• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ' | 29 Μαρτίου 2022, 14:23

    Οι προσκλήσεις για τη ΣΕΚ σε συνδυασμό με τις προβλέψεις για τον ατομικό λογαριασμό δεξιοτήτων Όπως άλλωστε έχει εξαγγελθεί από πλευράς της Πολιτείας, μεταξύ των κύριων στόχων του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, είναι η θέσπιση του ατομικού λογαριασμού δεξιοτήτων ως ψηφιακού εργαλείου, όπου θα καταγράφονται οι καταρτίσεις και οι πιστοποιήσεις που λαμβάνει ο καταρτιζόμενος. Μέσω του νέου εργαλείου θα πιστώνονται «μονάδες», θα διευκολύνονται οι έλεγχοι, ώστε να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα κατάχρησης του συστήματος κατάρτισης, ενώ παράλληλα θα υπάρχει η δυνατότητα άμεσης παροχής πληροφοριών σε δυνητικούς εργοδότες. Ο κλάδος μας είναι απόλυτα σύμφωνος με την επιδίωξη για την πάταξη του φαινομένου των «επαγγελματιών ανέργων», οι οποίοι ανακυκλώνονται στα προγράμματα κατάρτισης, λόγω της λήψης υψηλής μοριοδότησης (κυρίως εξαιτίας της μακροχρόνιας ανεργίας) και αποστερούν θέσεις κατάρτισης από ανθρώπους που πραγματικά επιθυμούν να αποκτήσουν δεξιότητες, με στόχο την ένταξή τους στην αγορά εργασίας. Η συγκεκριμένη πρακτική προφανώς πλήττει την αποτελεσματικότητα των δράσεων κατάρτισης με άμεσες συνέπειες σε όλο το οικοσύστημα των δράσεων αυτών, συμπεριλαμβανομένων και των φορέων μας. Επιπροσθέτως, επί της αρχής συμφωνούμε με την θέσπιση ενός ατομικού portfolio, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις για την αναβάθμιση των εργασιακών συμβούλων, αλλά και του άρθρου 18, για την υλοποίηση του ψηφιακού ατομικού σχεδίου δράσης, ως τμήμα της εξατομικευμένης προσέγγισης προς τον αναζητούντα εργασία, ούτως ώστε να υφίσταται ένα εργαλείο που θα συμβάλλει στην κατοχύρωση των δεξιοτήτων για τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο, αλλά και στην αποτελεσματική παρακολούθηση και έλεγχο των δράσεων κατάρτισης που υλοποιούνται. Παράλληλα, θεωρούμε ότι το προβλεπόμενο εργαλείο μπορεί να αποτελέσει ένα κίνητρο για την αύξηση της συμμετοχής των ενηλίκων σε δράσεις ΣΕΚ, ιδίως για εκείνους οι οποίοι διαθέτουν χαμηλό επίπεδο δεξιοτήτων και βρίσκονται για μεγάλο χρονικό διάστημα εκτός αγοράς εργασίας. Εντούτοις, θεωρούμε τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις προβληματικές ως προς τα εξής σημεία: Καταρχάς, λαμβάνοντας υπόψη ότι η ίδια η ΣΕΚ, η οποία εντάσσεται ως υποσύνολο στην άτυπη διά βίου μάθηση, εξ αντικειμένου συνιστά μια διεργασία διαρκώς επικαιροποιούμενη κατά τη διάρκεια της ζωής ενός ατόμου, ανάλογα με τις ανάγκες, τις επιδιώξεις και τις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς εργασίας. Εν προκειμένω δεν υφίσταται σαφής πρόβλεψη αναφορικά με τη διαρκή και ανά τακτά χρονικά διαστήματα επικαιροποίηση του ψηφιακού σχεδίου δράσης και αντίστοιχα την ενημέρωση και εμπλουτισμό του ατομικού λογαριασμού δεξιοτήτων, ούτως ώστε το ψηφιακό σχέδιο δράσης να συμβαδίζει με την πραγματική κατάσταση του ατόμου. Επιπλέον, η πρόβλεψη της παρ. 3 του άρθρου 34 αναδεικνύεται ιδιαιτέρως προβληματική, στο μέτρο που καθορίζει ενιαία standards για τη συμμετοχή σε προγράμματα «επιδοτούμενης» κατάρτισης: «Αποκλείεται από την επιδοτούμενη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση όποιος ενδιαφερόμενος είχε συμμετάσχει σε περισσότερα από δύο (2) προγράμματα επιδοτούμενης κατάρτισης τα τελευταία τέσσερα (4) έτη πριν από τη δημοσίευση της πρόσκλησης ή σε περισσότερα από πέντε (5) προγράμματα επιδοτούμενης κατάρτισης τα τελευταία δέκα (10) έτη πριν από τη δημοσίευση της πρόσκλησης […]». Η συγκεκριμένη ρύθμιση ουσιαστικά ακυρώνει de facto την διαδικασία της εξατομικευμένης συμβουλευτικής και του ατομικού ψηφιακού σχεδίου δράσης, αφού στην πραγματικότητα οι ενδιαφερόμενοι αντιμετωπίζονται με έναν ενιαίο τρόπο. Για τους παραπάνω λόγους και με δεδομένο ότι η σχετική ρύθμιση είναι εντελώς νέα, ενώ παράλληλα στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. πραγματοποιείται ακόμα ζωηρός διάλογος για την υιοθέτηση μιας Σύστασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα αφορά στο θέμα του ατομικού λογαριασμού δεξιοτήτων, προτείνουμε καταρχάς η ρύθμιση αυτή να έχει πιλοτικό χαρακτήρα και σε πρώτη φάση να αφορά π.χ. συγκεκριμένους στρατηγικούς τομείς της οικονομίας, όπως αυτοί θα καθοριστούν σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και αφού ληφθούν υπόψη οι ανάγκες της αγορά εργασίας σε εθνικό και τομεακό επίπεδο, ούτως ώστε να υποστηριχθεί η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση. Επίσης, θα μπορούσε να προβλεφθεί πλαίσιο με επιμέρους διαφοροποιήσεις σχετικά με τους περισσότερο ευάλωτους στην αγορά εργασίας, ειδικότερο πλαίσιο σχετικά με τη συμμετοχή εργαζομένων (π.χ. την υιοθέτηση κινήτρων, όπως οι εκπαιδευτικές άδειες), τη θέσπιση πιο ευέλικτου πλαισίου για τη συμμετοχή σε οριζόντια και εξειδικευμένα θεματικά αντικείμενα, αναλόγως με τις εξατομικευμένες ανάγκες του κάθε ατόμου. Ειδικότερα, συμπληρωματικά στο συγκεκριμένο ζήτημα προτείνουμε την αναδιαμόρφωση της σχετικής πρόβλεψης, ως εξής: Να τεθεί όριο κατ’ έτος συμμετοχής σε ένα (1) πρόγραμμα κατάρτισης που θα αφορά εξειδικευμένες δεξιότητες και δύο (2) προγράμματα κατάρτισης σε οριζόντιες δεξιότητες, εκ των οποίων η μία συμμετοχή να φορά σε πρόγραμμα κατάρτισης ψηφιακών δεξιοτήτων, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το έλλειμμα της χώρας σε ψηφιακές δεξιότητες. Επιπλέον, παρά το γεγονός ότι ο ατομικός λογαριασμός δεξιοτήτων συνδέεται αναπόσπαστα με τις προβλέψεις του άρθρου 40, που αφορούν την ενιαία ψηφιακή πύλη για τις δεξιότητες, διατυπώνουμε ισχυρές επιφυλάξεις αναφορικά με την δυνατότητα της συγκέντρωσης όλης της χρήσιμης πληροφορίας και της απαραίτητης ενημέρωσης των ενδιαφερομένων για τις δράσεις ΣΕΚ, με ευθύνη μόνο της Δ.ΥΠ.Α., χωρίς τη συμμετοχή των Επιτελικών Δομών ΕΣΠΑ, των Περιφερειών και όλων των εμπλεκομένων, π.χ. κοινωνικών εταίρων, εργοδοτών κλπ. Συμπληρωματικά, θεωρούμε ότι η πρόβλεψη της παρ.1 του άρθρου 35 που δίνει «προβάδισμα» στην παροχή δικαιωμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης πρωτίστως μέσω των επιταγών κατάρτισης είναι αποσπασματική. Αντιθέτως, θα έπρεπε να απαλειφθεί η συγκεκριμένη διατύπωση και να αντικατασταθεί από τη φράση: «[..] δύνανται να παρέχονται με κάθε πρόσφορο τρόπο».