Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «Παρεμβάσεις στο νομοθετικό πλαίσιο της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και...»Άρθρο 43 Ηλικία αποχώρησης δικαστικού επιμελητή – Τροποποίηση άρθρου 82 Κώδικα Δικαστικών ΕπιμελητώνΣχόλιο του χρήστη Βασίλης Φαϊτάς, Εφέτης ΔΔ | 22 Απριλίου 2025, 12:10
Με το άρθρο 43 αυξάνεται το όριο αποχώρησης των δικαστικών επιμελητών από το 65ο έτος στο 70ο. Πρόκειται για έκφραση της δέσμης μέτρων ανατροπής των κεκτημένων της Κοινωνικής ασφάλισης (εν προκειμένω εκείνων των μέτρων που κατατείνουν στην αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης των εργαζομένων), τα οποία υλοποιούνται σταδιακά σε όλη την ΕΕ από ετών (αντίστοιχα μέτρα είναι η μείωση των συντάξεων, η υποβάθμιση των κρατικών υπηρεσιών υγείας, η μετακύλιση της ευθύνης και του βάρους της ασφάλισης στους ίδιους τους εργαζόμενους κλπ.). Για την αναγκαιότητα της αύξησης των ορίων συνταξιοδότησης προβάλλεται σταθερά ως βασικό επιχείρημα η αύξηση του προσδόκιμου ζωής. Ωστόσο το προσδόκιμο ζωής δεν νοείται αποσπασμένο από την ποιότητα της υγείας του ανθρώπου και ιδίως στα τελευταία χρόνια της ζωής του. Ενδεικτικά με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφόρησης για το Προσδόκιμο Υγείας και Ζωής (European Health Life Expectancy Information System – EHLEIS) για το έτος 2011, ενώ το προσδόκιμο ζωής στην Ελλάδα ήταν κατά το έτος αυτό για τις γυναίκες 83,1 έτη και για τους άνδρες 78,3 έτη, το προσδόκιμο ζωής με καλή υγεία για τις γυναίκες ήταν 71,7 έτη και για τους άνδρες 73 έτη (τα στατιστικά αυτά στοιχεία μάλιστα, από τα οποία προκύπτει ότι οι γυναίκες, αν και έχουν μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής έχουν μικρότερο προσδόκιμο καλής υγείας, καταρρίπτουν τα επιχειρήματα περί εξίσωσης των ορίων συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών ‘’στο όνομα της ισότητας’’). Η αύξηση των ορίων αποχώρησης από την υπηρεσία (που, πέραν των άλλων, εκτοξεύει προς τα πάνω το όριο κάτω από το οποίο μία σύνταξη θα θεωρείται ‘‘πρόωρη’’) βρίσκεται σε αναντιστοιχία και αντίφαση με τις πρωτοφανείς τεχνολογικές δυνατότητες της εποχής μας, οι οποίες θα δικαιολογούσαν, πέραν των άλλων, τη μείωση των ορίων συνταξιοδότησης. Μια τέτοια εξέλιξη σε κάθε περίπτωση αντικειμενικά λειτουργεί τροχιοδεικτικά και για άλλους κλάδους (και για τον δικαστικό κλάδο), την ώρα μάλιστα που στον δημόσιο διάλογο έχει ήδη τεθεί πρόταση αύξησης του ορίου αποχώρησης και των δικαστικών λειτουργών (στο πλαίσιο συνταγματικής αναθεώρησης) στο 70ο έτος.