμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο Δημόσιος Οργανισμός για την Ηλεκτρονική Υγεία του Βελγίου όπου στην ιστοσελίδα του (https://www.ehealth.fgov.be/ehealthplatform/fr/taches) αναφέρει μεταξύ άλλων τους σκοπούς λειτουργίας του: - O Δημόσιος Οργανισμός για την Ηλεκτρονική Υγεία του Βελγίου δεν αναπτύσσει από μόνος του λογισμικό για τη διαχείριση ηλεκτρονικών αρχείων ασθενών. Αυτό παραμένει καθήκον των παρόχων φροντίδας υγείας και των παρόχων υπηρεσιών ΤΠΕ που επιλέγουν. Ωστόσο, ο χρήστης αυτού του λογισμικού πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίσει και βεβαιωθεί ότι αυτό το λογισμικό πληροί τους κανόνες, τα πρότυπα και τις προδιαγραφές όσον αφορά τις ΤΠΕ που ορίζονται από τον Δημόσιο Οργανισμό για την Ηλεκτρονική Υγεία του Βελγίου. Πράγματι, αυτό αποτελεί την εγγύηση ότι αυτό το λογισμικό καθιστά δυνατή τη συμμετοχή στην παροχή υπηρεσιών και την ανταλλαγή ηλεκτρονικών πληροφοριών. - Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο o Δημόσιος Οργανισμός για την Ηλεκτρονική Υγεία του Βελγίου είναι υπεύθυνος για την επαλήθευση του κατά πόσο το λογισμικό πληροί τους κανόνες, τα πρότυπα και τις προδιαγραφές όσον αφορά τις ΤΠΕ που έχουν καθοριστεί. Στο βαθμό που ένα λογισμικό ανταποκρίνεται σε αυτό, εκχωρεί σε αυτό το λογισμικό έναν αριθμό καταχώρησης που δημοσιεύει στον ιστότοπό του. -O Δημόσιος Οργανισμός για την Ηλεκτρονική Υγεία του Βελγίου δεν έχει το μονοπώλιο όσον αφορά την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών σε φορείς υγειονομικής περίθαλψης. Ο Δημόσιος Οργανισμός για την Ηλεκτρονική Υγεία του Βελγίου δεν επιθυμεί να αποθαρρύνει ή να αντικαταστήσει δημόσιες ή ιδιωτικές συνεργατικές πρωτοβουλίες σε περιφερειακό ή τοπικό επίπεδο μεταξύ φορέων υγείας. Ωστόσο προσφέρει υποστήριξη μέσω της ανάπτυξης και διαχείρισης κανόνων, προδιαγραφών και προτύπων στις ΤΠΕ και βασικές υπηρεσίες, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν δωρεάν από όλες αυτές τις πρωτοβουλίες, από έτσι ώστε αυτές (οι πρωτοβουλίες) να μπορούν να επικεντρώνονται περισσότερο στις υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας για τους φορείς υγειονομικής περίθαλψης και να είναι διαλειτουργικές μεταξύ τους. Β) Άμεση Ανάγκη Πιστοποίησης της ασφάλειας, της λειτουργικότητας και της διαλειτουργικότητας των εφαρμογών ψηφιακής υγείας που διασυνδέονται με τις ψηφιακές υπηρεσίες πυρήνα (δηλ. τις κεντρικές υπηρεσίες του κράτους) και με τις βάσεις δεδομένων του Υπουργείου Υγείας, της ΗΔΙΚΑ, του ΕΟΠΥΥ και λοιπών δημόσιων φορέων. Αμεσες θεσμικές ρυθμίσεις είναι απαραίτητες για να μπορέσουν να εφαρμοστούν κοινοί κανόνες, προδιαγραφές και πρότυπα. Η πανδημία ανέδειξε την έλλειψη κανονιστικού πλαισίου σε θέματα τηλεσυμβουλευτικής, τηλεμετρίας και τηλεϊατρικής. Αυτές οι υπηρεσίες δεν προβλέπονται από την υπάρχουσα νομοθεσία, δεν αναγνωρίζονται από τον ΕΟΠΥΥ ή άλλους ασφαλιστικούς φορείς και δυσχαιρένουν την υποστήριξη του πολίτη. Θα πρέπει να προσεγγίσουμε