• Σχόλιο του χρήστη 'Αφεντούλης Αλέξανδρος' | 4 Μαρτίου 2020, 21:24

    Προτείνω την τροποποίηση της παραγράφου 1 του άρθρου 8 ως εξής: """ Στα ναυάγια πλοίων και αεροσκαφών, που έχουν βυθισθεί προ των τελευταίων πενήντα ετών, επιτρέπεται η καθοδηγούμενη από παρόχους καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής ελεύθερη ή αυτόνομη κατάδυση ή περιήγηση επιφανείας και παρατήρηση του βυθού με μάσκα και αναπνευστήρα (snorkeling), καθώς και η παρατήρηση του βυθού με πλοία διαφανούς πυθμένα ή άλλα μέσα παρατήρησης του βυθού. Η ελεύθερη ή αυτόνομη κατάδυση επιτρέπεται επίσης σε δύτες που φέρουν πιστοποίηση από αναγνωρισμένο από το ελληνικό κράτος εκπαιδευτικό οργανισμό εφόσον αυτοί έχουν ενημερώσει προηγουμένως κατάλληλα τις λιμενικές αρχές. """ Η αρχική διατύπωση της παραγράφου 1 του άρθρου 8 είναι ελλιπής, δημιουργεί σύγχυση και ωφελεί μονομερώς τμήμα και όχι το σύνολο των εμπλεκομένων με την κατάδυση και τις λοιπές δραστηριότητες πολιτών, επιχειρήσεων, οργανισμών και λοιπών φυσικών ή μη προσώπων. Θα προσπαθήσω εν συντομία να αναπτύξω και να επιχειρηματολογήσω για τον άνωθεν ισχυρισμό: α) η καταδυτική κοινότητα απαρτίζεται τόσο από επαγγελματίες όσο και από ερασιτέχνες αυτοδύτες και ελεύθερους δύτες. Πολλοί φέρουν και τις δύο ιδιότητες για συναπτά έτη. Επιπλέον, ερασιτέχνες και επαγγελματίες δύτες βρίκονται κατά κανόνα σε συνεργασία και είναι εξίσου υπεύθυνοι για την ανάδειξη του πλούτου και της ομορφιάς του υδάτινου στοιχείου στην ελληνική επικράτεια. Ο αποκλεισμός των ερασιτεχνών, οι οποίοι είναι σύννομοι και κατάλληλα εκπαιδευμένοι, δημιουργεί ή/και εντείνει έναν διαχωρισμό που τελικά δρα αντίθετα με το πνεύμα του νόμου, δηλαδή την ανάπτυξη καταδυτικού τουρισμού. β) κάθε πάροχος καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής έχει σχεδιάσει και λείτουργεί σύμφωνα με ένα επιχειρηματικό μοντέλο. Το μοντέλο αυτό, ανάμεσα σε άλλα, περιλαμβάνει την απεύθυνση σε ένα πεπερασμένο φάσμα αγοραστικού κοινού (target group) όπως επίσης και σε ένα πεπερασμένο φάσμα υποβρύχιων δραστηριοτήτων που σκοπεύει να υποστηρίξει. Με άλλα λόγια, οι περισσότεροι πάροχοι επιλέγουν και επιχειρούν σε συγκεκριμένα ναυάγια (λαμβάνοντας υπόψιν περιορισμούς όπως γεωγραφικό σημείο, προσβασιμότητα, βάθος, αριθμός διαθέσιμων συνοδών κλπ) με συγκεκριμένο τύπο δραστηριότητας, για παράδειγμα καταδύσεις αναψυχής εως 30 μέτρα υπό τη μορφή ημερησίων εκδρομών. Οι ερασιτέχνες δύτες κατά κανόνα θα απευθυνθούν σε ένα πάροχο υπηρεσιών εφόσον η δραστηριότητα που θέλουν να ασκήσουν βρίσκεται εντός του επιχειρηματικού μοντέλου, και αυτό είναι απόλυτα θεμιτό και υγιές. Υπάρχουν όμως καταδυτικές δραστηριότητες που ασκούνται από ερασιτέχνες οι οποίες εμπίπτουν στο επιχειρηματικό μοντέλο ελαχίστων καταδυτικών παρόχων ή ακόμα δεν εμπίπτουν στο μοντέλο κανενός παρόχου. Παραδείγματα τέτοιων ερασιτεχνικών καταδυτικών δραστηριοτήτων αποτελούν οι εξερευνητικές αποστολές σε απομακρυσμένα σημεία της επικράτειας ή σε μεγάλα βάθη, οι δράσεις για την προστασία του υδάτινου περιβάλλοντος όπως είναι η απομάκρυνση εγκαταλειμμένων διχτυών από ναυάγια, η συλλογή τεκμηρίων ή η διενέργεια υδρολογικών μετρήσεων στο γενικό πλαίσιο της επιστήμης πολιτών [1]. Οι δραστηριότητες αυτές, όχι μόνο αναδεικνύουν τον υδάτινο πλούτο της ελληνικής επικράτειας αλλά κρίνονται απαραίτητες για την ανάπτυξη ενός καταδυτικού τουρισμού με σεβασμό στην ιστορία, το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες. Η αρχική διατύπωση της παραγράφου βάζει φραγμό ή περιορίζει σημαντικά τη διενέργεια αυτών των δραστηριοτήτων και κατά συνέπεια δρα αντίθετα με το πνεύμα του νόμου. Προσδοκώ την τροποποίηση της παραγράφου και την άρση του αποκλεισμού των ερασιτεχνών δυτών για τους παραπάνω λόγους. [1] https://www.ekt.gr/el/magazines/features/20429