• Σχόλιο του χρήστη 'Κωνσταντίνα' | 29 Νοεμβρίου 2023, 19:47

    Το νομοσχέδιο που αφορά στις προσλήψεις-διορισμούς εκπαιδευτικών στις ΕΠΑΣ ΔΥΠΑ έρχεται σε αντίθεση με την υφιστάμενη νομοθεσία και με τον τρόπο μοριοδότησης της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής προϋπηρεσίας που εφάρμοζε επί σειρά ετών ο οργανισμός για την αξιολόγηση και πρόσληψη των εκπαιδευτικών του. Η υιοθέτησή του είναι άδικη, διεγείρει ερωτήματα ως προς τους σκοπούς που εξυπηρετεί και χρήζει άμεσης τροποποίησης. Σύμφωνα με τις Υπουργικές Αποφάσεις (Υ.Α) που διέπουν τον οργανισμό επί σειρά ετών, οι εκπαιδευτικοί πλήρους ωραρίου στις ΕΠΑΣ ΔΥΠΑ δεν επιτρέπεται να ασκήσουν άλλα εργασιακά καθήκοντα. Ασκούν επομένως αποκλειστικά το επάγγελμα του εκπαιδευτικού και αποκτούν εκπαιδευτική προϋπηρεσία που λαμβάνεται υπόψιν αποκλειστικά στις ΕΠΑΣ που ανήκουν στο Υπ. Εργασίας. Για τον λόγο αυτό, τουλάχιστον τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια στις εκάστοτε Υ.Α που ίσχυαν, η Εκπαιδευτική προϋπηρεσία που αποκτούσε ένας εκπαιδευτικός ΠΕ πλήρως ωραρίου ( περίπου 8 μήνες ανά έτος) μοριοδοτούνταν με αριθμό μορίων που του εξασφάλιζε προβάδισμα έναντι της 11 μηνης επαγγελματικής προϋπηρεσίας που αποκτούσε οποιοσδήποτε εργαζόμενος ή επαγγελματίας ανά έτος. Αυτοί οι αναπληρωτές-ωρομίσθιοι είναι εκείνοι οι εκπαιδευτικοί (και είναι αρκετοί στον αριθμό), που τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία, δεν επέλεξαν να αποχωρήσουν για το Υπ. Παιδείας, αλλά αποτέλεσαν το δυναμικό των σχολών που κατάφερε να τις κρατήσει όρθιες, ανταγωνιστικές και βιώσιμες, σε χρόνια που έπρεπε να αντιμετωπιστούν μια σειρά από φαινόμενα και δυσκολίες (κορονοϊός και τηλεκπαίδευση, διαρροή μαθητών, νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση, αλλαγές στις Υπουργικές αποφάσεις που αφορούσαν τα κριτήρια πρόσληψης εκπαιδευτικών κ.α,) και έφερνε εις πέρας ένα σύνολο διοικητικών και όχι μόνο εργασιών στα πλαίσια της Μαθητείας. Ένα κομμάτι ξεχωριστό από αυτό της εκπαίδευσης, πολύ μεγάλο στον όγκο των εργασιών που απαιτεί, και που έχει να κάνει με την εύρεση θέσεων πρακτικής για τους μαθητές, την παρακολούθησή τους στο χώρο εργασίας, την επίλυση των όποιων θεμάτων προκύπτουν και την διεκπεραίωση και έλεγχο όλων των εγγράφων που απαιτούνταν. Και όλα αυτά σε σχολές με ελλείψεις σε μόνιμο προσωπικό και μεγάλη μερίδα αυτού σε συντάξιμη ηλικιακή ομάδα. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που τέθηκε προς διαβούλευση και συγκεκριμένα το άρθρο 159 η επαγγελματική εμπειρία θα αξιολογείται με 15 μονάδες/μήνα και μέχρι 120 μήνες , ενώ η εκπαιδευτική προϋπηρεσία στη Μαθητεία θα υπολογίζεται με 12 μονάδες/μήνα πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας και έως 120 μήνες. Τα μαθηματικά είναι απλά και μιλάνε από μόνα τους. Κάθε εργαζόμενος, ακόμα και με μηδενική εκπαιδευτική προϋπηρεσία (ο νομοθέτης έχει προβλέψει να αποκτήσουν την παιδαγωγική τους επάρκεια μέσα σε δύο χρόνια αφού διοριστούν….) θα προηγείται ακόμη και από εκπαιδευτικούς με 10 ΧΡΟΝΙΑ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΥΣ ΩΡΑΡΙΟΥ στις ΕΠΑΣ της ΔΥΠΑ. Ακόμη και από εκπαιδευτικούς με 10 ΧΡΟΝΙΑ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΥΣ ΩΡΑΡΙΟΥ και με αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα όπως δεύτερο μεταπτυχιακό, δεύτερη άριστη ξένη γλώσσα, παιδαγωγικές σπουδές και χρήση υπολογιστών!!! Ποιον εξυπηρετεί επομένως το άρθρο 159; Και μάλιστα όταν οι ΕΠΑΣ εφαρμόζουν το δυικό σύστημα μαθητείας που προβλέπει ήδη μέσα στον κανονισμό λειτουργίας τους πρακτική άσκηση στον εργοδότη (δηλαδή τον επαγγελματία) το λιγότερο 24 ώρες την εβδομάδα; Οι μαθητές των ΕΠΑΣ δηλαδή εκπαιδεύονται από τον επαγγελματία-εργοδότη και εφαρμόζουν το “on the job training” περισσότερες ώρες την εβδομάδα σε σχέση με το σύνολο των ωρών της εκπαιδευτικής και εργαστηριακής τους εκπαίδευσης