• Σχόλιο του χρήστη 'Κωνσταντίνος Σταυρόπουλος' | 9 Νοεμβρίου 2018, 16:51

    Είμαι πιστοποιημένος ναυαγοσώστης. Έχω εργαστεί σε παραλίες και πισίνες από το 2010 έως το 2017. Έχω ζήσει την παραλογία του χαρτοβασιλείου και την αναλγησία του δημοσίου τομέα σχετικά με την ναυαγοσωστική στο πετσί μου. Διάβασα το ΠΔ 31/2018. Δυστυχώς, την χαρά που ένιωσα διαπιστώνοντας ότι ετέθη σε διαβούλευση άρθρο για την επικαιροποίηση του, ακολούθησε η πλήρης απογοήτευση από το περιεχόμενο των διατάξεων που εισηγούνται προς αλλαγή. Οι προτάσεις μου είναι οι εξής: 1) Όριο ηλικίας ναυαγοσώστη: Έχασα την δουλειά μου εξαιτίας της παρ. 15 του άρθρου 5 του Π.Δ. 31/2018. Αυτή η διάταξη αντίκειται στο Σύνταγμα της Ελλάδας (άρθρο 2, παρ. 2), στην Ευρωπαϊκή Οδηγία 2000/78/ΕΚ του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2000, στον Νόμο 3304/2005 (ΦΕΚ: 16/Α 27/01/2005) και στον Ν. 4443/2016 (ΦΕΚ 232/Α/9-12-2016). Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει ενημερώσει επανειλημμένα την Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας (ΔΛΑ) ότι η επιστολή του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕΣΥ) στην οποία βασίζει την εμμονή της να μην καταργεί την διάταξη είναι "παράνομη" και "μη αιτιολογημένη". Πλήθος συναδέλφων έχουν καταθέσει ερωτήσεις στην ΔΛΑ για το ίδιο ζήτημα καλώντας την να αναγνωρίσει το λάθος της και να καταργήσει αυτό το ρατσιστικό όριο. Αντ' αυτού, η ΔΛΑ εξακολουθεί να στέλνει ως συνημμένη την περιβόητη "επιστολή". Της ζητάμε επιστημονικά τεκμηριωμένη γνωμοδότηση και εκείνη επικαλείται όλες και όλες 4 σειρές κειμένου που δεν είναι ούτε δεσμευτικού χαρακτήρα, ούτε επιστημονικά τεκμηριωμένες, ούτε νόμιμες. Ο Συνήγορος του Πολίτη της ζήτησε εδώ και δύο χρόνια να επανεξετάσει το θέμα κάτι που δεν έχει κάνει. Ως αποτέλεσμα, συνάδελφοι δεν προσλαμβάνονται ξανά και ξενιτεύονται για να βρουν εργασία. Οι εκπρόσωποι της ΔΛΑ είναι πάντα ευγενέστατοι προσχηματικά. Σε κερδίζουν στο τηλέφωνο και σε αδειάζουν στην πράξη. Αυτό συμβαίνει τα τελευταία 4 χρόνια. 2) Διδακτέα ύλη: Η διδακτέα ύλη που προβλέπεται για την εκπαίδευση του ναυαγοσώστη είναι απίστευτα ανεπαρκής. Γνωστικά αντικείμενα όπως θέση ανάνηψης, πρωτοβάθμιος έλεγχος, διάνοιξη αεραγωγού και ακινητοποίηση ατόμου με σπονδυλικό τραυματισμό, εγκεφαλικό, επιληψία, κάταγμα, πνιγμονή, διαβήτης, αντικείμενο χωμένο στο σώμα, τσίμπημα από αχινούς και τσούχτρες, αντιμετώπιση αιμορραγίας με πιο αποτελεσματικό τρόπο, απλά δεν