• Σχόλιο του χρήστη 'Α.Σ.' | 20 Ιανουαρίου 2021, 18:53

    Ο υπό διαβούλευση κώδικας κατά την άποψή μου χρήζει επανεξέτασης που θα κινείται σε δύο άξονες α)τη δραστική μείωση του αριθμού των διατάξεων με κατάργησή τους, όπου είναι εφικτό, με συνέπεια την άμεση υπαγωγή τους στον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα. Ο περιορισμός του μεγέθους του κώδικα με αφαίρεση των διατάξεων που αποτελούν σχεδόν αυτούσια μεταφορά του δημοσιοϋπαλληλικού και η υιοθέτηση ενιαίων κανόνων με το δημόσιο θα απαλλάξει οριστικά το Υπουργείο Δικαιοσύνης από χρονοβόρα γραφειοκρατία (νομικές εργασίες όπως ερμηνείες, γνωμοδοτήσεις, ενσωματώσεις οδηγιών της Ε.Ε., εγκύκλιοι κ.ά.) και β) την αφαίρεση από το σώμα του υπό διαβούλευση κώδικα των δύο νεοσύστατων κλάδων των Επίκουρων δικαστικών υπαλλήλων και την υπαγωγή τους ως ειδικό ερευνητικό επιστημονικό προσωπικό σε ξεχωριστό κώδικα ή άλλο νομικό πλαίσιο. Με αυτό τον τρόπο θα αποφευχθεί η σύγχυση που θα επιφέρει η δημιουργία ενός κώδικα μέσα σε υφιστάμενο κώδικα. Η προσαρμογή των διατάξεων του κώδικα στις απαιτήσεις της νέας ψηφιακής πραγματικότητας δεν επιτυγχάνεται με τις υπό διαβούλευση διατάξεις και για το λόγο αυτό κρίνεται αναγκαίο να επανεξεταστούν. Ενδεικτικά αναφέρονται παρατηρήσεις και προτάσεις που αφορούν σε: -αρ.11§1 Επειδή μελλοντικά οι θέσεις θα προσδιορίζονται ψηφιακά και σε πραγματικό χρόνο προτείνεται η αφαίρεση του χρονικού περιορισμού «σε ετήσια βάση» και η πρόβλεψη για σχετική προσαρμογή με τα ισχύοντα στο ψηφιακό σύστημα του δημοσίου -αρ.21§§1,2 επανεξέταση των ξεπερασμένων ονομασιών από τους αναφερόμενους κλάδους λαμβάνοντας υπόψη ότι σήμερα η γνώση χειρισμού υπολογιστή θεωρείται αυτονόητη. Συγκεκριμένα, προτείνεται η αφαίρεση της απαρχαιωμένης ονοματοδοσίας κλάδων, χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γβ (κλάδος ΔΕ δακτυλογράφων-Χειριστών Ηλεκτρονικών υπολογιστών), καθώς κανένας υπάλληλος πλέον δεν δακτυλογραφεί (είναι ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα του αναχρονισμού που δεν λαμβάνει υπόψη τη μετάβαση στο ψηφιακό περιβάλλον). Επίσης, προτείνεται η μετονομασία κλάδων, όπως οι κλάδοι ΠΕ ΤΕ ΔΕ Γραμματέων σε ΠΕ ΤΕ ΔΕ Διοικητικών-Γραμματέων και αφαίρεση κλάδων αθ,αι (Επικουρίας) βλ. μέρος Τρίτο κεφ. Γ΄ - μέρος Τρίτο κεφ. Γ΄(αρ. 23-82) προτείνεται η αφαίρεση του συνόλου των διατάξεων από τον υπό διαβούλευση κώδικα, που εισάγει τους δύο κλάδους Επικουρίας, γιατί 1) δομείται ουσιώδης ΔΙΑΚΡΙΣΗ, η οποία θα επιδράσει καταλυτικά στη συνεργασία που απαιτείται μεταξύ του συνόλου των δικαστικών υπαλλήλων (ήδη στην αιτιολογική έκθεση οι κλάδοι Επικουρίας αναφέρονται ως ανώτεροι κλάδοι). Τα αρ. 23-82 περιγράφουν τη διαφοροποίηση