• Σχόλιο του χρήστη 'Ομάδα εργαζομένων στη Γ Γ ΕΣΥΕ( Παρέμβαση...)' | 1 Δεκεμβρίου 2009, 12:36

    Η μόνη πραγματικά ανεξάρτητη Στατιστική είναι η Στατιστική που υπηρετεί τις ανάγκες της εργαζόμενης πλειοψηφίας « Η υποκρισία είναι το ηθικό ελάττωμα μέσω του οποίου εκδηλώνεται η διαφθορά» (Hannah Arendt) Η Εθνική Στατιστική υπηρεσία λειτουργεί ως Γενική Γραμματεία του Υπ. Εθνικής Οικονομίας και κατόπιν Οικονομικών από τη δεκαετία του ΄90. Επί υπουργίας Χριστοδουλάκη ( 2003) της προηγούμενης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ τέθηκε το θέμα της «ανεξαρτητοποίησης» της Υπηρεσίας. Το νομοσχέδιο τότε προέβλεπε τη μετατροπή της υπηρεσίας σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου. Μετά από τη δίμηνη απεργία των εργαζομένων το νομοσχέδιο έμεινε στα συρτάρια του Υπουργού. Η επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ είχε δεσμευτεί να μην αλλάξει το νομικό καθεστώς και δεν τόλμησε να αθετήσει την υπόσχεσή της. Η υπηρεσία χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό τόσο για τις αμοιβές των υπαλλήλων όσο και για τα λειτουργικά έξοδά της. Επίσης χρηματοδοτείται για κάποιες έρευνες από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας ( Eurostat). Δεν έχει ιδίους πόρους ούτε καμιά περιουσία. Επίσης η ΕΣΥΕ λειτουργεί με βάση τη μεθοδολογία της Eurostat και τη διεθνώς αποδεκτή μεθοδολογία. Με την υπάρχουσα κατάσταση δεν μπορεί να λειτουργήσει ανεξάρτητα από τους διεθνείς οργανισμούς. Ο σημερινός υπουργός Οικονομικών με το πρόσχημα της αναξιοπιστίας των στοιχείων που αφορούν κυρίως τα οικονομικά μεγέθη και της δυσαρέσκειας στη Eurostat, μας έστειλε ένα νομοσχέδιο που μοιάζει με εκείνο το παλιό με το οποίο αλλάζει νομική μορφή η υπηρεσία. Μετατρέπεται σε ΝΠΔΔ και διοικείται από ένα Δ Σ του οποίου ο Πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος διορίζεται μετά από πρόταση του Υπουργού Οικονομικών. Για ποια ανεξαρτησία μιλάμε; Επίσης είναι τόσο αόριστο και γενικό όσον αφορά τον καθορισμό αρμοδιοτήτων της ΕΣΤΑ (του νέου μορφώματος), τη χρηματοδότησή της και την οργανική της διάρθρωση ώστε μας γεννιέται η σκέψη ότι είναι σκόπιμα έτσι ώστε να μπορεί ο εκάστοτε πρόεδρος του υπό σύσταση νομικού προσώπου να χειρίζεται τα πάντα κατά το δοκούν. Από τις προσλήψεις μέχρι τις έρευνες. Η πολιτική ανάγνωση του νομοσχεδίου λέει ότι η δημόσια υπηρεσία διαλύεται, δένεται περισσότερο στην πολιτική βούληση του Υπουργείου αφού το τελευταίο διορίζει ουσιαστικά τον πρόεδρο ( του οποίου καθορίζει και το ύψος των αποδοχών), και τον αντιπρόεδρο του ΔΣ. Επίσης στο ΔΣ συμμετέχουν ο ΣΕΒ μέσω του Ινστιτούτου Οικονομικών και βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), η Τράπεζα Ελλάδος κλπ. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι εργαζόμενοι εκπροσωπούνται από έναν αντιπρόσωπο σε εννεαμελές συμβούλιο. Η δικαιολογία για όλα αυτά είναι ότι τα στοιχεία που παράγει η Στατιστική «μαγειρεύονται» και είναι αναξιόπιστα. Είναι γνωστό τοις πάσι ότι τα οικονομικά στοιχεία τα χειρίζονται οι κυβερνήσεις όπως τους συμφέρει. Επίσης είναι γνωστό ότι η υπηρεσία παράγει στοιχεία με βάση τη μεθοδολογία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας. Παρόλα αυτά, αυτή η υπηρεσία παράγει