• Σχόλιο του χρήστη 'Ξενοφών Κόζαρης Μηχ/γος -Ηλ/γος Μηχανικός ΕΜΠ, Μελετητης 9Γ, 27Β' | 19 Φεβρουαρίου 2011, 20:26

    Στο εδάφιο 5 αναγράφεται :"Για την παραδεκτή συμμετοχή σε διαγωνισμό του νόμου αυτού, οι υποψήφιοι υποχρεούνται να αποδείξουν ότι δεν έχουν, σε ολόκληρη τη χώρα, κατά την ημέρα του διαγωνισμού, ανεκτέλεστο μέρος δημοσίων συμβάσεων μελετών ή παροχής υπηρεσιών, ήτοι συμβάσεων που έχουν ανατεθεί από αναθέτουσα αρχή της παραγράφου 9 του άρθρου 1, σε κάθε μία από τις καλούμενες με την προκήρυξη κατηγορίες της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του παρόντος νόμου στις οποίες συμμετέχει στον διαγωνισμό, ανώτερο από το τετραπλάσιο των ανωτάτων ορίων προϋπολογισμών της τάξης τους, όπως καθορίζονται με το προεδρικό διάταγμα της παρ. 8 του άρθρου 39 και για την Ε΄τάξη το εικοσαπλάσιο του κατωτάτου ορίου της τάξης." Η «αγορά» των μελετών και υπηρεσιών παροχής υπηρεσιών δημοσίου είναι πολύ ρηχή και αβέβαιη τουλάχιστον την επόμενη πενταετία. Από στοιχεία του 2007 τα έσοδα 2% του ΤΕΕ από μελέτες και επιβλέψεις ανήλθαν σε 12,9 εκατ. και 5,8 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Υποθέτοντας ότι όλες οι επιβλέψεις είναι ουσιαστικά του ιδιωτικού τομέα, τότε οι κρατήσεις 2% των μελετών δημοσίου μπορεί να προσεγγισθούν ως 12,9-5,8=7,1 εκατομ. και η ετήσια αγορά των μελετών δημοσίου προσεγγίζεται ως 7,1 /0,02= 355 εκατ. ευρώ Η ετήσια αγορά από μελέτες και επιβλέψεις του ιδιωτικού τομέα είναι 2×5,8/0,02= 580 εκατ. ευρώ ”Στο ΣΕΓΜ είναι εγγεγραμμένες, σήμερα, περί τις 210 εταιρείες-μέλη, οι οποίες έχουν κύκλο εργασιών της τάξης των 185 εκ. ευρώ ετησίως. Οι εταιρείες-μέλη του ΣΕΓΜ παρέχουν υπηρεσίες σε όλο το φάσμα των μελετητικών κλάδων (μελέτες, υπηρεσίες συμβούλου κλπ) “ (πηγή ιστοσελίδα ΣΕΓΜ). Όπως φαίνεται από τα παραπάνω στοιχεία που διασταυρώθηκαν από επεξεργασία δημοσιευμένων ισολογισμών μελετητικών εταιρειών ΕΠΕ και Α.Ε., ακόμα και για τις μεγαλύτερες μελετητικές εταιρείες, ο μέσος ετήσιος κύκλος εργασιών είναι μόλις 880.000 ευρώ ενώ σε μόνον 12 εταιρείες είναι άνω των 3.000.000 ευρώ (στοιχεία 2009). Τα τεθέντα όρια ανεκτέλεστου σε 2 εκδόσεις του Σ.Ν. (4-8-2010 και 15-2-2011 ) και ένα λογικό όριο βάσει ανθρωπομηνών που θα εξηγηθεί στο τέλος του σχολίου είναι : Α) Για τις κατηγορίες μελετών του άρθρου 2 του ΠΔ 798/78: 1-10-13-14-16 ΤΑΞΗ ΑΝΕΚΤΕΛΕΣΤΟ Σ.