• Σχόλιο του χρήστη 'Σύλλογος Ελλήνων Ραδιοερασιτεχνών' | 15 Σεπτεμβρίου 2010, 13:38

    Σχόλια: I) Ήδη με τους νόμους 3431/2006, άρθρο 31 παράγραφος 1, Φ.Ε.Κ. 13, 3 Φεβρουαρίου 2006 Παράθεση: 1. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται στις κατασκευές κεραιών για τις οποίες απαιτείται άδεια σύμφωνα με το στοιχείο Α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 2801/2000 (ΦΕΚ 46 Α΄). και 2801/2001, άρθρο 1, παράγραφος 1δ΄, παράγραφος 2α΄, εδάφιο β και εδάφιο ιβ, και παράγραφος 3α και 3β, Φ.Ε.Κ. Α΄46, 3 Μαρτίου 2000, Παράθεση: Άρθρο 1 Κεραίες 1. Ορισμοί: α. Σταθμός: Ένας ή περισσότεροι πομποί ή δέκτες ή συνδυασμός πομπών και δεκτών μετά των πρόσθετων συσκευών, που είναι αναγκαίοι σε ορισμένη θέση για τη διεξαγωγή (διενέργεια) συγκεκριμένης υπηρεσίας, ραδιοεπικοινωνίας ή για την υπηρεσία ραδιοαστρονομίας. Κάθε σταθμός χαρακτηρίζεται από το είδος της υπηρεσίας στην οποία συμμετέχει και από το αν είναι μόνιμος ή προσωρινός. β. Πάρκο κεραιών : Καθορισμένος ειδικός χώρος, όπου επιτρέπεται η δημιουργία και εγκατάσταση κατασκευών κεραιών. γ. Διαχειριστής πάρκου κεραιών : Ο δημόσιος ή ιδιωτικός φορέας που αναλαμβάνει την οργάνωση και συντήρηση, καθώς και τη γενική εποπτεία του πάρκου κεραιών. Δ. Κατασκευή κεραίας: Το σύστημα των κεραιών εκπομπής και λήψης ραδιοσημάτων μετά των κατασκευών στήριξής τους, εξαρτημάτων και παρελκομένων. Τα παθητικά κάτοπτρα ανάκλασης ραδιοσημάτων θεωρούνται επίσης ως κατασκευές κεραίας. Στο ύψος της κατασκευής κεραίας περιλαμβάνεται και ο φωτισμός ασφαλείας ή και το αλεξικέραυνο. 2. Δημιουργία κατασκευών κεραιών στην ξηρά Α. Για την κατασκευή κεραίας σταθμού στην ξηρά, που χρησιμοποιείται για την εκπομπή ή/και λήψη ηλεκτρομαγνητικής ενέργειας ή χρησιμοποιείται ως μέρος ενός συστήματος κεφαλής δικτύου καλωδιακής τηλεόρασης, απαιτείται άδεια, η οποία χορηγείται από το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών. Από την υποχρέωση αυτήν εξαιρούνται: α) Οι κατασκευές κεραιών των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Λιμενικού Σώματος. [Το εδάφιο α΄ τίθεται όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 36 Ν.3370/2005 (ΦΕΚ Α΄ 176)] β) Οι κατασκευές κεραιών Υπουργείων, πρεσβειών, διπλωματικών αποστολών και ραδιοερασιτεχνών, οι οποίες περιβάλλονται από κτίρια ή το φυσικό έδαφος ίσου ή μεγαλύτερου ύψους, βρίσκονται στο εσωτερικό πόλης, χωριού ή στρατοπέδου, δεν προκύπτει ότι επηρεάζουν δυσμενώς την ασφάλεια της αεροπλοΐας και εφόσον έχει χορηγηθεί εκχώρηση ή έγκριση ραδιοσυχνοτήτων εκπομπής ή και λήψης. ΙΒ. Όλες οι κατασκευές κεραιών που έχουν εγκατασταθεί μέχρι τη θέση σε ισχύ του παρόντος, υποχρεούνται σε αδειοδότηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου. Για το σκοπό αυτόν, εντός έξι (6) μηνών από τη δημοσίευσή του, οι κάτοχοι των κατασκευών κεραιών υποβάλλουν αίτηση με τα σχετικά δικαιολογητικά στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών. Από την υποχρέωση αυτήν εξαιρούνται: α) Οι κατασκευές