Αρχική Παρεμβάσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας - Τροποποιήσεις σχετικά με τη δημοσίευση διαθηκών - Τροποποιήσεις στο ρυθμιστικό πλαίσιο των ανακοπών…ΜΕΡΟΣ Α΄ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΔΙΑΘΗΚΩΝ – ΣΥΣΤΑΣΗ ΜΗΤΡΩΟΥ ΔΙΑΘΗΚΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΩΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ (Άρθρα 3-22)Σχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΔΙΚΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΩΝ | 10 Ιουλίου 2025, 07:22
Άρθρο 209 ΚΠολΔ (άρθρο 23 ΣχΝ) ως προς τη συμβιβαστική επέμβαση Προτεινόμενη διάταξη: «Συμβιβαστική επέμβαση: 1. Όποιος έχει την πρόθεση να ασκήσει αγωγή μπορεί πριν από την κατάθεσή της να ζητήσει τη συμβιβαστική επέμβαση του αρμόδιου για την εκδίκαση της αγωγής πρωτοδίκη. Για τον σκοπό αυτό υποβάλλεται αίτηση προς τον αρμόδιο Πρωτοδίκη, στην οποία αναγράφεται συνοπτικά το αντικείμενο της διαφοράς, ή εμφανίζονται αυθόρμητα οι ενδιαφερόμενοι ενώπιόν του. 2. Οι διάδικοι μπορούν να εμφανιστούν αυθόρμητα ενώπιον του προέδρου υπηρεσίας οποιουδήποτε Πρωτοδικείου και να ζητήσουν τη συμβιβαστική επέμβασή του». Η διάταξη επαναφέρει την καταργηθείσα με τον ν.5134/2024 παλαιότερη μορφή συμβιβαστικής επέμβασης του αρμόδιου για την εκδίκαση της αγωγής ειρηνοδίκη. Παρόλο που η δημιουργία θεσμών εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών με απεύθυνση σε δικαστικό λειτουργό είναι απολύτως αναγκαία τόσο για την βελτίωση του συστήματος απονομής Δικαιοσύνης, όσο και για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των πολιτών, καθώς μόνο οι δικαστικοί λειτουργοί απολαμβάνουν την αναγκαία για αυτό το καθήκον προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία, ο τρόπος με τον οποίο λαμβάνει χώρα φαίνεται εντελώς πρόχειρος, εμβαλωματικός, ενώ περιλαμβάνει σημαντικές αντιφάσεις. Ειδικότερα, η αρμοδιότητα της συμβιβαστικής επέμβασης, περιορίζεται κατά τη ρύθμιση στον αρμόδιο για την εκδίκαση της αγωγής πρωτοδίκη. Ο αποκλεισμός της απεύθυνσης και προς τον πρόεδρο πρωτοδικών, είναι ακατανόητος, καθώς ο τελευταίος, λόγω της εμπειρίας διαθέτει αυξημένα εχέγγυα αποτελεσματικότητας, ως προς το λεπτό ζήτημα μιας συμβιβαστικής επίλυσης διαφοράς. Η διάταξη γίνεται ακόμα πιο προβληματική στη δεύτερη παράγραφο καθώς εκεί ορίζεται ότι αντί της αίτησης ενώπιον πρωτοδίκη, είναι δυνατή η αυθόρμητη εμφάνιση ενώπιον του προέδρου υπηρεσίας οποιουδήποτε δικαστηρίου για να ζητήσουν συμβιβαστική επέμβαση. Από την περιγραφή καταρχήν αφήνεται τεράστιο πεδίο παράκαμψης της κατά τόπον αρμοδιότητας των διαφορών, το οποίο υπονομεύει τη δικαστική οργάνωση. Περαιτέρω, η απεύθυνση στο πρόεδρο υπηρεσίας, που είναι κατά κανόνα πρόεδρος πρωτοδικών, βρίσκεται σε αντίφαση με την παράγραφο ένα όπου ρητά ορίζεται ότι ο αρμόδιος δικαστικός λειτουργός για τη συμβιβαστική επέμβαση είναι πρωτοδίκης. Θεωρούμε ότι θα πρέπει η διάταξη να ενταχθεί σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα λειτουργίας δικαστικής διαμεσολάβησης. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον προχωρήσει με αυτό το περιεχόμενο, να συμπεριληφθούν στο εύρος της αρμοδιότητας συμβιβαστικής επέμβασης και οι πρόεδροι πρωτοδικών. Άρθρο 67 ΚΠολΔ (αρθ.10 ΣχΝ) Στην προτεινόμενη ρύθμιση της περίπτωσης διόρθωσης ελλείψεων σε σχέση με τη δικαστική παράσταση ή τη νομιμοποίηση, φαίνεται να ορίζεται ότι σε περίπτωση χορήγησης προθεσμίας συμπλήρωσης της έλλειψης και άπρακτης παρέλευσης αυτής, το Δικαστήριο δικάζει την υπόθεση ερήμην. Πλην όμως, η πρόβλεψη αυτή δεν περιλαμβάνει τις περιπτώσεις κατά τις οποίες οι ελλείψεις στην δικαστική παράσταση ή την νομιμοποίηση αφορούν όλους τους διαδίκους, οπότε η δικονομική κύρωση θα έπρεπε να ορίζεται ότι είναι η ματαίωση της δίκης. Πρέπει επομένως η διάταξη να διορθωθεί.