• Σχόλιο του χρήστη 'Διεθνής Διαφάνεια Ελλάς' | 22 Νοεμβρίου 2022, 10:12

    Η ΔΔ-Ελλάς εκφράζει τον προβληματισμό της για τον υπερβολικά διευρυμένο ορισμό των «λόγων εθνικής ασφάλειας» που δίνεται στο συγκεκριμένο άρθρο. Κατά την διατύπωση του ΣχΝ, οι λόγοι εθνικής ασφάλειας, οι οποίοι δύνανται να δικαιολογήσουν την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, μπορούν να σχετίζονται με οποιαδήποτε δραστηριότητα σχετίζεται με την εθνική οικονομία ή το περιβάλλον, τη δημόσια υγεία, την ανθρωπιστική κρίση και άλλες «υβριδικές απειλές». Με αυτό το περιεχόμενο, πέρα από το ότι καθιστά δεκτική παρακολούθησης δυνητικά κάθε επικοινωνία που έχει κοινωνική ή οικονομική αναφορά, δημιουργεί εύλογη αμφιβολία και για την αντίστροφη όψη: ήτοι εάν κάθε σχετική πληροφορία που είναι στην διάθεση των κρατικών αρχών και σχετίζεται με αυτά τα πεδία, εκτός διαφορετικής πρόβλεψης θα μπορεί να χαρακτηρίζεται ως «διαβαθμισμένη». Εάν, όμως, αυτή η συσχέτιση ισχύει, τότε ο νόμος 4990/2020 (Α΄ 210 – 11.11.2022) για την προστασία των προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου λειτουργικά εξουδετερώνεται. Υπενθυμίζεται ότι η ΔΔ-Ελλάς, κατά την διαβούλευση του ΣχΝ που ψηφίστηκε και δημοσιεύτηκε ως ο ν. 4990/2022, είχε ζητήσει την εξειδίκευση της έννοιας των «διαβαθμισμένων πληροφορίων» στο συγκεκριμένο νόμο, για να προβλέπεται μεν η προσήκουσα προστασία σημαντικών πληροφορίων για την εθνική ασφάλεια κατά την σαφή συνταγματική έννοια της τελευταίας (βλ. άρ. 19 Σ.), αλλά να υπάρχει σημαντικό αντικειμενικό πεδίο εφαρμογής για την υποβολή αναφορών παράνομων πράξεων ή άλλων καταχρηστικών συμπεριφορών κατά τον ν. 4990/2022. Σε κάθε περίπτωση, η αναγκαιότητα για σαφή κανονιστικό περιορισμό της έννοιας των διαβαθμισμένων πληροφοριών στο άρ. 5 του ν. 4990/2022 καθίσταται πλέον περισσότερο επιτακτική.