• Προτείνεται η αναδιατύπωση της παρ. 2 εδ. β’ ως εξής: «β) στον έλεγχο ύπαρξης της άδειας λειτουργίας κατά το στάδιο προ της σύναψης της σύμβασης συνεργασίας ή συναλλαγής, καθώς και υπεύθυνη δήλωση του εγκεκριμένου εγκαταστάτη του ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών – εκροών.» Αιτιολόγηση: 1)Η έκδοση της άδειας λειτουργίας προαπαιτεί την προσκόμιση κάθε επιμέρους άδειας αναγκαίας για τη λειτουργία του Πρατηρίου Καυσίμων, μεταξύ των οποίων και πιστοποιητικού δεξαμενών. Ως εκ τούτου, προκειμένου να αποφεύγεται η άσκοπη γραφειοκρατία, προτείνεται η ανωτέρω διατύπωση. 2)Ο έλεγχος εγκατάστασης και λειτουργίας του συστήματος εισροών-εκροών είναι πρακτικά αδύνατος για τις εταιρίες, δεδομένου ότι στερούνται μέσων και της ειδικά απαιτούμενης εξειδικευμένης τεχνογνωσίας. Επιπλέον, δεν είναι σαφές πώς θα υποχρεωθούν οι πρατηριούχοι να ανεχθούν τον επιτόπιο έλεγχο των αντισυμβαλλομένων ιδιωτικών εταιριών εμπορίας στα συστήματά τους και υπό ποιες συνθήκες. Προκειμένου να εξασφαλιστεί ο έλεγχος, προτείνεται η ανωτέρω διατύπωση. Παρατήρηση: Εν γένει, οι εκ του νόμου παραπάνω υποχρεώσεις, των ως άνω εταιριών, προτείνεται να συνοδευτούν από αντίστοιχες κυρώσεις για τους κατόχους άδειας Πρατηρίου Καυσίμων σε περίπτωση άρνησης. Προτείνεται η αναδιατύπωση της παρ. 3 ως εξής: «3. Αν από την τήρηση μέτρων δέουσας επιμέλειας διαπιστωθεί ότι Πρατήριο Καυσίμων δεν διαθέτει τις απαιτούμενες άδειες και πιστοποιητικά της προηγούμενης παραγράφου ή δεν έχει εγκαταστήσει και λειτουργεί ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών - εκροών, όπου αυτό απαιτείται, ή κατέχει, διαθέτει ή διακινεί νοθευμένα ενεργειακά προϊόντα και προϊόντα λαθρεμπορίας της παρ. 1, τα νομικά πρόσωπα της παρ. 1, υποχρεούνται σωρευτικά:» Αιτιολόγηση: Προτείνεται η αντικατάσταση της έννοιας «παράνομα ενεργειακά προϊόντα» από το τελολογικά ορθό «νοθευμένα ενεργειακά προϊόντα» και «προϊόντα λαθρεμπορίας», καθώς αποτελεί αόριστη νομική έννοια, η οποία μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο παρερμηνείας. Παρατήρηση: Οι έννοιες «απαιτούμενες άδειες» και «πιστοποιητικά» να έχουν ταυτόσημη έννοια με εκείνες του Αρ. 19 παρ. 2 εδ. β’, προκειμένου να αποφευχθούν παρερμηνείες της διάταξης. Προτείνεται η αναδιατύπωση της παρ. 3 εδ. γ’ ως εξής: «γ) εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών από την ως άνω ενημέρωση, να αποσύρουν το τυχόν σήμα και τις αντλίες τους από το Πρατήριο Καυσίμων, μέχρι την αποκατάσταση των ανωτέρω και, σε περίπτωση σφράγισης της εγκατάστασης του Πρατηρίου Καυσίμων, μέχρι τη νόμιμη επαναλειτουργία του.» Αιτιολόγηση: Προτείνεται η απόσυρση του σήματος και των αντλιών, αντί του «εξοπλισμού» εν γένει. Οι ενέργειες αυτές καλύπτουν απόλυτα τον σκοπό της διάταξης (της διακοπής λειτουργίας / εφοδιασμού του πρατηρίου), δίχως να απαιτούνται περαιτέρω δαπάνες ή επιπλέον χρόνος και διαδικασίες για επιπλέον εργασίες (δεξαμενές, κλπ.). Σημειώνεται ότι, η απομάκρυνση άλλων παγίων (όπως λ.χ. στέγαστρα) απαιτεί την έκδοση πολεοδομικής άδειας, την οποία (υπό την ιδιότητά τους) οι εταιρίες δεν δύνανται να εκδώσουν (την έκδοσή της πρέπει να αιτηθεί ο κάτοχος άδειας λιανικής πώλησης). Προτείνεται η αναδιατύπωση της παρ. 4 ως εξής: «4. Αν από την τήρηση των μέτρων δέουσας επιμέλειας προκύψουν ενδείξεις λαθρεμπορίας, εγκλήματος φοροδιαφυγής ή νοθείας καυσίμων, τα νομικά πρόσωπα της παρ. 1 ενημερώνουν αμελλητί την αρμόδια υπηρεσία της Α.Α.Δ.