• Σχολια ΠΣΣΑΜΕΕ επι του Προσχεδιου Νομου για τις ΟΔΙΚΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ Αρθρο 1 Σκοπος και αρχες οργανωσης Σκοπος του νομου περαν απο «..την οργανωση και λειτουργια…» πρεπει να ειναι η «… αναπτυξη των Ελληνικης Μεταφορας προς οφελος της ανταγωνιστικοτητας της και γενικοτερα προς οφελος της ελληνικης οικονομιας….» Σαν γενικο σχολιο μπορουμε να αναφερουμε οτι το προσχεδιο περιλαμβανει αρκετες θετικες προβλεψεις αλλα εξαντλειται σε ρυθμισεις διευθετησεων μεταξυ αυτων που είναι στο επαγγελμα και αυτων που θελουν να μπουν. Η προσπαθεια να υπαρξει καποια ασπιδα απαξιωσης των υφισταμενων αδειων εχει λογικα ερεισματα (κοινωνικα – καποιοι θα χασουν την δουλεια τους, οικονομικα-πληρωσαν για να αγορασουν την αδεια εν γνωσει του Δημοσιου) αλλα πρεπει παραλληλα να συμπληρωθει από σοβαρα μετρα που θα παροτρυνουν τους σημερινους μεταφορεις και τους νεοεισερχομενους για αναπτυξη οργανωτικων δομων και σχηματων τετοιων που θα τους διασφαλιζουν την μακροχρονη επιβιωση και αναπτυξη τους αλλα και την αναπτυξη της ελληνικης οικονομιας. Η καλυτερη προστασια των συμφεροντων των σημερινων μεταφορεων ειναι να τους δωθει η ευκαιρια και να πιεσθουν για ορισμενο χρονο, και οχι επ αοριστο, να οργανωθουν σε βιωσιμα (=μεγαλα) σχηματα. Εδώ το προσχεδιο φαινεται μαλλον αδυνατο. Ειδικα για τα Επικινδυνα Εμπορευματα (καυσιμα, κλπ), λογω κρισιμωνιδιαιτεροτητων, θα πρεπει να δοθει η δυνατοτητα να δραστηριοποιηθουν οχι οσοι απλως θελουν αλλα οσοι μπορουν και εχουν αποδεδειγμενη επαρκεια και πληρουν τα ελαχιστα εχεγγυα οτι η δραστηριοτητα τους δεν θα εχει αρνητικες επιπτωσεις στην Ασφαλεια, Δημοσια Υγεια, Περιβαλλον, Υγιη ανταγωνισμο, Διαφανη διακινηση. Αρθρο 3 Μεταφορικες εταιρειες Το νομοσχεδιο θα πρεπει να τολμησει ρηξικελευτες τομες που θα δωσουν αερα ανθησης στις μεταφορες, οπως : 1. Θα πρεπει να καθοριστει ένας ελαχιστος αριθμος ιδιοκτητων οχηματων για να συσταθει μια ΕΠΕ η ΑΕ, πχ 5 η 10. Το κρισιμο στοιχειο επιτυχιας της ΑΕ η ΕΠΕ δεν είναι το νομικο της καθεστως από μονο του αλλα το μεγαλο μεγεθος της με τις οικονομιες κλιμακας, συνεργασιες και συνεργιες που υποστηριζει. Δεν είναι δυνατον να θελουμε τον εκσυγχρονισμο της ελληνικης μεταφορας και να γινει ανταγωνιστικη με αλλων χωρων (Τουρκια, Βαλκανια, Γερμανια, Γαλλια, Ολλανδια, κλπ) που διαθετουν εταιρειες με στολους εκατονταδων οχηματων αν οι ελληνικες εταιρειες παραμεινουν να εχουν μονο οσα τα δακτυλα μιας χειρος!) Θα πρεπει μια ΜΕ απαραιτητα να κατεχει και εισφερομενα οχηματα και όχι μονο μισθωμενα. Για καθε μια αδεια-οχημα που θα εισφερεται η κυριοτητα του, και για τα πρωτα 10, να δικαιουνται να εχει και 2 μισθωμενα, για το καθενα από τα επομενα 10 (11-20) να εχει και 3 μισθωμενα, και για πανω από 21 να μπορει να εχει απεριοριστο αριθμο μισθωμενων. Η δυνατοτητα συστασης Μεταφορικης εταιρειας μονο με μισθωσεις χωρις να κατεχει και ιδιοκτητο στολο, πρεπει να αποτραπει διοτι ενθαρρυνει την εισοδο στην αγορα ενδιαμεσων μεσολαβητων χωρις κατοχη μεταφορικων μεσων, δεν παρεχει σταθερο θεμελια για μακροχρονη εταιρικη στρατηγικη και μπορει να αποκοιμισει τους μεταφορεις σε περιθωριακο ρολο μισθωτη της αδειας. 2. Θα πρεπει να δοθουν ειδικα κινητρα μονο για μεγαλες (πχ ανω των 400 ΜΤ τοναζ εισφερομενου στολου- 10 οχηματαΧ40ΜΤ ) μετοχικες εταιρειες που θα προελθουν από σημερινους μεταφορεις, όπως για παραδειγμα : 2.α. Η δυνατοτητα συστασης εταιρειας αποκλειστικα με μισθωση οχηματων και χωρις εισφορα κυριοτητας να είναι δυνατη μονο για οσες ΙΜΕ ΕΠΕ εχουν συσταθει μεχρι 30.04.10 και με προθεσμια υλοποιησης αυτης της δυνατοτητας μεχρι 31.12.10 2.β. Ευνοικη φορολογηση για τα πρωτα 3 χρονια λειτουργιας 2.