αυτό το θέμα ως ευκαιρία για να ενσωματωθούν στην ιατρική πράξη και πρακτική τέτοιες υπηρεσίες με την κατάλληλη επιστημονική και νομική τεκμηρίωση ώστε να τύχουν συνολικής αποδοχής. Επιπρόσθετα είναι αναγκαία η νομική κατοχύρωση των ιατρικών υπηρεσιών που παρέχονται εξ’ αποστάσεως και στη χώρα. Υπάρχει επιστημονική βιβλιογραφία που κατοχυρώνει την εκτέλεση συνεδριών εξέτασης από ψυχίατρο ή ψυχολόγο μέσω τηλεδιάσκεψης, όπως και κλινικής τηλεμετρίας ιδίως για τη διαχείριση χρονίως πασχόντων που έχουν δείξει αξιόλογα αποτελέσματα με κλινική αποτελεσματικότητα και εξυπηρέτηση του πολίτη. Για την αξιοποίηση τους, εκτός από την επιβεβαίωση της κλινικής αποτελεσματικότητας, κρίνονται απαραίτητες και μια σειρά από διαδικασίες πιστοποίησης, όπως ενδεικτικά η ποιότητα της εικόνας για διάγνωση, η διασφάλιση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων του ασθενή, η πρόσβαση στο ιατρικό και ασφαλιστικό ιστορικό του, η καταγραφή της ιατρικής πράξης καθώς και θέματα διαχείρισης της αποζημίωσης των προσφερόμενων υπηρεσιών. Μέχρι στιγμής θεωρούμε ότι δεν έχουν εξεταστεί επαρκώς με βάση διεθνώς αποδεκτά κριτήρια ποιότητας, αλλά και την υφιστάμενη νομοθεσία. Αυτή η έλλειψη αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στο να προχωρήσουν οι εταιρείες σε επενδύσεις ανάπτυξης ή προσαρμογής τέτοιων προϊόντων και η ιατρική κοινότητα στην εκτεταμένη χρήση τους. Γ) Ενίσχυση της Καινοτομίας και Ανάπτυξης της Νέας Οικονομίας μέσω Επενδύσεων Ευρωπαϊκή Στήριξη των Νεοφυών & Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων Παρακολουθώντας τις διεθνείς και ευρωπαϊκές εξελίξεις στον τομέα και εντοπίζοντας τη σημαντική εξέλιξη άλλων Ευρωπαϊκών Κρατών Μελών, διαπιστώνουμε τη σημαντική πρόοδο τους, σε σχέση με την υιοθέτηση των ψηφιακών εργαλείων και την ενσωμάτωση καινοτόμων υπηρεσιών σε επίπεδο διοίκησης, οργάνωσης και κυρίως υποστήριξης της φροντίδας υγείας των πολιτών τους. Οφείλουμε λοιπόν ως χώρα να θέσουμε στόχο την ενίσχυση των δεικτών της ψηφιακής οικονομίας στη υγεία, που ως γνωστόν λειτουργούν απολύτως πολλαπλασιαστικά καλύπτοντας και το χαμένο έδαφος και θέτοντας τις ουσιαστικές βάσεις για τον εκσυγχρονισμό του εθνικού συστήματος υγείας στη βάση της ψηφιακής τεχνολογίας και των σύγχρονων ψηφιακών υπηρεσιών. Οι ψηφιακές λύσεις για την υγεία και την περίθαλψη μπορούν να αυξήσουν την ευημερία εκατομμυρίων πολιτών και να αλλάξουν ριζικά τον τρόπο με τον οποίο παρέχονται οι υπηρεσίες υγείας και περίθαλψης στους ασθενείς, εάν σχεδιαστούν στοχευμένα και εφαρμοστούν με οικονομικά αποδοτικό τρόπο. Το όραμα που σκιαγραφείται στην ΑΝΑΦΟΡΑ 7 είναι η προαγωγή της υγείας, η πρόληψη και ο έλεγχος των ασθενειών, η ικανοποίηση μη καλυπτόμενων αναγκών των ασθενών και η διευκόλυνση της ισότιμης πρόσβασης των πολιτών σε περίθαλψη υψηλής ποιότητας με ουσιαστική αξιοποίηση των ψηφιακών καινοτομιών. Στόχος είναι επίσης η ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της βιωσιμότητας των