υπάρχουν. Επίσης, ενώ προβλέπεται η διδασκαλία τεχνικών διάσωσης ΑμεΑ, πουθενά δεν προβλέπεται από που θα έχει αποκτήσει ο εκπαιδευτής τις γνώσεις για να προσφέρει αυτή την γνώση στους υποψηφίους ναυαγοσώστες. Κάθε φορά που η ΔΛΑ ερωτάται "γιατί δεν κάνατε δημόσια διαβούλευση;" και "που βασιστήκατε για να συντάξετε το ΠΔ 31/2018", επικαλείται την "διαβούλευση" που έκανε με την Ένωση Σχολών Ναυαγοσωστικής Ελλάδας (ΕΣΝΕ). Αυτό είναι υποκριτικό. Όπως φάνηκε από την ιστοσελίδα της, η ΕΣΝΕ εκπροσωπεί τις μισές σχολές της Ελλάδας. Όπως φαίνεται από την γνωστή και ως "Επιστολή των Δώδεκα" που εστάλη στην ΔΛΑ, πλήθος σχολών (μεταξύ των οποίων και σχολών-μελών της ΕΣΝΕ) δεν ήταν ενήμερες για το προσχέδιο του ΠΔ. Άρα η ΔΛΑ ψεύδεται όταν λέει ότι "διαβουλεύτηκε με την ΕΣΝΕ". Στην πραγματικότητα διαβουλεύτηκε με τα 23/ της ΕΣΝΕ. Από την άλλη μεριά, αυτό μαρτυρά ότι οι συνομιλητές της ΔΛΑ απαρτίζεται από ανθρώπους με ανεπαρκή ναυαγοσωστική παιδεία. Πως αλλιώς να ερμηνευτεί το γεγονός ότι από την διδακτέα ύλη απουσιάζουν όλα τα παραπάνω; 3) Διδακτικό προσωπικό: Η ΔΛΑ δεν επιτρέπει σε πιστοποιημένους εκπαιδευτές ναυαγοσωστικής και πρώτης βοήθειας να διδάξουν. Οι σχολές ναυαγοσωστικής, αναγκάζονται να παρανομούν δίνοντας διπλώματα εκπαιδευτή στους καλούς τους μαθητές, για να διδάσκουν σε υποψήφιους. 4) Εξεταστική διαδικασία: Η εξέταση ναυαγοσωστών από τις σχολές και την λιμενική αρχή για χορήγηση αδείας ασκήσεως επαγγέλματος είναι ανέκδοτο. Με προφορικές ερωτήσεις καταλαβαίνουν αν ο ναυαγοσώστης είναι ικανός να προσφέρει πρώτη βοήθεια. Είναι σαν να κάνει ο εξεταστής προφορικές ερωτήσεις για να δώσει άδεια οδήγησης. Απλά τραγικό. Τα κριτήρια εξέτασης είναι απαρχαιωμένα. Με κολύμβηση 400μ σε 10 λεπτά (είμαστε οι πιο αργοί ναυαγοσώστες στην Ευρώπη, άρα ανίκανοι να φτάσουμε στο θύμα έγκαιρα). Χωρίς πρωτόκολλα εξέτασης, ο κάθε εξεταστής μπορεί να χαριστεί ή να αδικήσει τους υποψηφίους. 5) Εξοπλισμός: Τα rescue cans είναι προϊστορία. Παρόλα αυτά προκρίνονται έναντι του rescue tube. Οι σχολές υποχρεούνται να έχουν 3 σκάφη (2 ταχύπλοα, 2 κωπήλατο), αλλά οι υποψήφιοι εκπαιδεύονται στην χρήση του ταχυπλόου σε άλλες σχολές. Η παραλία υποχρεούται να διαθέτει ταχύπλοο 5μ που δεν επιτρέπεται να πλησιάζει την ακτή. Άρα κοστίζει χωρίς να σώζει στον αναμενόμενο αντίστοιχο βαθμό. Τα μεγάλα σκάφη προορίζονται για να σώζουν κόσμο στα ανοιχτά. Εκεί όμως είναι υπεύθυνη η ακτοφυλακή και όχι οι ναυαγοσώστες. Έχουν δίκιο οι Δήμοι που ούρλιαζαν