• Σχόλιο του χρήστη 'Μίκα' | 2 Φεβρουαρίου 2023, 11:37

    Ο γενικός όρος «αρχαιολογικοί χώροι» δεν περιλαμβάνει μόνο τους οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους και τους χώρους στους οποίους υπάρχουν αρχαία αλλά και χώρους που ίσως να έχουν αρχαία. Το γεγονός αυτό αποτελεί μεγάλο πρόβλημα σε πολλές περιοχές, καθώς πρόκειται συνολικά για εκτάσεις γης τις οποίες ιδιώτες έχουν στην κατοχή τους και εκμεταλλεύονται εδώ και πολλά χρόνια, από γενιά σε γενιά, και οι οποίες πληρούν όλα τα κριτήρια για εξαγορά. Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι αρχαιολογικοί χώροι, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, στη Ζώνη προστασίας Α’ η οποία αφορά απόλυτη προστασία του αρχαιολογικού χώρου, δεν επιτρέπεται η δόμηση, και στη Ζώνη προστασίας Β’ στην οποία ισχύουν ειδικές ρυθμίσεις ως προς τους όρους δόμησης ή τις χρήσεις γης ή τις επιτρεπόμενες δραστηριότητες, καθώς και το γεγονός ότι ήδη ακίνητα της Ζώνης Β’ τα οποία ανήκουν σε ιδιώτες νόμιμα πωλούνται, μεταβιβάζονται, καλλιεργούνται, δομούνται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία η οποία υπό όρους το επιτρέπει, προτείνουμε τα κάτωθι: Προτάσεις: Προτείνουμε την τροποποίηση του άρθρου 4, παρ.2, περ.(ε) ως εξής: «εμπίπτουν σε χώρο που έχει κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος Ζώνης Προστασίας Α’, κατά την έννοια του άρθρου 13 του Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ν. 4858/2021, Α’ 220), σύμφωνα με σχετική βεβαίωση της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού». Και παράλληλα να προστεθεί στο άρθρο 3 (δικαίωμα υποβολής αίτησης εξαγοράς) το εξής: περ. (10) αν το προς εξαγορά δημόσιο ακίνητο βρίσκεται σε χώρο που έχει κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος Ζώνης προστασίας Β’, εξακολουθούν να εφαρμόζονται μετά την εξαγορά αυτού οι περιορισμοί οι οποίοι ορίζονται στη σχετική νομοθεσία για τους χώρους αυτούς και μνημονεύονται υποχρεωτικά στην απόφαση εξαγοράς. Με τον τρόπο αυτό και οι αρχαιολογικοί χώροι διαφυλάσσονται αλλά και οι πολίτες δεν χάνουν τα δικαιώματά τους από τη στιγμή που στη Ζώνη Προστασίας Β’ υπάρχουν ήδη ειδικές νομοθετικές διατάξεις οι οποίες υπό όρους επιτρέπουν συγκεκριμένες χρήσεις. Επιπλέον, προτείνουμε, την τροποποίηση του άρθρου 3 «Δικαίωμα υποβολής αίτησης εξαγοράς» του εν λόγω υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, όσον αφορά την περ. (β) ασκεί κατοχή αδιαλείπτως για τουλάχιστον σαράντα (40) έτη επί δημοσίου ακινήτου, το οποίο έχει εγερθεί έως την 31η.12.1981, να τροποποιηθεί η περίοδος σε τριάντα (30) έτη το οποίο είναι ένα εύλογο χρονικό διάστημα και δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να συγκεντρώσουν τα δικαιολογητικά για την απόδειξη του διαστήματος κατοχής.