στο σχολείο, ενώ με τους καινούργιους οδηγούς κατάρτισης από τις 21 ώρες μαθήματα ειδικότητας καταλήξαμε στις 16. Συμπέρασμα: 24 ώρες πρακτικής άσκησης-εκπαίδευσης την εβδομάδα δίπλα στον εργοδότη-επαγγελματία και 16 ώρες θεωρητική και εργαστηριακή εκπαίδευση στο σχολείο. Ποιος ο λόγος λοιπόν οι επαγγελματίες να πάρουν την θέση των εκπαιδευτικών στα σχολεία ή για ποιο λόγο όσοι επαγγελματίες περνούν και από τον χώρο της εκπαίδευσης να δουν την επαγγελματική τους εμπειρία να εκτοξεύεται σε βάρος των εκπαιδευτικών που απασχολούνται επί σειρά ετών αποκλειστικά στα σχολεία του οργανισμού; Ποιον θα εξυπηρετήσει αυτήν η δίχως κανένα αποχρώντα λόγο νομοθετική ρύθμιση που προτείνεται; Στο ξεκίνημα του το Άρθρο 154 μνημονεύει ότι σκοπός του νομοσχεδίου είναι α) η παροχή ποιοτικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών και η αναβάθμιση των μονάδων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και η κάλυψη των λειτουργικών κενών στις θέσεις μόνιμων εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.)  Οι εκπαιδευτικές υπηρεσίες παρέχονται από ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ και όχι από επαγγελματίες ή ιδιώτες. Οι “ποιοτικές” που αναφέρεται στο νομοσχέδιο διαφυλάσσονται με τα ακαδημαικα κριτήρια και ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ με την ΗΔΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ. Το άρθρο αναφέρει κάλυψη λειτουργικών κενών σε θέσεις μονίμων εκπαιδευτικών. Δεν γίνεται το νομοσχέδιο που ζητά να προσλάβει εκπαιδευτικούς να μοριοδοτεί την επαγγελματική προυπηρεσία με μεγαλύτερο συντελεστή και σε βάρος της εκπαιδευτικής. Διαφορετικά θα πρέπει το άρθρο 156 να μετανομαστεί από ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ σε ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ. Θα είναι πρωτοτυπία του οργανισμού να αξιολογεί και να μοριοδοτεί τους εκπαιδευτικούς του επί σειρά ετών με συγκεκριμένο τρόπο και όταν θέλει να προσλάβει μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό να σχεδιάζει να εφαρμόσει νομοσχέδια που ανατρέπουν κάθε δίκαιο, λογική και προϋπάρχουσα διαδικασία μοριοδότησης, θέτοντας τους αυτομάτως εκτός σχολών. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο η εκπαιδευτική προϋπηρεσία που αποκτάται στις ΕΠΑΣ ΔΥΠΑ δεν λαμβάνεται υπόψιν στο Υπ. Παιδείας, καθιστούν απαραίτητη και μη διαπραγματεύσιμη την αλλαγή του άρθρου 159 και την μετατροπή του ως ακολούθως: • η εργασιακή εμπειρία θα αξιολογείται με 8 μονάδες/μήνα και μέχρι 100 μήνες • η εκπαιδευτική εμπειρία θα αξιολογείται με 10 μονάδες/μήνα και μέχρι 120 μήνες στην Δευτεροβάθμια, Μεταδευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια εκπαίδευση. • Η εκπαιδευτική προϋπηρεσία η οποία έχει πραγματοποιηθεί σε φορείς που εφαρμόζουν το δυικό σύστημα εκπαίδευσης ο υπολογισμός των μορίων προσαυξάνεται κατά 10 οπότε και υπολογίζεται με 20 μονάδες/μήνα πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας έως 120 μήνες. (Η προϋπηρεσία στην μαθητεία θα πρέπει να έχει ικανοποιητική διαφορά σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη εκπαιδευτική προϋπηρεσία ή επαγγελματική ώστε να κατοχυρωθεί η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών που ασκούσε επι σειρά ετών (τα τελευταία δέκα τουλάχιστον χρόνια) εκπαιδευτικό έργο αποκλειστικά στις σχολές Μαθητείας της ΔΥΠΑ.) Τέλος στο Άρθρο 161 αναφέρεται η διενέργεια ατομικής δομημένης συνέντευξης η οποία θα μοριοδοτεί με μέγιστο 200 μόρια. Στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας ουδέποτε έχει διοριστεί ή προσληφθεί εκπαιδευτικός που να χρειάστηκε να περάσει από την διαδικασία της προσωπικής συνέντευξης και μάλιστα με μοριοδότηση που αγγίζει την μοριοδότηση ενός μεταπτυχιακού τίτλου. Στο σημείο αυτό χάνεται η όποια αξιοκρατία στο σύστημα διορισμών ή προσλήψεων του οργανισμού και θα πρέπει να αφαιρεθεί τελείως από το νομοσχέδιο.