• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΑΡΑΣΤΑΘΗ-ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ο.Α.Υ.Σ. & Π.Ο.Α.Σ.' | 24 Φεβρουαρίου 2023, 19:18

    Η προτεινόμενη διάταξη, πέρα από την κακή νομοτεχνική της διατύπωση, επεκτείνει την δυνατότητα αντικατάστασης των Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ αυτοκινήτων από επιβατηγά αυτοκίνητα από έξι (6) έως εννέα (9) θέσεων με ταξίμετρο, δηλαδή την αντικατάστασή τους από οχήματα που θα λειτουργούν ως μικρά λεωφορεία (τύπου van/mini bus), σε ολόκληρη τη χώρα, ενώ, με το ισχύον άρθρο 68 του Ν. 4850/2021, η δυνατότητα αυτή αντικατάστασης έχει δοθεί μόνο και για ειδικά συντρέχοντες τοπικούς λόγους στις περιοχές της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Η επέκταση εφαρμογής του 68 του Ν. 4850/2021 σε ολόκληρη την χώρα έρχεται σε ευθεία αντίθεση προς τις διατάξεις του Ν. 2963/2001, και συγκεκριμένα στα άρθρα 2 και 4 αυτού, ο οποίος εφαρμόζεται και βρίσκεται σε ισχύ έως την έναρξη εκτέλεσης στην επικράτεια του μεταφορικού έργου που παραχωρείται σε αναδόχους, σύμφωνα με το Ν. 4974/2022 (Α’ 185), η οποία έως και σήμερα δεν έχει συντελεστεί. Συγκεκριμένα, η προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 12 του σχεδίου νόμου επεκτείνει ανεπίτρεπτα το μεταφορικό έργο των Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ αυτοκινήτων στο πεδίο αρμοδιότητας των υπεραστικών και αστικών ΚΤΕΛ Α.Ε., στις οποίες έχει εκ του νόμου ανατεθεί το έργο της δημόσιας υπεραστικής και αστικής συγκοινωνίας με λεωφορεία, αφού επιτρέπει την μεταφορά μεγάλων ομάδων ατόμων μέσω ΤΑΞΙ οι οποίες σήμερα χρησιμοποιούν για τη μεταφορά τους τα λεωφορεία των κατά τόπους ΚΤΕΛ. Χαρακτηριστικό, επίσης, της απουσίας συνδρομής λόγων που επιβάλλουν την επέκταση της δυνατότητας αντικατάστασης των Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ αυτοκινήτων από 6θέσια ή 9θέσια επιβατηγά αυτοκίνητα με ταξίμετρο είναι το γεγονός ότι, σήμερα, νομίμως κυκλοφορούν και εκτελούν το έργο των ΤΑΞΙ τα ομοίου τύπου και χωρητικότητας Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ αυτοκίνητα, τα οποία διαθέτουν από 6 έως 9 θέσεις και αποτελούν ειδική κατηγορία ΤΑΞΙ και ειδικότερα τα Ε.Δ.Χ. Ειδικής Μίσθωσης (ΕΙΔΜΙΣΘ), τα οποία, όμως, λειτουργούν υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, ήτοι δεν έχουν μετρητή και η χρήση τους από το επιβατικό κοινό προϋποθέτει την υποχρεωτική προμίσθωσή τους για συγκεκριμένη διαδρομή και προκαθορισμένη τιμή. Ωστόσο, με την προτεινόμενη ρύθμιση οι περιορισμοί αυτοί κυκλοφορίας του εν λόγω τύπου και χωρητικότητας οχήματος, καταργούνται με αποτέλεσμα τα οχήματα αυτά να δύνανται να ασκούν έργο που εμπίπτει στο πεδίο της τακτικής υπεραστικής και αστικής συγκοινωνίας με λεωφορεία, παρέχοντας νομιμοποίηση στα ήδη συχνά φαινόμενα υποκλοπής του συγκοινωνιακού έργου των εκ του νόμου φορέων της δημόσιας υπεραστικής και αστικής συγκοινωνίας ανωνύμων εταιρειών ΚΤΕΛ. Προς επίρρωση της παράλειψης λήψης υπ’ όψιν του παραπάνω υπαρκτού κινδύνου υποκλοπής συγκοινωνιακού έργου, σημειώνουμε ότι η εν λόγω προτεινόμενη τροποποίηση δεν θέτει κανένα περιορισμό στην άσκηση του έργου από τα νέα αυτά, διευρυμένων θέσεων, οχήματα με ταξίμετρο ούτε καν την μη διενέργεια ενδιάμεσων στάσεων. Περαιτέρω, κρίνεται επιβεβλημένο να ληφθεί υπ’ όψιν ότι η εν λόγω ρύθμιση, η οποία εφαρμόσθηκε πιλοτικά το προηγούμενο έτος στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, δεν πέτυχε τον σκοπό της, που σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση επί του άρθρου 68 του Ν. 4850/2021, με το οποίο εισήχθη για πρώτη φορά στην νομοθεσία η εν λόγω ρύθμιση, είναι η βέλτιστη εξυπηρέτηση του τουριστικού επιβατικού κοινού στην περιοχή αυτή, αφού κανένα τέτοιο όχημα δεν τέθηκε σε κυκλοφορία. Επιπλέον, από την αιτιολογική έκθεση του άρθρου 68 Ν. 4850/2021, καθίσταται σαφές ότι σκοπός του εν λόγω άρθρου, το οποίο τροποποιείται με την προτεινόμενη διάταξη, είναι η εξυπηρέτηση των τουριστών, σε ευαίσθητες περιοχές όπου η τουριστική κίνηση είναι μεγάλη. Όμως, η εν θέματι επέκταση της ρύθμισης αυτής σε ολόκληρη την χώρα ήτοι και σε περιοχές μη τουριστικές, ουδεμία σχέση έχει ούτε εξυπηρετεί τον επιδιωκόμενο σκοπό του νόμου, για τον οποίο εισήχθη η εν λόγω ρύθμιση κατά πρώτον στη νομοθεσία, γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν έχει ληφθεί υπόψη ο ανωτέρω περιγραφόμενος κίνδυνος υποκλοπής του συγκοινωνιακού έργου των αστικών ΚΤΕΛ σε πολλές περιοχές της χώρας, από την λειτουργία και κυκλοφορία των εν λόγω οχημάτων (Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ χωρητικότητας 6-9 ατόμων) που θα αντικαταστήσουν υφιστάμενες άδειες Ε.Δ.Χ ΤΑΞΙ αυτοκινήτων.