• Σχόλιο του χρήστη 'Δίκτυο ΚΑΠΑ' | 5 Νοεμβρίου 2009, 14:37

    Τι θα μπορούσε να κάνει η Κοινωνική Οικονομία στην Ελλάδα, μέσω του παρα-γωγικού τομέα της, τους συνεταιρισμούς, για τα καθημερινά οικονομικά και κοι-νωνικά προβλήματα μας. Αδράζοντας την ευκαιρία από τους τίτλους των δύο πρώτων άρθρων περί «Κοινωνι-κής Αλληλεγγύης» και «( Εταιρικής ) Κοινωνικής Ευθύνης», αναφερόμαστε στην συνέχεια σε άλλες μορφές προώθησης τους, που εξασφαλίζουν την αξιοπρεπή δια-βίωση των πολιτών. Προκαταβολικά συγνώμη εάν είμαστε λίγο εκτός θέματος με την στενή έννοια του όρου. Εκτός από αυτή μας την επιστολή προς την Ελληνική Κυβέρνηση, ελπίζουμε κάτι να αναφέρουν και οι δημοσιογράφοι που θα διαβάζουν αυτό το Blog και στις εφημερίδες τους. Αναφερόμαστε στην τρίτο τομέα της οικονομίας πέρα από τον ιδιωτικό και δημόσιο, που σύμφωνα με τον Διεθνές Οργανισμό Εργασίας είναι ο Συνεταιριστικός Αλληλο-βοηθητικός τομέας ( σελ 3 παρ. ΙΙ http://www.ocdc.coop/publications/GuidetoILORecommendation/pdf/greek.pdf ) που εντάσσεται στην Αλληλέγγυα Κοινωνική Οικονομία και έχει 800.000.000 μέλη σε όλο τον κόσμο www.ica.coop Ένας τομέας που βασίζεται σε Αρχές και Αξίες όπως την Κοινωνική Αλληλεγγύη http://www.diktio-kapa.dos.gr/keimena/arxes.pdf και αναγνωρίζεται ντε φάκτο η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ( παρ. 23 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/el/com/2001/com2001_0366el01.pdf ) Σύμφωνα με τον Γεν. Γραμματέα του ΟΗΕ οι Συνεταιρισμοί βοηθάνε στην οικονο-μική και κοινωνική εξύψωση κυρίως των ασθενέστερων μελών της κοινωνίας και γι΄ αυτό τον λόγο προτείνει ένα Διεθνές Έτος Προώθησης του Συνεταιριστικού Τομέα http://www.copac.coop/publications/un/a64132e.pdf σύμφωνα και με την έκθεση του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας για την ανθεκτικότητα και ανάπτυξη που έδειξε ο συνεταιριστικός τομέας στην οικονομική κρίση εξασφαλίζοντας θέσεις εργασίας και επιβίωση σε εκατομμύρια μέλη του http://www.ica.coop/activities/un/2009-coop-resilience.pdf Ένα παράδειγμα αποσπάσματα άρθρου http://diktio-dikaio.blogspot.com/ Τι θα μπορούσε να κάνει η Κοινωνική Οικονομία στην Ελλάδα, μέσω του παραγωγικού τομέα της, τους συνεταιρισμούς, για τα καθημερινά οικονομικά και κοι-νωνικά προβλήματα μας. Σύμφωνα με τον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Φώλια «Το ποσοστό κέρδους στο σύνολο των προϊόντων στα ράφια αγγίζει το 100%». (Εφημερίδα Αδέσμευτος 16-11-2008 σελ 1 ) Ποιος όμως, σε συνθήκες ελεύθερης διαμόρφωσης των τιμών στην Αγορά, μπορεί να μειώσει αυτές τις τιμές εκτός από (τους ανύπαρκτους στην Ελλάδα), ανοιχτούς καταναλωτικούς συνεταιρισμούς, όπου τα μέλη του έχουν αυτή την δυνατότητα, γιατί εκτός από πελάτες τους είναι ελεγκτές και ιδιοκτήτες τους σύμφωνα με τις Διεθνές Συ-νεταιριστικές Αρχές; Στην Ευρώπη υπάρχουν 25.000.000 μέλη καταναλωτικών συνεταιρισμών, 160.000.000 μέλη σε όλα τα είδη συνεταιρισμών ή ένας στους τρεις Ευρωπαίους σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και λειτουργούν ως κυματοθραύστες στην άνοδο των τιμών, ως ένας εναλλακτικός τρόπος αγοράς που αναγκάζει και τους ιδιώτες να συνετιστούν στην πολιτική πωλήσεων τους, προσφέροντας ένα πρόσθετο σταθεροποιητικό σύστημα στην αγορά. Οι καταναλωτικοί συνεταιρισμοί εξασφαλίζουν χαμηλές τιμές στα προσφερόμενα προϊόντα, παρακάμπτοντας τον ιδιότυπο φόρο « υπέρ της πολυτελής διαβίωσης των Ιδιωτών» ( πως αλλιώς μπορούν να χαρακτηριστούν οι υπέρογκες αναφερόμενες αυξήσεις 100% ) αλλά και γιατί ΔΕΝ φορολογούνται οι συναλλαγές των μελών με τον συνεταιρισμό, όπως ισχύει σε όλο τον κόσμο εκτός από την Ελλάδα. Εξισορροπούν το ατομικό με το κοινωνικό συμφέρον σύμφωνα με τις Διεθνείς Συνεταιριστικές Αρχές, μοιράζοντας δίκαια το 60% με 75% του πλεονάσματος στα μέλη του, ανάλογα με το ύψος των συναλλαγών τους με τον καταναλωτικό συνεταιρισμό, και αφιερώνουν το υπόλοιπο 40% με 25%, ως κοινή ιδιοκτησία σε κοινούς σκοπούς, όχι μόνο για τα λειτουργικά έξοδα του συνεταιρισμού αλλά και για κοινωφελείς μη - κερδοσκοπικές δραστηριότητες υπέρ των μελών του ή ολόκληρης την κοινωνίας, δημιουργώντας θέσεις εργασίας, καταπολεμώντας την ανεργία. Ενδεικτικά στην Ελλάδα η κοινή περιουσία του καταναλωτικού συνεταιρισμού θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει γιατρούς γειτονιάς, φύλαξη παιδιών 3-4 οικογενειών σε σπίτι ενός από τους γονείς, συνοδούς παιδιών προς και από το σχολείο, βοήθεια ηλικιωμένων - παρασκευή του φαγητού τους κλπ ανακουφίζοντας τα βάρη της Οικιακής Οικονομίας. Κατά μέσο όρο κάθε οικογένεια ξοδεύει 353 € τον μήνα σε είδη Super Market (Περιοδικό Self Service No375) ή 10.000 οικογένειες ξοδεύουν 3 εκατομμύρια 530 χιλιάδες € τον μήνα. Μια μείωση 25% θα μπορούσε να επιφέρει ενίσχυση των εισοδημά-των των 10.000 οικογενειών κατά 882.500 € το μήνα ή 88 € για κάθε οικογένεια, ή σαν ένας μέσος μισθός των 900 € να αυξήθηκε κατά 10%. Εάν εκτός της αναφερόμενης ατομικής μείωσης του 25%, το κοινό κέρδος του συνεταιρισμού είναι το ελάχιστο 25 % ή 882.500 € τον μήνα, πόσες θέσεις κοινωνικής εργασίας θα μπορούσαν να εξασφαλιστούν δίνοντας ένα μέσο μικτό μισθό 1500 €; Με την εφαρμογή των συνεταιριστικών μεθόδων, μπορούν να πέσουν οι τιμές ειδών πρώτης ανάγκης, δίνοντας μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη στον μισθό μας, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, μπορούμε να απολαμβάνουμε κοινωφελείς υπηρεσίες, χωρίς την επένδυση περισσότερων κεφαλαίων, αλλά με χρηστή διαχείριση των ήδη διαθέσιμων χρημάτων μας να έχουμε περισσότερα οφέλη, για μια ζωή με αξιοπρέπεια. Η διάδοση του συνεταιριστικού μοντέλου, που έτσι κι αλλιώς σύντομα θα μας χτυπήσει την πόρτα, βοηθάει στην αποδεσμεύσει υπαρκτών πόρων για το όφελος του κάθε πολίτη ατομικά αλλά και του κοινωνικού συνόλου, για τις ευπαθείς ομάδες που μας χρειάζονται κοντά τους, για το καλό όλου του τόπου. Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Περιφερειακής Ανάπτυξης www.diktio-kapa.dos.gr