συστημάτων υγείας και περίθαλψης της Ευρώπης. Οι προτεινόμενες δράσεις αποσκοπούν επίσης στην τόνωση της ανάπτυξης και την προώθηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας στον συγκεκριμένο τομέα, μέσω της συμβολής στη μεγιστοποίηση του δυναμικού της ψηφιακής εσωτερικής αγοράς με την ευρύτερη ανάπτυξη ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών στον τομέα της υγείας και της περίθαλψης. Για την επίτευξη περισσότερης προόδου στην προαγωγή της υγείας, την πρόληψη ασθενειών και την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών με βάση τις ανάγκες των ανθρώπων, τα συστήματα υγείας πρέπει να βρουν καινοτόμες λύσεις μέσω της αξιοποίησης νέων τεχνολογιών, προϊόντων και οργανωτικών αλλαγών. (ΑΝΑΦΟΡΑ 7) Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πρόσφατη απόφαση της Γερμανίας να χρηματοδοτήσει την συνταγογράφηση χρήσης ψηφιακών υπηρεσιών-λογισμικών υγείας από το γιατρό. Η διαδικασία περιλαμβάνει την κατάθεση επιχειρησιακού-ερευνητικού σχεδίου από τον κατασκευαστή της υπηρεσίας-λογισμικού και την fast-track απόφαση (σε τρεις μήνες από την κατάθεση) έγκρισης αποζημίωσης ενός έτους. Η υπηρεσία ή το λογισμικό αποζημιώνεται και αξιολογείται αυτό το αρχικό έτος χρήσης, για να λάβει την τελική έγκριση αποζημίωσης με την απόδειξη της αποτελεσματικότητας του σε πραγματικές συνθήκες στον πληθυσμό. Η μεθοδολογία αυτή δίνει την δυνατότητα, σε κάθε φορέα, ανεξαρτήτως οικονομικού μεγέθους που έχει μια καινοτόμα ιδέα, να την υλοποιήσει και έτσι το σύστημα υγείας επωφελείται από την προσπάθεια πληθώρας δυνητικών λύσεων που στόχος έχουν την εξυπηρέτηση του πολίτη-ασθενή. Ειδικότερα, η Επιτροπή ενθαρρύνει τη στενότερη συνεργασία μεταξύ περιφερειακών και εθνικών αρχών με σκοπό την τόνωση της ανάπτυξης του τομέα της ιατρικής τεχνολογίας. Στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνεται η παροχή στήριξης σε νεοφυείς και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αναπτύσσουν ψηφιακές λύσεις για την παροχή περίθαλψης με επίκεντρο τον ασθενή και για την ανάδραση από τους ασθενείς. Στη συνεργασία θα συμμετέχουν δημόσιες αρχές και άλλοι ενδιαφερόμενοι φορείς που έχουν δεσμευτεί να προαγάγουν κοινές ή αμοιβαία αναγνωρισμένες αρχές επικύρωσης και πιστοποίησης ψηφιακών λύσεων με σκοπό την εφαρμογή τους σε συστήματα υγείας (για παράδειγμα, κινητή υγεία και ανεξάρτητη διαβίωση). (ΑΝΑΦΟΡΑ 7) Σε επίρρωση της ΑΝΑΦΟΡΑΣ 7 αναφέρουμε ενδεικτικά κάποια σημαντικά στοιχεία από τον τομέα των ψηφιακών υπηρεσιών υγείας αλλά και το επίπεδο τοποθέτησης του Εθνικού Συστήματος Υγείας: - Όπως πολύ σωστά αναφέρεται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, μόνο το 51% του πληθυσμού της Ελλάδας διέθετε το 2019 βασικές ή πάνω από τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες (ΕΕ-28: 58%). Η Ελλάδα κατατασσόταν εξάλλου 27η στο σύνολο των χωρών της ΕΕ-28, όσον αφορά στον δείκτη ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI) για το 2020, ενώ το