Ν. ΑΝΕΚΤΕΛΕΣΤΟ 15-2-2011 4-8-2010 ΒΑΣΕΙ ΑΝΘΡΩΠΟΜΗΝΩΝ Α 155,304 100,000 84,143 Β 388,260 250,000 168,287 Γ 1,397,740 600,000 252,430 Δ 3,106,088 1,750,000 589,004 Ε 4,659,140 3,000,000 1,009,721 Β) Για τις κατηγορίες μελετών του άρθρου 3 του ΠΔ 798/78: 2-6-11-15-19-20-21-22-27 Α 93,208 100,000 84,143 Β 232,956 250,000 168,287 Γ 838,620 600,000 252,430 Δ 1,863,652 1,750,000 589,004 Ε 2,795,600 3,000,000 1,009,721 Γ) Για τις κατηγορίες μελετών του άρθρου 4 του ΠΔ 798/78: 3-4-5-7-8-9-12-17-18-23-24-25-26 Α 46,604 100,000 84,143 Β 116,448 250,000 168,287 Γ 419,312 600,000 252,430 Δ 931,828 1,750,000 589,004 Ε 1,397,500 3,000,000 1,009,721 Τα προτεινόμενα στο σχέδιο νόμου άνω όρια ανεκτέλεστου για τους Μελετητές ή Γραφεία Μελετών Α, Β και Γ τάξης, έχουν σχέση αναλογίας 1.0/2.5/9.0, εντελώς λανθασμένη για την Γ' τάξη !!! Τα προβλεπόμενα όρια του ανεκτέλεστου σε κάθε μία από τις καλούμενες με την προκήρυξη κατηγορίες, χωρίς καμία μελέτη της υφιστάμενης κατάστασης, είναι εξωπραγματικά υψηλά (ουδέν γραφείο φαίνεται να το προσεγγίζει ως ετήσιο κύκλο εργασιών ούτε καν συνολικώς από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα ) και φαίνεται προσχηματικό,επομένως κάθε ενδιαφερόμενος υποψήφιος, εκλεκτός της αναθέτουσας αρχής, θα πληρεί τα εξαιρετικά υψηλά αυτά όρια, ενώ τα λοιπά γραφεία μελετών και μελετητές θα συρρικνώνονται έως τελικής εξόδου από το επάγγελμα. Αν υπάρχει ασυμβατότητα (σε σχέση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία) του καθορισμού ενός λογικούτ άνω ορίου ανεκτέλεστου, είναι σκόπιμο –από πολλές πλευρές- να επανέλθει το πρόσθετο κριτήριο του φόρτου ανά μονάδα δυναμικού του μελετητικού γραφείου Β4, όπως αναλύεται παρακάτω. Είναι προφανές ότι στην βαθμολόγηση πρέπει να περιληφθούν ορισμένα από τα δοκιμασμένα κριτήρια ανάθεσης όπως : • να καταργηθεί ο όρος«τα μόνιμα στελέχη του διαγωνιζόμενου που διατίθενται για την εκτέλεση της σύμβασης πέραν του προβλεπόμενου από την προκήρυξη βασικού στελεχικού δυναμικού» διότι σε περιπτώσεις όπου καλούνται μελετητές και μελετητικά γραφεία Γ ή Δ΄ ή Ε΄ τάξης, σημαίνει ότι πάντα ευνοούνται τα γραφεία Ε’ τάξης, για μια μελέτη μικρού οικονομικού αντικειμένου και • να αξιολογείται μόνον το απαραίτητο προσωπικό και ο εξοπλισμός β. για την δικαιότερη κατανομή των μελετών να επανέλθει ανάλογη διάταξη με αυτή του ν.3316 που να προσμετρά ως υποκριτήριο ανάθεσης τη διαθεσιμότητα των μελών της ομάδας μελέτης) και να τεθεί το πρόσθετο αρνητικό κριτήριο του φόρτου ανά μονάδα δυναμικού του μελετητικού γραφείου Β4 ( και όχι ο φόρτος του υποψηφίου και της ομάδας του σε ανθρωπομήνες απασχόλησης ομάδας), με σημαντικό συντελεστή βαρύτητας , της τάξης του 40% , στην διαμόρφωση της Α.