Σχέδιο Δράσης OGP OGP

  • Σχόλιο του χρήστη 'Αθανάσιος Χατζής' | 19 Ιανουαρίου 2014, 11:04

    Αυτή την εποχή προωθούνται για ψήφιση στο Κοινοβούλιο τα νέα Ρυθμιστικά Σχέδια Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Τα δύο Σχέδια αποτελούν εξαιρετικά σημαντικές και φιλόδοξες πρωτοβουλίες και η εφαρμογή τους αναμένεται, όπως οι περισσότεροι εμπλεκόμενοι συμφωνούν, να συμβάλει στην ορθότερη οργάνωση του χώρου στις αναφερόμενες περιοχές και, τελικά, στην προώθηση της από παντού ζητούμενης ανάπτυξης. Από την άλλη μεριά, με το παρόν άρθρο του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου καταργούνται οι φορείς υπεύθυνοι για την εφαρμογή των Ρυθμιστικών Σχεδίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης και στη θέση τους δημιουργούνται δύο τμήματα στην ιεραρχική δομή του ΥΠΕΚΑ. Αυτό που δεν γίνεται κατανοητό είναι με ποιο σκεπτικό θεωρείται ότι οι δύο φορείς ΟΡΘΕ και ΟΡΣΑ δεν κρίνονται πλέον απαραίτητοι, τη στιγμή που προωθούνται νέα Ρυθμιστικά Σχέδια για τις περιοχές ευθύνης των φορέων αυτών. Πως θα υλοποιηθούν τα νέα Ρυθμιστικά Σχέδια, όταν η διάδοχη κατάσταση θα είναι δύο απλά τμήματα στο ΥΠΕΚΑ τα οποία εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να έχουν τις αρμοδιότητες που προτείνουν τα δύο νέα Ρυθμιστικά Σχέδια ούτε να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά τα εργαλεία που αναφέρονται εκεί. Ούτε φυσικά να εμπλέξουν αριθμητικά και ποιοτικά το απαραίτητο επιστημονικό δυναμικό που απαιτείται. Για ποιο λόγο η ενσωμάτωση στρατηγικού χαρακτήρα αρμοδιοτήτων - οι οποίες μάλιστα εξειδικεύονται στα δύο μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα της χώρας, άρα εμπλέκουν άμεσα σημαντικές τοπικές δυνάμεις και φορείς - στην κλασσική ιεραρχική δομή ενός Υπουργείου, θεωρείται σήμερα, το 2014, μοντέρνο και αποτελεσματικό κράτος. Κάτι τέτοιο είναι προφανές ότι ευνοεί την γραφειοκρατία, την κωλυσιεργία και ελαχιστοποιεί τις δυνατότητες θετικών πρωτοβουλιών για την επίλυση των σημαντικών προβλημάτων των περιοχών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Συνεπώς, αντίθετα με τα όσα ευαγγελίζεται η αιτιολογική έκθεση του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, η κατάργηση των ΟΡΣΑ & ΟΡΘΕ δεν συμβάλει σε ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό κράτος. Ούτε βέβαια αντιμετωπίζει το θέμα των επικαλύψεων των αρμοδιοτήτων στις περιοχές ευθύνης των δύο Οργανισμών, το θέμα αυτό δεν αγγίζεται καν στο σχέδιο νόμου αφού δεν καταργούνται επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες. Αυτό που προτείνεται με το παρόν σχόλιο είναι η απαλοιφή του άρθρου 12 από το σχέδιο νόμου. Δεν είναι δυνατόν το θέμα των φορέων υλοποίησης των νέων Ρυθμιστικών Σχεδίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης να λυθεί με ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Δ. Μεταρρύθμισης γιατί το θέμα των φορέων εφαρμογής των Σχεδίων δεν είναι μόνο οργανωτικό. Είναι εξόχως τεχνοκρατικό και αφορά στην επιστήμη της Χωροταξίας. Συνεπώς το θέμα πρέπει να αντιμετωπιστεί συνολικά στα νομοσχέδια που θα έρθουν προς ψήφιση για τα νέα Ρυθμιστικά. Εκεί θα πρέπει να προτείνονται δύο ισχυρές δομές οι οποίες θα λειτουργούν σε τοπικό επίπεδο, μία στην Αττική και μία στη Θεσσαλονίκη, καθότι οι αρμοδιότητες είναι χωρικές, θα έχουν ισχυρό κύρος, θα εφοδιαστούν με τα απαραίτητα θεσμικά εργαλεία και προσωπικό για να προωθήσουν αποτελεσματικά τα ρυθμιστικά σχέδια ενώ ταυτόχρονα θα λογοδοτούν ως προς τα λειτουργία τους και τα αποτελέσματά τους τόσο προς την Κεντρική Διοίκηση, η οποία θα έχει τον τελικό λόγο για τη χάραξη της δημόσιας πολιτικής, όσο και προς τις τοπικές κοινωνίες.