• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΣ' | 2 Μαρτίου 2020, 15:49

    Άρθρο 8, παράγραφος 1, αναφέρεται ότι: «Στα ναυάγια πλοίων και αεροσκαφών, που έχουν βυθισθεί προ των τελευταίων πενήντα ετών, επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνο η καθοδηγούμενη από παρόχους καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής ελεύθερη ή αυτόνομη κατάδυση ή περιήγηση επιφανείας… Με μεγάλη λύπη μου βλέπω για άλλη μια φορά μέσα στα τελευταία 20 χρόνια που ασχολούμαι ερασιτεχνικά με την αυτόνομη κατάδυση και έχοντας βάλει και εγώ ένα μικρό λιθαράκι για την παρουσίαση της Ελλάδας στο εξωτερικό ως ενός ελκυστικού καταδυτικού προορισμού, την πολλοστή προσπάθεια από την πλευρά των επαγγελματιών να χειραγωγήσουν την Καταδυτική κοινότητα προς ιδίων όφελος. Οι Πιστοποιήσεις οι οποίες έχουμε λάβει από τους αναγνωρισμένους πάροχους εκπαίδευσης και οι οποίες αναγνωρίζονται από το Ελληνικό κράτος ορίζονται ως “ΑΥΤΟΝΟΜΟΣ ΔΥΤΗΣ” και OXI ως “Συνοδευόμενος δύτης” Οι εκπαιδεύσεις αυτές και ειδικότερα όταν πρόκειται για μεγάλα βάθη πέραν των ορίων της κατάδυσης αναψυχής και πέραν των ορίων των 100μ. μας έχουν στοιχήσει σε χρόνο και σε χρήμα πολύ μεγάλα ποσά τα οποία έχουμε δώσει με ανιδιοτέλεια για την μεγάλη μας αγάπη στο υγρό στοιχείο. Με την ίδια ανιδιοτέλεια και αγάπη καταδυόμαστε σε αυτά τα μεγάλα βάθη για να φέρουμε εικόνες και ήχο στην επιφάνεια και να παρουσιάσουμε στον πολύ κόσμο τα καλά κρυμμένα μυστικά του υποθαλάσσιου πλούτου μας. Αυτές οι εικόνες είναι που πηγαίνουν στο εξωτερικό και κάνουν το καταδυτικό τουρισμό της χώρας μας ελκυστικό προϊόν . Η αλήθεια λοιπόν είναι ότι δεν αντιλαμβάνομαι το πνεύμα του Νομοθέτη όταν τεκμηριωμένα και αποδεδειγμένα το σύνολο των ναυαγίων μας που αποτελούν "Μνημεία της ενάλιας πολιτιστικής κληρονομιάς μας", σύμφωνα με τον ισχύων νόμο έχουν ταυτοποιηθεί από ερασιτέχνες αυτοδύτες οι οποίοι όχι μόνο τα ανακάλυψαν αλλά και τα παρουσίασαν στο ευρύ κοινό χωρίς κάποιο χρηματικό αντάλλαγμα. Δεν αντιλαμβάνομαι πως το κράτος μονίμως είναι δεκτικό στο να ζητάει την αφιλοκερδή συμμετοχή των ερασιτεχνών δυτών όταν και όποτε την χρειάζεται (βλέπε ερευνητικές αποστολές, ταυτοποιήσεις ναυαγίων, πτώση πολεμικών αεροσκαφών και ανέλκυση) και από την άλλη να βάζει αναχώματα σε αυτούς και να εξυπηρετεί ιδιωτικά συμφέροντα. Όλα τα παραπάνω μου γεννούν μια σειρά από ερωτήματα που με οδηγούν σε σκέψεις οι οποίες δεν συνάδουν με την λειτουργία ενός σύγχρονου και αμερόληπτου κράτους. 1. Ποιος είναι ο λόγος που θα επιτρέπονται οι καταδύσεις «αποκλειστικά και μόνο» με παροχέα καταδυτικών υπηρεσιών; 2. Οι πάροχοι τι υποχρεώσεις αναλαμβάνουν απέναντι στην πολιτεία για την Πολιτιστική κληρονομιά την οποία τους παραχωρεί; (Συντήρηση, ανάδειξη, μέτρα ασφαλείας, νέες εξερευνητικές αποστολές χωρίς χρηματικό όφελος και με επένδυση δικών τους κεφαλαίων;) 3. Ποια η πρόβλεψη για την επίσκεψη των ναυαγίων σε τοποθεσίες της χώρας μας που δεν υπάρχει καταδυτικός πάροχος; 4. Ποια η πρόβλεψη όταν ο τοπικός πάροχος δεν μπορεί να προσφέρει καταδυτικές υπηρεσίες για τα απαιτούμενα βάθη; Η πραγματικότητα είναι ότι οι άνθρωποι και οι ομάδες οι οποίοι μπορούν να φτάσουν σε αυτά τα βάθη στην χώρα μας είναι λίγο πολύ γνωστοί και γνωριζόμαστε όλοι μεταξύ μας. Είναι αυτοί οι άνθρωποι στους οποίους πολλές φορές συντρέχουν οι ίδιοι οι επαγγελματίες για να πάρουν πληροφορίες και να βοηθηθούν στην ενασχόληση τους. Προς τι όλο αυτό το μένος απέναντι σε ανθρώπους που αφιερώνουν μέρος της ζωής τους και ίδια κεφάλαια για κάτι που υπηρετούν; Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα των επαγγελματιών; Επιστροφή στο 2005 και απαγόρευση της ελεύθερης πρόσβασης των αυτόνομων δυτών στις θάλασσες μας; Το κλείσιμο των σπηλαίων και η εκμετάλλευση τους από αυτούς; Σαν καλόπιστος κριτής αντιλαμβάνομαι ότι ο Νομοθέτης θέλει να βάλει ένα φραγμό στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση στην ενάλια πολιτιστική μας κληρονομιά. Εν έτη 2020 πιστεύω ότι αυτό είναι πάρα πολύ απλό και εφικτό. Θα μπορούσε πολύ απλά να δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων στις Λιμενικές αρχές με όλους τους πιστοποιημένους δύτες και το επίπεδο το οποίο κατέχουν. Μια απλή υπεύθυνη ηλεκτρονική δήλωση με τα στοιχεία του καταδυόμενου θα αρκούσε για να λάβει γνώση η υπηρεσία και να πραγματοποιεί τους σχετικούς ελέγχους στα εν λόγω δηλωθέντα ναυάγια. Οι περιορισμοί και οι απαγορεύσεις είναι σίγουρο ότι ποτέ δεν έχουν φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα στην χώρα μας. Με εκτίμηση Ανδρέας Ανδρικόπουλος