• Σχόλιο του χρήστη 'Μάγγος Αντώνης' | 11 Μαΐου 2013, 12:44

    Βάσει των όρων που χρησιμοποιούνται στο σχέδιο νόμου, ουσιαστικά καταργείται η έννοια της επαγγελματικής άδειας, όμως παραμένει στην ουσία η άδεια αυτή με την μορφή της εγγραφής του επαγγελματικού σκάφους στο μητρώο καθώς και της διετούς ανανέωσης της εγγραφής αυτής. Η χώρα μας έχει πολυνησία και (αφύλακτα στην ουσία) πελάγη, τα υδάτινα σύνορα μας χρειάζονται προστασία, ενώ άλλες ευρωπαϊκές χώρες δεν αντιμετωπίζουν τέτοια προβλήματα, ορισμένες εξ αυτών δεν έχουν καν θάλασσα ή θαλάσσιο τουρισμό. Προστασία χρειάζεται και ο κλάδος των επαγγελματιών που νοικιάζουν σκάφη χωρίς πλήρωμα, όπου ο ναυλωτής κινείται χωρίς την επίβλεψη και τον έλεγχο του εκναυλωτή ή εκπροσώπου του. Η Ελλάδα οφείλει να συμμορφώνεται με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές και εντολές, παρόλο που στις άλλες χώρες της Ευρώπης δεν υφίστανται οι δικές μας ιδιαιτερότητες. Τόσα χρόνια, έχουμε την εμπειρία ήδη από Ελληνικά επαγγελματικά σκάφη που ναυλώνονται εκτός Ελλάδας, είτε σε ευρωπαϊκές χώρες είτε και στην Τουρκία. Στις Ευρωπαϊκές χώρες λοιπόν, τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη δεν εγγράφονται σε κάποιο μητρώο των χωρών αυτών, ούτε λαμβάνουν φυσικά κάποια επαγγελματική άδεια. Η μόνη υποχρέωση τους είναι να οριστεί στις χώρες αυτές κάποιος φορολογικός εκπρόσωπος (συνήθως κάποιος λογιστής ή πράκτορας), με υποχρέωση απόδοσης του αναλογούντος ΦΠΑ για τους ναύλους που εισπράττει η Ελληνική εταιρεία και πραγματοποιούνται εκεί. Κατ’ αρχάς είναι άδικο ενώ η Ευρωπαϊκή νομοθεσία και η πρακτική των Ευρωπαϊκών χωρών να είναι αυτή στα Ελληνικά τουριστικά σκάφη, η Ελλάδα να αντιμετωπίζει διαφορετικά τα επαγγελματικά σκάφη που ανήκουν σε Ευρωπαϊκές εταιρείες και νοικιάζονται σύμφωνα με τις δικές τους νομοθεσίες. Δεν μπορούμε εμείς να ζητάμε επιπλέον διαδικασίες όπως η λήψη ΑΦΜ της ίδιας της εταιρείας (κι όχι μόνο του φορολογικού εκπροσώπου) και η εγγραφή σε κάποιο μητρώο (ή η λήψη κάποιας άδειας), ο έλεγχος πόσων ημερών ναύλων πραγματοποίησαν τα σκάφη αυτά στην χώρα μας, κλπ. Στην Τουρκία που δεν ανήκει στην ΕΟΚ, τα πράγματα είναι διαφορετικά: Μπορεί ένα Ελληνικό τουριστικό σκάφος να καταπλεύσει σε κάποιο λιμάνι, αλλά από εκεί δεν επιτρέπεται να κινηθεί παρά μόνο για να εξέλθει από την χώρα, εκτός κι αν περάσει τις απαραίτητες διαδικασίες και λάβει (εκτός της Ελληνικής και)Τουρκική επαγγελματική άδεια, και σε κάθε ναύλωση να εκδίδεται το αντίστοιχο transit log με τους ναυλωτές. Σύμφωνα λοιπόν με