Π., με αναδιάταξη των συντελεστών βαρύτητας των βαθμολογιών Β1, Β2. Μάλιστα, τόσο για τον έλεγχο από τις Υπηρεσίες της ακρίβειας της Υπεύθυνης Δήλωσης του φόρτου, όσο και το σπουδαιότερο, για τον εντοπισμό διαχρονικά (π.χ. σε μία 5-ετία) της «εμμονής» συγκεκριμένων Υπηρεσιών να αναθέτουν μελέτες & παροχή υπηρεσιών συμβούλου μόνο σε ορισμένου Μελετητές & γραφεία Μελετών (βλ. και Θ. Π. Τάσιος Παθήματα και Μαθήματα , εκδ. ΤΕΕ, 2006 σελ. 51), προτείνεται να θεσμοθετηθεί διαρκώς ενημερούμενος μηχανογραφημένος κατάλογος καταγραφής όλων των αναθέσεων (συμπεριλαμβανομένων και των “κρυφών” π.χ. με τον Κανονισμό Προμηθειών κ.λ.π.) με πλήρη στοιχεία φόρτου όλων των εν ενεργεία μελετών και συναφών υπηρεσιών δημοσίου τομέα, προσιτός σε όλους τους έχοντες το νόμιμο συμφέρον, διότι ενδεχόμενα ο έλεγχος των υπογεγραμμένων συμβάσεων από τους συνυποψήφιους ή άλλους ενδιαφερόμενους προσκρούει στις απαγορεύσεις της νομοθεσίας περί προσωπικών δεδομένων. Παράρτημα: Υπολογισμός ενός λογικού ορίου ανεκτέλεστου βάσει ανθρωπομηνών. Με βάση την απόφαση «Έγκριση Κανονισμού Προεκτιμωμένων Αμοιβών μελετών και υπηρεσιών κατά τη διαδικασία της παρ. 7 του άρθρου 4 του Ν.3316/2005», Άρθρο ΓΕΝ.4 Αμοιβή μηχανικών ή άλλων επιστημόνων ανάλογα με τον χρόνο απασχόλησης 1. Η προεκτιμώμενη αμοιβή σε Ευρώ για την παροχή ανεξάρτητων υπηρεσιών μηχανικού ή άλλου επιστήμονα που δεν αφορούν στην εκπόνηση μελέτης αμειβόμενης βάσει ειδικών προβλέψεων του παρόντος υπολογίζεται ανάλογα με το χρόνο απασχόλησης ανά ημέρα ή κλάσμα ημέρας ως εξής: α-Για επιστήμονα εμπειρίας μέχρι 10 έτη: 300*τκ β-Για επιστήμονα εμπειρίας από 10 έως 20 έτη: 450*τκ γ-Για επιστήμονα εμπειρίας μεγαλύτερης των 20 ετών: 600*τκ, όπου τκ είναι ο συντελεστής του άρθρου ΓΕΝ 3. 2. Οι αποζημιώσεις της παραγράφου 1 νοούνται για απασχόληση εντός ή εκτός έδρας (στο εσωτερικό) περισσότερων της μιας ημερών, ή, σε περίπτωση μίας μόνο ημέρας για απασχόληση πέντε (5) τουλάχιστον ωρών. Για απασχόληση μικρότερη των 5 ωρών, η ωριαία απασχόληση ορίζεται ίση προς το 0,20 των παραπάνω ημερήσιων αποζημιώσεων με ελάχιστη αμοιβή όχι μικρότερη των 150*τκ. Στην ανωτέρω αμοιβή νοείται ότι περιλαμβάνεται το σύνολο των άμεσων και έμμεσων, γενικών και ειδικών υποστηρικτικών και λειτουργικών δαπανών του. 3. Η αποζημίωση ανθρωπομήνα νοείται ως αποζημίωση 22 ανθρωποημερών. Για τον προσδιορισμό της προεκτιμώμενης αμοιβής μελετών και υπηρεσιών για το έτος 2010, ο συντελεστής (τκ) που αναφέρεται στο άρθρο ΓΕΝ.3 του Κανονισμού Προεκτιμώμενων Αμοιβών Μελετών και Υπηρεσιών, που εγκρίθηκε με την αριθμ. ΔΜΕΟ/α/ο/1257/9-8-05 (ΦΕΚ Β΄ 1162 ) απόφαση του Υπουργού τ.