ποσοστό των ειδικών του τομέα των ΤΠΕ στο σύνολο των εργαζομένων το 2017 ήταν μόλις 1,6%, το μικρότερο στην ΕΕ-28 (ΕΕ-28: 3,7%). - Ο συνολικός κύκλος εργασιών των ελληνικών εταιρειών (κατασκευαστών και παρόχων) ηλεκτρονικής υγείας στη χώρα μας ανέρχεται περίπου στα 30 εκ. € σε επίπεδο δημόσιου και ιδιωτικού συστήματος υγείας, ένα από τα μικρότερα επίπεδα επένδυσης σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. -Το ετήσιο δημόσιο κόστος για την ανάπτυξη και υποστήριξη ψηφιακών συστημάτων, λύσεων και υπηρεσιών στον τομέα της ψηφιακής υγείας στην Ελλάδα, αγγίζει μόνο τα 13 εκ. € (Δημόσια Νοσοκομεία κλπ ), ενώ, αν εφαρμοζόταν ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος (ως ποσοστό επι των ετησίων δημόσιων δαπανών υγείας), οι αντίστοιχες ετήσιες επενδύσεις θα έπρεπε να κυμαίνονται μεταξύ 80 και 160 εκ € ,χωρίς να υπολογιστεί το αυξημένο κόστος για τη κάλυψη της πολυετούς υποχρηματοδότησης. -Η εφαρμογή της χρήσης ολοκληρωμένων υπηρεσιών ηλεκτρονικού φακέλου υγείας, και μέσω της αξιοποίησης των αποτελεσμάτων εργαστηριακών εξετάσεων στην κοινότητα και στο Νοσοκομείο, μπορεί να μειώσει την άσκοπη επανάληψη των παρακλινικών μόνο εξετάσεων τουλάχιστον κατά 6%, ενώ η ψηφιακή οργάνωση των διαδικασιών παραγγελιοληψίας μπορεί να οδηγήσει στη μείωση των εξετάσεων κατά 20%. (ΑΝΑΦΟΡΑ 1 σελ 11 και ΑΝΑΦΟΡΑ 2) -Η χρήση ενιαίων συστημάτων διαχείρισης επειγόντων περιστατικών (triage) και νοσηλείας (CIS), μπορεί να μειώσει τις εισαγωγές κατά 10%, τις ημέρες νοσηλείας κατά 5% και να συμβάλλει στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων του συστήματος υγείας. (ΑΝΑΦΟΡΑ 1 σελ 12) -Τέλος, η χρήση ενός σύγχρονου και ολοκληρωμένου Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας μπορεί να ενισχύσει την ασφάλεια των ληπτών και να οδηγήσει σε σοβαρή μείωση των ιατρικών λαθών (κυρίως σε επίπεδο φαρμακευτικών αγωγών) από 50% μέχρι και 90%. (ΑΝΑΦΟΡΑ 1 σελ 14) Θεωρούμε ότι το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι μια μοναδική ευκαιρία για επιλυθούν προβλήματα της καθημερινότητας του πολίτη και είμαστε στην διάθεση σας για την συνεισφορά μας στην επιτυχή εξέλιξη και αποτελεσματική ολοκλήρωση του. ΑΝΑΦΟΡΕΣ Σχετικά κείμενα & οδηγοί της Ευρωπαϊκής & Διεθνούς Κοινότητας προς υποστήριξη των ανωτέρω θέσεων & προτάσεών μας: 1) Congress of the United States – Congressional Budget Office, ‘Evidence on the Costs and Benefits of Health Information Technology’, May 2008 https://www.cbo.gov/sites/default/files/110th-congress-2007-2008/reports/05-20-healthit.pdf 2) Extrapolating Evidence of Health Information Technology Savings and Costs https://www.rand.org/pubs/monographs/MG410.html 3) The Healthcare Imperative: Lowering Costs and Improving Outcomes: Workshop Series Summary (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK53928/#ch8.s2 4) eHealth Action Plan 2012-2020 – innovative healthcare for the 21st century SWD(2012) 413 final. COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT. Brussels, 6.12.2012 https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=SWD:2012:0413:FIN:EN:PDF Συμπεράσματα εντός του κειμένου Enhance the competitiveness of EU industry through business and expansion of new markets. 