• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΜΕΛΩΝ ΝΣΚ' | 9 Ιουνίου 2021, 19:41

    α. Η συγχώνευση βασίζεται στον επερχόμενο ψηφιακό μετασχηματισμό της δικαιοσύνης, ο οποίος δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμα πλήρως και πρέπει να συμβαδίζει με αυτόν. Συνεπώς, το να τίθεται ημερομηνία εφαρμογής της διάταξης η 15η-9-2022 θα είναι κενό γράμμα εάν δεν έχει επιτευχθεί ο ψηφιακός και χωροταξικός μετασχηματισμός των δικαστηρίων. Χαρακτηριστικό είναι ότι η πλειοψηφία των περιφερειακών δικαστηρίων της χώρας δεν έχει ακόμα ενταχθεί στο ηλεκτρονικό σύστημα solon, το οποίο σημειωτέον εξυπηρετεί προς το παρόν συγκεκριμένες ψηφιακές λειτουργίες, όπως η δυνατότητα λήψης αντιγράφων αποφάσεων και κατάθεσης ορισμένων μόνο ενδίκων βοηθημάτων και μέσων. Ούτε έχει επιτευχθεί ακόμα ψηφιακή αναδιοργάνωση των δικαστηρίων σε τέτοιο βαθμό, ώστε να καθίσταται δυνατή η ηλεκτρονική διεξαγωγή των δικών. Η Ένωση τίθεται γενικά ξεκάθαρα υπέρ της ψηφιακής αναβάθμισης του Ν.Σ.Κ. και της ενίσχυσης του ηλεκτρονικού του συστήματος (ΟΠΣ) με αυτούς τους όρους, υπό την προϋπόθεση, όμως, της ύπαρξης ικανής υλικοτεχνικής υποδομής και υποστήριξης από διοικητικό προσωπικό αντίστοιχων ειδικοτήτων. β. Ομοίως και σε αυτή την περίπτωση, θεωρούμε ότι για τη συγχώνευση/κατάργηση Δικαστικών Γραφείων θα πρέπει να προηγείται η σύμφωνη γνώμη της Διοικητικής Ολομέλειας του Σώματος. γ. Δεν έχει προηγηθεί ο απαιτούμενος σχεδιασμός για την μετάβαση σε αυτό το νέο καθεστώς, ούτε έχει πραγματοποιηθεί μελέτη για το νέο τρόπο λειτουργίας των Δικαστικών Γραφείων σε επίπεδο έδρας Περιφέρειας. δ. Πολλά Δικαστικά Γραφεία, τα οποία καταργήθηκαν κατά το παρελθόν έχουν ήδη επανασυσταθεί λόγω αυξημένων αναγκών που προέκυψαν, μεταξύ άλλων και με τη λειτουργία του κτηματολογίου, όταν ιδίως έγινε αντιληπτό ότι ο χειρισμός των υποθέσεων από δικηγόρους πέραν από δαπανηρός για το Δημόσιο, δεν ήταν και ικανοποιητικός για το δημόσιο συμφέρον. Υπό αυτή την έννοια, με τη λειτουργία Δικαστικού Γραφείου μόνο στην έδρα της Περιφέρειας, θα επέλθει δυσανάλογο οικονομικό κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό, προκειμένου είτε να μεταβαίνει συνεχώς σε δικαστήρια εκτός της έδρας της περιφέρειας λειτουργός του Δημοσίου, με την αντίστοιχη συνεχή καταβολή οδοιπορικών εξόδων μετάβασης είτε να απασχοληθούν δικηγόροι του Δημοσίου για την παράσταση σε δικαστήρια σε μεγάλη χιλιομετρική απόσταση από την έδρα της περιφέρειας. Αναφέρεται ενδεικτικά το παράδειγμα της Κρήτης, όπου, σύμφωνα με την προτεινόμενη συγχώνευση, το Δικαστικό Γραφείο Χανίων θα καταργηθεί και οι υποθέσεις αυτού θα διεκπεραιώνονται από το Δικαστικό Γραφείο Ηρακλείου: Ειδικότερα στα Χανιά λειτουργούν (έξι) 6 Ειρηνοδικεία, Πρωτοδικείο, Εφετείο, Διοικητικό Πρωτοδικείο και Διοικητικό Εφετείο (μοναδικό στην Κρήτη) και η απόσταση μεταξύ Ηρακλείου-Χανίων είναι 140 χλμ, δηλαδή με κανονικές συνθήκες η μετάβαση διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, οπότε είναι σίγουρο στην περίπτωση αυτή ότι καθίσταται δυσχερής η αποτελεσματική και ορθή εκπροσώπηση του Ελληνικού Δημοσίου ενώπιον των δικαστηρίων. Επιπρόσθετα θα πρέπει να ληφθεί η υπόψη ότι ο λειτουργός του Δημοσίου θα πρέπει την ίδια ημέρα που θα μεταβεί εκτός έδρας, προκειμένου να δικάσει τις υποθέσεις του, στη συνέχεια να επιστρέψει στην έδρα του και να προετοιμαστεί για τα δικαστήρια της επόμενης ημέρας και σύμφωνα με το άρθρο 26 παρ. 5 του Οργανισμού: α) να ελέγξει και να παραλάβει την υπηρεσιακή ηλεκτρονική αλληλογραφία του, β) να χρησιμοποιήσει το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) του ΝΣΚ κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του και γ) να ενημερώνει ανελλιπώς το ηλεκτρονικό αρχείο των υποθέσεων που αυτός χειρίζεται. Προτείνουμε η κατωτέρω διάταξη να αναδιατυπωθεί ως εξής: «7. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, μετά από εισήγηση του Προέδρου του ΝΣΚ, η οποία εκδίδεται μετά από σύμφωνη γνώμη της Διοικητικής Ολομέλειας του Σώματος, μπορεί να ιδρύονται, να συγχωνεύονται ή να καταργούνται Δικαστικά Γραφεία». Προτείνουμε η διάταξη της παρ. 8 να διαγραφεί.