• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ για τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ του ΑΝΘΡΩΠΟΥ' | 17 Νοεμβρίου 2009, 17:15

    ______________________________________________________________ ΕΝΩΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ για τα CITIZENS LEAGUE for HUMAN RIGHTS ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ του ΑΝΘΡΩΠΟΥ NGO Μη Κυβερνητικός Οργανισμός Human Rights Defenders _______________________________________________________________ Προς τον 17 Νοεμβρίου 2009 Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Χαράλαμπο Καστανίδη Θέμα: σχετικά με τη δημόσια ανοιχτή διαβούλευση, κατόπιν της νομοθετικής πρωτο-βουλίας του Υπουργείου, για τη λήψη άμεσων μέτρων αποσυμφόρησης των φυλακών και βελτίωσης κράτησης στα σωφρονιστικά καταστήματα, με την τροποποίηση των άρ-θρων 282§3 και 296 του Κ.Π.Δ. καθώς και με την τροποποίηση της νομοθεσίας για τα ναρκωτικά (άρθρο 30, άρθρο 40, άρθρο 42). Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, Ανταποκρινόμενοι στην πρόσκληση του Υπουργείου για συμμετοχή στην τεθείσα σε ισχύ από 13.11.2009 ανοιχτή διαβούλευση, έχομε τη τι-μή να διατυπώσουμε τις ακόλουθες σκέψεις, συμπληρώνοντας την επι-στολή μας, από 12 Οκτωβρίου 2009 [υπ’ αριθ. πρωτ. 92/12.10.2009], την οποία συνημμένως επανυποβάλλομε. Είναι γεγονός αναντίρρητο, ότι ήδη έχει εγκλεισθεί στις ελληνικές φυλα-κές πλήθος νέων ανθρώπων, στην πλειοψηφία τους ασθενών - εξαρτη-μένων από τα ναρκωτικά, με βαρύτατες και, ως εκ τούτου, εξοντωτικές ποινές, με αποτέλεσμα, αντί να επιτυγχάνεται ο επιδιωκόμενος σωφρο-νισμός και η, εν συνεχεία, επανένταξη των νέων αυτών στην κοινωνία, να χάνεται κάθε ελπίδα ζωής γι’ αυτούς. Πρόκειται για κατάσταση, η οποία διαρκεί για πολλά έτη και, μέχρι σή-μερα, δεν αναλήφθηκε ουδεμία πρωτοβουλία σαν αυτή του Υπουργείου Σας και δεν έγινε καμία προσπάθεια για τη θεραπεία αυτής της άκρως νοσηρής κατάστασης, η οποία, εκτός των άλλων, εξακολουθητικώς δια-σύρει τη χώρα μας στο εξωτερικό και, ειδικότερα, στην Ευρώπη, μέλος της οποίας είμαστε και επιθυμούμε να παραμείνουμε. Εξ άλλου, πρό-σθετο δυσμενέστατο επακόλουθο της μη βελτίωσης, ορθότερα της μη μεταβολής εκ βάθρων, της απαράδεκτης (για ευνομούμενη και, κυρίως, για πολιτισμένη κοινωνία συγκεκριμένης και ευρύτατα γνωστής) αυτής κατάστασης, είναι να έχουν καταστεί τα κατ’ ευφημισμό αποκαλούμενα “σωφρονιστικά καταστήματα” αφ’ ενός μεν αποθήκες ψυχών και, αφ’ ετέρου, εκτροφεία εγκλήματος. Συγκεκριμένα, όπως εκτενέστερα αναφέραμε και στην ως άνω επιστολή μας, είναι πλέον ευρύτατα γνωστό το γεγονός, ότι, πέραν των άλλων, μέσα στις φυλακές γίνεται ακόμη και διακίνηση (εμπόριο) ναρκωτικών, κατά τρόπο προκλητικότατο και αχαρακτήριστο, είναι δε γεγονός, ότι η Ένωσή μας έχει ήδη και από ικανού χρόνου απευθυνθεί στον αρμόδιο εισαγγελέα με συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες καταγγελίες, εκπληρώ-νοντας ένα από τους αντίστοιχους κοινωνικούς της σκοπούς. Συνεπώς, χαιρετίζουμε με ιδιαίτερη ικανοποίηση την πρωτοβουλία του Υπουργείου και επισημαίνουμε ιδιαίτερα το γεγονός, ότι, για πρώτη