των νεοσύστατων κλάδων Επικουρίας από τους υπόλοιπους δικαστικούς υπαλλήλους κατά τρόπο ευνοϊκότερο σε όλες τις διατάξεις, ακόμη και μισθολογικά. Οι ανισότητες που θα προκύψουν θα δημιουργήσουν ζητήματα ερμηνευτικά και συνταγματικά. Αυτό έχει ήδη εμφανιστεί από τα πρώτα σχόλια της διαβούλευσης από δικαστικούς υπαλλήλους ιδιαίτερα πτυχιούχων Νομικής, που ζητούν μετάταξή τους σε αυτούς και 2) το περιγραφόμενο αντικείμενο και ο τρόπος πρόσληψής τους, γραπτές εξετάσεις, δεν τεκμηριώνουν τη βοηθητική χρησιμότητά τους ως ξεχωριστού κλάδου στο μελλοντικό απαιτητικό περιβάλλον (e-justice). Επειδή όμως υφίσταται πραγματική ανάγκη επικουρίας του δικαστικού έργου, θα μπορούσαν οι δύο προτεινόμενοι κλάδοι να αντικατασταθούν από τη σύσταση ειδικής ομάδας επικουρίας, τα μέλη της οποίας θα προσλαμβάνονται με ακαδημαϊκά κριτήρια και τρόπο, όχι ως δικαστικοί υπάλληλοι αλλά ως Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό Επικουρίας Δικαστικού Έργου Υπουργείου Δικαιοσύνης. Η επικουρία προς τον δικαστικό λειτουργό θα πρέπει να παρέχεται ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ με παροχή ειδικής τεχνικής βοήθειας και προσαρμοσμένα στις νέες συνθήκες που διαμορφώνει η χρήση του διαδικτύου (κυβερνοχώρου). Ενδεδειγμένοι κλάδοι επίκουρων υπαλλήλων είναι 1)Νομικής, 2)ΠΕ Πληροφορικής και 3)ΠΕ Οικονομολόγων και με πρόβλεψη εργασίας τους ακόμη και ως τεχνική ομάδα (team working) σε σύνθετες υποθέσεις υπό την καθοδήγηση και επίβλεψη του δικαστικού λειτουργού - προτείνεται κατάργηση άρθρων που καλύπτουν θέματα με δυναμική συνεχούς τροποποίησης και ενδεικτικά αφορούν σε άδειες, επιμόρφωση, εκπαίδευση και εναρμόνιση αυτών με τα ισχύοντα κάθε φορά στο δημόσιο προκειμένου οι δικαστικοί υπάλληλοι να διασφαλίσουν καθεστώς ισονομίας και χωρίς διάκριση από τους υπόλοιπους δημοσίους υπαλλήλους (ενδεικτικά κατάργηση αρ. 102, 103, αρ.104,αρ.105, αρ.106, αρ.108, αρ.125 μετεκπαίδευση και επιμόρφωση, αρ.126 μεταπτυχιακή εκπαίδευση, αρ.127, αρ. 128) Πρόταση, να υπάρξει όμοια διατύπωση με αρ. 107 που αναφέρεται στις συνδικαλιστικές άδειες «ως προς τις συνδικαλιστικές άδειες των δικαστικών υπαλλήλων εφαρμόζονται οι διατάξεις που ισχύουν για τους δημόσιους διοικητικούς υπαλλήλους» Αρ.144 (μοριοδότηση) Προτείνεται η εφαρμογή των διατάξεων που ισχύουν κάθε φορά για τους δημόσιους διοικητικούς υπαλλήλους -Κεφ. Δ΄(αρ.146-157) Προτείνεται να υπάρξει συμπερίληψη των δικαστικών υπαλλήλων στο ενιαίο σύστημα κινητικότητας, μετακίνησή τους σε άλλους φορείς του δημοσίου, όπως θα ισχύει κάθε φορά για τους δημόσιους διοικητικούς υπαλλήλους υπό την προϋπόθεση της σύμφωνης γνώμης του αρμόδιου, κατά το άρθρο 92 του Συντάγματος, υπηρεσιακού συμβουλίου.