• Γενικές παρατηρήσεις για το ΣΝ Το σχέδιο έχει εμπροστοβαρή κατεύθυνση και διαπνέεται από ρεαλισμό. Εισάγει μία σειρά θετικών ρυθμίσεων και φροντίζει με ευαισθησία τους ήδη εμπλεκόμενους στον κλάδο οδικούς μεταφορείς, τους οποίους ενθαρρύνει και βοηθά να αναπτυχθούν και να εκσυγχρονιστούν. Ειδικότερα, καταργεί τους υφιστάμενους ποσοτικούς περιορισμούς στην απόκτηση αδειών, απελευθερώνοντας την μέχρι τώρα κλειστή αγορά οδικών μεταφορών, και αίρει τους περιορισμούς στην εκτέλεση διεθνών και εθνικών μεταφορών, προσφέροντας ουσιαστική λύση στο υφιστάμενο πρόβλημα – αδικία – εις βάρος των διεθνών μεταφορέων σε σχέση με του ευρωπαίους συναδέλφους τους που είχαν αυτό το δικαίωμα (3 διαδρομές εντός της Ελλάδος...). Ταυτόχρονα, φαίνεται πως αντιμετωπίζει ικανοποιητικά τα προβλήματα εναρμόνισης της ελληνικής νομοθεσίας με τις προβλέψεις των σχετικών Ευρωπαϊκών υποχρεώσεων της χώρας μας αλλά και των επιταγών του Συντάγματος για ελεύθερη άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας σε όλους τους Έλληνες πολίτες. Προσφέρει κίνητρα και ενθαρρύνει την οργάνωση μεταφορικών εταιρειών και συγχωνεύσεων, για τη δημιουργία μεγαλύτερων και πιο αποτελεσματικών επιχειρήσεων. Στα θετικά επίσης του ΣΝ είναι και η εισαγωγή υποχρέωσης διάθεσης κατάλληλων χώρων στάθμευσης των φορτηγών οχημάτων της κάθε εταιρείας και η δυνατότητα δημιουργίας αποθηκευτικών χώρων και λοιπών βοηθητικών εγκαταστάσεων, καθώς και η σαφής ένταξη του κλάδου στις διατάξεις του Αναπτυξιακού Νόμου. Προβλέπεται, επίσης, ικανοποιητικός μεταβατικός χρόνος πλήρους εφαρμογής των διατάξεων του ΣΝ και ειδικά όργανα για την στήριξη των προβλεπομένων ρυθμίσεων και της εφαρμογής τους. Στα θετικά επίσης του ΣΝ συγκαταλέγονται και οι προβλέψεις υποχρεωτικής ασφάλισης των ευθυνών των μεταφορέων, οι προβλέψεις περιβαλλοντικής ευθύνης των οδικών μεταφορών, η δημιουργία εθνικού μητρώου μεταφορικών εταιρειών, καθώς και η δημιουργία Ταμείου με συγκεκριμένη δέσμευση χρήσης των χρημάτων (80%) για έργα υποδομής για την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών, την οδική ασφάλεια και το περιβάλλον. Το μόνο προβληματικό στοιχείο του ΣΝ φαίνεται να είναι η θεσμοθέτηση αξίας απόκτησης άδειας φορτηγού ΔΧ και μάλιστα με υψηλό χρηματικό αντίτιμο, καθιστώντας αφ’ ενός την πρόσβαση στο επάγγελμα αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξη τoυ πολυέξοδη, η οποία, μη όντας δυνατόν να μειωθεί αργότερα, θα αποτελέσει ουσιαστικό βαρίδι για τον κλάδο για πολλά χρόνια στο μέλλον. Επίσης, εκφράζεται επιφύλαξη για την πραγματική δυνατότητα αξιοποίησης της - καθ’ όλα σωστής - ένταξης του κλάδου στον Αναπτυξιακό Νόμο, τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα, λόγω της γνωστής μη ευνοϊκής οικονομικής συγκυρίας της χώρας. Επίσης, φαίνεται πως υπάρχουν δυνατότητες περαιτέρω βελτίωσης και στα θέματα ευθύνης των μεταφορέων, της δημιουργίας μητρώου μεταφορικών εταιρειών, καθώς και στα θέματα ενθάρρυνσης της ανάπτυξης των συνδυασμένων μεταφορών και άλλων, γενικότερου ενδιαφέροντος, θεμάτων. Πιστεύω ότι μπορεί και πρέπει η παραπάνω αναφερθείσα αδυναμία του ΣΝ να αντιμετωπιστεί , ιδιαίτερα καθώς η συγκεκριμένη συγκυρία της χώρας απαιτεί αυξημένη ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και καλύτερη προσαρμογή στα διεθνή και ευρωπαϊκά δεδομένα και προκλήσεις, προσφέροντας ταυτόχρονα μοναδική ευκαιρία οριστικής λύσης του χρόνιου αυτού προβλήματος των ελληνικών μεταφορών, θέτοντας τις βάσεις εκσυγχρονισμού και ανάπτυξής τους. Πιστεύω, επίσης, ότι την ψήφιση του εν λόγω ΣΝ πρέπει να ακολουθήσουν και άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση και άλλων χρόνια εκκρεμούντων θεμάτων ζωτικής σημασίας για τις μεταφορές, αρχής γενομένης με την περαιτέρω ρύθμιση της διαπίστευσης και του πλαισίου λειτουργίας των συμπληρωματικών προς τις μεταφορές δραστηριοτήτων (διαμεταφορέων, πρακτόρων μεταφορών, αποθηκευτών, logistician κλπ).