γ. Ενταξη σε αναπτυξιακα προγραμματα 2.δ. Χορηγηση δωρεαν 1 αδειας για καθε 3 που εισφερθηκαν στην ΑΕ η ΕΠΕ. 2.ε. Αυξηση του μικτου βαρους, για οσα οχηματα εχουν εισφερθει ως κυριοτητα, οσο είναι και το αντιστοιχο στην Γερμανια (44 ΜΤ) για να μειωθει το κοστος της μεταφορας και να υποστηριχτει η ανταγωνιστικοτητα της ελληνικης οικονομιας. 2.στ. Ελκυστηρες με αδειες ειδικων μεταφορων (πχ καυσιμα) που εισφερονται ως κυριοτητα σε Μετ Εταιρεια, θα μπορει να ελκει ρυμουλκουμενα αλλων ειδικων μεταφορων η κοινου φορτου, ψυγειων, κλπ, ώστε να δοθει κινητρο σε οσους εισφερουν την αδεια τους. (αρθρο 5.2) 2.ζ. Οι εταιρειες αυτές θα εχουν την δυνατοτητα να παρεχουν στους πελατες τους και άλλες υπηρεσιες συναφεις με την μεταφορα, όπως : - Παραγγελιοληψια και δρομολογηση για λογαριασμο των πελατων τους - Αποθηκευση. Συσκευασια, Μεταφορτωση - Εκδοση τιμολογιων και εισπραξη για λογαριασμο των πελατων - Εκπαιδευση οδηγων - Υπηρεσιες διαχειρισης στολου οχηματων και οδηγων τριτων εταιρειων Αρθρο 4 Προυποθεσεις χορηγησης αδειων ΦΔΧ 1. . Ο Διευθυνων Συμβουλος της ΑΕ δεν θα πρεπει να εχει απαραιτητα επαγγελματικη επαρκεια και αδεια οδικου μεταφορεα, ώστε οι Μεταφορικες εταιρειες μεγαλου μεγεθους να μπορουν να προσελκυουν στελεχη managers από την αγορα. Στην περιπτωση αυτή μπορει να προβλεφθει η πλειοψηφια των μελων του ΔΣ να εχει αδεια οδικου μεταφορεα. 2. Για την μεταφορα επικινδυνων εμπορευματων (ADR) θα πρεπει να καθιερωθει ειδικη αδεια Οδικου Μεταφορεα Επικινδυνων Εμπορευματων, για την αποκτηση της οποιας θα απαιτουνται επιπροσθετα : Α. Τουλαχιστον 1 ιδιοκτητο η μισθωμενο οχημα με εγκριση τυπου για μεταφορα επικινδυνων εμπορευματων Β. Τουλαχιστον 1 οδηγο με πιστοποιητικο ADR Γ. Συμβαση εργασιας η εργου με πιστοποιημενο Συμβουλο Ασφαλους Μεταφορας Επικινδυνων Εμπορευματων (ΣΑΜΕΕ) όπως προβλεπεται από την ΚΥΑ 64834/5491/2000) 3. Στην παραγραφο 4 θα πρεπει να προβλεφτει ότι οι τεχνικες προδιαγραφες των εγκαταστασεων δεξαμενων και η διαδικασια αδειοδοτησης πρεπει να είναι αυτές που οριζονται από το ΠΔ 118. Ετσι θα εξασφαλιστουν ασφαλεις εγκαταστασεις και διαφανης διακινηση καυσιμων. Αρθρο 6 Επιτροπη Οδικων Μεταφορων Στις αρμοδιοτητες της επιτροπης να προστεθει και η αναθεση μελετων για υπολογισμο μεταφορικου εργου, κοστους μεταφορας, υψος ειδικης εισφορας για χορηγηση αδειας, κλπ Αρθρο 8 Διαλυση εταιρειας Να διευκρινιστει ότι (αν γινει δεκτη η προταση του υπογραφοντα) αδειες που εχουν χορηγηθει χωρις ειδικη εισφορα, ως ενθαρρυνση δημιουργιας μεγαλων σχηματων, πχ 1 για καθε 3 εισφερομενες) σε περιπτωση διαλυσης της ΜΕ επιστρεφονται στο Δημοσιο Αρθρο 9 Κομιστρα Στην εξαιρεση να υπαρχει δυνατοτητα κατά την κριση της Επιτροπης Οδικων Μεταφορων να περιληφθουν και καποιες άλλες κατηγοριες Επικινδυνων Εμπορευματων . Ο καθορισμος των ελαχιστων κομιστρων στα καυσιμα εχει λογικη για να αποτραπουν παραβατικες συμπεριφορες (κλοπη, λαθρεμπορια, ποιοτικη αλλοιωση, κλπ) προς τις οποιες θα ωθηθουν ορισμενοι μεταφορεις πιεζομενοι από τον ανταγωνισμο κοστους για να καλυψουν εμμεσως το κοστος τους, η συμπεριφορες κακης συντηρησης και αρνητικης επιπτωσης στην Οδικη Ασφαλεια η Δημοσια Υγεια με εμπλοκη σε ατυχηματα οχηματων με φορτια μεγαλης επικινδυνοτητας. Τα ελαχιστα κομιστρα θα υπολογιζονται για ιδανικες συνθηκες αξιοποιησης του χρονου και της χωρητικοτητας του οχηματος, ώστε να είναι μεν μικροτερες των πραγματικων κοστολογιων αλλα να αποτελουν ελαχιστο κατωφλι και εμποδιο σε αθεμιτο ανταγωνισμο. Προτεινεται επισης η διατηρηση μονο της μιας «σημαιας» ημερησιως και καταργηση της δευτερης, για μειωση του κοστους μεταφορας, η εναλλακτικα ο επανασχεδιασμος της φορμουλας καθορισμου των ελαχιστων κομιστρων.