ΠΕΧΩΔΕ, έχει τιμή (τκ) = 1,159. Επομένως η προεκτιμώμενη αμοιβή σε Ευρώ για την παροχή ανεξάρτητων υπηρεσιών μηχανικού ή άλλου επιστήμονα που δεν αφορούν στην εκπόνηση μελέτης αμειβόμενης βάσει ειδικών προβλέψεων του παρόντος υπολογίζεται ανάλογα με το χρόνο απασχόλησης ανά ημέρα /ανθρωπομήνα ως εξής: α-Για επιστήμονα εμπειρίας μέχρι 10έτη: 347.70 /7649.40 β-Για επιστήμονα εμπειρίας από 10 έως 20 έτη: 521.55/11474.10 γ-Για επιστήμονα εμπειρίας μεγαλύτερης των 20 ετών: 695.40/15298.80 Τα προτεινόμενα στο σχέδιο νόμου άνω όρια ανεκτέλεστου για τους Μελετητές ή Γραφεία Μελετών Α, Β και Γ τάξης, έχουν σχέση αναλογίας 1.0/2.5/9.0, ενώ : • η αποζημίωση ανθρωπομήνα για επιστήμονα εμπειρίας μέχρι 10 έτη, από 10 έως 20 έτη και μεγαλύτερης των 20 ετών έχουν σχέση αναλογίας 1.0/1.5/2.0, και τέλος • η σχέση του δυναμικού των Μελετητών Α, Β και Γ τάξης, έχουν σχέση αναλογίας 1.0/2.0/3.0 η οποία φαίνεται ως η πλέον λογική και δοκιμασμένη επί 33 έτη (Π.Δ.716/77, Ν.3315/2005) Υιοθετώντας ως ορθή και δίκαια σχέση αναλογίας αυτή του δυναμικού των Μελετητών Α, Β και Γ τάξης, δηλ. την σχέση 1.0/2.0/3.0 , το ετήσιο ανεκτέλεστο όριο προεκτιμώμενης αμοιβής μπορεί να τεθεί ως εξής : Για μελετητή Α τάξης θεωρούμε ως εύλογη την αμοιβή του άρθρου ΓΕΝ.3 7649.40 ευρώ/ανθρωπομήνα x11 μήνες/έτος = 84143.40 ευρώ/έτος δηλ. 84143.40 ευρώ/έτος μονάδα δυναμικού Για μελετητή Β τάξης 2x84143.40 ευρώ/έτος = 168286.8 ευρώ/έτος Για μελετητή Γ τάξης 3x84143.40 ευρώ/έτος = 252430.8 ευρώ/έτος Οπότε αντίστοιχα για τα Γραφεία Μελετών Δ και Ε τάξης με δυναμικό 7 και 12 μονάδες, το ετήσιο ανεκτέλεστο όριο προεκτιμώμενης αμοιβής μπορεί να τεθεί ως εξής : Γραφεία Μελετών Δ τάξης 7x84143.40 ευρώ/έτος = 589.003.80 ευρώ/έτος Γραφεία Μελετών Ε τάξης 12x84143.40 ευρώ/έτος = 1.009.720.80 ευρώ/έτος Στις ανωτέρω αμοιβές νοείται ότι περιλαμβάνεται το σύνολο των άμεσων και έμμεσων, γενικών και ειδικών υποστηρικτικών και λειτουργικών δαπανών του και ιδιαίτερα μισθοί υπαλλήλων, αμοιβές μόνιμων και εξωτερικών συνεργατών κ.λ.π.). Οπότε ένα γραφείο πτυχίου Ε’ τάξης π.χ. σε 4 κατηγορίες μπορεί να έχει όριο ανεκτέλεστου 4x1.009.720.80 = 4038880.80 ευρώ/έτος (μόλις 12 μελετητικές εταιρείες έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 3.000.000 ευρώ) Διαφορετικός (ανώτερος) καθορισμός ανεκτέλεστου, θα οδηγήσει στην εξαφάνιση πολλών εταιρειών Δ και Ε τάξης και στην περαιτέρω εμπορικοποίηση και κάθετη πτώση της ποιότητας των εκπονουμένων μελετών και παρεχομένων υπηρεσιών.