• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Φωτιάδης' | 13 Οκτωβρίου 2016, 14:23

    Η σύσταση του ΕΦΑΚΤΕΣ με τους σκοπούς και τις αρμοδιότητες που περιγράφονται στο συγκεκριμένο άρθρο, είναι άνευ αντικειμένου γιατί ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) καλύπτει πλήρως το σύνολο των πεδίων εφαρμογής του νέου φορέα και με καταξιωμένη προσφορά στο κοινωνικό σύνολο εδώ και πάνω από 30 χρόνια. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στον ιδρυτικό του νόμο «...Σκοπός του Ο.Α.Σ.Π. είναι η επεξεργασία και ο σχεδιασμός της αντισεισμικής πολιτικής της χώρας -στo πλαίσιo των κυβερνητικών κατευθύνσεων- καθώς και ο συντονισμός των ενεργειών δημοσίου και ιδιωτικού δυναμικού για την εφαρμογή της πολιτικής αυτής...» (Φ.Ε.Κ. 52/Α΄/25-4-1983). Για το λόγο αυτό ο ΟΑΣΠ προβαίνει: - στην έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση της Πολιτείας για τον σεισμικό κίνδυνο - στον έγκαιρο και ορθολογικό σχεδιασμό των μέτρων ετοιμότητας της Πολιτείας για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών - στη βελτίωση της σεισμικής συμπεριφοράς καθώς και την ενίσχυση της σεισμικής ικανότητας των κατασκευών - στην ενημέρωση και εκπαίδευση του πληθυσμού για την απόκτηση κοινωνικής αντισεισμικής συνείδησης - στην παραγωγή και αξιοποίηση σύγχρονης επιστημονικής γνώσης και τεχνολογίας στην Ελλάδα σε θέματα που σχετίζονται με το σεισμό. Κατά συνέπεια, ο σκοπός του υπό ίδρυση φορέα (παραγ. 2α – 2στ) καλύπτεται πλήρως από τη λειτουργία του ΟΑΣΠ. Το έργο του Ο.Α.Σ.Π. συμπληρώνεται από τις Μόνιμες Επιστημονικές Επιτροπές συμβουλευτικού χαρακτήρα που έχουν στελεχωθεί από αναγνωρισμένους επιστήμονες και ειδικούς ( Α’ Μόνιμη Επιστημονική Επιτροπή Σεισμοτεκτονικής, Β’ Μόνιμη Επιστημονική Επιτροπή Αντισεισμικών Κατασκευών & Τεχνικής Σεισμολογίας, Γ’ Μόνιμη Επιστημονική Επιτροπή Κοινωνικής Αντισεισμικής Άμυνας, Μόνιμη Επιστημονική Επιτροπή Εκτίμησης Βραχυπρόθεσμης Εξέλιξης Σεισμικότητας, Μόνιμη Επιστημονική Επιτροπή Υποστήριξης Αντισεισμικού Κανονισμού) με αναγνωρισμένη επιστημονική προσφορά (Αντισεισμικός Κανονισμός ΕΑΚ 2000, Κανονισμός Σκυροδέματος, Κανονισμός Επεμβάσεων ΚΑΝΕΠΕ κλπ). Οι σχεδιαζόμενες επιτροπές του ΕΦΑΚΤΕΣ τι παραπάνω θα προσφέρουν; Επιπλέον, με τον Ν.4002/2011 το Ινστιτούτο Τεχνικής Σεισμολογίας & Αντισεισμικών Κατασκευών (ΙΤΣΑΚ) καταργήθηκε ως αυτοτελές Ν.Π.Δ.Δ. και συγχωνεύτηκε με τον ΟΑΣΠ. Μετά τη συγχώνευσή του, το ΙΤΣΑΚ εξακολουθεί να λειτουργεί με έδρα τη Θεσσαλονίκη ως ερευνητικό και τεχνολογικό κέντρο συνεχίζοντας την εφαρμοσμένη έρευνά του στους τομείς της Τεχνικής Σεισμολογίας, των Αντισεισμικών Κατασκευών και της Εδαφοδυναμικής. Οι δυσλειτουργίες που παρατηρήθηκαν μετά τη συγχώνευση, επιλύονται πλήρως με το νέο οργανόγραμμα του ΟΑΣΠ, το οποίο όμως παραμένει στα συρτάρια του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων εδώ και αρκετά χρόνια περιμένοντας την έγκρισή του. Αντί λοιπόν να αξιοποιηθεί ανέξοδα το οργανόγραμμα αυτό του ΟΑΣΠ, δημιουργείται ένας νέος κοστοβόρος φορέας ο οποίος είναι αμφίβολο εάν καταφέρει να επιλύσει τα υπάρχοντα προβλήματα. Η ίδρυση του νέου φορέα με έδρα την Κεφαλονιά τίποτα παραπάνω δεν προσφέρει στην αντισεισμική προστασία του συγκεκριμένου νησιού παρά μόνο στη δημιουργία νέων πάγιων και λειτουργικών εξόδων και μάλιστα σε μια πολύ δύσκολη για τη χώρα μας οικονομική συγκυρία. Ο ΟΑΣΠ έχει αποδείξει ότι είναι ικανός να συνδράμει ΑΜΕΣΩΣ μετά την εκδήλωση ισχυρού σεισμικού συμβάντος οποιαδήποτε πληγείσα περιοχή της Ελλάδος σε 24ωρη βάση 365 μέρες το χρόνο, ακόμα και στο εξωτερικό (Τουρκία, 1999). Επισημαίνεται ότι ο ΟΑΣΠ και το ΙΤΣΑΚ, πριν τη συγχώνευσή τους, επιχορηγούνταν ετησίως από τον κρατικό προϋπολογισμό με 2.000.000 ευρώ και 1.800.000 ευρώ περίπου αντίστοιχα (σύνολο 3.800.000 ευρώ). Με τη συγχώνευση, η ετήσια επιχορήγηση προς τον ΟΑΣΠ ανέρχεται σε λιγότερο από 2.000.000 ευρώ (οικονομία κλίμακας). Παρά την τρέχουσα δύσκολη οικονομική συγκυρία, ο ΟΑΣΠ συνέχισε αφενός μεν την ερευνητική του δραστηριότητα μέσω των ερευνητών του τ. ΙΤΣΑΚ (συμμετοχή σε ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα) και αφετέρου κάλυψε ένα μέρος των λειτουργικών του εξόδων υλοποιώντας ένα έργο ΕΣΠΑ 2007-2013 ύψους 700.000 ευρώ περίπου. Τελικά, η σύσταση του ΕΦΑΚΤΕΣ όχι μόνο είναι άνευ αντικειμένου, αλλά αντίκειται και στη λογική των οικονομιών κλίμακας, ειδικά στην τρέχουσα οικονομική κατάσταση της χώρας.