• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννης Μάργαρης, Αντιπρόεδρος ΔΕΔΔΗΕ' | 8 Απριλίου 2016, 11:53

    Στο Βιβλίο ΙV του παρόντος Σχεδίου Νόμου, προβλέπεται η θεσμοθέτηση, για πρώτη φορά, και πολύ πέραν των όσων προβλέπονται από τις σχετικές Οδηγίες της ΕΕ, αρμοδιοτήτων κρατικού οργάνου στην εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών. Με τη ρύθμιση αυτή, κάμπτεται το τεκμήριο αρμοδιότητας των εταιρικών οργάνων των αναθετόντων φορέων που λειτουργούν με τη μορφή των ανωνύμων εταιρειών, και υπεισέρχεται η ΑΕΠΠ και σε επιχειρηματικές αποφάσεις οι οποίες ανάγονται αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των οργάνων της εταιρείας. Η «εξωτερική» εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών είναι πιθανό να έχει αντίθετα από τα σκοπούμενα αποτελέσματα, με τους αναθέτοντες φορείς να επαφίενται στον εξωτερικό κριτή της διαδικασίας ανάθεσης και να μην αναλαμβάνουν την ευθύνη της ανατροπής προηγούμενων αποφάσεών τους, στο στάδιο της προδικαστικής προσφυγής. Αντίθετα, η εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών «εσωτερικά» παρέχει αναμφισβήτητα μείζονα διασφάλιση των διαγωνιστικών διαδικασιών, δοθέντος ότι τα στελέχη τα οποία συμμετέχουν στις Επιτροπές αυτές, πέραν της τεχνικής κατάρτισης και επάρκειάς τους, φέρουν και την ευθύνη της υπογραφής τους, ευθύνη, η οποία συναρτάται απολύτως και με την επαγγελματική τους εξέλιξη και με την εταιρική ευθύνη. Η ρύθμιση η οποία αποτυπώνεται στο παρόν άρθρο, πέραν των ανωτέρω, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την επιλογή του νομοθέτη, στο ίδιο νομοθέτημα, όπου, σύμφωνα με το άρθρο 361, υποχρεώνει τους αναθέτοντες φορείς να συμμετέχουν στις Επιτροπές τους πιστοποιημένο προσωπικό. Η ρύθμιση αυτή θα εισάγει και δικονομικές περιπλοκές, καθόσον: α) η μόνη προσβαλλόμενη απόφαση ενώπιον των Δικαστηρίων θα είναι η απόφαση επί της προδικαστικής προσφυγής, η οποία θα εκδίδεται από την ΑΕΠΠ. Συνεπώς, ερευνητέο αν η ΑΕΠΠ καθίσταται διάδικος στην εγειρόμενη, κατόπιν ασκήσεως αιτήσεως ασφαλιστικών μέτρων, δίκη και β) σε αρνητική απάντηση επί του ανωτέρω, οδηγούμεθα σε πλήρη αντίθεση της συνταγματικά κατοχυρωμένης διάκρισης των εξουσιών, διότι η εν λόγω απόφαση δημόσιας αρχής θα έχει την ισχύ απόφασης δικαστικής, η οποία περαιτέρω προσβάλλεται ενώπιον του ΣΤΕ, καταργώντας, μερικώς αρμοδιότητες των διοικητικών δικαστηρίων. Πέραν του δικαιοπολιτικά παράδοξου της κρατικοποίησης δικών ανωνύμων εταιρειών, θεωρούμε ότι αυτή η επιλογή αντιστρατεύεται τις θεμελιώδεις επιλογές του κοινοτικού νομοθέτη, που απαιτεί ταχεία εκκαθάριση των διαφορών του νόμου αυτού, αρχή με την οποία δεν συμβιβάζεται η δημιουργία σχέσης παθητικής ομοδικίας. Εξάλλου, πως θα φωτισθεί η ΑΕΠΠ που καλείται να εκδώσει απόφαση εντός ελάχιστου χρόνου, αξιολογώντας τεχνικά στοιχεία; Η εφαρμογή του Νόμου 3886/2010, που προβλέπει την εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών από τους ίδιους τους αναθέτοντες φορείς, διασφαλίζει την απαιτούμενη ορθότητα και ταχύτητα εκδίκασης των προδικαστικών προσφυγών από όργανα των αναθετόντων φορέων, που διαθέτουν την απαραίτητη, εμπειρία, τεχνική εξειδίκευση και κατάρτιση. Ειδικά στην περίπτωση των διαδικασιών σύναψης συμβάσεων που διενεργεί ο ΔΕΔΔΗΕ, με αντικείμενα υψηλής τεχνικής εξειδίκευσης και ιδιαιτερότητες που συνδέονται με την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, απαιτείται πολυετής τεχνογνωσία η οποία έχει αποκτηθεί και παγιοποιηθεί στα στελέχη της Εταιρείας μας, με αποτέλεσμα, ελάχιστες προδικαστικές προσφυγές να ασκούνται επί αποφάσεων των οργάνων μας. Η τελική, άλλωστε, κρίση η οποία γίνεται από τα Δικαστήρια, τα οποία διασφαλίζουν την σε κάθε περίπτωση τήρηση της νομιμότητας έχει καταδείξει ότι οι αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων και ακυρώσεως κατά αποφάσεων της εταιρείας μας, τελεσφορούν σε ποσοστό λιγότερο από το 0,001%, ενώπιον των Δικαστηρίων. Ι. Μάργαρης Αντιπρόεδρος ΔΣ, ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.