• Σχόλιο του χρήστη 'Νικολας Καρανάσιος' | 16 Αυγούστου 2022, 15:24

    Σε σχέση με την Αξιολόγηση της έναντι του Δημοσίου φερεγγυότητας και πιστοληπτικής ικανότητας φυσικών και νομικών προσώπων (άρθρα 46 – 63), παραθέτουμε κάποια σχόλια/προτάσεις που ελπίζουμε να βρείτε χρήσιμα: - Άρθρο 54: Γίνεται αναφορά στην χρήση αλγορίθμων αλλά δεν είναι σαφές αν: o Θα γίνει η ανάπτυξη των υποδειγμάτων από προσωπικό της Ανεξαρτητης Αρχής Πιστοληπτικής αξιολόγησης ή από άλλους φορείς με τους οποίους θα συναφθεί σχετική συνεργασία o Αν τα υποδείγματα/αλγόριθμοι θα αναπτυχθούν με στατιστικό τρόπο o Αν η διαδικασία επικαιροποίησης υποδειγματων (models validation and maintenance) θα πραγματοποιείται (και) από ανεξάρτητο φορέα o Ποια θα είναι η ελάχιστη συχνότητα επικαιροποίησης των υποδειγμάτων - Αρθρα 52 και 54: Ορίζεται ότι οι φορείς του ιδιωτικού τομέα θα έχουν πρόσβαση μόνο στην πιστοληπτική βαθμολόγηση (δηλαδή το αποτέλεσμα των αλγοριθμων) και όχι και σε πρωτογενή οικονομικά δεδομένα συναλλακτικής συμπεριφοράς ή μέρος αυτών. Αν και είναι σαφής η διάθεση των άρθρων αυτών στην προστασία δεδομένων, παρουσιάζουμε κάποιες στρεβλώσεις που αυτό δημιουργεί: o Η υπαρξη επιπλεον βασικών μεταβλητών επιτρέπει στην αξιολόγηση της διαβαθμισης οσον αφορά το πόσο ουσιώδης είναι (materialty). Για παράδειγμα, μια βαθμολογία μπορεί να επηρρεαστεί από ανεξόφλητα μικροϋπόλοιπα (τεχνικής ή πραγματικής καθυστέρησης). Κατά συνέπεια μεταβλητές όπως καθυστερημένο υπόλοιπο, ημέρες παλαιότερης τρεχουσας οφειλής, υπολοιπο οφειλων κτλ. θα εδιναν επιπλέον δυνατοτητα ορθής ερμηνείας και χρήσης της βαθμολόγησης. o Η υπαρξη επιπλέον μεταβλητών ως προς τις οφειλές και το δοσολόγιο θα επιτρέπει σε φορείς στο πιο αποτελεσματικό υπολογισμό του Δείκτη (Δανειακής) Επιβάρυνσης (Affordability analysis) για την εκτίμηση των δυνατοτήτων αποπληρωμής και του ύψους νέας δοσης. o Η παροχή μόνο της βαθμολόγησης συνεπάγεται ότι οι ιδιωτικοί φορείς θα πρέπει να βασιστούν πλήρως στις μεθοδολογίες ανάπτυξης και επικαιροποίησης υποδειγμάτων της Αρχής. Αυτό μπορεί να μειώσει σημαντικά την χρησιμότητα της σχετική πληροφορίας, με περιορισμό του εύρους χρίσης. Επίσης δεν δίνει την δυνατότητα για challenger models και βελτιώσεις που μπορούν να παρουσιαστούν στην αγορά στα πλαίσια πιο καινοτόμων προσεγγίσεων εκτίμησης και υπηρεσιών. - Αρθρο 56/2: Ο προσδιορισμός της παροχής πληροφοριών μόνο σε πιστωτές είναι περιοριστικός. Το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς θα μπορουσε να δωσει την σχετική συγκατάθεση και σε άλλης φύσεως ιδιωτικους φορείς, όπως καινοτόμες FinTech εταιρείες, μισθωτές κτηρίων (πχ για εταιρείες), ασφαλιστικές εταιρείες κλπ. στο να εχουν προσβαση στην βαθμολόγηση. - Αρθρο 56/1: Προτείνουμε το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς να λαμβάνει ειδοποίηση κάθε φορά που υπάρχει πρόσβαση από ιδιωτικό φορέα, εφόσον το επιθυμεί. - Αρθρο 56/στ : Η ανάλυση χαρτοφυλακίων είναι αρκετά ευρεία έννοια και προτείνουμε να προσδιοριστεί. Συμπεριλαμβάνονται πχ ενέργειες ανάπτυξης χαρτοφυλακίου (οπως marketing); - Αρθρο 51: Τα δεδομένα που παρατίθενται είναι μια πλούσια πηγή πληροφοριών για την εκτίμηση αθέτησης. Αν όμως οριστούν ως η μοναδική πηγή όπως γίνεται στο άρθρο, περιορίζουν τις αρχικές ή μελλοντικές δυνατότητες εμπλουτισμού των υποδειγμάτων με επιπλέον μεταβλητές για πιο ολοκληρωμένη εκτίμηση. Με εκτιμηση, Νικολας Καρανασιος Director Statistical Decisions