Ε., παρέχοντας αμέσως, και το αργότερο εντός δύο (2) εργασίμων ημερών, κάθε διαθέσιμο στοιχείο, περιλαμβανομένων των πλέον πρόσφατων αποτελεσμάτων ελέγχου της χημικής σύνθεσης των ενεργειακών προϊόντων που διατίθενται από το Πρατήριο Καυσίμων.» Αιτιολόγηση: Προτείνεται χρονικό διάστημα δύο (2) εργασίμων ημερών που θεωρείται εύλογο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Προτείνεται η αναδιατύπωση της παρ. 5 ως εξής: «5. Αν οι αρμόδιες υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. ενημερώσουν τα νομικά πρόσωπα της παρ. 1 για μη εγκατάσταση ή μη πλήρωση των όρων, προϋποθέσεων και προδιαγραφών της εγκατάστασης και λειτουργίας του ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών - εκροών σε Πρατήριο Καυσίμων ή για την τέλεση λαθρεμπορίας καυσίμων ή νοθείας καυσίμων ή παραποίησης φορολογικών μηχανισμών από Πρατήριο Καυσίμων ή για παραβάσεις σχετικά με ελλειμματικές παραδόσεις αντλιών, τα πρόσωπα αυτά υποχρεούνται σωρευτικά:» Αιτιολόγηση: Είναι απαραίτητο να περιληφθούν και παραβάσεις σχετικά με ελλειμματικές παραδόσεις αντλιών, καθώς είναι προφανές ότι, εφόσον το σχέδιο νόμου επικεντρωθεί στην ποιότητα του καυσίμου ή στην λαθρεμπορία, οι παρεμβάσεις στις αντλίες, αν δεν αποτελούν λόγο σφράγισης για 2 έτη, θα καταστούν βασική επιλογή των παραβατών. Προτείνεται η αναδιατύπωση της παρ. 5 εδ. β’ ως εξής: «β) εφόσον το Πρατήριο Καυσίμων φέρει σήμα λειτουργίας τους, ή εφόσον έχουν διαθέσει ή διακινήσει ενεργειακά προϊόντα προς το Πρατήριο Καυσίμων εντός των τελευταίων πέντε (5) εργασίμων ημερών από την ως άνω ενημέρωση, να απαντλήσουν και να μεταφέρουν στο διυλιστήριο για ανακύκλωση με δικές τους δαπάνες τα καύσιμα που είναι αποθηκευμένα στις δεξαμενές του πρατηρίου αυτού, εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από τη λήψη σχετικής ειδικής εντολής της Α.Α.Δ.Ε.» Αιτιολόγηση: Δεδομένου ότι πρόκειται για υποχρέωση που δεν προέρχεται από την γενικότερη υποχρέωση περί δέουσας επιμέλειας των εταιριών, αλλά από εντολή της ΑΑΔΕ, προτείνεται να ακολουθείται η διαδικασία της επιβολής κατασχέσεως με τη συνδρομή των εταιριών εμπορίας. Το κατασχεθέν προϊόν θα οδηγείται σε ανακύκλωση. Προτείνεται η αναδιατύπωση της παρ. 5 εδ. γ’ ως εξής: «γ) εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών από την ως άνω ενημέρωση, να αποσύρουν το τυχόν σήμα και τις αντλίες τους από το Πρατήριο Καυσίμων, μέχρι την αποκατάσταση των ανωτέρω ή, σε περίπτωση σφράγισης της εγκατάστασης του Πρατηρίου Καυσίμων, μέχρι τη νόμιμη επαναλειτουργία του.» Αιτιολόγηση: Να επαναληφθεί η προτεινόμενη διατύπωση του αρ. 19 παρ. 3 εδ. γ’ κατά τα ανωτέρω. Παρατήρηση στην παρ.6: Με δεδομένο ότι σκοπός του σχεδίου νόμου είναι η πάταξη της νοθείας και του λαθρεμπορίου, η διάταξη δεν συνάδει με τον τρόπο δράσης των κυκλωμάτων αυτών και είναι απολύτως αναγκαίο να αποσυρθεί ή να τροποποιηθεί αναλόγως, ώστε να μην θιγούν νόμιμα λειτουργούσες επιχειρήσεις πρατηριούχων υγρών καυσίμων και δικτύων των νομικών προσώπων της παραγράφου 1. Είναι προφανώς δυσανάλογη, εγείροντας ουσιώδη ζητήματα αντισυνταγματικότητας. Η διάταξη δεν αναμένεται να προκαλέσει οποιονδήποτε προβληματισμό ή εμπόδιο στους λαθρεμπόρους και στους κατά συνείδηση παραβάτες, καθώς οι τελευταίοι λειτουργούν με «αχυρανθρώπους», επανερχόμενοι με την ίδρυση νέων εταιριών μετά από τη διαπίστωση της παράβασής τους. Σημειώνεται ότι, σε κανέναν άλλο Κλάδο της Αγοράς δεν προβλέπεται ανάλογη ρύθμιση. Παρατήρηση: Απαιτείται η αλλαγή της αρίθμησης στο τέλος του άρθρου 19 με την ορθή αρίθμηση των παραγράφων 8. και 9., αντί αντίστοιχα της λανθασμένης 6. και 7.