• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Γκαλών' | 28 Φεβρουαρίου 2020, 14:47

    Μετά την αναμενόμενη αντίδραση της καταδυτικής κοινότητας -η οποία ήταν υποψιασμένη ήδη από το 2005, σχετικά με την προσπάθεια ενός μέρους των παρόχων καταδυτικών υπηρεσιών για τη χειραγώγηση και αποκλειστική εκμετάλλευση των καταδύσεων αναψυχής [1]- καλό θα είναι να ρίξουμε τους τόνους και να περάσουμε σε μια παραγωγικότερη φάση, στη φάση των προτάσεων με σκοπό την εύρεση αποδεκτής λύσης για όλους τους εμπλεκόμενους. Πριν συνεχίσω με τις δικές μου προτάσεις θα ήθελα να αναφέρω το εξής: Δεν συμβάλλουν όλοι οι επαγγελματίες στη χειραγώγηση των ερασιτεχνών αυτοδυτών, υπάρχουν πολλές εξαιρέσεις οι οποίες προσεγγίζουν τη θεματική της διενέργειας καταδύσεων αναψυχής με δημιουργικές για τους ερασιτέχνες αυτοδύτες προτάσεις. Όπως δεν μπορούμε να «τσουβαλιάσουμε» το σύνολο των ερασιτεχνών, έτσι δεν μπορούμε να «τσουβαλιάσουμε» και το σύνολο των επαγγελματιών. Πάντα θα υπάρχουν οι φωτεινές εξαιρέσεις και τα προς αποφυγήν σκοτεινά παραδείγματα. Εδώ εν κατακλείδι οι προτάσεις μου σχετικά με τη διαμόρφωση του νομικού πλαισίου που αφορά τις καταδύσεις σε ναυάγια πλοίων και αεροσκαφών που έχουν βυθισθεί προ των τελευταίων πενήντα ετών (Άρθρο 8): Άρθρο 8, παράγραφος 1: Επιτρέπεται η κατάδυση στα ναυάγια πλοίων και αεροσκαφών, που έχουν βυθισθεί προ των τελευταίων πενήντα ετών, μόνον από πιστοποιημένους δύτες οι οποίοι φέρουν: Α. Πιστοποίηση εκδοθείσα από αναγνωρισμένο καταδυτικό οργανισμό για εκπαίδευση αντίστοιχη του βάθους του εκάστοτε προς επίσκεψη ναυαγίου. Β. Πιστοποίηση της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων (ΥΠΠΟ) για την επιτυχώς αποπερατωθείσα συμμετοχή του καταδυόμενου σε προπαρασκευαστικό σεμινάριο επίσκεψης νεότερων υποβρύχιων μνημείων. [2] Γ. Απόδειξη ηλεκτρονικού παραβόλου πληρωμής τελών επίσκεψης νεότερων υποβρυχίων μνημείων. [3] Δ. Αποδεικτικό ισχύουσας καταδυτικής ασφάλειας η οποία καλύπτει τη χρήση θαλάμου σε περίπτωση καταδυτικού ατυχήματος. Επίσης επιτρέπεται η καθοδηγούμενη από ερασιτεχνικούς συλλόγους αυτοδυτών και παρόχους καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής ελεύθερη ή αυτόνομη κατάδυση ή περιήγηση επιφανείας και παρατήρηση του βυθού με μάσκα και αναπνευστήρα (snorkeling), καθώς και η παρατήρηση του βυθού με πλοία διαφανούς πυθμένα ή άλλα μέσα παρατήρησης του βυθού. [4] Άρθρο 8, παράγραφος 2: Παραμένει ως έχει. Άρθρο 8, παράγραφος 3: Επιτρέπεται η πόντιση στα ναυάγια της παραγράφου 1 πλωτήρα (γραμμή κατάδυσης) χρώματος πορτοκαλί με το ειδικό σήμα ή της διεθνώς αναγνωρισμένης σημαίας υποδήλωσης καταδύσεων (γράμματος Άλφα του διεθνούς ναυτικού κώδικα ή κόκκινη με άσπρη διαγώνια γραμμή). Άρθρο 8, παράγραφος 4: Με άδεια της Λιμενικής Αρχής κατόπιν υποβολής μελέτης αγκύρωσης