5) Health at a Glance: Europe 2018: State of Health in the EU Cycle, OECD Publishing, Paris https://doi.org/10.1787/health_glance_eur-2018-en 6) Πρωτοβουλία του Π.Ο.Υ. για την ψηφιοποίηση των συστημάτων υγείας http://www.moh.gov.gr/articles/ehealth/6091-prwtoboylia-toy-p-o-y-gia-thn-pshfiopoihsh-twn-systhmatwn-ygeias 7) COM(2018) 233 final. ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ, ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ, ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ σχετικά με τη διευκόλυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού του τομέα της υγείας και της περίθαλψης στην ψηφιακή ενιαία αγορά, την ισχυροποίηση των πολιτών και την ανάπτυξη μιας υγιέστερης κοινωνίας. Βρυξέλλες, 25.4.2018 http://www.moh.gov.gr/articles/ehealth/5513-anakoinwsh-e-epitrophs-sxetika-me-th-dieykolynsh-toy-pshfiakoy-metasxhmatismoy-toy-tomea-ths-ygeias-kai-ths-perithalpshs-sthn-pshfiakh-eniaia-agora-thn-isxyropoihsh-twn-politwn-kai-thn-anaptyksh-mias-ygiesterhs-koinwnias 8) Διεξαγωγή Δημόσιας Διαβούλευσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προώθηση της καινοτομίας στο χώρο της Υγείας http://www.moh.gov.gr/articles/ehealth/4864-dieksagwgh-dhmosias-diaboyleyshs-ths-e-epitrophs-gia-thn-prowthhsh-ths-kainotomias-sto-xwro-ths-ygeias 9) ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ, ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ, ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ σχετικά με την ενδιάμεση επανεξέταση της εφαρμογής της στρατηγικής για την ψηφιακή ενιαία αγορά Μια συνδεδεμένη ψηφιακή αγορά για όλους https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:a4215207-362b-11e7-a08e-01aa75ed71a1.0004.02/DOC_1&format=PDF 10) Διαλειτουργικότητα: Καθώς η τεχνολογία και οι δυνατότητες που προσφέρει συνεχώς βελτιώνονται, είναι δύσκολη η απόρριψη κάθε υπάρχοντος συστήματος λογισμικού. Μια τέτοια απόρριψη απαιτεί επιπλέον κόστος κτήσης, παραμετροποίησης, εκπαίδευσης και αποδοχής από το προσωπικό και τους χρήστες. Ως απάντηση σε αυτό το πρόβλημα, έχουν δημιουργηθεί πρωτόκολλα επικοινωνίας που επιτρέπουν σε νέες υπηρεσίες-λογισμικά να επικοινωνούν και να συμβιώνουν με τις υπάρχουσες. Έτσι, εισάγονται νέες δυνατότητες στο υφιστάμενο οικοσύστημα ενός οργανισμού χωρίς να δημιουργείται μια ραγδαία και μη αποδεκτή από τους χρήστες αλλαγή του περιβάλλοντος που χρησιμοποιούσαν. Αυτή η επικοινωνία μεταξύ διαφορετικών λογισμικών ονομάζεται διαλειτουργικότητα και υπάρχει μεθοδολογία, τεχνικές λύσεις και μέθοδοι πιστοποίησης για την υλοποίηση. Επίσης, με αυτό τον τρόπο μπορείς να χρησιμοποιείς διαφορετικές αλλά τις καλύτερες τεχνικά λύσεις-λογισμικά που διαλειτουργούν ως μια συνολική οντότητα.