όλο το καλοκαίρι στον τ. Υπουργό Κουρουμπλή για την εκτόξευση των δαπανών. Η βιβλιογραφία έχει δείξει ότι οι περισσότεροι πνιγμοί συμβαίνουν στα πρώτα 10μ και σπάνια πιο μέσα από τα 50μ από την ακτή. Εκεί το 5μ σκάφος δεν επιχειρεί. Άρα όσοι εισηγήθηκαν στον Κουρουμπλή να εισαγάγει αυτή την διάταξη, εξυπηρετούσαν συμφέροντα και όχι την πρόληψη πνιγμών. Το κακό είναι ότι η ΔΛΑ, επέλεξε να μιλάει μόνο με αυτούς, ακόμα και όταν ενημερώθηκε από την "Επιστολή των Δώδεκα", ότι δεν εκπροσωπούν το σύνολο του επαγγελματικού κλάδου. Η ευθύνη της γνώσης βαρύνει την μειοψηφία της ΕΣΝΕ. Η ευθύνη της νομοθέτησης βαρύνει την ΔΛΑ και τον Π. Κουρουμπλή. 6) Επιπρόσθετες διατάξεις: Η έλλειψη κοινού εκπαιδευτικού συγγράμματος, ποικιλίας εκπαιδευτικών προγραμμάτων που να απευθύνονται και στους πολίτες ώστε να αναπτύξουν συνείδηση ασφάλειας, και η τυποποίηση στην εκπαίδευση και εξέταση, στερούν από το ΠΔ κάθε έννοια σοβαρότητας. Στις χώρες του εξωτερικού όλα είναι τυποποιημένα. Εδώ ο καθένας διδάσκει και εξετάζει ό,τι και όπως θέλει. 7) Απουσία εκπαιδευτικών βαθμίδων: Απαιτείται εκπαίδευση, συγκεκριμένη ύλη διδασκαλίας/ εξέτασης, ξεχωριστή πιστοποίηση, για την αξιοποίηση επαγγελματιών ως εκπαιδευτές εκπαιδευτών, εκπαιδευτές, αρχηγούς ναυαγοσωστών, τεχνικούς ασφαλείας. Συνολικά, αισθάνομαι πλήρη απογοήτευση από το γεγονός ότι το Π.Δ. 31/2018, συντάχθηκε από ανθρώπους που έτυχε να κατέχουν μια διοικητική θέση χάραξης πολιτικής. Την ίδια στιγμή, άνθρωποι με διδακτορικό, μεταπτυχιακά, βιβλία και παγκόσμια αναγνώριση όπως ο Δρ. Αβραμίδης, που κατέθεσε επανειλημμένα τεκμηριωμένες προτάσεις, αλλά και άλλοι συνάδελφοι με γνώσεις, αγνοήθηκαν παραδειγματικά. Η ΔΛΑ αποτελεί υπηρεσία που παραβιάζει τα δικαιώματα που ορίζει η Ελληνική νομοθεσία και το Ευρωπαϊκό δίκαιο, ενώ οι διατάξεις της έχουν αποτελέσει την αιτία για να χαθούν πολλές ζωές. Αν σκεφτεί κανείς ότι δεν προέβλεψαν την διδασκαλία καρδιοπνευμονικής ανάνηψης σε άτομα ηλικίας 1-16 ετών .... (και ότι ακόμα και σε αυτό το άρθρο δεν προβλέπεται η κάποια σχετική ρύθμιση), ε από εκεί και πέρα τι να πεις. Δυστυχώς, και φέτος εκατοντάδες συνάνθρωποι έχασαν την ζωή τους, την στιγμή που κάποιοι καρπώθηκαν οικονομικά οφέλη ενοικιάζοντας ταχύπλοα και κάποιοι άλλοι έκρυβαν τις ευθύνες τους "στρίβοντας δια του αρραβώνας" στο καλά κλιματιζόμενο γραφείο της δημόσιας υπηρεσίας τους. Κωνσταντίνος Σταυρόπουλος τ. Ναυαγοσώστης (λόγω άρθρου 5, παρ. 15, ΠΔ 31/2018) kpstavropoulos@gmail.com