Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Γενική Επισκόπηση: Η πρόσφατη ανακοίνωση περί απαγόρευσης στην αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων απαιτεί μια πιο στοχευμένη και διαφοροποιημένη προσέγγιση. Αν περιοριστεί αποκλειστικά σε γενική απαγόρευση νέων ΑΜΑ, θα προκληθεί σοβαρή διατάραξη της αγοράς, εμποδίζοντας την λειτουργία πολλών ήδη ενεργών ακινήτων. Αυτή η κίνηση ενδέχεται να αναγκάσει πολλούς ιδιοκτήτες και διαχειριστές να σταματήσουν τη δραστηριότητά τους, πλήττοντας έτσι την επιχειρηματικότητα και μειώνοντας τα κρατικά έσοδα από φόρους. Η αγορά χρειάζεται μια προσέγγιση που θα επιτρέψει στα υφιστάμενα ακίνητα να συνεχίσουν να λειτουργούν απρόσκοπτα, ενώ θα διασφαλίζεται η νομιμότητα και η διαφάνεια. 2. Εξαιρέσεις για Εταιρείες Διαχείρισης Ακινήτων: - Επιχειρηματικότητα: Η εφαρμογή του μέτρου δημιουργεί εμπόδια στην ελεύθερη αγορά και δυσχεραίνει τις συνθήκες επιχειρηματικότητας. - Λήξη Συμβολαίων: Ο τερματισμός συνεργασίας ιδιοκτήτη-διαχειριστή απαιτεί έκδοση νέου ΑΜΑ, κάτι που δεν θα είναι εφικτό λόγω της απαγόρευσης, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η διαθεσιμότητα του ακινήτου στην αγορά. - Συγχωνεύσεις & Εξαγορές: Σε περίπτωση εξαγοράς ή συγχώνευσης εταιρειών, η απαίτηση αλλαγής ΑΜΑ θα εμποδίσει τέτοιες επενδύσεις, περιορίζοντας τις επιχειρηματικές ευκαιρίες. - Ανάπτυξη Εταιρειών: Οι περιορισμοί αποθαρρύνουν την επιχειρηματική επέκταση σε νέες περιοχές, αντίθετα με τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς. - Σύνδεση με ΑΤΑΚ: Το ΑΜΑ θα πρέπει να είναι διαρκές και συνδεδεμένο με τον ΑΤΑΚ του ακινήτου. 3. Προστασία Ιδιοκτητών Ακινήτων: - Εγκλωβισμένοι Ιδιοκτήτες: Οι ιδιοκτήτες μπορεί να βρεθούν δεσμευμένοι σε μη ικανοποιητικές συνεργασίες, καθώς αλλαγή διαχειριστή συνεπάγεται νέα μίσθωση και ΑΜΑ, κάτι που δεν θα είναι εφικτό να εκδοθεί. - Αγοραπωλησίες: Οι περιορισμοί δυσχεραίνουν την πώληση ακινήτων σε επενδυτές, καθώς νέοι ιδιοκτήτες δεν θα μπορούν να εκδώσουν ΑΜΑ και να διατηρήσουν το ακίνητο στην αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης. 4. Πρόταση για ΑΜΑ: Το ΑΜΑ θα πρέπει να είναι μόνιμο και να "ακολουθεί" το ακίνητο ανεξάρτητα από τον ιδιοκτήτη ή διαχειριστή, χωρίς να χρειάζεται αλλαγή. Αυτό θα βοηθήσει στη διασφάλιση της σταθερότητας στην αγορά, προσφέροντας παράλληλα περισσότερη διαφάνεια. Η εξαίρεση των νομικών προσώπων από την απαγόρευση κρίνεται επίσης απαραίτητη, δεδομένων των υψηλών φορολογικών τους υποχρεώσεων και των περιορισμένων περιθωρίων ανάπτυξης. Αυτό θα τους επιτρέψει να συνεχίσουν τις επενδύσεις τους στη βραχυχρόνια μίσθωση. 5. Εξαιρέσεις για Επαγγελματικούς Χώρους: Οι ανακαινισμένοι επαγγελματικοί χώροι, όπως παλιά γραφεία ή εργαστήρια, που λειτουργούν ως βραχυχρόνιες μισθώσεις δεν επηρεάζουν το απόθεμα μόνιμης κατοικίας. Η ανακαίνιση και εκμετάλλευσή τους είναι προτιμότερη από το να παραμένουν εγκαταλειμμένοι. 6. Εφαρμογή του Μέτρου ανά Ταχυδρομικό Κώδικα: Η εφαρμογή των περιορισμών ανά ταχυδρομικό κώδικα (Τ.Κ.) θα ήταν πιο αποτελεσματική. Περιοχές της Αθήνας, όπως η Ομόνοια και το Μεταξουργείο, θα μπορούσαν να επωφεληθούν από την ανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης, συμβάλλοντας στην αναβάθμισή τους και στην ενίσχυση της ασφάλειας. 7. Διαφάνεια Δεδομένων: Η ΑΑΔΕ θα πρέπει να δημοσιοποιήσει τα πραγματικά στοιχεία για τα ενεργά ΑΜΑ, ώστε οι αποφάσεις να βασιστούν σε αντικειμενικά δεδομένα και όχι σε εκτιμήσεις. Η διαφάνεια αυτή είναι απαραίτητη για μια ορθή και δίκαιη εφαρμογή των νέων μέτρων.