• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΑΒΒΙΔΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ' | 17 Φεβρουαρίου 2011, 17:10

    Με αφορμή της ανάρτησης στο διαδίκτυο της Β’ φάσης διαβούλευσης για το Σχέδιο Νόμου που αφορά στην «Μεταρρύθμιση Συστήματος Ανάθεσης και Εκτέλεσης συμβάσεων Μελετών και Δημοσίων έργων- Ίδρυση Αρχής Ελέγχου Μελετών και Έργων και λοιπές διατάξεις», το οποίο προωθεί το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σας στα ακολούθως παρατιθέμενα σημεία του Σχεδίου Νόμου που αντιβαίνουν τόσο στις αρχές του κοινοτικού δικαίου όσο και στις αρχές του ελεύθερου ανταγωνισμού. Είναι άξιο επισήμανσης ότι το παρόν σχέδιο νόμου σε ορισμένα σημεία του δεν συμβαδίζει με την κοινοτική νομοθεσία περί ελεύθερου ανταγωνισμού και ίσων ευκαιριών. Ειδικότερα το παρόν νομοσχέδιο αποτελείται από τρία κεφάλαια. Με το κεφάλαιο Α επέρχονται εκτεταμένες τροποποιήσεις του Ν. 3316/2005 για την ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων μελετών και συναφών υπηρεσιών, με το κεφάλαιο Β επέρχονται επίσης ευρείας κλίμακας τροποποιήσεις του Ν 3669/2008 που κωδικοποίησε τη νομοθεσία κατασκευής δημοσίων έργων και με το κεφάλαιο Γ ιδρύεται η Αρχή Ελέγχου Μελετών και Έργων. Οι επισημάνσεις μας αφορούν στο Α κεφάλαιο (τροποποιήσεις του Ν3316/2005) και συγκεκριμένα στο άρθρο 15 παράγραφοι 5 και 6 Τόσο στην παράγραφο 5 όσο και στην παράγραφο 6 τίθενται οι προϋποθέσεις συμμετοχής των μελετητικών εταιρειών ή και των μελετητών αναλόγως με την κατηγορία (π.χ. τοπογραφικές εργασίες κατηγορία 20) και τάξη του μελετητικού πτυχίου που διαθέτουν (π.χ. Ε τάξης), τις οποίες πρέπει να έχουν προκειμένου να συμμετέχουν ισάξια στην ανοικτή διαδικασία υποβολής προσφοράς. Μια βασική προϋπόθεση αφορά στο ύψος του ανεκτέλεστου οικονομικού αντικείμενου (εντός της χώρας), το οποίο έχει την στιγμή της υποβολής προσφοράς ο διαγωνιζόμενος στην κατηγορία που συμμετέχει και ανάλογα με την τάξη του πτυχίου του. Μάλιστα αν για την τάξη Ε’ με την οποία συμμετέχει ένα μελετητικό γραφείο στην κατηγορία π.χ. 20, τοπογραφία, το μέγιστο ανεκτέλεστο ποσό εντός Ελλάδος από συμβάσεις που έχει το γραφείο αυτό δεν πρέπει να ξεπερνά το 20πλάσιο του κατώτατου ορίου της συγκεκριμένης κατηγορίας, ώστε να έχει δικαίωμα να λάβει μέρος και να διαγωνιστεί στην κατηγορία αυτή. Μάλιστα δε τονίζεται ότι η συμμετοχή του γραφείου δεν μπορεί ποσοτικά (ως μέλος σύμπραξης) να ξεπερνά το υπόλοιπο διαθέσιμο του ανεκτέλεστου του γραφείου στην κατηγορία αυτή. Δηλαδή αν η κατηγορία 20 σε μια διακήρυξη είναι της τάξης των 800.000 €, και το γραφείο διαθέτει ανεκτέλεστο υπόλοιπο (μέχρι το όριο του 20πλασιου του κατώτατου ορίου της τάξης Ε20) έστω 300.000 €, αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να συμμετάσχει και να διεκδικήσει στην κατηγορία αυτή το σύνολο των 800.000 €, αλλά μόνο μέχρι 300.000 € που είναι και το υπόλοιπο διαθέσιμο ανεκτέλεστο αντικείμενο εκείνη την δεδομένη στιγμή, και άρα θα πρέπει εκ των πραγμάτων να συμπράξει με άλλο γραφείο μελετών στην ίδια κατηγορία. Στην περίπτωση δε των μελετών του Εθνικού Κτηματολογίου όπου οι προϋπολογισμοί κυμαίνονται από 7.000.000 € έως και 20.000.000 €, ο περιορισμός αυτός του ανεκτέλεστου ορίου είναι εξαιρετικά περιοριστικός για την συμμετοχή πολλών εταιρειών καθώς το ανεκτέλεστο επιτρεπτό όριο της κατηγορίας Ε20 είναι ιδιαίτερα περιορισμένο, με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη διάταξη του σχεδίου νόμου να περιορίζει σημαντικά τον αριθμό των εταιρειών που μπορούν να συμμετέχουν οδηγώντας σε μεθοδεύσεις νόθευσης του ελεύθερου ανταγωνισμού και την καταστρατήγηση της αρχή του «επί ίσοις όροις» και της αρχής της αναλογικότητας. Είναι φανερό ότι με αυτό τον τρόπο καταστρατηγείται το δικαίωμα της ίσης μεταχείρισης μεταξύ των υποψηφίων και των ίδιων ευκαιριών ανάληψης μελετών. Επισημαίνουμε ότι για πρώτη φορά εισάγεται στον νόμο η δυνατότητα του ελεύθερου ορίου εκπτώσεων σε αντίθεση με ότι ίσχυε μέχρι σήμερα. Λαμβάνοντας υπόψη τον περιορισμό των συμμετεχόντων κατά κύριο λόγο μεγάλων εταιρειών λόγω του ανεκτέλεστου ορίου, μειώνεται σημαντικά ο αριθμός των συμμετεχόντων διαγωνιζομένων εταιρειών, με αποτέλεσμα να είναι εφικτή η συνεννόηση σε επίπεδο οικονομικής προσφοράς, γεγονός που ευθέως οδηγεί στην νόθευση του υγιούς και ελεύθερου ανταγωνισμού. Πόσο μάλλον όταν την ίδια στιγμή, εταιρείες του εξωτερικού οι οποίες εάν δεν έχουν αναλάβει έργα εντός της Ελλάδος ή δεν έχουν υψηλό ανεκτέλεστο (εφόσον δεν περιλαμβάνονται όλες οι δραστηριότητες τους), θα μπορούν να συμμετάσχουν ανταγωνιστικά στις διαδικασίες αναλήψεις μελετών του ν. 3316/05, παρά τον φόρτο που τυχόν έχουν σε παρόμοιες μελέτες εκτός των συνόρων της χώρας μας, την στιγμή που τα εγχώρια μελετητικά γραφεία θα αποκλείονται ή θα περιορίζονται στο να συμμετέχουν στις ίδιες μελέτες λόγω ανεκτέλεστου. Είναι άδικο, πρωτοφανές, και αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία καθώς περιορίζει εξαιρετικά τον ελεύθερο ανταγωνισμό ενώ παράλληλα αντιβαίνει το μέτρο της ίσης μεταχείρισης και του δικαίου και την αρχή της αναλογικότητας, όταν εν έτη 2011 σε μια ελεύθερη οικονομία επιβάλλονται ανάλογοι περιορισμοί.