μια πληθώρα στοιχείων που αποτυπώνουν δυσάρεστες, για την εξουσία, πλευρές της πραγματικότητας. Για παράδειγμα, το 2006, το 13% των εργαζομένων στην Ελλάδα ζούσε κάτω από το όριο φτώχιας ενώ ο μέσος όρος των 27 χωρών της Κοινότητας είναι 8%. Το συνολικό ποσοστό των Ελλήνων-εργαζομένων και ανέργων- που βρίσκονται το 2007 κάτω από το όριο της φτώχειας ήταν 20%, δηλαδή ένας στους πέντε, δεύτεροι κατά σειρά στην Κοινότητα. Η Ελλάδα εμφανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό (7,5%) των πολιτών που πληρώνουν από την τσέπη τους την ιατρική τους περίθαλψη κλπ. Αυτά και άλλα τέτοια στοιχεία (που δεν είναι ανέκδοτα) υπάρχουν στα αρχεία της Στατιστικής και θα μπορούσε οποιαδήποτε κυβέρνηση να τα μελετήσει αν ήθελε να ασκήσει κοινωνική πολιτική. Μια στατιστική υπηρεσία όμως που θα δεθεί στενότερα με τα συμφέροντα της αγοράς και των εκπροσώπων της σε κάθε κυβέρνηση δεν θα παράγει ούτε αυτά. Θα παράγει ό,τι θέλει ο ΣΕΒ και η Τράπεζα της Ελλάδας. Και αν λάβουμε υπόψη μας ότι η ελεύθερη έρευνα γενικά εξοστρακίζεται ακόμα κι από την Ανώτατη Εκπαίδευση συμπεραίνουμε εύκολα ότι αυτό θα ισχύσει πολύ περισσότερο για τη στατιστική πληροφορία. Εμείς δεν ισχυριζόμαστε ότι όλα δουλεύουν ρολόι και ότι έχουμε τη στατιστική πληροφορία που επιθυμεί η κοινωνία. Όμως κανείς δεν μας έχει πείσει ως σήμερα ότι επιδιώκει αλλαγές προς αυτή την κατεύθυνση, ούτε η σοσιαλίζουσα φρασεολογία του Υπουργού. Για να αποκτήσουμε μια τέτοια υπηρεσία πρέπει να αποφασίσει η εξουσία να βάλει τη Στατιστική στη λογική της έρευνας για όλα τα κοινωνικά θέματα, να την ενισχύσει οικονομικά για να μπορεί να ερευνά ανεμπόδιστα και στη συνέχεια να χρησιμοποιεί τα αποτελέσματα για να ασκεί κοινωνική πολιτική, δηλαδή μιλάμε για μια άλλη εξουσία με άλλο προσανατολισμό. Επειδή αυτό δε συμβαίνει εμείς επιμένουμε στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο. Αν πραγματικά υπάρχει η πρόθεση για ανεξάρτητη Στατιστική να ιδρυθεί το Στατιστικό Συμβούλιο που υπάρχει ούτως ή άλλως στο νόμο που ρυθμίζει τη λειτουργία της Υπηρεσίας αλλά η συγκεκριμένη διάταξη, για κάποιους λόγους, έχει μείνει ανενεργή. Επίσης να ορίζεται ο Γ Γραμματέας από τη Βουλή και όχι να ορίζεται πάλι από τον ίδιο τον Υπουργό Οικονομικών. Αλλά περισσότερο επιμένουμε ότι πρέπει να ανοίξει η δημόσια συζήτηση για τη στατιστική πληροφορία που χρειάζονται οι χρήστες και η κοινωνία της εργαζόμενης πλειοψηφίας. Οι εργαζόμενοι που παράγουν τα στοιχεία ,τα συνδικάτα , όσοι τα χρησιμοποιούν, οι άνθρωποι της εκπαίδευσης, της διανόησης και της στατιστικής επιστήμης έχουν κατά κύριο λόγο θέση σ΄ αυτό το διάλογο. Έχουμε προτείνει αρκετές φορές ένα συνέδριο μ΄ αυτό το περιεχόμενο. Επίσης θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε: - την υπεράσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων όλων των εργαζομένων στην ΕΣΥΕ - την κατάργηση όλων των ελαστικών σχέσεων εργασίας - την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού - την ένταξη των επιδομάτων στο μισθό Ζητούμε να σταθείτε αλληλέγγυοι στον αγώνα μας για να υπερασπίσουμε το δημόσιο χαρακτήρα της στατιστικής πληροφορίας και τη βελτίωσή της ούτως ώστε να αποτυπώνει την κοινωνική πραγματικότητα. Παρέμβαση… εργαζομένων στη Γ Γ ΕΣΥΕ