κεραιών που έχουν άδεια εγκατάστασης του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών σύμφωνα με το άρθρο 24Α του Ν. 2075/1992, όπως αυτό ισχύει σήμερα. β) Οι κατασκευές κεραιών που εξαιρούνται από την παράγραφο 2Α του παρόντος άρθρου. γ) Οι κατασκευές κεραιών των οποίων κάτοχοι είναι το Δημόσιο ή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Για αυτές τις κατασκευές κεραιών θα πρέπει να γίνει καταγραφή εντός έτους, με την υποβολή σχετικών δηλώσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες προς το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών. 3. Σήμανση κατασκευών κεραιών Α. Το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών τηρεί αρχείο όλων των κατασκευών κεραιών και για κάθε κατασκευή κεραίας εκχωρεί μοναδικό αριθμό εγγραφής της στο αρχείο αυτό. Σε περίπτωση που την κατασκευή κεραίας χρησιμοποιούν από κοινού δύο ή περισσότεροι φορείς, ο αποδέκτης του μοναδικού αριθμού εγγραφής κατασκευής κεραίας υποχρεούται να γνωστοποιεί τον αριθμό και στους υπόλοιπους φορείς. Με αποφάσεις του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών καθορίζεται το σύστημα δήλωσης των κεραιοσυστημάτων από όλους τους κατόχους κατασκευών κεραιών και εκχώρησης των μοναδικών αριθμών. Για κατασκευές κεραίας για τις οποίες έχει εκδοθεί άδεια κατ' εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 24Α του Ν. 2075/1992, όπως ισχύει σήμερα και μέχρι την εκχώρηση νέων αριθμών, ως αριθμοί εγγραφής των κατασκευών κεραιών Θεωρούνται οι αριθμοί των αδειών. Β. Κάθε κάτοχος κατασκευής κεραίας υποχρεούται να έχει διαρκώς αναρτημένη κοντά στη βάση της, ευανάγνωστη ανεξίτηλη πινακίδα, στην οποία θα αναγράφονται η επωνυμία ή το ονοματεπώνυμο του κατόχου κι ο αριθμός εγγραφής κατασκευής κεραίας. έχει οριστεί αμετάκλητα ότι οι κατασκευές κεραιών της υπηρεσίας ραδιοερασιτέχνη δεν χρήζουν ουδεμίας άδειας από τις εμπλεκόμενες ελεγκτικές αρχές ή τις πολεοδομικές υπηρεσίες ή ακόμα και από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. Το σκεπτικό του νομοθέτη φαίνεται να είναι ότι ο ραδιοερασιτέχνης γνωρίζει, έχει εξετασθεί και έχει επιτύχει στην απόδειξη των γνώσεων για την τεχνική αρτιότητα των κατασκευών κεραίας αλλά και για την γνώση και εφαρμογή κάθε είδος προστατευτικού μέσου απέναντι στο κοινό. Παρόλα αυτά, και έχοντας ως συνταγματικό δεδομένο ότι η επίκληση της άγνοιας του νόμου δεν νοείται, οι εν λόγο αρχές το τελευταίο διάστημα έχουν επιδείξει πλήρης άγνοια στις σχετικές διατάξεις περί της μη αναγκαιότητας αδειοδότησης ραδιοερασιτεχνικών κατασκευών κεραίας και απασχολούν άσκοπα τις αστυνομικές, ελεγκτικές και δικαστικές αρχές σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού. Συν τοις άλλοις ο ραδιοερασιτέχνης επιβαρύνεται οικονομικά με περιττά έξοδα νομικής υποστήριξής του αλλά και την κοινωνική κατακραυγή λόγο της ελλιπούς ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού εκ μέρος της πολιτείας σε σχέση με τη ραδιοερασιτεχνική δραστηριότητα. Πλήθος σχετικών