φο-ρά, στην ελληνική πραγματικότητα, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα πάρθηκε τέτοια απόφαση, που στοχεύει να επιλύσει ριζικά τα υπαρκτά και ανεπίλυτα μέχρι σήμερα, άκρως πιεστικά, προβλήματα. Όμως, επιθυμούμε να επισημάνουμε ιδιαιτέρως, ότι, μεταξύ των μέτρων, τα οποία, κατά τρόπο εύστοχο και ριζικό, πρόκειται να ληφθούν, όπως προεξαγγέλθηκαν με σωφροσύνη και με σπάνια πολιτική εντιμότητα, δεν περιλήφθηκε και η εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την απόφαση – πλαίσιο 2004/757/ΔΕΥ του Συμβουλίου της Ευρώπης. Σημειωτέον, ότι, δυνάμει του νόμου ν. 3727/2008 (ΦΕΚ 257Α), παρά τις εξαγγελίες και τις αντίστοιχες ρητές δεσμεύσεις της απελθούσης κυβέρ-νησης, και, ειδικότερα, του τέως Υπουργού Δικαιοσύνης (Σ. Χατζηγάκη), ανεπίτρεπτα δεν εναρμονίστηκε η ελληνική ποινική νομοθεσία με την ως άνω απόφαση – πλαίσιο (2004/757/ΔΕΥ του Συμβουλίου της Ευρώ-πης), και, αντί αυτής της εναρμόνισης, τέθηκε ως εισαγωγή του νόμου, ότι πρόκειται, δήθεν, περί εναρμόνισης και, στην πραγματικότητα, η σχετική νομοθεσία απέκτησε μεγαλύτερη και πλέον απάνθρωπη αυστη-ρότητα, με περαιτέρω δυσμενέστατο αποτέλεσμα να χειροτερεύσει και να φτάσει στο απροχώρητο η συντελούμενη εξόντωση κυρίως των νέ-ων ασθενών – φυλακισμένων - καταδικασμένων για τα ναρκωτικά. Έτσι, ως μοναδικό πλέον μέσο άμυνας κατά της εξαθλίωσης και της εξόντω-σης, επαναλαμβάνουν με μεγαλύτερη ένταση οι δυστυχείς νέοι ασθενείς – τοξικομανείς και οι λοιποί κρατούμενοι, που έχουν ενταφιαστεί στις στενές τρώγλες, που αποκαλούνται “κελιά” των δήθεν “σωφρονιστηρί-ων”, την αποχή από τη λήψη κάθε τροφής, δηλαδή την απεργία πείνας, την οποία είχαν αναστείλει κατά το παρελθόν, χάρη στις αποκαλυφθεί-σες και αποδειχθείσες ως ασυγχώρητα παραπλανητικές προαναφερό-μενες υποσχέσεις. Με την πεποίθηση, ότι, στο πλαίσιο της συντελούμενης αναμόρφωσης των μεσαιωνικού τύπου διατάξεων του ποινικού νόμου, πρόκειται να ενταχθεί και η εναρμόνιση της κείμενης νομοθεσίας με τις προβλέψεις της απόφασης – πλαισίου 2004/757/ΔΕΥ του Συμβουλίου της Ευρώπης καθώς και η εκ νέου εξέταση και αυτής της περίπτωσης των καταδικασμένων στην έσχατη ποινή της ισόβιας κάθειρξης, έχουμε την τιμή να επισημάνουμε, για μία ακόμη φορά, τα ακόλουθα ειδικά ως προς την επιβαλλόμενη συνεχώς έσχατη ποινή. Συγκεκριμένα, είναι γνωστό, ότι η ποινή της ισόβιας κάθειρξης καθώς και η πρόβλεψη των επιβαρυντικών περιστάσεων και του “κατ’ επάγ-γελμα” και “ιδιαίτερα επικίνδυνου” δεν υφίστανται στην απόφαση – πλαίσιο 2004/757/ΔΕΥ του Συμβουλίου της Ευρώπης, σύμφωνα δε με το άρθρο 4 § 2 της εν λόγω απόφασης - πλαισίου, οι επιβαρυντικές περι-στάσεις του εθνικού – ελληνικού δικαίου αποτελούν μέρος των διαφό-ρων ενδείξεων κατά του κατηγορουμένου, που πρέπει να λαμβάνει υ-πόψη του ο δικαστής για να ζυγοσταθμίσει την τελική ποινή στέρησης της ελευθερίας του κατηγορουμένου, που κυμαίνεται μεταξύ των πέντε και δέκα ετών, για μεγάλες ποσότητες ναρκωτικών. Με ιδιαίτερη εκτίμηση ΕΝΩΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ για τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ του ΑΝΘΡΩΠΟΥ Γιώργος Ματαγός, Πρόεδρος