• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Κουρμούζης' | 14 Φεβρουαρίου 2024, 20:04

    Πως νοείται η εμπορική και, συνάμα, προστατευτική οριοθέτηση των αιγιαλών, χωρίς η Χώρα να έχει ακόμη εφαρμόσει την Κοινοτική Οδηγία σχετικά με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, που όφειλε να τον είχε υποβάλει έως 31/3/2021 και να παραπέμπεται 4 χρόνια αργότερα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Κατά πόσο το τρέχον νομοθέτημα συνάδει με τις Κοινοτικές κατευθύνσεις για την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Πιο συγκεκριμένα, την 21/12/23, «H Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε χθες Πέμπτη να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή δεν διασφάλισε την ορθή εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας σχετικά με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό Η οδηγία καθορίζει κοινή προσέγγιση για τα κράτη μέλη της ΕΕ όσον αφορά τον σχεδιασμό των θαλάσσιων περιοχών τους. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός αποσκοπεί στην οργάνωση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στις θαλάσσιες περιοχές κατά τέτοιον τρόπο ώστε να επιτυγχάνονται διάφοροι οικολογικοί, οικονομικοί και κοινωνικοί στόχοι. Σ’ αυτούς τους στόχους συγκαταλέγονται η ανάπτυξη βιώσιμης γαλάζιας οικονομίας, η βιώσιμη χρήση των θαλάσσιων πόρων και η διατήρηση υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων και βιοποικιλότητας. Η ορθή μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο είναι απαραίτητη για την ορθή επίτευξη των στόχων αυτών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Η οδηγία απαιτεί από τα παράκτια κράτη μέλη της ΕΕ να καταρτίσουν θαλάσσια χωροταξικά σχέδια το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2021 και να κοινοποιήσουν τα εν λόγω σχέδια στην Επιτροπή και στα άλλα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη εντός τριών μηνών από τη δημοσίευσή τους. Ωστόσο, η Ελλάδα δεν έχει ακόμη εκπονήσει και υποβάλει τα θαλάσσια χωροταξικά της σχέδια στην Επιτροπή. Ως εκ τούτου, μετά την προειδοποιητική επιστολή που εστάλη τον Δεκέμβριο του 2021 και την αιτιολογημένη γνώμη τον Απρίλιο του 2023, η Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Δεν άκουσα για κάποια ανταπόκριση στην σοβαρή παράλειψη. Το πνεύμα του Νομοσχεδίου εστιάζεται στην κεντρική διαχείριση της εμπορικής εκμετάλλευσης του αιγιαλού, συνάδει με την πρόσφατη αφαίρεση δικαιοδοσιών για έργα από τους Δήμους και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για άλλο ένα ολιγοπώλιο Εθνικών Εργολάβων που θα εμπορεύονται την πρόσβαση στις παραλίες.