Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «Παρεμβάσεις στο νομοθετικό πλαίσιο της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και...»Άρθρο 34 Κωλύματα εντοπιότητας δικαστικών λειτουργών και ρύθμιση ως προς την εγκυρότητα πράξεων – Αντικατάσταση παρ. 6 άρθρου 49 Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών ΛειτουργώνΣχόλιο του χρήστη Μ.Β. | 28 Απριλίου 2025, 01:11
Η προτεινόμενη τροποποίηση είναι άκρως αναχρονιστική και πρόκειται να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα τόσο στην προσωπική και οικογενειακή ζωή των δικαστικών λειτουργών όσο και στην κατανομή τους στην επικράτεια, δεδομένου ότι καταλαμβάνει μεγάλο αριθμό δικαστικών λειτουργών που υπηρετούν στην περιφέρεια, χωρίς να συντρέχει ανάγκη τόσο σημαντικής επέκτασης του κωλύματος εντοπιότητας, ιδίως ενόψει του ότι πλέον οι δικηγόροι ασκούν το λειτούργημά τους ελεύθερα σε όλα τα δικαστήρια της επικράτειας και του ότι ήδη υπάρχουν τα απαραίτητα εργαλεία για την αντιμετώπιση του ενδεχόμενου να συμπράξουν στην ίδια διαδικαστική πράξη ή ενέργεια δικαστικοί λειτουργοί και δικηγόροι που τυγχάνουν συγγενείς ή σύζυγοι (δήλωση αποχής, αίτηση εξαίρεσης, πειθαρχική και ποινική ευθύνη δικαστικών λειτουργών λόγω παρασιώπησης λόγου εξαίρεσης κλπ), που αποκλείουν οποιαδήποτε περίπτωση πρόκλησης υπονοιών μεροληψίας του δικαστικού λειτουργού. Σε κάθε περίπτωση, θα ανέμενε κάποιος μία τόσο σοβαρή και αυστηρή τροποποίηση να συνοδεύεται από ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία, η οποία να επεξηγεί τους λόγους που την καθιστούν αναγκαία. Περαιτέρω, θα πρέπει να τονιστεί ότι η προτεινόμενη τροποποίηση θα προκαλέσει σημαντική επιβάρυνση των δικαστικών λειτουργών και σε οικονομικό επίπεδο, καθώς θα αυξήσει σημαντικά το κόστος διαβίωσης των ίδιων και των οικογενειών τους, λόγω των εξόδων μετακίνησης και μίσθωσης κατοικίας στην έδρα όπου θα αναγκαστούν να υπηρετήσουν. Ιδιαίτερη απογοήτευση προκαλεί δε το γεγονός ότι και πάλι με την προτεινόμενη τροποποίηση δεν διορθώνεται το παράδοξο που προκλήθηκε με την προηγούμενη ρύθμιση, να μην συμπεριλαμβάνεται δηλαδή στις εξαιρέσεις των κωλυμάτων εντοπιότητας η πόλη του Ηρακλείου (με πληθυσμό 179.302 κατοίκων, σύμφωνα την απογραφή του έτους 2021), ενώ συμπεριλαμβάνεται στις εξαιρέσεις η μικρότερη σε πληθυσμό πόλη της Λάρισας (με πληθυσμό 164.095 κατοίκων, σύμφωνα την απογραφή του έτους 2021). Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κριτήρια για την επιλογή των πόλεων που εμπίπτουν ή όχι στα κωλύματα εντοπιότητας ανέκαθεν ήταν αποκλειστικα πληθυσμιακά, δεν δικαιολογείται αυτή η άνιση αντιμετώπιση των δικαστικών λειτουργών που επιθυμούν να υπηρετήσουν στο Πρωτοδικείο ή στην Εισαγγελία της πόλης του Ηρακλείου, οι οποίοι εμπίπτουν στο κώλυμα της παρούσας διάταξης, σε σχέση με τους δικαστικούς λειτουργούς που υπηρετούν στο Πρωτοδικείο ή στην Εισαγγελία της πόλης της Λάρισας, οι οποίοι δεν εμπίπτουν στο ανωτέρω κώλυμα. Αρνούμαι να δεχτώ ότι η επιλογή αυτή είναι συνειδητή, καθώς κάτι τέτοιο θα σήμαινε ότι υπάρχει κάποιος λόγος επίδειξης δυσπιστίας εκ μέρους του Υπουργείου απέναντι στους δικαστικούς λειτουργούς ή στους κατοίκους της πόλης του Ηρακλείου. Η μόνη λογική εξήγηση είναι ότι πρόκειται για ακούσια παράλειψη, οφειλόμενη σε παραδρομή, και συνεπώς θα πρέπει η πόλη του Ηρακλείου να προστεθεί στις εξαιρέσεις από το συγκεκριμένο κώλυμα εντοπιότητας, προκειμένου να αποκατασταθεί η παράλειψη αυτή και να μην δημιουργούνται εσφαλμένες εντυπώσεις.