περιπτώσεων καταμαρτυρούν αυτήν την κατάσταση. Θεωρώντας ως δεδομένο ότι η κεραία εκπομπής/λήψης είναι αναπόσπαστο εξάρτημα του σταθμού ασυρμάτου της υπηρεσίας ραδιοερασιτέχνη και από τεχνικής απόψεως ουδέποτε μπορεί ο εν λόγω σταθμός να λειτουργήσει ορθά δίχως κεραία, το να απαγορεύουν την τοποθέτηση της επί κοινοχρήστων χώρων, συμφωνητικά ιδιωτών πολυκατοικιών, τα οποία λειτουργούν και επιβάλουν καθ’ υπέρβαση της σχετικής νομοθεσίας, καθιστούν την ραδιοερασιτεχνική δραστηριότητα αδύνατη. Παρόλα αυτά προς αποφυγή των ως άνω φαινομένων και αφού ο νομοθέτης ήδη έχει προβλέψει την καταγραφή κάθε είδους κατασκευής κεραίας προτείνουμε την επέκταση της παραγράφου 3α και στις κατασκευές κεραίας ραδιοερασιτεχνών κατόχων του σχετικού πτυχίου. Η εν λόγο εγγραφή θα γίνεται ατελώς και πριν από οποιαδήποτε εργασία εγκατάστασης ή κατασκευής κεραίας από πλευράς του αδειούχου ραδιοερασιτέχνη με μοναδικό περιορισμό την υποβολή δήλωσης τεχνικής αρτιότητας για δομικές ή μηχανικές κατασκευές άνω των 10 μέτρων (10 m) ή δήλωση συμμόρφωσης της κατασκευής σύμφωνα με τα διεθνή ή ευρωπαϊκά πρότυπα, μέχρις εναρμονίσεως της σχετικής νομοθεσίας με τα πρότυπα αυτά, από τον κατασκευαστή ή τον πωλητή της μηχανικής ή δομικής κατασκευής. Στο εν λόγο ύψος δεν θα προσμετρείται το ύψος του ενεργού στοιχείου της κεραίας εφ’ όσον η μηχανική ή δομική κατασκευή χρησιμοποιείται για την μηχανική στήριξη και τοποθέτησή της. Στην περίπτωση που η κεραία τοποθετείται επί κυλινδρικού μεταλλικού ιστού στηριζόμενου με προσδέσεις ανεξαρτήτου ύψους δεν θα χρήζει δηλώσεως τεχνικής αρτιότητας ή συμμόρφωσης παρά μόνο την εγγραφή της στα σχετικά αρχεία που τηρούνται. Κάθε άλλη περίπτωση απαλλάσσεται οποιασδήποτε είδους δήλωσης. Ο κάτοχος πτυχίου ραδιοερασιτέχνη αναλαμβάνει την υποχρέωση ανάρτησης ανεξίτηλης πινακίδας επί της οποιασδήποτε κατασκευής κεραίας σε ύψος όχι μεγαλύτερο του ενός μέτρου και πενήντα εκατοστόμετρων (1,5 m) και όχι μικρότερο του ενός μέτρου με αναφορά την βάση της κατασκευής. Προτείνουμε το παρόν υπόδειγμα πινακίδας διαστάσεων 30 εκατοστόμετρων επί 15 εκατοστόμετρων (30 cm x 15 cm): Κάθε μεταβολή στα στοιχεία της κατασκευής υποχρεωτικά δηλώνονται στην αρμόδια Α.Π.Υ. με ευθύνη του αδειούχου ραδιοερασιτέχνη. Υποχρέωση εγγραφής έχουν οι νέες αλλά και οι υφιστάμενες κατασκευές κεραιών όλων των αδειούχων ραδιοερασιτεχνών. Σε κάθε περίπτωση όχλησης του αδειούχου ραδιοερασιτέχνη σε έλεγχο από κάθε αρμόδια υπηρεσία και μόνον είναι υποχρεωμένος να επιδείξει όλα τα απαραίτητα έγγραφα (βεβαίωση εγγραφής, δηλώσεις τεχνικής αρτιότητας ή συμμόρφωσης καθώς και το δελτίο άδειας λειτουργίας σταθμού ασυρμάτου της υπηρεσίας ραδιοερασιτέχνη) και να εξασφαλίσει πρόσβαση στο χώρο εγκατάστασης της κατασκευής κεραίας. Με την επίδειξη των απαραίτητων εγγράφων αυτοδικαίως κάθε άλλη όχλησή του θεωρείται κακόβουλη και αφήνεται στην διακριτική ευχέρεια του αδειούχου ραδιοερασιτέχνη να ζητήσει την συνδρομή της αρμόδιας Α.Π.