• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΕΤΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΓΑΜΒΡΟΣ' | 18 Φεβρουαρίου 2020, 11:03

    Αξιότιμοι Κύριοι /Κυρίες, 1. Η παράγραφος ένα (1), του υπό δημοσίας διαβούλευσης Άρθρου, δεν διαφέρει από το ισχύον Άρθρο Νόμου το οποίο έχει αποτελέσει αναβάθμιση στις ειδικότητες των αστυνομικών σκύλων που χρησιμοποιεί το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. 2. Η παράγραφος δύο (2) σε αρκετά σημεία, κατά την άποψη μου, θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα απ’ ότι θα λύσει. Αναφορικά, εστιάζω στην δημιουργία διαφορετικών κανονισμών που αφορούν ουσιαστικά την ίδια Υπηρεσία και κατ’ επέκταση τους σκύλους ανίχνευσης προϊόντων οσμής (μέχρι τώρα ναρκωτικά και εκρηκτικά αλλά και μελλοντικών εξειδικεύσεων). Από την στιγμή που όλες οι Ομάδες Κ-9 επιχειρούν στα ίδια περιβάλλοντα δύναται να ακολουθήσουν το ίδιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με διαφοροποίηση μόνο κατά την διάρκεια της αποτύπωσης των οσμών, σύμφωνα με Διεθνείς και Ευρωπαϊκές προσεγγίσεις εκπαίδευσης αστυνομικών σκύλων. Η έκδοση πολλών κανονισμών θα οδηγήσει σε δημιουργία πολλών Υπηρεσιών διαφορετικών ταχυτήτων που ουσιαστικά αφορούν το ίδιο αντικείμενο εξειδίκευσης. Θα έχει ως αποτέλεσμα την ανομοιογένεια στους βασικούς κορμούς των κανονισμών πχ. στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, στην αξιολόγηση, στην επιλογή και τα προσόντα των χειριστών και εκπαιδευτών κ.α. Επιπρόσθετα με την λογική αυτή θα πρέπει να δημιουργείται ξεχωριστός κανονισμός για κάθε ειδικότητα ανίχνευσης αστυνομικού σκύλου. Σχετικά με την μη δημοσιοποίηση των κανονισμών και την μη αποτύπωση τους σε Π.Δ. διαφωνώ για ευνόητους λόγους με την προϋπόθεση ότι δεν θα δημοσιοποιηθεί οτιδήποτε αφορά το εκπαιδευτικό και το επιχειρησιακό σκέλος των αστυνομικών σκύλων. Θα μπορούσε κάλλιστα να δημιουργηθεί ένας κοινός κορμός κανονισμού με την μορφή Π.Δ. (για λόγους π.χ. διαφάνειας) που θα αφορά μια Υπηρεσία όπου θα περιλαμβάνει τα περισσότερα στοιχεία (π.χ. επιλογή συνοδών, προϋποθέσεις εκπαίδευσης, αντικειμενικής αξιολόγησης και πιστοποίησης κ.α.) καθώς και την πρόβλεψη έκδοσης εκπαιδευτικών και επιχειρησιακών παραρτημάτων. Τα εν λόγω παραρτήματα θα μπορούσαν να εκδίδονται από την στρατιωτική Ηγεσία του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. τα οποία θα είναι απόρρητα. Το αποτέλεσμα της έκδοσης εκπαιδευτικών και των επιχειρησιακών παραρτημάτων θα είναι η γρήγορη προσαρμογή σε νέα δεδομένα. 3. Η παράγραφος 3 είναι απαραίτητη στο εν λόγω άρθρο. Θα πρότεινα τη προσθήκη λοιπών διατάξεων που αφορούν και άλλα θέματα συνοδών και αστυνομικών σκύλων πχ επιδόματα που λαμβάνουν οι συνοδοί – χειριστές όλων των ειδικοτήτων. Σκοπός της προτεινόμενης προσθήκης είναι για την αποφυγή δημιουργίας «δαιδαλώδους» νομοθεσίας. Επιπρόσθετα αποσκοπεί στην αποφυγή τυχών μελλοντικών εκ παραδρομής λαθών, όπως έχει συμβεί κατά το παρελθόν και κόστισε την μη καταβολή των επιδομάτων των αστυνομικών σκύλων για περίπου δύο χρόνια. 4. Παραμένοντας κομμάτι της λύσης της συγκεκριμένης εξειδίκευσης και όχι του προβλήματος με σεβασμό στην ευκαιρία που μου δίνεται στην παρούσα διαβούλευση καθώς και με εκτίμηση στους συναδέλφους που υπηρετούμε τις ίδιες αξίες προτείνω την μη τροποποίηση της παρ. 1 του Άρθρου 269 του ν. 4555/2018 «Ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (ΦΕΚ 133Α - 19/07/2018) το οποίο αντικατέστησε το άρθρο 122 του ν. 3079/2002 (Α΄311), ως αυτό προτείνεται στην παρούσα διαβούλευση. Επιπλέον προτείνω για την λήψη των αποφάσεων σας, στην τροποποίηση και τον εκσυγχρονισμό του Άρθρου 269 του ν. 4555/2018 να ληφθούν υπ’ όψιν: i) Η παρ. 4 του Άρθρου 2 του Ν. 3879/2010 (ΦΕΚ 163Α/21-09-2010) «Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις» (αφορά την εκπαίδευση που παρέχεται σε οργανωμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο και μπορεί να οδηγήσει στην απόκτηση πιστοποιητικών αναγνωρισμένων σε