το σχέδιο νόμου (άρθρο 2, παρ. 1 εδ. αα και ββ), προφανώς υπάρχει μια προσπάθεια να εφαρμόσουμε στην Ελλάδα ανάλογη πολιτική με την πολιτική των Ευρωπαϊκών χωρών, με αποτέλεσμα να θεσμοθετείται η κατάργηση της υποχρέωσης (με τον παλιό νόμο) της εγκατάστασης στην Ελλάδα υποκαταστήματος κάποιας Ευρωπαϊκής εταιρείας, η τήρηση (και ο έλεγχος) λογιστηρίου στην Ελλάδα της εταιρείας αυτής, κλπ. Δεδομένου ότι: • στην έννοια του ΕΟΧ και της ΕΖΕΣ υπάρχουν και κάποιοι φορολογικοί παράδεισοι της Ευρώπης, • σε κάποιες χώρες μέλη, δεν υφίσταται καν η έννοια του επαγγελματικού σκάφους και δικαίωμα εκναύλωσης έχουν όλα τα ιδιωτικά σκάφη μέχρι 24 μέτρα (και μάλιστα άνευ πληρώματος), • σε κάποιες χώρες μέλη δεν είναι υποχρεωτική η ασφάλιση σε αντίστοιχους οργανισμούς τύπου ΟΑΕΕ, ΤΑΝΠΥ, κλπ, • δεν θα έχει η Ελλάδα και οι φορολογικές αρχές την δυνατότητα ελέγχου ποιοι είναι οι πραγματικοί ιδιοκτήτες τέτοιων εταιρειών, καθώς και οι συγγενείς και τα παρένθετα πρόσωπα κατά τους ορισμούς του νόμου, παρά μόνο να ελέγχουν αν αποδόθηκε ο εγχώριος ΦΠΑ σε όποιο ποσό ναύλου δηλώθηκε • τα υπό Ευρωπαϊκή σημαία και ιδιοκτησία επαγγελματικά σκάφη θα λαμβάνουν τις όποιες ατέλειες και εκπτώσεις λαμβάνουν τα Ελληνικά επαγγελματικά σκάφη, για την ανταγωνιστικότητα και την βιωσιμότητα του θαλάσσιου τουρισμού, ο νέος νόμος θα επιφέρει τα εξής αποτελέσματα: • Θα επιστρέψουν στη χώρα μας τα επονομαζόμενα «μαϊμού» επαγγελματικά σκάφη, με νομικές μορφές που δεν θα εμφανίζονται οι πραγματικοί τους ιδιοκτήτες, θα ορίζουν έναν φορολογικό εκπρόσωπο που θα αποδίδει απλώς έναν ΦΠΑ επί ενός υποτιμολογημένου ή εικονικού ναύλου, και θα εμφανίζονται εδώ οι ιδιοκτήτες και τα παρένθετα πρόσωπα σαν ναυλωτές και θα αλωνίζουν χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανέναν, απολαμβάνοντας και τις ατέλειες. • Θα προσελκύσουμε τους απανταχού στην Ευρώπη και στον κόσμο «μαϊμουδιάρηδες» που θα κάνουν ακριβώς το ίδιο. • Τα πραγματικά επαγγελματικά σκάφη που αυτήν την στιγμή έχουν Ελληνική σημαία, θα αναγκαστούν να υψώσουν κι αυτά τέτοιες σημαίες, χάνοντας από το ΑΕΠ το προϊόν του θαλάσσιου τουρισμού που παράγεται στην χώρα μας, για να αποφύγουν έξοδα, ταλαιπωρία αλλά και τυχόν ελέγχους. Σε συνδυασμό με την ιδιωτικοποίηση των μαρινών καθώς και την προφανή αύξηση των τιμών ελλιμενισμού των επαγγελματικών σκαφών που θα επιφέρει, ο κλάδος μας θα πεθάνει οριστικά, και τα μόνα επαγγελματικά σκάφη που θα πλέουν στις θάλασσες μας θα είναι σκάφη για την προσωπική (και φθηνή) αναψυχή των κρυφών ιδιοκτητών τους.