Υ. η οποία υποχρεούται για την ενημέρωση των υπηρεσιών που κινούνται εναντίον του. Η εμπλοκή των Α.Π.Υ. σε μία τέτοια περίπτωση κρίνεται αναγκαία για μην επιβαρύνονται τα όργανα επιβολής του νόμου και οι δικαστικές αρχές σε άσκοπες διαδικασίες επιβαρύνοντας τον κρατικό προϋπολογισμό. Η πρόσβαση σε κοινόχρηστο χώρο πολυκατοικίας με σκοπό την κατασκευή και τοποθέτηση κεραίας επιβάλλεται να είναι ελεύθερη και απροβλημάτιστη και πρέπει να γίνει ειδική μνεία εφόσον τηρούνται αθροιστικά οι πιο πάνω προϋποθέσεις. Λήψη περιοριστικών μέτρων εναντίον του αδειούχου ραδιοερασιτέχνη από τον οποιονδήποτε δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση ακόμα και αν το ιδιωτικό συμφωνητικό της πολυκατοικίας ορίζει διαφορετικά σε ότι αφορά την τοποθέτηση οποιουδήποτε τύπου κατασκευής κεραίας από πλευράς του αδειούχου ραδιοερασιτέχνη. Είναι δυνατόν, μιας και η κατασκευή κεραίας αποκτά νομική υπόσταση και έχει ελεγχθεί η τεχνική αρτιότητα της, να επιβάλλεται μέσω του παρόντος κανονισμού η αστική ασφάλιση έναντι τρίτων ή καταστροφών που μπορεί να προκαλέσει οποιαδήποτε αστοχία υλικού της κατασκευής σε ακραία καιρικά φαινόμενα ή θεομηνίες. Η ασφάλιση της κατασκευής κεραίας γίνεται μόνο μέσω αδειοδοτημένων ασφαλιστικών εταιρειών και μόνο σε ότι αφορά την αστική ευθύνη έναντι τρίτων. Κάθε είδους νομικό πρόσωπο αδειούχων ραδιοερασιτεχνών δύναται να ασφαλίσει ομαδικά τις κατασκευές κεραιών των μελών που το αποτελούν εφόσον δηλωθούν όλα τα στοιχεία εγγραφής των κατασκευών αυτών στην ασφαλιστική εταιρεία. Σε γενικές γραμμές ακλουθώντας το μοντέλο υποχρεωτικής ασφάλισης οχημάτων ιδιωτικής χρήσεως το ίδιο πρέπει ο κανονισμός να ορίζει και για τις κατασκευές κεραιών αδειούχων ραδιοερασιτεχνών, προστατεύοντας τον ίδιο αλλά και το κοινό από κάθε αστική ευθύνη που ήθελε προκύψει. Κάθε είδος καταγγελία που κατατίθεται από το κοινό στις Α.Π.Υ., στο Υ.Υ.Δ.Μ. και στην Ε.Ε.Τ.Τ. και αφορά κατασκευή κεραίας αδειούχου ραδιοερασιτέχνη, και αφού οι υπηρεσίες έχουν λάβει επικαιροποιημένο αντίγραφο του σχετικού αρχείου από το Υ.Υ.Δ.Μ με ευθύνη του για την έγκαιρη προώθησή του, ύστερα από τον έλεγχο του ότι η άδεια του ραδιοερασιτέχνη είναι σε ισχύ, και η κατασκευή κεραίας έχει λάβει βεβαίωση εγγραφής, ειδοποιούν τον πολίτη ότι η καταγγελία του είναι αβάσιμη και τον ενημερώνουν σχετικά με την ραδιοερασιτεχνική δραστηριότητα με έμφαση στο κοινωνικό έργο που η κοινότητα των ραδιοερασιτεχνών έχει προσφέρει. Ευχή και επιθυμία όλων των αδειούχων ραδιοερασιτεχνών είναι η απεμπλοκή τους από κάθε είδους δίωξη άνευ λόγου και αιτίας έτσι ώστε να μπορούν να ασκούν τις ραδιοερασιτεχνικές δραστηριότητές τους δίχως νομικές περιπέτειες και προστριβές με το κοινωνικό σύνολο. Η ενεργή εμπλοκή στην απαλλαγή των δικαστικών αρχών από το πρόσθετο βάρος των ανυπόστατων καταγγελιών εναντίων αδειούχων ραδιοερασιτεχνών από πλευράς των αρμόδιων υπηρεσιών του Υ.Υ.Δ.Μ. και την Ε.Ε.Τ.Τ. θα προσφέρει αποσυμφόρηση των δικαστικών αρχών αλλά και οικονομικό όφελος υπέρ του κρατικού προϋπολογισμού.