Εθνικό επίπεδο) σχετικά με την εκπαίδευση και πιστοποίηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, των ικανοτήτων καθώς και την επάρκεια των εκπαιδευτών και χειριστών αστυνομικών σκύλων. Η συμπερίληψη της Εθνικής νομοθεσίας θα αποτελέσει στη διασφάλιση της ποιότητας εκπαίδευσης στην βάση αρχών ποιότητας και μετρήσιμων δεικτών και την αντικειμενική αξιολόγηση. ii) Η Διακήρυξη των Δικαιωμάτων των Ζώων, τα αναγνωρισμένα Διεθνή (Ηνωμένων Εθνών) ή Ευρωπαϊκά πρότυπα εκπαίδευσης, αξιολόγησης και πιστοποίησης αστυνομικών σκύλων καθώς και της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας. Η εφαρμογή των προαναφερομένων θα αποτελέσει αφενός αναγνώριση της Υπηρεσίας μας σε διεθνές επίπεδο και αφετέρου στην αποφυγή μελλοντικών νομικών παρεπομένων σε περίπτωση που πάει κάτι «στραβά». Όλα τα ανωτέρω θα αποτελέσουν έναυσμα για την ανάπτυξη σχετικής νομοθεσίας αναφορικά με τα επαγγελτικά δικαιώματα των ιδιωτών εκπαιδευτών σκύλων με σκοπό να αποφευχθούν τυχόν μελλοντικά θανατηφόρα περιστατικά, όπως έχουν σημειωθεί κατά το παρελθόν. iii) Tο Π.Δ. 500 (ΦΕΚ 214Α – 03/10/1989) όπως τροποποιήθηκε από το ΦΕΚ 13Α 09-02-2011 και ισχύει, που αφορά την «Οργάνωση και λειτουργία της Υπηρεσίας εκπαιδευτών και συνοδών σκύλων και ρύθμιση θεμάτων που αφορούν τους αστυνομικούς σκύλους, τους συνοδούς – χειριστές και τους εκπαιδευτές τους». Ο εν λόγω κανονισμός αφορά την αντίστοιχη Υπηρεσία της ΕΛ.ΑΣ. και έχει ισχύ Π.Δ. Συγκριτικά, στο υπό διαβούλευση Άρθρο οι κανονισμοί θα εκδίδονται από τον Αρχηγό Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. και θα κυρώνονται με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, οι οποίοι θα χαρακτηρίζονται ως απόρρητοι και ως συνέπεια δεν θα δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ειδικότερα, στο Άρθρο 3 του Π.Δ. 500 η επιλογή των χειριστών αστυνομικών σκύλων ανίχνευσης εκρηκτικών υλών της ΕΛ.ΑΣ. πραγματοποιείται από όλο το προσωπικό της, τηρούμενων της διάταξης της προϋπηρεσίας και όχι μόνο από το προσωπικό που υπηρετεί στις ειδικές της μονάδες. Έως τώρα στο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. η επιλογή αντίστοιχων συνοδών – χειριστών πραγματοποιείται μόνο από τα Κ.Ε.Α. Αξίζει να μνημονευθεί ότι κατά το παρελθόν έχουν αποχαρακτηριστεί συνοδοί – χειριστές αστυνομικών σκύλων του Κ.Ε.Α λόγω μη επιτυχής τους αξιολόγησης στις αθλητικές δοκιμασίες. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα αφενός την μείωση του αριθμού Ομάδων Κ-9 ανίχνευσης εκρηκτικών υλών του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και αφετέρου της απώλειας της εμπειρίας των συνοδών – χειριστών. Επιπρόσθετα προτείνω την επιλογή συνοδών – χειριστών ανίχνευσης εκρηκτικών υλών από τους ήδη υπάρχοντες συνοδούς – χειριστές ανίχνευσης ναρκωτικών ουσιών ή άλλων ειδικοτήτων που αφορούν το αντικείμενο της ανίχνευσης, όπου αυτό είναι εφικτό από άποψη επιχειρησιακού σχεδιασμού. Σε περίπτωση όπου δεν είναι εφικτό η επιλογή να γίνεται από όλο το προσωπικό Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. σύμφωνα με προκαθορισμένα κριτήρια, όπως ισχύει για τους αντίστοιχους συνόδους της ΕΛ.ΑΣ. Η πρόταση αυτή αποσκοπεί στη δημιουργία κινήτρων στους συνοδούς – χειριστές ανίχνευσης προϊόντων οσμής, εκμεταλλευόμενη την επιχειρησιακή τους εμπειρία. Τα κίνητρα αυτά είναι αφενός χρηματικά λόγω ύπαρξης του σχετικού επιδόματος, για τους συνοδούς – χειριστές ανίχνευσης εκρηκτικών υλών, και αφετέρου η υπηρεσιακή αναγνώριση – εξέλιξη τους. Επιπρόσθετα, αυτό, στοχεύει επίσης στην αύξηση της αποδοτικότητας των συνοδών – χειριστών ανίχνευσης των λοιπών προϊόντων οσμής (π.χ. ναρκωτικά) καθώς και στην χρησιμοποίηση της εμπειρίας στην ανίχνευση που θα αποκομίσουν, από την προηγούμενη ειδικότητα, ως νέοι συνοδοί – χειριστές στην ανίχνευση εκρηκτικών υλών. Για την εφαρμογή της πρότασης θα πρέπει να εφαρμοστεί όλη η προαναφερόμενη στο κείμενο νομοθεσία που αφορά την αντικειμενική αξιολόγηση των συνοδών και εκπαιδευτών αστυνομικών σκύλων.