και τοπογραφικού διαγράμματος κατά το Ελληνικό Γεωδαιτικό Σύστημα Αναφοράς (ΕΓΣΑ 87) επιτρέπεται η πόντιση πλησίον των νεότερων ναυαγίων ναυδέτων (μπλόκια) για χρήση από τα καταδυτικά σκάφη, ώστε να αποφεύγεται η αγκυροβολία, υπό τον όρο να μην επέρχεται οποιαδήποτε αλλοίωση ή κίνδυνος αλλοίωσης στα ναυάγια. Τα ναύδετα θα φέρουν την κατάλληλη σήμανση σύμφωνα με τις υποδείξεις της Υδρογραφικής Υπηρεσίας και της Υπηρεσίας Φάρων. ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ 1) Για όσους δεν γνωρίζουν: Το 2005, κατά τη διάρκεια ανοίγματος των ελληνικών θαλασσών στις υποβρύχιες δραστηριότητες, υπήρξε πρόταση από το συλλογικό όργανο των παρόχων καταδυτικών υπηρεσιών και κέντρων καταδύσεων, η οποία ζητούσε, από τους επιτετραμμένους κρατικούς θεσμούς, την απαγόρευση της ελεύθερης διενέργειας καταδύσεων στους ερασιτέχνες αυτοδύτες. Ταυτόχρονα προτεινόταν η δυνατότητα πραγματοποίησης ερασιτεχνικών καταδύσεων, αποκλειστικά και μόνο μέσω καταδυτικών κέντρων με χρηματικό αντίτιμο. Αυτή ήταν η πρώτη προσπάθεια πανελλαδικής χειραγώγησης της ερασιτεχνικής κατάδυσης η οποία οδήγησε σε δυναμική αντίδραση της καταδυτικής κοινότητας. 2) Θεωρώ σημαντική την προπαρασκευαστική θεωρητική εκπαίδευση των αυτοδυτών από αρχαιολόγους της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων. Η πιστοποίηση συμμετοχής τους (ταυτότητα) σε προπαρασκευαστικό σεμινάριο θα πρέπει προσκομίζεται μαζί με τα υπόλοιπα πιστοποιητικά στο ανάλογο λιμεναρχείο πριν την εκτέλεση της κατάδυσης. Τα έξοδα συμμετοχής στο προπαρασκευαστικό σεμινάριο θα επιβαρύνουν τον συμμετέχοντα. 3) Πολλές χώρες, με ανεπτυγμένο καταδυτικό τουρισμό, έχουν θεσπίσει παράβολο για τη διενέργεια καταδύσεων αναψυχής σε υποβρύχια πολιτιστικά μνημεία. Η πρόταση μου είναι το ίδιο να ισχύσει και στην Ελλάδα. Το παράβολο θα πρέπει να είναι προσωπικό, να κοστίζει ετησίως 100-200 ευρώ και η δυνατότητα πληρωμής και έκδοσης του να συμπεριλαμβάνεται στις παροχές του διαδικτυακού κόμβου Α.Α.Δ.Ε. (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων). 4) Όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά που αφορούν την αυτόνομη κατάδυση θα πρέπει να καταθέτονται από τους ενδιαφερόμενους στο λιμεναρχείο της περιοχής που βρίσκεται το ναυάγιο, τουλάχιστον δυο ώρες πριν την πραγματοποίηση της κατάδυσης. Σε περίπτωση κατά την οποία η κατάδυση πραγματοποιείται από πάροχο καταδυτικών υπηρεσιών, τότε ο πάροχος θα φέρει την ευθύνη ελέγχου των πιστοποιητικών των καταδυόμενων που συνοδεύει, αντίτυπο των οποίων θα πρέπει να καταθέτει στο υπεύθυνο λιμεναρχείο. Το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και σε περίπτωση κατά την οποία η κατάδυση πραγματοποιείται από σύλλογο ερασιτεχνών αυτοδυτών. Όσον αφορά τα καταδυτικά σκάφη αυτά θα πρέπει να εμπίπτουν στις ρυθμίσεις του άρθρου 12.